"Usability" címkéjű blogbejegyzések

Melyik a jobb: a hosszú vagy a rövid?

Ismét Jakob Nielsen - a web usability (használhatóság, ergonómia) atyjának - nyomait követem, ismét egy nagyon érdekes és fontos téma: milyen hosszúak legyenek a blog bejegyzések (vagy cikkek)?

Mennyi információra van szüksége egy érdeklődőnek? Hol van a határ a túl sok és a túl kevés információ (értsd: túl rövid és túl hosszú írás) között, és ebből következően mi az optimális információmennyiség?

kattintson ide a folytatáshoz...

7 hozzászólás

Flash honlapok és a FigyelőNet

Korábban már írtam a flash honlapokkal kapcsolatos véleményemről, most pedig a FigyelőNet (a Figyelő magazin online kiadványa) kért fel egy cikk megírására, ami meg is jelent néhány nappal ezelőtt. A címe: Honlap megrendelése: a látszat csalhat.

A cikk lényege a flash technológia árnyékos oldalának bemutatásán túl az, hogy rávilágítsak: egy kkv honlapnak egyszerűen nem lehet más célja, mint hogy közvetlenül támogassa a cég értékesítési céljait.

Imázsjavító, csak a látványra építő, az értékesítést támogató (marketing)céllal nem rendelkező honlapoknak szerintem nincs létjogosultsága a kis- és középvállalkozások környékén.

10 hozzászólás

A megfelelő partner keresőoptimalizálásra

Az egyik legnépszerűbb angol nyelvű marketing blogban megjelent tegnap egy írás a keresőoptimalizáló cégekkel kapcsolatos általános félelmekről, ahol a szerző ír néhány jó tippet is a megfelelő partner kiválasztásához.

Az egyik gondolatot nagyon találónak érzem (lefordítottam a részletet):

kattintson ide a folytatáshoz...

35 hozzászólás

Firefox böngésző: lassan a legkedveltebb lesz?

Egy webes felmérésekkel foglalkozó szervezet legújabb tanulmánya szerint Európában már közel 28%-os átlagos elterjedtséggel rendelkezik a Firefox a böngészők között.

Ami számunkra fontosabb adat, hogy Magyarországon már csak hajszállal van 40% alatt az elterjedtsége! Mit jelent ez a honlaptulajdonosokra nézve?

kattintson ide a folytatáshoz...

20 hozzászólás

Garantáltan elhibázott a honlapom?

A minap olvastam egy érdekes cikksorozatot a gyenge honlapokról. Ennek nyomán botlottam egy ellenőrző listába (angolul checklist), ami néhány tucat eldöntendő kérdés (pontosabban állítás) segítségével próbál meg véleményt mondani honlapunkról. Minél több "igen" választ adunk a kérdésekre, annál valószínűbb, hogy a honlapunk kialakítása nem megfelelő. A kérdések a honlap készítés, online marketing, használhatóság és más fontos szempontok alapján lettek összeválogatva.

Persze egy ilyen "kvíz" nem lehet mindenttudó, de ez esetben az eredmény általában nagyon közel áll a valósághoz. Nem sorolnám fel az összes kérdést, de néhányat kiválasztottam, melyek segítségével Ön is elvégezheti ezt az egyszerű kis tesztet.

kattintson ide a folytatáshoz...

20 hozzászólás

Néhány változás a honlapon

Aki az elmúlt pár napban járt honlapunkon, észrevehetett már néhány megjelenésbeli változást. A korábbi design és oldal struktúra jó 10 hónapja volt gyakorlatilag érintetlen.

Amiért külön bejegyzést szánok ennek a "hírnek", az elsősorban az, hogy rávilágítsak a folyamatos fejlesztés fontosságára. 10 hónap (de adott esetben kevesebb is) már annyi információval és tapasztalattal szolgál a honlap használóinak viselkedésére, illetve a honlap hatékonyságára nézve, hogy ahol ennyi idő után nincs mit kicsit jobbá csiszolni, az nem is honlap. :)

kattintson ide a folytatáshoz...

1 hozzászólás

A használhatóság néha nem más, mint...

...kis odafigyelés, egy minimális végiggondolása a dolgoknak, a valós élet egyszerű "lemodellezése" a fejünkben.

Már sokadszor jött velem szembe egy szinte jelentéktelen, ugyanakkor mégis bosszantó probléma.

Az ilyen és ehhez hasonló kis bolondságok azért zavarnak különösen, mert tényleg 5 perc lenne őket normálisan kivitelezni, és a felhasználók nagy részében nem az "ááárrrrrrggghh" gondolat ébredne, hanem a "na végre odafigyelnek a részletekre is...".

A mai témám tehát: az online űrlapoknál gyakran felbukkanó ún. kiválasztó listák - remélem nem okozok ezzel csalódást. :) Konkrétabban az olyan listák, amelyeken akár többszáz lehetőségből kell kiválasztani egyet.

kattintson ide a folytatáshoz...

14 hozzászólás

Hiba, vagy látogató-centrikus hozzállás?

Gyakran szóba kerül a már meglévő-, vagy leendő ügyfelekkel történő beszélgetés során a mi honlapunk, néha az ügyfél hozza szóba, néha én (pl. amikor meg akarom értetni miért jó az üzleti blog, vagy a frissített tartalom, stb.). Az egésznek az az apropója, hogy nemrég már sokadszor említettek meg egy dolgot, ami egy meglehetősen részletkérdésnek tűnő valami, de a mögöttes okok nagyon fontosak lehetnek.

"Nagyon tetszik a honlap, de azt hiszem találtam egy hibát!" - a minap is valami hasonló hangzott el egy megbeszélésen. A vélt hibák két csoportba sorolhatók:

kattintson ide a folytatáshoz...

26 hozzászólás

Hírlevél, e-mail lista: fontos a leiratkozás is

Tegnap kaptam meg az ADÓnet.hu aktuális hírlevelét, és ennek kapcsán eszembe jutott valami. Az e-mail marketing korrekt alkalmazása során bizonyos, számunkra esetleg nem előnyös funkciókat is elérhetővé kell tennünk a listánk tagjai számára. Ilyen a hírlevelünkről történő leiratkozás is.

Nem elég kipipálni ezt a dolgot azzal, hogy "ha nagyon akarja le tud iratkozni", hanem legalább olyan könnyűvé kell ezt tenni, mint mondjuk a feliratkozást. Persze a motiváltságunk itt kisebb lehet (hiszen ki szeretné minél könnyebbé tenni egy lehetséges ügyfél elvesztését), de az igazán profi hozzáállás még ebben az esteben is megköveteli a használhatóság (usability) szem előtt tartását.

Az ADÓnet.hu hírlevele sajnos egy igen jó példa a leiratkozások helytelen kezelésére. Ők ugyanis a következő módon oldják ezt meg:

kattintson ide a folytatáshoz...

12 hozzászólás

Fogni kell a látogató kezét

Igen. Nem elég, ha elé rakunk néhány továbblépési lehetőséget (tipikusan mondjuk egy menüt, menüpontokat), hanem célszerű ezek közül egy olyat megjelölni, ami nyilvánvaló továbblépési irány lehet. (Utólagos megjegyzés: nem a menüpontok közül kell feltétlen szó szerint bejelölni egyet, hanem a teljes oldalt úgy kell kialakítani, hogy indirekt módszerekkel lehetőleg a számunkra kívánatos irányba tereljük a látogatót.)

Egy egyszerű példa az életből: ha ismeretlen terepen autózunk célunk felé, és egy többirányú kereszteződéshez érkezünk, aminek minden "ága" egyforma, akkor szépen elmélázunk, hogy merre induljunk tovább, nem?

Ha ebben a kereszteződésben látszólag jó irányban lenne egy kijelölt főútvonal (a többihez képest magasabb rendű út), akkor egy rövidebb gondolkodás után valószínűleg elindulnánk arra. Hasonló helyzetben vannak weboldalunk látogatói is, azzal a különbséggel, hogy nekik ott az igen egyszerű lehetőségük a honlap elhagyására. Ezt ugye szeretnénk elkerülni.

kattintson ide a folytatáshoz...

15 hozzászólás

World usability day 2006

Tehát ma van az angolul "usability"-ként ismert fogalom világnapja. Bajban vagyok, amikor erről kell beszélni, mert nem nagyon van általánosan használt magyar megfelelője, de talán a "használhatóság" elég közel áll az igazsághoz, és ismert is azt hiszem.

Rendben: usability ~ használhatóság, de mégis mit értenek ez alatt az internettel, a honlapokkal (vagy akár más, felhasználók számára tervezett termékkel) foglalkozók? (Célszerűen most leszűkítem a kört a honlapokra.)

Egy honlap használhatósága az éppen azt olvasó és használó ember felhasználói élményének minőségét jelenti. Persze a képzeletbeli érték nyilvánvalóan nem 1-1 konkrét ember esetében érdekes, hanem mint átlag, mint a honlapra általában jellemző valami.

kattintson ide a folytatáshoz...

2 hozzászólás