Drasztikus bejelentés a Facebook-tól – Lépned kell!

Az elmúlt napokban a Facebook legújabb bejelentéséről cikkeznek az online marketing portálok, mely a tovább csökkenő, szinte eltűnő organikus elérésekről szól.

Számtalan bejegyzést elolvastam a témában, legalább ennyi FB Live videót néztem végig, és ebben a bejegyzésben összesűrítem számodra, hogy hazai vállalkozóként, online marketingesként, FB oldal adminisztrátorként mire érdemes figyelned a változások kapcsán.

Továbbá a lehetséges stratégiákat is bemutatom, mellyel képes leszel ‘túlélni’ a szinte nullára csökkentett organikus elérést.

2018 a párbeszéd és közösségi élmény éve

A Facebook-nál azt kutatták ki, hogy nem vagy boldog. A felhasználók többsége passzív tartalomfogyasztó, mely távol áll a közösségi élménytől, melyről a platform eredetileg szólna.

Ezért a Facebook számára a 2018-as év a közösségről fog szólni, az emberi kapcsolatokról, párbeszédekről, közösségi élményről. Ennek voltak már előjelei, melyek főként a csoportok funkcióinak fejlesztésében testesültek meg.

Írtunk is erről korábban már a blogon, lásd ezt a bejegyzést: 5 vadonatúj funkció érkezik a Facebook csoportokba, vagy ezt: 3 értékes Facebook csoport funkció, amit alig ismernek páran.

Tehát az eddigi pár százalékos organikus elérés tovább csökken az algoritmus változtatás során.

Közösség vs. közönség

Fontos helyén kezelni a két kifejezést. Míg Facebook oldalad követőit inkább közönségként lehet meghatározni, addig egy Facebook csoport már közösségként működik.

Az a különbség, hogy a közönséggel történő kommunikáció egyirányú. Tehát te beszélsz hozzájuk. A közösségben viszont a tagok egymással is kommunikálnak, tehát egy hálózat alakul ki.

Előbbin szeretne változtatni a Facebook, hogy az egyirányú kommunikációtól tért nyerjen a közösségi párbeszéd, ahol egymással társalognak a felhasználók (és természetesen az oldalak, csoportok adminisztrátoraival is).

Már nem elég a like-ok száma

A fentiekből láthatod, hogy a legnagyobb értéket a diskurzus, párbeszéd fogja jelenteni a jövőben. Tehát ha kiraksz valamilyen tartalmat az oldaladra,
és hozzászólás nélkül csak like-okat, reakciókat generál, akkor az elérés jelentősen csökken az eddigiekhez képest.

Hiába értékes a tartalom, hiába hasznos a felhasználóknak, ugyanúgy passzív tartalomfogyasztást jelent, ha nem alakul ki a tartalmad körül párbeszéd.

Ezért érdemes lehet magát a tartalmat olyanra készíteni, ami önmagában véleményeket generál, vagy a tartalomhoz írt szöveg készteti cselekvésre a felhasználókat. Nem lesz könnyű meló.

Ha például webshopod van, és csak megosztod a terméked az oldaladon,
akkor számíts rá, hogy a nullával fog vetekedni az organikus elérésed.

Ez felveti azt a kérdést, hogy megosztó tartalmakat kell gyártani, melyek képesek diskurzust, eszmecserét generálni. Ebben az esetben viszont nagyon jól kell eltalálni az egyensúlyt, hogy értékes is legyen a tartalom, miközben megosztó is.

Vagy szemléletet váltani és intenzívebben sugallni a követők felé, hogy írják le gondolataikat a témával kapcsolatban. Mert egy like már nem elég.

A Facebook csoportok térhódítása

Már eddig is lehetett tudni, hogy a csoportok kiemelt szerephez jutnak a Facebook stratégiájában. Ez a jövőben erősödni fog és a közösségi élmény melegágya lesz egy-egy megfelelően irányított csoport.

Számtalan fejlesztést eszközöltek a csoportokon az elmúlt 1 évben, viszont néhány jelentősebb funkció még hiányzik, ilyen például a hirdetési lehetőség csoporton belül.

Kérdés, hogy ez meg fog-e történni a jövőben, hiszen épp az lenne a csoportok lényege, hogy a közösségi élmény színterei maradjanak. Egyelőre nincs konkrét állásfoglalás ezzel kapcsolatban a Facebook részéről.

Ha még nem tetted meg, és úgy érzed, egy FB csoport létrehozása segítené a vállalkozásod, tevékenységed körül kialakult közönséget közösséggé kovácsolni, akkor ne habozz! Hozz létre egy saját csoportot!

Azt mindenképp érdemes szem előtt tartanod, hogy ez plusz munkával jár. Moderálni a csoportban zajló párbeszédeket, szabályzatot létrehozni, válaszolni a feltett kérdésekre, stb.

A csökkenő organikus elérést a pénztárcád is meg fogja érezni

A tovább csökkenő, szinte megszűnő organikus elérés ugyan nem befolyásolja közvetlenül a hirdetési költségeidet, de érdemes átgondolnod az alábbiakat. Erről Wolf Gábor élő adásában részletesebben is tájékozódhatsz.

Ha kevesebb az organikus (ingyenes) elérésed, akkor többet kell hirdetésre költened, hogy elérd a felhasználókat.

A megnövekedett hirdetési költségeidet be kell építened a termékeid, szolgáltatásaid árába is. Tehát áremelést kell eszközölnöd.

A Facebook bejelentése szerint már elkezdték az algoritmus változtatást alkalmazni, a következő napokban, hetekben minden FB oldal adminisztrátor észlelni fogja a hatását.

Hogy számodra milyen változásokat fog eredményezni ez a bejelentés az organikus elérésedben, közvetve hirdetési költségeidben, hamarosan kiderül. Érdemes figyelned a beépített analitikát, hogy pontosabb képet kapj a változásról.

Összefoglalás

Mivel Facebook felületeid nem a saját, birtokolt felületeid, ezért késznek kell lenned a folyamatos változásokat kezelni. Ez egy függő helyzet, de nem nevezhető egyértelműen hátrányosnak. Rajtad múlik, hogy képes leszel-e a megfelelő lépéseket meghozni.

Ha képes vagy szemléletet váltani és a közösségi élményt beépíteni stratégiádba, akkor előnyre tudsz szert tenni a piac más szereplőivel szemben. Ebben az esetben örülni fogsz, hogy ez egy nehéz lépés, sok munkát igényel, mert így kevesebben lesznek képesek alkalmazkodni.

1 megosztás = “köszönöm, ez tetszett, hasznos volt” :)

Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

Szeretné, hogy mutassunk egy példát?

Szeretné, hogy mutassunk egy példát?

Pontosabban: szeretné, hogy végre valaki példát mutasson? Nagyon gyakran érzem azt az érdeklődőkön, hogy tanácstalanok abban a tekintetben, hogy “oké, oké… értjük, hogy lehet jól csinálni az online marketinget, de mégis hogyan???”. (Aki ügyfelünk lesz, annak persze megszűnik az ezzel kapcsolatos fejfájása!) Legújabb írásom egy sorozat folytatása, ami a Primodesign...

Elolvasom
Konverziós arány – melyik pozícióban a legjobb?

Konverziós arány – melyik pozícióban a legjobb?

A kérdés az, hogy melyik hirdetési pozícióban lehet a legjobb konverziós arányt elérni? Természetesen adja magát a dolog, hogy minél jobb helyen van a hirdetés (= “feljebb”), annál magasabb lesz a konverziós arány is. Vajon tényleg ilyen egyértelmű a helyzet? Nos, nem. Hal Varian, a Google egyik “főmunkatársa” (vezető közgazdásza)...

Elolvasom
Karácsonyi keresőmarketing

Karácsonyi keresőmarketing

A karácsony körüli vásárlási láz kihasználása érdekében alkalmazott keresőmarketing egy kiváló példája annak, hogy ez az eszköz milyen remekül célozható, illetve milyen könnyen és gyorsan változtatható taktikai marketing fegyver. (Ezt az ötletet az angol nyelvű PPC Blog-on találtam.) A karácsonyra ajándékot vásárlókat a vásárlási szokásuk szerint két nagy csoportba sorolhatjuk:...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob