Az elmúlt napokban a Facebook legújabb bejelentéséről cikkeznek az online marketing portálok, mely a tovább csökkenő, szinte eltűnő organikus elérésekről szól.
Számtalan bejegyzést elolvastam a témában, legalább ennyi FB Live videót néztem végig, és ebben a bejegyzésben összesűrítem számodra, hogy hazai vállalkozóként, online marketingesként, FB oldal adminisztrátorként mire érdemes figyelned a változások kapcsán.
Továbbá a lehetséges stratégiákat is bemutatom, mellyel képes leszel ‘túlélni’ a szinte nullára csökkentett organikus elérést.
2018 a párbeszéd és közösségi élmény éve
A Facebook-nál azt kutatták ki, hogy nem vagy boldog. A felhasználók többsége passzív tartalomfogyasztó, mely távol áll a közösségi élménytől, melyről a platform eredetileg szólna.
Ezért a Facebook számára a 2018-as év a közösségről fog szólni, az emberi kapcsolatokról, párbeszédekről, közösségi élményről. Ennek voltak már előjelei, melyek főként a csoportok funkcióinak fejlesztésében testesültek meg.
Írtunk is erről korábban már a blogon, lásd ezt a bejegyzést: 5 vadonatúj funkció érkezik a Facebook csoportokba, vagy ezt: 3 értékes Facebook csoport funkció, amit alig ismernek páran.
Tehát az eddigi pár százalékos organikus elérés tovább csökken az algoritmus változtatás során.
Közösség vs. közönség
Fontos helyén kezelni a két kifejezést. Míg Facebook oldalad követőit inkább közönségként lehet meghatározni, addig egy Facebook csoport már közösségként működik.
Az a különbség, hogy a közönséggel történő kommunikáció egyirányú. Tehát te beszélsz hozzájuk. A közösségben viszont a tagok egymással is kommunikálnak, tehát egy hálózat alakul ki.
Előbbin szeretne változtatni a Facebook, hogy az egyirányú kommunikációtól tért nyerjen a közösségi párbeszéd, ahol egymással társalognak a felhasználók (és természetesen az oldalak, csoportok adminisztrátoraival is).
Már nem elég a like-ok száma
A fentiekből láthatod, hogy a legnagyobb értéket a diskurzus, párbeszéd fogja jelenteni a jövőben. Tehát ha kiraksz valamilyen tartalmat az oldaladra,
és hozzászólás nélkül csak like-okat, reakciókat generál, akkor az elérés jelentősen csökken az eddigiekhez képest.
Hiába értékes a tartalom, hiába hasznos a felhasználóknak, ugyanúgy passzív tartalomfogyasztást jelent, ha nem alakul ki a tartalmad körül párbeszéd.
Ezért érdemes lehet magát a tartalmat olyanra készíteni, ami önmagában véleményeket generál, vagy a tartalomhoz írt szöveg készteti cselekvésre a felhasználókat. Nem lesz könnyű meló.
Ha például webshopod van, és csak megosztod a terméked az oldaladon,
akkor számíts rá, hogy a nullával fog vetekedni az organikus elérésed.
Ez felveti azt a kérdést, hogy megosztó tartalmakat kell gyártani, melyek képesek diskurzust, eszmecserét generálni. Ebben az esetben viszont nagyon jól kell eltalálni az egyensúlyt, hogy értékes is legyen a tartalom, miközben megosztó is.
Vagy szemléletet váltani és intenzívebben sugallni a követők felé, hogy írják le gondolataikat a témával kapcsolatban. Mert egy like már nem elég.
A Facebook csoportok térhódítása
Már eddig is lehetett tudni, hogy a csoportok kiemelt szerephez jutnak a Facebook stratégiájában. Ez a jövőben erősödni fog és a közösségi élmény melegágya lesz egy-egy megfelelően irányított csoport.
Számtalan fejlesztést eszközöltek a csoportokon az elmúlt 1 évben, viszont néhány jelentősebb funkció még hiányzik, ilyen például a hirdetési lehetőség csoporton belül.
Kérdés, hogy ez meg fog-e történni a jövőben, hiszen épp az lenne a csoportok lényege, hogy a közösségi élmény színterei maradjanak. Egyelőre nincs konkrét állásfoglalás ezzel kapcsolatban a Facebook részéről.
Ha még nem tetted meg, és úgy érzed, egy FB csoport létrehozása segítené a vállalkozásod, tevékenységed körül kialakult közönséget közösséggé kovácsolni, akkor ne habozz! Hozz létre egy saját csoportot!
Azt mindenképp érdemes szem előtt tartanod, hogy ez plusz munkával jár. Moderálni a csoportban zajló párbeszédeket, szabályzatot létrehozni, válaszolni a feltett kérdésekre, stb.
A csökkenő organikus elérést a pénztárcád is meg fogja érezni
A tovább csökkenő, szinte megszűnő organikus elérés ugyan nem befolyásolja közvetlenül a hirdetési költségeidet, de érdemes átgondolnod az alábbiakat. Erről Wolf Gábor élő adásában részletesebben is tájékozódhatsz.
Ha kevesebb az organikus (ingyenes) elérésed, akkor többet kell hirdetésre költened, hogy elérd a felhasználókat.
A megnövekedett hirdetési költségeidet be kell építened a termékeid, szolgáltatásaid árába is. Tehát áremelést kell eszközölnöd.
A Facebook bejelentése szerint már elkezdték az algoritmus változtatást alkalmazni, a következő napokban, hetekben minden FB oldal adminisztrátor észlelni fogja a hatását.
Hogy számodra milyen változásokat fog eredményezni ez a bejelentés az organikus elérésedben, közvetve hirdetési költségeidben, hamarosan kiderül. Érdemes figyelned a beépített analitikát, hogy pontosabb képet kapj a változásról.
Összefoglalás
Mivel Facebook felületeid nem a saját, birtokolt felületeid, ezért késznek kell lenned a folyamatos változásokat kezelni. Ez egy függő helyzet, de nem nevezhető egyértelműen hátrányosnak. Rajtad múlik, hogy képes leszel-e a megfelelő lépéseket meghozni.
Ha képes vagy szemléletet váltani és a közösségi élményt beépíteni stratégiádba, akkor előnyre tudsz szert tenni a piac más szereplőivel szemben. Ebben az esetben örülni fogsz, hogy ez egy nehéz lépés, sok munkát igényel, mert így kevesebben lesznek képesek alkalmazkodni.
1 megosztás = “köszönöm, ez tetszett, hasznos volt” :)