Email címeket gyűjtesz? Nézd meg, hogy jogszerűen végzed-e!

Amennyiben email címeket, egyéb személyes adatokat gyűjtesz weboldaladon a felhasználóktól, és nem hallottál még a NAIH-ról, akkor mindenképp neked szól ez a bejegyzés.

Amennyiben hallottál már a NAIH-ról, esetleg adatvédelmi lajstromszámmal is rendelkezel, akkor is érdemes átfutnod a bejegyzést, hogy elkerüld az akár több millió forintos büntetéseket.

Ebben a bejegyzésben 3 nagyon fontos kötelezettségedre hívom fel figyelmed, melyeket eszközöld a lehető leghamarabb, amennyiben hiányoznak adatgyűjtési folyamataidból. A kiszabott bírság több millió forintra is rúghat, amennyiben hiányosságaidat a hatóság felfedezi.

Elég sok részletre kell figyelned, hogy az adatkezelési, adatfeldolgozási jogszabályoknak eleget tegyél. Az erre vonatkozó jogszabályt itt találod: 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról.

#1. Ahány adatgyűjtési folyamat, annyi NAIH lajstromszám

Sokak úgy gondolják, elegendő egyszer NAIH lajstromszámot igényelni, és onnantól minden adatgyűjtési folyamatnál használható.

Sajnos ez nem így van, mert ahogy változik az adatkezelés célja, időtartama, stb., úgy új számot kell igényelni. Például van egy ingyenes ebook letöltés az oldaladon email címért, emellett egy webinárium feliratkozási lehetőség, majd egy hírlevél regisztráció.

Ebben az esetben 3 lajstromszámot kell igényelned. És ha vannak további elkülönülő folyamataid, akkor további lajstromszámokat kell igényelned. A kitöltési útmutatót itt található a bejelentéshez.

#2. Adatvédelmi nyilatkozat

A nulladik pont, hogy szükséged van egy adatvédelmi nyilatkozatra, melyben többek közt nyilatkozol az adatkezelő, adatfeldolgozók személyéről, hatásköréről. A bejelentésnél figyelj arra, hogy ne keverd össze az adatkezelő és az adatfeldolgozó szerepköreit.

Adatkezelő: A bevezetésben idézett törvény szerint adatkezelő „az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki vagy amely önállóan vagy másokkal együtt az adatok kezelésének célját meghatározza, az adatkezelésre (beleértve a felhasznált eszközt) vonatkozó döntéseket meghozza és végrehajtja, vagy az adatfeldolgozóval végrehajtatja.”

Adatfeldolgozó:„az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki vagy amely szerződés alapján – beleértve a jogszabály rendelkezése alapján kötött szerződést is – adatok feldolgozását végzi.”

#3. Checkbox

Amellett, hogy az űrlap, kitöltendő form közvetlen környezetében fel kell tüntetned az adatvédelmi nyilatkozatodat hivatkozva, egy checkbox-ot is el kell helyezned ugyanott.

Ezt a checkbox-ot üres formájában kell elhelyezned, szóval nem lehet eleve pipálva. A felhasználónak kell bepipálnia, hogy elolvasta, megértette, elfogadta az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltakat.

Az előre kipipált változatát a NAIH jogszerűtlennek minősítette. Az indok, hogy nem felel meg a határozottság és félreérthetetlenség követelményének, mivel előfordulhat, hogy az érintett nem veszi észre a kipipált checkboxot, és ennek következtében olyan nyilatkozatot tesz, melyet nem feltétlenül akart megtenni.

Összefoglalás

Érdemes rászánnod egy napot és utánajárnod, milyen kritériumok hiányoznak adatgyűjtési folyamataidból. Miközben forrást gyűjtöttem a bejegyzéshez találkoztam elég elrettentő példákkal, akár 10-20 millió forintos bírságokkal.

Az nem sikerült kiderítenem, hogy melyik hiányosság kerül ennyibe egy vállalkozásnak, de egy pár 100.000 Ft-os bírság is épp elég csapás lehet. Főleg akkor, ha egy kis utánajárással megelőzhető lett volna.

A bejegyzésben csak 3 fontos tényezőre hívtam fel a figyelmed, ennél több kritériumnak kell megfelelned, amennyiben adatgyűjtésbe fogsz. Nézz körül a NAIH weboldalán, vagy kérj segítséget közvetlenül tőlük az adatgyűjtési folyamataid szabályos kivitelezéséhez.

1 megosztás = “köszönöm, ez tetszett, hasznos volt” :)

Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

Őszinte és részletes írás az online marketing profi kiszervezéséről

Őszinte és részletes írás az online marketing profi kiszervezéséről

Hitelesen csak egy online marketinges cég tud írni erről a témáról. Viszont a legtöbb online marketinges cégnek nem megy annyira jól, hogy ne lenne rászorulva a kisebb-nagyobb füllentésekre. Egy ki...

Elolvasom
Szezonalitás – Hogyan erősítsd vállalkozásod holtszezon idején?

Szezonalitás – Hogyan erősítsd vállalkozásod holtszezon idején?

Sok partnerünknél előfordul, hogy bizonyos időszakban lecsökken a kereslet a termékük, szolgáltatásuk iránt. Ez nem azért történik, mert valami hiba történt vagy rossz a termék, egyszerűen nincs szezonja. Ilyen lehet például az esküvői ruha biznisz, vagy kültéri pázsit telepítés, de ide sorolható egy böllér bolt is. Mi lehet a megoldás,...

Elolvasom
Az árazás nem technikai kérdés, hanem stratégiai!

Az árazás nem technikai kérdés, hanem stratégiai!

Az egyik legnehezebb és egyben legfontosabb dolog egy vállalkozás életében a megfelelő árképzés. Számos árképzési technikát ismerhetsz, de ha vakon követed őket, az könnyen a szakadékba vezethet. S...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob