Facebook csoport vs Facebook oldal – melyik a jobb?

Múlt héten a Facebook oldalakról írtam egy bevezetőnek szánt blog bejegyzést, most pedig itt a folytatás!

A sok-sok visszajelzés hatására (nem csak itt a blogon, e-mailben is elég sokan megkerestek) változtatok az eredeti terveimen, és a mai írást majdhogynem teljes egészében a Facebook oldal versus Facebook csoport témának szentelem.

Teljesen jogos egyébként az igény egy komolyabb “tisztázó” írásra, hiszen laikusként nem könnyű (sőt, számos angol nyelvű cikk elolvasása után látszólag szakemberként sem könnyű) eldönteni, hogy melyik lehet a jó választás.

Vágjunk bele!

A Facebook két különböző lehetőséget kínál a szervezettebb közösségépítésre: a Facebook oldalt és a Facebook csoportot. Jó néhány jelentős különbség van a két megoldás között, ezért mindettőnek megvan a maga előnye és hátránya, így tehát más célokra ideális mindkettő!

Mi az a Facebook oldal?

A Facebook oldal lehetőséget ad a Facebook felhasználóknak, hogy érdeklődésüket fejezzék ki egy márka, egy cég vagy pl. egy együttes iránt, és kapcsolatba kerüjenek vele, olvassák az általuk közzé tett híreket, információkat, vagy éljenek a rajongók számára biztosított esetenként speciális lehetőségekkel.

Van például hivatalos Facebook oldala számos focicsapatnak. A szurkolók csatlakoznak az oldalhoz, figyelik a friss infókat, az eredményeket, a képeket, kedvezményes meccsjegyeket vásárolhatnak a felajánlott kupon kódokkal, jegyet szerezhetnek a játékosokkal történő zárt körű találkozókra, stb. A Facebook oldal tehát egy kapocs egy szervezet, és az iránta érdeklődő Facebook felhasználók között.

Fogadni mernék, hogy látott már Facebook oldalt, tényleges példaként a Starbucks Magyarország oldalát hoznám, vagy a Klikkmarketingét! :)

Mi az a Facebook csoport?

A Facebook csoport jobban hasonlít egy a való életben is létező klubra. Az előző példa focicsapatánál maradva Facebook csoportot szervezhet a csapat egyik szurkolótábora, aminek az oda tartozó szurkolók a tagjai. A Facebook csoport segítségével (annak eszközeivel) szervezhetik meg a következő meccsre történő elutazást, megoszthatják egymás között az előző meccsen készült fényképeket, stb. A csoport lehet zárt (meghívásos), így tulajdonképpen tényleg egy valódi klubhoz hasonlít a működése.

A Facebook csoportnak (mint eszköznek) persze egyértelműen van üzleti felhasználási lehetősége is, fantázia kérdése az egész. Gondoljon csak egy olyan csoportra, akik imádnak focimeccset nézni. Mennyi mindent lehetne közvetett vagy közvetlen módon eladni nekik?

A különbségek

Mivel a lenti sorok nem feltétlenül közismert fogalmak, ezért részletesebben is bemutatom magukat a fogalmakat (pl. célzott frissítés), és hogy mi a jelentőségük.

Tömeges üzenet küldése

A Facebook csoportok egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy közvetlenül küldhetők Facebook belső üzenetek (amolyan Facebook e-mailek) a tagoknak. Fontos korlátozás ugyanakkor az, hogy 5000 tag felett nem küldhető ilyen üzenet! Ez az 5000-es limit tűnhet elsőre nagyon tágnak, de nagyon szűknek is, ez témától és célcsoporttól függ.

Üzleti kommunikációs szempontból tényleg jelentős ez a lehetőség, hiszen egy Facebook üzenet küldése már az e-mail közvetlenségével vetekszik, vagy talán felül is múlja azt (hiszen a Facebookon – még – nincs annyi spam, mint e-mailben).

Indexeli a Google robot

Az oldalt és a csoportot is képes indexelni a Google, így alapvetően hasonló a két dolog ebből a szempontból. A Facebook oldal azonban lényegesen jobban “keresőoptimalizálható”, mert maga az oldal sokkal jobban testreszabható tartalmilag (pl. szép URL használata, a HTML oldalakhoz hasonló aloldalak létrehozásának lehetősége).

Írás az üzenőfalra

Mind a csoport, mind az oldal “képes ráírni” a tagok üzenőfalára. Amit az adminisztrátor megoszt a csoport vagy oldal fiókjából a tagok számára, azt ők (elvileg) látni fogják.

Komoly hátránya ennek a kommunikációs formának, hogy a valóságban gyakran nem találkozik a tag az üzenettel, mert a másoktól (pl. ismerősöktől) érkező üzenetek “lenyomják” azt az üzenőfalról.

Célzott frissítés

A frissítési üzenetek küldése egy kevesek által ismert Facebook oldal funkcó. A frissítési jelentések hasonlóak a közvetlen üzenetekhez, amik a felhasználó Facebook postafiókjában jelennek meg, de sajnos külön al-fiókban, a “Frissítések”-ben. Ez utóbbi tulajdonság miatt lényegesen rosszabb megnyitási aránnyal rendelkeznek ezek az üzenetek, mint a Facebook csoport esetén meglévő közvetlenül küldöttek – de ez mégis több a semminél!

Alkalmazások használata

Alkalmazásokat csak Facebook oldalakhoz lehet rendelni, csoportokhoz nem.

Ilyen az ún. Statikus FBML alkalmazás (Facebook Markup Language) is, ami saját fülek létrehozását teszi lehetővé, HTML-szerű tartalom megjelenítésére. Ezen kívül persze számos alkalmazás telepíthető egy Facebook oldalra, akár teljesen saját fejlesztésű is.

Korlátozott tagság

A Facebook oldalak minden esetben teljesen nyilvánosak, bárki csatlakozhat hozzájuk. Ezzel szemben a csoportoknak 3 féle hozzáférési szintjük lehet: publikus, zárt vagy titkos.

A publikus hasonló a Facebook oldalakhoz, bárki csatlakozhat. A zártakat meg lehet találni pl. a keresőben, de a csatlakozás csak adminisztrátori jóváhagyás után jön létre. A titkosak pedig sehol nem láthatóak alapvetően, csak a meghívottak számára.

Részletes analitika

A csoportokkal szemben az oldalak rendelkeznek statisztikai kimutatásokkal. Az adminisztrátorok tehát ellenőrizhetik az oldal látogatóinak számát, a tagok demográfiai összetételét, a hozzászólások számát, stb. Ugyan van olyat eset, amikor ez a lehetőség nem igazán fontos, legtöbbször mégis nagyon hasznosnak bizonyul.

Honlapra tehető boxok

A Facebook oldal adminisztrátora kitehet a honlapjára ún. Facebook widget-eket, amik akár jelentős számú Facebook rajongót hozhatnak.

Ön is láthatott már például ilyen “rajongói boxot” különféle honlapokon, ahol néhány Facebook rajongó fényképét, a legutóbbi üzenőfal frissítéseket, a rajongók számát vagy ezen infók keverékét lehet látni.

Szép URL

Ez talán a legkönnyebben magyarázható tulajdonság: a Coca-Cola Facebook oldala pl. ez: facebook.com/cocacola! Ez egyrészt könnyen megjegyezhető (tehát jól kommunikálható), másrészt keresőoptimalizálási jelentősége is van.

Ilyen URL-t csak Facebook oldalhoz lehet választani, csoporthoz nem.

Konklúzió – melyiket válasszam?

Ilyen általános végkövetkeztetést lehetetlen levonni. Másra való a csoport, másra az oldal. Ha tetszik, ha nem, minden konkrét esetben egyedileg kell eldönteni, hogy melyik szolgálná jobban a cég konkrét marketing célját.

Ha feltétlenül javasolni szeretnék valamit, akkor azt mondanám, hogy mindenképp egy Facebook oldal legyen az alapja a cég hosszú távú kommunikációs stratégiájának – egyfajta bástya lehet ez a Facebook kommunikációban.

A csoport ugyanakkor lehetőséget ad néhány olyan (fentebb tárgyalt) megoldásra, amik remek taktikai fegyverré változtatják a csoportot, mint eszközt.

Végezetül egy mondatban egy nagyon elnagyolt iránymutatás: a Facebook oldal talán hivatalosabb kommunikációt tesz lehetővé (érdemes is a cég vagy a márka nevében “beszélni”), a csoport viszont sokkal közvetlenebb, talán azért is, mert egy konkrét Facebook felhasználóhoz (személyhez) kapcsolódik.

Várom az észrevételeket, kiegészítéseket, kérdéseket! Szóljon hozzá bátran!

Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

5 tipp a hatékonyabb Facebook lead generáláshoz

5 tipp a hatékonyabb Facebook lead generáláshoz

Te is tapasztalhattad, hogy egyre jobban drágulnak az árak mind a Facebook, mind a Google Ads felületén. Mi ilyenkor a teendő? A megoldás nem feltétlenül az, ha többet költesz, inkább igyekezz a le...

Elolvasom
Évértékelő: ilyen volt 2022 a Klikkmarketing életében

Évértékelő: ilyen volt 2022 a Klikkmarketing életében

Új hagyományt akarok teremteni azzal, hogy minden év elején értékelem az előző év eredményeit, fejlődéseit, sikereit. Elsősorban másoknak akarok inspirációt és példát mutatni azzal, hogy mi miket c...

Elolvasom
AdSense vagy Etarget hirdetés céges weblapon

AdSense vagy Etarget hirdetés céges weblapon

Van jónéhány olyan céges honlap, ahol Google AdSense vagy más, banneres vagy banner szerű hirdetéseket (pl. Etarget, CTnetwork) helyezett el a tulajdonos. Mai bejegyzésemben ennek a jelenségnek a – szerintem – negatív következményeit járom körbe. 3 alapvető motivációt sejtek egy ilyen döntés mögött: az elérhető/elért bevétel reménye, “jópofa” vagy éppen...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob