Az egyik legújabb divatos – de egyben tényleg fontos – fogalom a közösségi média, pontosabban a Facebook kapcsán a magyar megfelelővel csak erőltetetten rendelkező engagement rate.
Az engagement rate egy arányszám, és azt jelenti, hogy az üzenőfalra kitett bejegyzés megjelenéseinek hány százaléka eredményezett valamilyen reakciót a felhasználók körében. A reakció lehet a bejegyzés like-olása (sajnos vagy nem sajnos, de szerintem elfogadott kifejezés lett ez) vagy hozzászólás az adott bejegyzéshez.
Vannak már Facebook statisztikákra szakosodott (jellemzően fizetős) honlapok, ezek különböző saját mérőszámokat dolgoztak ki ennek a pontos meghatározására, de szerintem bőven elég a Facebook saját statisztikája, amit az adminisztrátorok “XY% visszajelzés” formájában láthatnak az üzenőfalra kitett bejegyzések mellett. A 0.5% azt jelenti, hogy az adott Facebook oldal üzenőfalán lévő bejegyzés a megjelenéseinek 0.5%-ában “kapott” like-ot vagy kommentet. Fontos, hogy az arány nem az oldal rajongóinak a valahány százaléka, hanem a bejegyzés megjelenéseinek. Tehát 1000 megjelenésből 3 like és 2 komment = 5 reakció, azaz 0.5% visszajelzés.
Saját tapasztalatok és mindenféle felmérés alapján az engagement rate 0%-1% között szokott mozogni. Kisebb rajongói számmal rendelkező oldalaknál gyakori lehet a 0%, ettől nem kell feltétlenül megijedni (persze nem jó ez, de nem tragédia). Nem vigasztalásképpen mondom, de csak kivételes esetekben szokott 1% fölé menni az érték.
Ha már megismerte az engagement rate fogalmát, és azt is tudja, hogy hogyan lehet folyamatosan ellenőrizni ezt a mutatót, akkor már csak egy dolgot szeretnék elérni: tegye magáévá azt a szemléletet, hogy a Facebook oldalak üzemeltetésének egyik legfontosabb célja, hogy minél nagyobb reakciót váltsunk ki a rajongókból. Minél több like, minél több hozzászólás, minél több megosztás. Azokból a rajongókból lesz majd vásárló, akiket sikerül cselekvésre ösztönözni.
Persze mindezt “ésszel kell csinálni”, mindennek legyen üzleti szempontból direkt vagy indirekt célja. Ha felteszek egy képet egy meztelen nőről vagy férfiról, amit sokan megosztanak, nem biztos, hogy az jó lesz nekem. :)
És most egy kísérlet: ha legalább 30 like-ot kap ez a blog bejegyzés (itt van a like gomb egy kicsit lejjebb), akkor pénteken bemutatok 5 tippet, amivel növelhető az engagement rate a Facebook-on!
Felhasznált irodalom: www.socialbakers.com