Mit tehet ma egy hazai vállalkozás, ha szeretne Google AdWords hirdetéseket használni?

Egyre többen hirdetnek vagy terveznek hirdetni már a magyar vállalkozások közül is AdWordsben. Nagyon gyakori kérdés, hogy miként érdemes kezelni a dolgot? Oldják meg a hirdetések kezelését házon belül? De ki ért hozzá? Mennyire kell érteni hozzá? Honnan lehet tanulni a témában?

Vagy bízzák rá egy külsősre? De kire? A webfejlesztők értenek ehhez? Vagy az informatikusok? Ki számít profinak? Mennyit számít ez egyáltalán?

Vagy általánosságban, mennyit kell rákölteni a témára, milyen honlapra van szükség hozzá, mit lehet várni az egésztől? Rengeteg kérdés, de ki ad rá megfelelő választ, ami tényleg megbízható, és nem csak a válaszoló saját érdekeit tükrözi?

Megpróbálok néhány dolgot tisztázni ezzel kapcsolatban. Ha valaki egy picit is ismer minket, akkor tudhatja, hogy mi az AdWords szinte minden szegmensével foglalkozunk (hirdetések kezelése, nyomtatott szakkönyv, többféle képzés, konzultáció...). Rengeteg ügyfelünk van, sokkal több ajánlatkérést kapunk, mint amennyit el tudunk vagy el akarunk vállalni, így nem igazán van szükségünk arra, hogy fals tanácsokat adjunk bárkinek.

Kérdés #1: Házon belül vagy házon kívül érdemes "kezelni" a hirdetéseket?

Tulajdonképpen egyetlen dolgot kell mérlegelni, ami persze összetett, de végeredményben egy dolog: mekkora az AdWords hirdetés potenciálisan elérhető eredménye (bevétel, eladás, profit, vagy bármi más tükrében), és ennek tekintetében mit kockáztatunk azzal, ha nem optimális beállításokkal használjuk az AdWordsöt. Ezt persze tovább lehet boncolgatni úgy, hogy vajon házon belül mekkora az esélye, hogy az ideális beállításokat fogjuk választani.

Szerintem minden más szempont másodlagos vagy sokadlagos. Mennyi időt spórolok vele, ha nem házon belül csináljuk? Mennyi hirdetési költséget spórolok vele, ha nem házon belül csináljuk? Mennyibe kerülne egy külső szakértő? Ezek mind létező és sokak számára fontos szempontok, de legtöbbször eltörpülnek a lehetséges elérhető eredmény nagysága, tipikusan a bevétel / profit mellett.

Bizonyos költségvetés felett (ami nem is olyan magas), nem arról a havi néhány tízezer forintról szól a döntés, amennyibe egy rendes (!) külső szakértő kerül, hanem arról, hogy mennyit bukhat a hirdető azon, ha nem jól hirdet.

Persze ha egy hirdetőnek havi 10-20e Ft-ja van összesen az AdWordsre, akkor nem nagyon merülhet fel a külső kezelés. Ez esetben érdemes elkezdeni fejleszteni valakit a témában, aki a hirdetéseket fogja kezelni.

Kérdés #2: Ha házon belül oldjuk meg, akkor érdemes tanulni? Ha igen, akkor hogyan / kitől / mennyit...?

Az alapvető állításom az, hogy sokszorosan megtérül, ha hozzáértő valaki foglalkozik az AdWords hirdetésekkel. Hogy mennyi idő a "megfelelő szintig" eljutni... ez jó kérdés! Azért jó kérdés, mert ha 10e Ft a havi büdzsé, akkor egy alap tudással is egész jól el lehet lenni, de ha havi 200e Ft sorsáról dönt valaki, akkor már nagyobb a felelősség, nagyobb az elérhető hatáskülönbség, többet számít, hogy mennyire ért hozzá az illető.

Tanulni olyantól érdemes, aki ténylegesen nagy tapasztalattal és hozzáértéssel rendelkezik a témában. A probléma az, hogy sokan akarva vagy akaratlanul kihasználják a "vakok között a félszemű a király" levet, és közepes tudással / tapasztalattal is nekivágnak a tanításnak. Ezt nehéz felismerni, hiszen ha én magam sem mozgok otthonosan a témában, akkor nem tudom megítélni, hogy a "tanító" vajon 3 vagy 150 leckével jár előttem tudásban...

Tanulni többféle módon lehet. Függ ez attól, hogy kinek milyen tanulási mód fekszik, vagy milyen hiányosságai vannak a témában, azaz mennyi és milyen segítségre van szüksége.

A tipikus tanulási formák / lehetőségek:

  • valamilyen írásos anyagból: könyv, tanulmány, blog, stb.
  • valamilyen (csoportos) élő képzésen: előadás, tréning, workshop, stb.
  • valamilyen közvetlen vagy személyes segítséggel: konzultáció, tanácsadás

Ezeket persze kombinálni is lehet. A mi megfigyelésünk például az, hogy aki eljön hozzánk egy csoportos képzésre, annak nagyon jó segítség utána (de persze már előtte is), ha van egy írásos anyag (tipikusan könyv), amiből ki tudja egészíteni az ember a tudását, meg tud nézni olyan részleteket, amire már nem emlékszik, vagy nem volt rá idő a képzésen.

Vagy elkezd valaki tanulni, építgeti a saját AdWords fiókját, és pár hét után elakad, nem tudja "hogyan tovább", ez esetben kitűnő segítség egy személyes konzultáció, ahol konkrétan tud egy szakértőtől kérdezni, hogy a saját esetében mit lenne érdemes csinálni.

Kérdés #3: Oké, csinálja külsős, de ki?

Először is a 10 éves őszinte, részrehajlás nélküli tapasztalatom a következő: egy bizonyos költségvetés felett totál mindegy, hogy mekkora az AdWords hirdetésekkel foglalkozó külsős cég munkadíja. Úgy értem, hogy teljesen mindegy, hogy 20e Ft vagy 50e Ft havonta, mert nem a két összeg közti különbségen érdemes nyerészkedni, vagy spórolni.

Mert a lényeg, hogy mennyit tud a hirdető profitálni a hirdetésekből, ami a két példa közötti 30e Ft-nyi különbség sok-sok-sokszorosa is lehet. Általánosítva az olcsó húsnak könnyen lehet híg a leve, ami ebben a témában különösen fájó. Ha veszek egy olcsó, de rossz minőségű kést, annak hamarabb elmegy az éle, mint egy drágább késnek. Benne van a pakliban, és ez nem okoz általában akkora problémát, szinte még számítunk is rá.

Ha az AdWords hirdetéseket rosszul kezelik hosszabb távon, az sok milliós különbséget jelenthet bevételben, "cserébe" a havi maximum néhány tízezer forintos spórolásért. Ami "extraként" óriási veszély, hogy ezt általában nem tudjuk, azaz elképzelésünk sincs arról, hogy mennyit veszítünk.

Mégis mi alapján lehet eldönteni egy magát szakértőnek beállító cégről, hogy tényleg megfelelő választást jelent-e?

  • Google Partner logó: ez azt bizonyítja, hogy a cég teljesítette a Google által kitűzött kritériumokat (ez vizsgák letételét, bizonyos számú kezelt ügyfelet, bizonyos "múltat" jelent). Magunk között szólva ezt nem annyira nehéz teljesíteni, de így sincs túl sok ilyen cég Magyarországon. A tapasztalatunk sajnos az, hogy nem minden olyan cég "jó" igazából, aki megszerezte a logót.
  • Szakterület: vajon az AdWords a fő témája a cégnek, vagy csak jó plusz bevételi lehetőséget látnak benne minden más mellett? Tipikus, hogy webfejlesztő cégek ajánlanak AdWords hirdetésmenedzselést, de igazából nem megfelelő a tudásuk és sokszor a kapacitásuk sem.
  • Kapacitás: van elég erőforrásuk az ügyfelek ellátására? Sok olyan cég van, ahol ugyanannyi ember kezel most 40 ügyfelet (tipikusan 1 ember), mint amennyi korábban 5-öt kezelt, hiába irreális már ez. Vagy az is lehet, hogy csak egy "fél" ember felel az AdWordsért, például az említett webfejlesztős példánál.
  • Tapasztalat: láttak már pár esetet, vagy óriási tapasztalatuk van különféle témákban, piacokon, iparágakban, szituációkban? Egy pár ügyfelet kezelő cégnek sosem lesz olyan széles és mély tapasztalata, mint egy olyannak, ahol tényleg sok ügyfél van.
  • Képzés: tudják követni az aktuális trendeket? Időben értesülnek az újdonságokról és használni is tudják őket? Egy "egy emberes" szakértő cég számára szinte lehetetlen, hogy el is lássa a hirdetések kezelését, foglalkozzon az ügyfelek kéréseivel is, és még képezze is magát. Ahol az egész cég fő profilja az AdWords és sokan dolgoznak a témán, ott már van lehetőség a komoly fejlődésre, hiszen a tanulás "költségei" eloszlanak.

A személyes véleményem ehhez még annyi, hogy általában egy online marketing témában mozgó cég honlapjáról eléggé jól meg lehet ítélni, hogy mennyire csinálják komolyan és profin. Mennyi tartalom van rajta, mennyire profik az egyes oldalak, rendben van-e a design, érezni-e, hogy használják a jelenleg széles körben "bevált" megoldásokat.

Összefoglaló - végülis mi legyen?

Összességében az a véleményem, hogy az AdWords téma kezelhető így is, úgy is. A házon belüli kezelés nagyon is működhet, de csak akkor, ha a hirdető fel tudja mérni, hogy mit kockáztat: megfelelő színvonalon tudják-e kezelni a témát, és tesznek-e azért, hogy javuljon a helyzet, ha problémák vannak.

A külsős hirdetéskezelésnek az a legnagyobb kockázata, hogy nem a megfelelő partnert választja valaki - egyszerűen azért, mert mivel a legtöbb hirdető nem ért igazán a témához, ezért megítélni is nagyon nehezen tudja, hogy kinek érdemes hinni.

Ökölszabályként azt mondom, hogy hirdetőként mindenki próbáljon meg legalább alap szinten elmélyedni a témában, hogy képes legyen megítélni minimum olyanokat, hogy vajon a cég belsős embere képes-e kezelni a feladatot, vagy egy külsős kezelő tényleg azt csinálja-e, amit ígért.

Klikkmarketing: mit tudtok ajánlani?

Távolról sem szeretnék átcsúszni önfényezésbe, de őszintén azt gondolom, hogy amit csinálunk, az jó a legtöbb hazai AdWords hirdető számára. Aki tanulni akar, annak kitűnő írásos anyagaink, klassz élő képzéseink, profi konzultációs megoldásunk van. Aki ki szeretné szervezni, annak remek szolgáltatást nyújtunk. Ha nem így gondolnám, nem is csinálnám.

Röviden összefoglalom, hogy a Klikkmarketing mit tud nyújtani Google AdWords hirdetés témában, de mindenkit bátorítok, hogy nézzen körül a piacon, "ne csak nekem higgyen", nézze meg mások ajánlatait is!

Válassza mindenki azt a megoldást, ami számára szimpatikus! Kétségtelenül vannak jó munkát végző versenytársaink is, bár őszintén szólva nem ők vannak többségben.

Szóval mi ezekkel tudunk szolgálni AdWords hirdetés témában:

A Google AdWords nagykönyve 2.0 - 200+ oldalas nyomtatott könyv, szándékosan úgy megírva, hogy az "avulása" nagyon minimális legyen, és hogy az AdWordsről még soha semmit nem halló érdeklődő is megértse a nyelvezetét. A teljesen kezdők is nagyon szokták szeretni, de akinek van már gyakorlata, az is szívesen nyitja ki, ha egy konkrét részletre nem emlékszik, vagy valaminek utána akar alaposabban nézni.

AdWords alapozó - 3 órás élő, elméleti képzés. A cél ezzel az, hogy megmutassuk mire jó az AdWords, hogyan "kell" stratégiailag gondolkozni a témában, és hogy min múlik a siker vagy a bukás. Ez nem egy gyakorlati képzés, de az itt elhangzottak ismerete nélkül szinte lehetetlen eredményesen hirdetni. Valójában minden AdWords hirdető számára kötelezővé kellene tenni a részvételt!

AdWords workshop - egész napos élő, kiscsoportos, gyakorlati képzés. Itt az alapozóval szemben kifejezetten az a cél, hogy gyakorlati szinten mutassuk meg az AdWords működését, és hogy a nap végére minden résztvevőnek (max 10 fő) legyen egy félkész AdWords fiókja, amit már magabiztosan be tud fejezni "otthon". Azoknak ideális a workshop, akik saját maguk szeretnék kezelni a beállításaikat, de nem mernének egyedül belevágni.

Személyes konzultáció - 60 perces (vagy igény szerint hosszabb) személyes tanácsadás, ahol arról esik szó, amiről a résztvevő konzultálni szeretne. Lehet ez bármilyen AdWords téma, akár stratégiai, akár konkrét beállítási szinten, teljesen személyre szabva. Nagyon nehéz ma olyan valakit találni, akitől tényleg merhetünk kérdezni, és tényleg megalapozott, használható, érthető, profi válaszokat kapunk. A mi tanácsadóink ilyenek.

Kampánykezelés - amikor kompletten mi kezeljük egy cég AdWords kampányait, annak minden stratégiai és tervezési megfontolásával, minden tényleges beállításával, az eredmények elemzésével, az ügyfél kéréseinek teljesítével, stb. Az értékesítési tanácsadónk segít abban, hogy van-e értelme elkezdeni hirdetni, és ha igen, akkor milyen keretek között. Nálunk az értékesítésért felelős kolléga jobban képben van AdWords témában, mint sok önjelölt szakértő.

-----

Őszintén remélem, hogy sikerült enyhítenem az AdWords téma kapcsán érezhetően meglévő bizonytalanságot. Ha van kérdés, lentebb van a kommentelési lehetőség, minden kérdésre igyekszünk válaszolni!

1 megosztás = "köszönöm, ez tetszett, hasznos volt" :)

További olvasásra ajánljuk:

Hozzászólások:

Starwork Kfthttp://gyakorlatimarketing.blog.hu
2015.09.21. 01:42

A probléma szerintem még ennél is átfogóbb. Ti nyilván az Adwords-ben vagytok érdekeltek, de a fent leírtakat kevés kivétellel a cégek teljes marketing-tervezésére és költésére ki lehetne terjeszteni, első lépéstől az utolsóig.
Mert az Adwords, még ha remek is, önmagában csak egy kocka a sakktáblán.
A cégeknek tudatosan foglalkozniuk kellene a marketing tervezéssel, marketing stratégiával, és a döntéshozóknak muszáj olyan szinten rálátniuk az egész folyamatra, termékfejlesztéstől az értékesítés lezárásáig, hogy legalább reális elvárásokat tudjanak megfogalmazni, és tudják ellenőrizni egy munkatárs vagy alvállalkozó teljesítményét.
Különben nem tudnak marketingből növekedni soha.
Hiába a remek honlap, Adwords, Facebook hirdetés, ha a termék, az ajánlat nem piacképes. És fordítva.
Mindkettő hiába, ha az ügyfélszolgálat nem veszi fel a telefont, vagy nem tud tájékoztatást adni, nincs informálva, nem válaszolnak 24 órán belül az e-mailekre.
A leggyakoribb probléma, hogy a marketing mérése sem megoldott. Úgy pedig javítani sem lehet!

válasz erre


Szólj hozzá, kérdezz, reagálj te is:



E-mail címed nem jelenik meg az oldalon!


Honlapod címe megjelenik az oldalon!


Mi Magyarország fővárosa? Ha tudod a választ, akkor nem vagy spam robot. :)