Nincs két egyforma link, avagy hogyan súlyozza a Google a linkeket

Múltkor (majdnem 5 éve) már írtam a Google sikeréért jelentős részben felelő ún. PageRank algoritmusról, amit 1997 környékén találtak ki a Google alapítói. Az algoritmus lényege a különböző honlapok (és a konkrét oldalak) fontosságának és népszerűségének meghatározása, ami az alábbi alapokra épül:

  • A linkek egyfajta szavazatok a linket elhelyezők részéről, miszerint a linkelt honlap “jó”.
  • Minden szavazat ugyanannyit ér.
  • Minél több szavazatot kap egy oldal, annál értékesebb/fontosabb.
  • Az értékesebb oldalak által leadott szavazatok (= a rajtuk lévő linkek) értékesebbek.
  • Az egy oldal által kiosztható szavazatok értéke megoszlik a kiosztott szavazatok között. (Tehát 5 szavazat esetén a teljes oldal értékének 1/5-ét éri 1 szavazat.)

Ez az elmélet megváltoztatta az internetet (pontosabban a honlapok “világát”). Az évek során, ahogy a honlapok tulajdonosai kezdték egyre inkább úgy felhasználni a Google rangsorolási szisztémáját, ami már a kihasználás és a visszaélés határait súrolta (vagy át is lépte), úgy alakították a Google-nél az algoritmust, hogy egyre nehezebb legyen azt nem rendeltetésszerűen használni.

Abból a kiindulási alapból, hogy minden link egyforma (ugyanannyit ér) eljutottunk oda, hogy szinte nincs két olyan link, ami megegyező értékkel rendelkezne (rangsorolási szempontból).

A mai írásomban a linkek sokszínűségét, és azok eltérő értékét próbálom érthetően bemutatni. (Az írás eredetileg a SEOmoz.org honlapon jelent meg angolul, amit átszerkesztettem, lefordítottam, hozzátettem, elvettem belőle.)

Nézzük tehát, hogy mi a különbség link és link között!

#1 – A külső linkek (sokkal) értékesebbek, mint a belsők

Talán meglepő (így utólag), de anno az eredeti PageRank algoritmus nem tett különbséget a külső és a belső linkek között, de az ma már nem igaz. Ez igazából teljesen logikus, hiszen a saját honlapomra annyi linket helyezek ki az aloldalaimra, ahányat nem szégyellek, ezzel szemben a külső linkekkel mások “szavaznak” ránk.

Röviden: egy külső (más honlapról/domainről az oldalra mutató) link értékesebb,
mint egy belső (a honlap egy másik oldaláról az oldalra mutató) link.

#2 – Minél több különböző domainről mutatnak a linkek az oldalra, annál jobb

A vizsgálatok alapján ez az egyik legegyértelműbben kimutatható hatással bíró rangosorolási szempont, ami a linkeket illeti. Minél több különböző domainről kap (releváns) linket egy oldal, annál előkelőbb helyen fog szerepelni a Google-ben. Korábban ez nem volt ennyire figyelembe véve, ezért nagyon erősnek számítottak az ún. “sitewide” linkek (amikor egy pl. 500 oldalból álló portál minden egyes oldaláról mutatott egy link a honlapunkra), ma már ez nincs így.

Röviden: 15 különböző domainről az oldalra mutató 1-1 link (összesen 15) összességében értékesebb, mint 3 domainen lévő 10-10 link (összesen 30).

#3 – A megbízható domainen lévő linkek értékesebbek, mint a “gyengébb” domaineken lévő társaik

A Google ezt a súlyozást részben a spammelés elleni harc részeként használja, részben pedig egészen egyszerűen “jogos” a dolog. Egy komoly, megbízható, értékes honlapról jövő link általában tényleg értékesebb, mint egy “Kovács Pisti” hobbihonlapján lévő – elnézést a Kovács István nevű olvasóimtól, nem személyeskedés. :)

Röviden: a megbízható domaineken lévő linkek értékesebbek, mint a kevésbé megbízhatókon lévők.

#4 – A tartalmon belül lévő linkek értékesebbek, mint a töltelék részekben lévők

A Google hivatalos dokumentációjában is szerepel az a tény, hogy a valódi tartalom részeként szereplő linkek értékesebbek, mint pl. a láblécben, vagy az oldalsávban lévők. Aki foglalkozott már ilyennel tudja, hogy egy rendesen “kontextusba ágyazott” linket sokkal nehezebb szerezni, mint egy láblécben lévőt.

Röviden: egy oldal normális és egyedi tartalmában lévő linkek értékesebbek, mint a töltelék tartalmakban (pl. láblécben) lévők.

#5 – A HTML kódban fentebb elhelyezkedő linkek értékesebbek, mint az alattuk lévők

A különféle vizsgálatok arra engednek következtetni, hogy ha egy link feljebb van az adott oldal HTML kódjában, akkor az a link nagyobb jelentőséggel bír a cél oldal rangsorolásakor, mint egy lejjebb elhelyezkedő link. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy egy “szemre” feljebb lévő link, nem biztos, hogy a HTML kódban is feljebb szerepel.

Röviden: egy feljebb lévő link értékesebb, mint a nála lejjebb lévők.

Ha tetszett az írás, kérem nyomja meg a “Tetszik” gombot az írás alatt!

Szerintem ez az 5 a legfontosabb, amit tudni érdemes a linkek közötti értékbeli különbségről. Az eredeti cikkben van még néhány szempont, aki tud és szeret angolul ilyesmit olvasni (kicsit tudományosabb stílusban, mint az enyém), annak ajánlom a cikk eredetijét: All Links are Not Created Equal!

A biztonság kedvéért megjegyzem, hogy a fentiek a 2011 elején érvényes állapotokat tükrözik, de a szempontok mindegyike olyan, ami elvileg évekkel később is meg fogja állni a helyét (ha lesz még “honlap alapú” internet).

Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

5 Adwords tipp az átkattintási arány (CTR) növelésére

5 Adwords tipp az átkattintási arány (CTR) növelésére

Aki hirdetett már Adwords-ben, az pontosan tudja, hogy a CTR (átkattintási arány) az egyik legfontosabb mutató a hirdetések sikeressége kapcsán. Persze nem árt felismerni, hogy önmagában a magas CTR arányok nem jelentenek sikeres hirdetéseket (hiszen ha nem lesz a sok kattintásból vásárlás, ajánlatkérés, hírlevél feliratkozás, akkor nem beszélhetünk sikerről), de...

Elolvasom
Konverziós arány – melyik pozícióban a legjobb?

Konverziós arány – melyik pozícióban a legjobb?

A kérdés az, hogy melyik hirdetési pozícióban lehet a legjobb konverziós arányt elérni? Természetesen adja magát a dolog, hogy minél jobb helyen van a hirdetés (= “feljebb”), annál magasabb lesz a konverziós arány is. Vajon tényleg ilyen egyértelmű a helyzet? Nos, nem. Hal Varian, a Google egyik “főmunkatársa” (vezető közgazdásza)...

Elolvasom
7 kulcstényező a sikeres Facebook hirdetésekhez

7 kulcstényező a sikeres Facebook hirdetésekhez

A tökéletes célközönséget keresed a Facebookon? Rengeteg lehetőség áll a rendelkezésedre a sikeres kampányok futtatásához de biztos, hogy a megfelelőt használod? Egyáltalán a Facebook felületén tal...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob