Múltkor (majdnem 5 éve) már írtam a Google sikeréért jelentős részben felelő ún. PageRank algoritmusról, amit 1997 környékén találtak ki a Google alapítói. Az algoritmus lényege a különböző honlapok (és a konkrét oldalak) fontosságának és népszerűségének meghatározása, ami az alábbi alapokra épül:
- A linkek egyfajta szavazatok a linket elhelyezők részéről, miszerint a linkelt honlap “jó”.
- Minden szavazat ugyanannyit ér.
- Minél több szavazatot kap egy oldal, annál értékesebb/fontosabb.
- Az értékesebb oldalak által leadott szavazatok (= a rajtuk lévő linkek) értékesebbek.
- Az egy oldal által kiosztható szavazatok értéke megoszlik a kiosztott szavazatok között. (Tehát 5 szavazat esetén a teljes oldal értékének 1/5-ét éri 1 szavazat.)
Ez az elmélet megváltoztatta az internetet (pontosabban a honlapok “világát”). Az évek során, ahogy a honlapok tulajdonosai kezdték egyre inkább úgy felhasználni a Google rangsorolási szisztémáját, ami már a kihasználás és a visszaélés határait súrolta (vagy át is lépte), úgy alakították a Google-nél az algoritmust, hogy egyre nehezebb legyen azt nem rendeltetésszerűen használni.
Abból a kiindulási alapból, hogy minden link egyforma (ugyanannyit ér) eljutottunk oda, hogy szinte nincs két olyan link, ami megegyező értékkel rendelkezne (rangsorolási szempontból).
A mai írásomban a linkek sokszínűségét, és azok eltérő értékét próbálom érthetően bemutatni. (Az írás eredetileg a SEOmoz.org honlapon jelent meg angolul, amit átszerkesztettem, lefordítottam, hozzátettem, elvettem belőle.)
Nézzük tehát, hogy mi a különbség link és link között!
#1 – A külső linkek (sokkal) értékesebbek, mint a belsők
Talán meglepő (így utólag), de anno az eredeti PageRank algoritmus nem tett különbséget a külső és a belső linkek között, de az ma már nem igaz. Ez igazából teljesen logikus, hiszen a saját honlapomra annyi linket helyezek ki az aloldalaimra, ahányat nem szégyellek, ezzel szemben a külső linkekkel mások “szavaznak” ránk.
Röviden: egy külső (más honlapról/domainről az oldalra mutató) link értékesebb,
mint egy belső (a honlap egy másik oldaláról az oldalra mutató) link.
#2 – Minél több különböző domainről mutatnak a linkek az oldalra, annál jobb
A vizsgálatok alapján ez az egyik legegyértelműbben kimutatható hatással bíró rangosorolási szempont, ami a linkeket illeti. Minél több különböző domainről kap (releváns) linket egy oldal, annál előkelőbb helyen fog szerepelni a Google-ben. Korábban ez nem volt ennyire figyelembe véve, ezért nagyon erősnek számítottak az ún. “sitewide” linkek (amikor egy pl. 500 oldalból álló portál minden egyes oldaláról mutatott egy link a honlapunkra), ma már ez nincs így.
Röviden: 15 különböző domainről az oldalra mutató 1-1 link (összesen 15) összességében értékesebb, mint 3 domainen lévő 10-10 link (összesen 30).
#3 – A megbízható domainen lévő linkek értékesebbek, mint a “gyengébb” domaineken lévő társaik
A Google ezt a súlyozást részben a spammelés elleni harc részeként használja, részben pedig egészen egyszerűen “jogos” a dolog. Egy komoly, megbízható, értékes honlapról jövő link általában tényleg értékesebb, mint egy “Kovács Pisti” hobbihonlapján lévő – elnézést a Kovács István nevű olvasóimtól, nem személyeskedés. :)
Röviden: a megbízható domaineken lévő linkek értékesebbek, mint a kevésbé megbízhatókon lévők.
#4 – A tartalmon belül lévő linkek értékesebbek, mint a töltelék részekben lévők
A Google hivatalos dokumentációjában is szerepel az a tény, hogy a valódi tartalom részeként szereplő linkek értékesebbek, mint pl. a láblécben, vagy az oldalsávban lévők. Aki foglalkozott már ilyennel tudja, hogy egy rendesen “kontextusba ágyazott” linket sokkal nehezebb szerezni, mint egy láblécben lévőt.
Röviden: egy oldal normális és egyedi tartalmában lévő linkek értékesebbek, mint a töltelék tartalmakban (pl. láblécben) lévők.
#5 – A HTML kódban fentebb elhelyezkedő linkek értékesebbek, mint az alattuk lévők
Röviden: egy feljebb lévő link értékesebb, mint a nála lejjebb lévők.
Ha tetszett az írás, kérem nyomja meg a “Tetszik” gombot az írás alatt!
Szerintem ez az 5 a legfontosabb, amit tudni érdemes a linkek közötti értékbeli különbségről. Az eredeti cikkben van még néhány szempont, aki tud és szeret angolul ilyesmit olvasni (kicsit tudományosabb stílusban, mint az enyém), annak ajánlom a cikk eredetijét: All Links are Not Created Equal!
A biztonság kedvéért megjegyzem, hogy a fentiek a 2011 elején érvényes állapotokat tükrözik, de a szempontok mindegyike olyan, ami elvileg évekkel később is meg fogja állni a helyét (ha lesz még “honlap alapú” internet).