Köszönő oldal – a téma, ami az egyik legelhanyagoltabb még az online marketingben jártasabb cégek, vagy akár szakértők körében is. A 3 funkcióból az első szinte már mindenhol jelen van, a második ritkábban, de azért terjed, a harmadik funkció pedig szinte szűz terület – legalábbis itthon.
De miről is beszélek? A köszönő oldal a honlapnak olyan oldala, ahol egy konverziós esemény után megköszönünk valamit a felhasználónak. Miket lehet és kell megköszönni?
- vásárlást
- megrendelést
- ajánlatkérést
- jelentkezést egy rendezvényre
- üzenetküldést
- hírlevél feliratkozást
- tanulmány letöltést
- … vagy bármi mást
Az már szinte minden honlapon alap (bár vannak még kivételek), hogy a fenti események után van valamilyen köszönő oldal. Nézzük, hogy miket kellene egy ilyen oldalon csinálnunk!
#1 Visszaigazolás
Az első funkció természetesen magáért beszél, vissza kell igazolni és meg kell köszönni, hogy vásároltak, ajánlatot kértek, feliratkoztak, vagy ami éppen történt. Erre nem is pazarolnám a szót, bár erről is lehetne önmagában egy külön cikket írni, hogy hogyan érdemes ezt csinálni – viszont nem itt vannak a legnagyobb gondok.
Az egyik köszönő oldal a Klikkmarketing.hu-n
#2 Mérés
Ha valami történik a honlapon, azt mérni kell. Sok AdWords vagy Facebook hirdetőnél ez már rendben van, de közel sem mindenhol, sőt… A köszönő oldal második legfontosabb funkciója, hogy ennek az oldalnak a megjelenése azt jelenti, hogy megtörtént egy konverzió (vásárlás, ajánlatkérés, stb.), tehát ha azt mérjük, hogy ez az oldal hányszor jelent meg, akkor végülis azt mérjük, hogy hány konverzió történt.
Az AdWords és a Facebook (+ bónuszban a Google Analytics) is tudja mérni ezeket az eseményeket, ha a megfelelő kódok be lettek illesztve ezekbe az oldalakba (illetve az Analytics esetében ez egy picit más, de nem ez a lényeg).
Tehát ezekben az oldalakban kódoknak kell lenniük, amik üzennek a megfelelő rendszereknek, hogy valami történt.
#3 Upsell – azaz a következő ajánlat
Ez 100 köszönő oldalból 1-nél van, legalábbis a hazai honlapoknál. Bevallom ez nem egy tudományos adat, de érzésre ez lehet az arány. (Fejlettebb online marketinges piacokon – pl. USA – sem elképesztően nagy az aránya az upsell használatának, de lényegesen jobb, mint nálunk, az biztos.)
Mit jelent az upsell? Röviden azt, hogy kihasználjuk azt a helyzetet, hogy valaki éppen kisebb vagy nagyobb bizalmat szavazott nekünk, és ezt megpróbáljuk jó értelemben kihasználni.
Például letöltött a felhasználó egy tanulmányt, ami nyilvánvalóan azt jelenti, hogy érdekli a téma. Miért ne ajánlanánk az ingyenes információn túl valami extrát, tipikusan egy belépő termék jellegű valamit, például egy könyvet.
Vagy éppen megvettek valamilyen terméket vagy szolgáltatást, miért ne ajánlanánk valami pluszt mellé?
Például:
- kiegészítő opciót: díszcsomagolás, biztosítás, hosszabb garancia, stb.
- kiegészítő terméket: szappanhoz szappantartó, fényképezőhöz memóriakártya
- kedvezőbb kiszerelést: 1 helyett vegyél 3 poharat, úgy sokkal olcsóbb a darabár
- ugyanabból jobbat: vegyél egy jobb fényképezőt, most ajándékot adunk mellé
A Manna egy releváns kiegészítő terméket ajánl – “csak most” akciós áron – a fizetés előtt
A lényeg, hogy vagy mindig a logikus következő lépést érdemes upsell ajánlatként “odatenni” a köszönő oldalra, vagy valamilyen kiegészítőt a meglévő választáshoz.
Egyéb lehetőségek a köszönő oldalon
A fenti 3 a legfontosabb funkció szerintem, de még jó pár dologra használható a köszönő oldal, mint például:
- közösségi funkciók: megosztási és/vagy lájkolási lehetőség
- termékajánlók: ezt sokszor egyszerűbb megoldani, mint az upsellt, csak oda kell tenni néhány olyan ajánlatot, ami lehetőleg a vásárláshoz kapcsolódik (pl. ha kutyákról szóló könyvet vettem, akkor kutyás témájú egyéb könyveket vagy cuccokat)
- bizalmi elemek: szervezeti tagság logója, “Év szállodája” logó, elégedett ügyfelek nyilatkozatai
- tartalom ajánlók: ha letöltött valaki egy tanulmányt, akkor lehet például ajánlani más cikkeket a honlapon, “amíg megérkezik a tanulmány”
Igazából a dolognak csak a fantázia szab határt, no meg az, hogy könnyebb nem csinálni, mint csinálni – de ez ugye a legtöbb dologra igaz az online marketingben…
———————————————————
1 megosztás = “köszi, ez hasznos volt!” :)