Minőségi pontszám (quality score)

Ki merem jelenteni, hogy aki megérti az Adwords rendszerben használatos >b>minőségi pontszám fogalmat (és persze elkezdi ennek megfelelően összeállítani a hirdetéseit), az már félúton jár az igazán hatékony kampányokhoz vezető úton.

A minőségi pontszám (angol eredetiben quality score) a Google megoldása arra, hogy mindenkor és minden hirdetési felületen a legjobb minőségű, legjobban teljesítő hirdetések jelenjenek meg. (És nem mellesleg ezáltal azt is eléri, hogy a lehető legtöbb kattintás keletkezhet – aminek ugye vannak nem elhanyagolható anyagi következményei is a Google számára!)

Nem arról van azonban szó, hogy a Google “költetni” akarja a pénzt a hirdetőkkel, hanem végeredményben éppen arról, hogy a “jól hirdetőket” jutalmazza (alacsonyabb kattintási árakkal), a rosszul hirdetőket pedig “megbünteti” (magasabb árakkal).

Mit jelent tehát a minőségi pontszám?

Egy meglehetősen összetett algoritmus által kiszámított számszerű érték, ami meghatározza, hogy egy-egy kulcsszó mennyire releváns a felhasználó kereséséhez ill. a keresésre megjelenő hirdetéséhez viszonyítva. A minőségi pontszám minden egyes kulcsszóhoz külön kerül kiszámításra, és minden olyan esetben újra kiszámolja a rendszer, amikor egy hirdetés megjelenhet (már az is a minőségi pontszámtól függ, hogy egy egyébként megfelelő keresésre egyáltalán “meg tud-e jelenni” a hirdetés! ).

Fontos, hogy önmagában tehát nem értelmezhető a fogalom a kulcsszavakra, mindig keresés-kulcsszó-hirdetés hármasban van értelme. Egy megfelelően összeállított kampányban kitűnő minőségi ponszámmal rendelkező kulcsszó, egy hasonló beállításokkal, de más hirdetési szöveggel kombinált kampányban lehet, hogy csak közepes pontszámot fog kapni.

Mi a szerepe a minőségi pontszámnak?

Tényleg kulcsszerepet játszik az Adwordsben ez az érték. Ha csak a legfontosabbakat akarom kiemelni, már akkor is három dolgot kell felsorolnom:

  • Befolyásolja a tényleges kattintási költséget (CPC), tehát hogy mennyibe kerül majd egy kattintás.
  • Befolyásolja, hogy mi lesz az a licitálási ár, ami az első találati oldalas megjelenéshez minimum szükséges.
  • Befolyásolja a hirdetés megjelenési pozícióját, tehát hogy “hányadik helyen” fog megjelenni a többi hirdetés között.

Általános megfogalmazásban: minél magasabb a minőségi pontszám, annál olcsóbb lesz egy kattintás és annál jobb pozícióban fog megjelenni a hirdetés.

Miből tevődik össze a minőségi pontszám?

A pontszám kiszámításakor a Google rengeteg szempontot vizsgál, amik ráadásul folyamatosan változnak, mert mindig finomítják a számítási algoritmust. Van viszont néhány olyan “összetevő”, amik állandónak mondhatóak és amik döntő súllyal bírnak az elbíráláskor. Ha ezeket ismeri, akkor már ragyogó eredményeket érhet el:

  • A kulcsszó és a hirdetés átkattintási aránya (CTR), pontosabban annak korábbi értékei. Nem árt tudni, hogy a tartalmi hálózatban elért CTR nem befolyásolja a [url=http://www.adwords-hirdetes.hu/blog/keresesihalozat-searchnetwork]keresési hálózatban[/url] elért minőségi pontszámot.
  • A kulcsszó és a hirdetéscsoportban lévő hirdetések relevanciája egymáshoz képest. Nagyon leegyszerűsítve (!): a kulcsszó szerepel-e a hirdetés(ek)ben?
  • A kulcsszó és a hozzá tartozó (éppen “megjelenni készülő”) hirdetés relevanciája a kereséshez képest.
  • A kulcsszóhoz/hirdetéshez tartozó landing page minősége. (A Google “szóhasználatában” gyakran céloldalként szerepel a landing page.) Külön bejegyzést érdemelne csak ez a tényező, de röviden: számít a landing page relevanciája a kulcsszóhoz/hirdetéshez képet, a landing page használhatósága, navigálhatósága, stb.

Hogy tovább bonyolódjon a helyzet, más a képlet a tartalmi hálózaton történő megjelenéskor, és más a keresési hálózatban is, sőt még más tényezőktől is függ a pontos képlet (pl. a licitálási módtól). Ezektől függetlenül, ha a fenti felsorolás szereplőire koncentrál, akkor már sokat tett a hatékonyságért!

Ha konkrét (személyes) tanácsokat szeretne kérni akár az említett dolgok, akár más AdWords kérdés kapcsán (pl. milyen stratégiával lehetne eredményesebben hirdetni), akkor jöjjön el hozzánk egy konzultációra, vagy fontolja meg Adwords fiókkezelési szolgáltatásunk igénybevételét! Ezeken kívül érdekelheti az Adwords könyvünk, vagy az Adwordsről szóló rendezvényünk is.

Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

6 egyszerű kérdés, amit meg kell válaszolnod a marketing stratégiád kapcsán

6 egyszerű kérdés, amit meg kell válaszolnod a marketing stratégiád kapcsán

Van 6 olyan (egyszerű) kérdés, aminek a kielégítő megválaszolásával gyerekjátékká teheted az online marketinged legtöbb elemét, olyan világos lesz a kép. De ha nem tudod őket megválaszolni, akkor b...

Elolvasom
7 szuperfontos Google Analytics funkció webshop tulajdonosoknak (de mások is tanulhatnak belőle)

7 szuperfontos Google Analytics funkció webshop tulajdonosoknak (de mások is tanulhatnak belőle)

Szinte minden webshopban van már Google Analytics mérőkód, de csak kevesen használják ki az Analyticsben rejlő lehetőségeket. Ha profi eredményeket akarsz, akkor profi mérésekre van szükséged – olv...

Elolvasom
Konverzió – mit jelent (az online marketingben)?

Konverzió – mit jelent (az online marketingben)?

Mit jelent a sokat emlegetett konverzió kifejezés? Szerk.: ez eredetileg egy több mint 10 éves írásunk – de a konverzió fogalmának jelentősége finoman szólva nem vesztett, hanem nagyon is nőtt azóta.  Aki követi az online marketing trendeket, az már régen tudja, hogy a látogatószám, lapletöltés, átkattintás és társai mutatószámok (adatok)...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob