Mi fán terem a landing page?

Lapátolod a pénzt a Google Ads és Facebook kampányokba, építed a listád, küldöd az emaileket, derekasan posztolsz a közösségi médiában, szóval özönlenek a látogatók... de hova? Olyan oldalakra, ahol 200-ból 1 ember vásárol, kér ajánlatot, iratkozik fel?

A landing page-en (ejtsd: lending pédzs, magyarul néha landing oldal) dől el, hogy a honlapodra érkező látogatókból hány vevő, ajánlatkérő, vagy feliratkozó lesz. Magyar kisvállalkozások százainál, sőt, ezreinél látjuk, hogy rengeteget babrálnak az online hirdetéseikkel (Google, Facebook), próbálják csökkenteni a kattintási árakat, vagy jobb esetben növelni a havi költést, mintha ez lenne az egyetlen út az eredmények növelésére. Azzal viszont már sokkal kevesebben, talán 10-ből 1 online marketingező cég foglalkozik, hogy javítson a landing page-eken. Pedig ez sokszor sokkal könnyebb, ráadásul nagyobb eredménnyel kecsegtető tevékenység, mint a hirdetések babrálása.

Ez egy viszonylag hosszú írás, ezért csináltunk neki egy saját tartalomjegyzéket:

  1. Landing page – az alapok
  2. Landing page típusok
  3. Landing page optimalizálás – teszteléssel
  4. Haladó landing page stratégiák

Ha felkészültél, akkor vágjunk is bele!

#1 Landing page – az alapok

Azt szinte lehetetlennek tartom, hogy soha ne hallottad volna a landing page vagy landing oldal kifejezést. Az viszont teljesen reális, hogy nem tudod pontosabban meghatározni, hogy mi fán terem ez a fogalom, szóval érdemes szót ejteni az alapokról is.

Mi az a landing page?

A landing page nyilván egy angol kifejezés, magyarul landoló oldal vagy fogadó oldal. Szó szerint azt jelenti, hogy az az oldal (a honlapon belül), ahol a látogató landol – tehát ahol “leszáll”, vagyis megérkezik a honlapra.

Egy valamirevaló landing page rendelkezik egy céllal is, például:

  • vásároljon, vagy
  • ajánlatot kérjen, vagy
  • regisztráljon

a látogató. A landing page általában olyan oldal, amire közvetlenül, “kívülről” (is) irányítunk forgalmat, például hirdetésekből, vagy egy hírlevélből.

Mi a különbség egy landing page és egy “normál” oldal között?

Talán a legfontosabb különbség az, hogy egy landing page-nek EGYETLEN célja van, míg egy átlagos oldalnak több is lehet, vagy az is lehet, hogy nincs annyira konkrét célja. Például a “rólunk” oldalnak nincs kifejezett célja ilyen értelemben, a honlap főoldalán viszont számos “részcél” van, hiszen be vannak mutatva a cég különféle oldalai – több szolgáltatás, a blog, képzések, és a többi.

Ez egy példa egy főoldalra, ami egyértelműen nem egy landing page, hiszen több CTA is, azaz call-to-action, azaz “cél” van rajta. Ilyen oldalra általában nem szerencsés fizetett vagy irányított forgalmat terelni.

Pont azért, mert egy “normál” oldalnak vagy nincs különleges célja, vagy több is van egyszerre, ezért legtöbbször nem szoktunk ezekre a normál oldalakra embereket terelni például a Google Adsből, vagy hírlevelekből, vagy a Facebookról. Ezeket a tereléseket inkább landing oldalakra érdemes csinálni, konkrét céllal.

Ez egy landing page, amin EGYETLEN konkrét cél van. Ugyan kettő CTA rész van (ahová kattintani lehet, ahol feliratkozni lehet), de a két dolog ugyanaz, tehát a két CTA megegyezik.

Miért konvertálnak olyan jól a landing oldalak?

A konvertálás azt jelenti, hogy a látogatókból vevőt, ajánlatkérőt, regisztrált olvasót tudnak “konvertálni”. Azért tudják ezt nagy hatákonysággal tenni, mert a látogatók egy célzott csoportjához célzott üzenettel tudnak “szólni”. Ebből az is adódik, hogy nyilván nem magától lesz jó egy landing page, hanem attól, ha kellően célzott.

Ebből következően, minél több landing oldalt használsz, annál inkább célzottabbá tudod őket tenni, és így annál inkább tud nőni a landing oldalak hatásossága. Nem önmagában a számuk miatt persze, hanem mert tudsz akár külön landing page-et csinálni a

  • Google Ads-ben egy konkrét kifejezésre keresők számára,
  • vagy egy másik konkrét kifejezésre keresők számára,
  • vagy egy konkrét hírlevélből átkattintók számára,
  • vagy a Facebookról jövők számára,

és így tovább. Tehát a nagy biznisz nem igazán abban van, ha 1-1 landing page van a honlapodon (bár az is sokkal jobb, mintha egy sem lenne), hanem ha van jó pár, minél célzottabban.

#2 Landing page típusok

Nézzünk konkrét példákat, hogy milyen landing page típusok vannak, és azok hogyan nézhetnek ki, egy általánosabban elfogadott, jól működő verzióban.

Regisztrációs / feliratkozó oldal

Ha engem kérdezel, ilyen oldalnak minden honlapon lennie kellene – legalább egynek. De ha érted a landing page koncepció lényegét, akkor azt is érted, hogy valójában minél több regisztrációs landing oldalad van, annál célzottabb tudsz lenni, és annál több feliratkozód lesz.

Ez a regisztráció tipikusan egy ingyenes email sorozat, egy regisztrációért cserébe elérhető videós anyag, egy letölthető tanulmány, vagy bármi lehet, amivel a listádat szeretnéd építeni.

Ha ilyen regisztrációs oldalad van, és terelsz is oda látogatókat, akkor biztosan szépen nő az email listád. (CTA = call-to-action, azaz a landing page igazi célja)

Sales oldal

Ha a te céged nem webshop és nem is “ajánlatkérős”, akkor könnyedén szükséged lehet “klasszikus” sales landing oldalra. Ha van fizetős képzésed, személyes konzultációt nyújtasz, drágább terméket árulsz (amit külön lehet megrendelni), vagy bármi olyat árulsz, amit a honlapodon meg lehet venni / rendelni, akkor biztosan szükséged van sales oldalra.

Lead generáló / “ajánlatkérős” oldal

A lead generálás nagyjából azt jelenti, hogy olyan érdeklődéseket “gyűjtesz”, amikből potenciálisan üzletet tudsz kötni. Ezek tipikusan “vedd fel velünk a kapcsolatot” vagy “kérj visszahívást” vagy “kérj ajánlatot” jellegű oldalak. Bizonyos értelemben akár egy tanulmány letöltős landing page is lehet lead generáló oldal, tehát ezek nem olyan éles határok a landing oldalak között – de mindenképp érdemes külön is megemlíteni ezt az oldaltípust.

#3 Landing page optimalizálás – teszteléssel

Talán te is hallottál arról, hogy a landing oldalakon “szokás” teszteket futtatni, amivel az oldalak konverziós arányát akarjuk javítani. Többféle ilyen teszt módszer is van, de az egyik leggyakoribb az ún. “A/B tesztelés”. Azért A/B a neve, mert csinálunk a tesztelni kívánt oldalból egy B verziót is (az “eredeti” pedig az A verzió), és felváltva jelenítjük meg a két verziót a látogatóknak.

eredeti kép: Seobility (A/B Testing), License: CC BY-SA 4.0

Ha mondjuk ráterelünk egy ilyen tesztelt oldalra 1000 látogatót, akkor 500-an majd az A verziót látják, 500-an pedig a B verziót. A teszt után látni fogjuk, hogy mondjuk az A verziót látó látogatókból 100-an (20%) konvertálódtak (például feliratkoztak a hírlevélre), míg a B verziónál ez a szám 200 (40%). Ez esetben talán joggal mondhatjuk, hogy a B verzió nyert, tehát érdemes lecserélni az eredetit erre, mert az újabb, B verzió sokkal jobban teljesít.

“Nagy” dolgokat tesztelj!

Sok cikkben vagy akár előadásban is olyanokról beszélnek, hogy érdemes tesztelni például az űrlapon lévő gomb színét. Persze, lehet ezt is tesztelni – csak nem valószínű, hogy van értelme. Először mindig a nagyon nagy eltéréssel kecsegtető dolgokat érdemes tesztelni. Olyan ez, mint ahogyan egy szobrász sem a legfinomabb kézi reszelővel kezdi el kifaragni a szobrot egy márvány tömbből, hanem előtte a nagy darabokat “szedi le” valami komolyabb vésővel. A landing oldalakat is előbb a megfelelő formára kell faragni, azután érdemes őket reszelgetni.

Ez egy jó példa a nagy dolgok tesztelésére. Ennél a tesztnél a komplett landing page felépítése teljesen más lett, és nyert is az új verzió.

De mégis mi számít “nagy dolognak” egy landing oldalon?

  • Elsősorban maga az ajánlat. Azaz az, hogy mire próbálod rávenni a landing page látogatóit. Azt mondod nekik, hogy “iratkozz fel a hírlevélre” – és kész? Vagy azt mondod nekik, hogy “iratkozz fel a hírlevélre, mert azonnal kapsz egy bónusz videót, és amúgy a regisztrált olvasók mindenre 10% kedvezményt kapnak”? Fontos megjegyezni, hogy ez nem csak egy szövegírási különbség, hanem arra gondolok, hogy ténylegesen más az a “termék”, amit az oldalon ajánlasz. Az első verziónál, ahol egyszerűen tényleg csak egy hírlevél van, írhatod akárhogy a szöveget, a második verzió valószínűleg meg tudná verni még rossz szöveggel lis.
  • Komplett oldal elrendezés. Olyan egyszerű a landing page, hogy nem is szükséges görgetni? Rövid és tömör minden, és azonnal látszik az űrlap? Vagy olyan hosszú, hogy 5-6 képernyőt lehet lefelé görgetni, tele infóval és ábrával, és csak az alján van az űrlap? Ez két olyan eltérő verzió, ami szinte biztosan óriási eredménykülönbséget okozna – de nem tudhatjuk, hogy melyik nyerne.

Nem is hozok több példát, mert szerintem ennyiből is érthető. Az űrlap gomb színe, vagy akár a szöveg egy-egy részletének tesztelése helyett érdemes nagy dolgokat tesztelni. És őszintén szólva, ha ezeket a teszteket megcsinálod egy landing oldalon, akkor utána lehetséges, hogy nem még finomabb teszteket érdemes csinálni, hanem inkább egy másik landing page tesztelésébe érdemes belevágni, vagy akár egy teljesen újat is érdemes csinálni, ha még nincs elég landing oldalad.

#4 Haladó landing page stratégiák

Ha már nyilvánvaló számodra, hogy szükséged van landing oldalakra, és már van is néhányad, akkor érdemes lehet bevetni haladóbb megoldásokat is. Amíg az alapokkal sem vagy tisztában, és az első landing page elkészítésére készülsz, addig nem javaslom, hogy túllőjj a célon – inkább legyenek meg az első oldalak, ráérsz később fejleszteni őket!

A landing page és a “forrás” összehangolása

Akkor tudod a legeslegjobb eredményt elérni, ha a landing page pontosan azoknak az embereknek szól, akiket oda terelsz. Ha túlságosan változatos a közönség, aki megfordul a landing oldalon, akkor ez az összehangolás nem lehet igazán erős, hiszen többféle közönségnek is “meg kell felelned”. Ezért egy nagyon haladó megoldás az, ha akár ugyanarra a célra, különféle landing oldalakat készítesz attól függően, hogy kiket és honnan terelsz oda.

Ebben a példában mindenkit ugyanoda terelsz, akárhonnan is érkeznek. Pedig nem valószínű, hogy a különféle forrásokból érkező látogatóknak ugyanaz lenne az optimális landing page.

Azért ez a megoldás sem tragédia, és sokkal jobb, mint ha nem is lenne landing page – de van ennél jobb megoldás. A következő “szint” az, amikor elkezdesz külön landing oldalakat csinálni a különféle forgalmi forrásoknak, avagy a különféle közönségeknek. Mert nyilvánvaló, hogy ugyanazt a terméket más üzenettel lehet eladni elfoglalt anyukáknak, üzletembereknek és végzős főiskolásoknak, nem igaz?

Ez azért tényleg a haladó szint. A különféle közönségek számára különféle oldalakat készítünk, és akár különféle CTA-kat, azaz célokat fogalmazunk meg, pedig a termék ugyanaz minden esetben.

Most már biztosan érted, mire gondolunk! :)

A köszönőoldalak használata további konverziós célokra

Őszintén szólva ma még Magyarországon az sem teljesen alap, hogy legyen köszönőoldala a vásárlásnak, vagy ajánlatkérésnek, vagy feliratkozásnak. Ha van is, akkor is kevesen maxolják ki igazán ezeket az oldalakat. Azt pedig szinte tényleg senki nem csinálja, hogy további előnyöket használjon ki a köszönőkön, pedig a látogatók legjobb, legaktívabb pillanatai azok, amikor éppen “elkövettek” egy konverziót. Ilyenkor könnyű újabb dolgokra “megkérni” őket, főleg, ha azok nem túl nagy elköteleződések.

Az Online Marketing Iránytű nevű ingyenes videós anyagunk regisztrációja után miért ne kérnénk meg arra, hogy kövess minket a Facebookon is? :)

Lényeg a lényeg: a landing page egy olyan fontos fogalom és eszköz az online marketingben, hogy egyszerűen nem teheted meg, hogy ne értsd és alkalmazd ezt a koncepciót. Nem elfogadható hozzáállás, ha vállalkozóként azt mondod, hogy “én nem vagyok online marketing szakértő, honnan kellene ezeket tudnom”. Persze, nem kell minden vállalkozónak online marketing szakértőnek lennie, de az, hogy “ne lehessen eladni” a témában, az szerintem elvárható – vagy inkább egy szükséges feltétele annak, hogy sikeres vállalkozást tudj építeni.

Ha szeretnél ebben a stílusban még többet a Klikkmarketingből, és szereted a videós formátumot is, akkor feltétlen regisztrálj a jelenleg ingyenes, regisztrációért cserébe elérhető, 1 órás videós anyagunkért: Online Marketing Iránytű! Regisztrálj most, nem fogod megbánni!

Ezeket olvastad már?

14 pontos landing oldal elemzés

14 pontos landing oldal elemzés

Hiszel benne és tudod is, hogy a terméked / szolgáltatásod / csalid jó, szüksége van rá a piacnak. Hirdetsz Google Ads-ben és Facebookon, szépen jönnek a látogatók. Ráadásul nem ész nélkül célzol, és tudatosan írod meg a hirdetési szövegeket. Tehát minden stimmel, ezért ennek MŰKÖDNIE KELL. De mégsem működik. Nem...

Elolvasom
6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned

6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned

Ha elég tökös lennék, akkor odamennék hozzád, és két kézzel megráználak, hogy “ember, mit nem értesz azon, hogy muszáj a cégednek blogolnia?”. De nem vagyok én ilyen tökös, úgyhogy írtam inkább egy...

Elolvasom
7 konkrét tipp a konverziós arány növelésére webshop tulajok számára (de más is tanulhat belőle)

7 konkrét tipp a konverziós arány növelésére webshop tulajok számára (de más is tanulhat belőle)

Öntöd a pénzt a Google és a Facebook hirdetésekbe, amik egyre csak drágulnak. De mennyit foglalkozol azzal, hogy 100-ból ne csak 1 ember vásároljon, hanem mondjuk 2, netán 3? Ehhez adunk most pár g...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob