Ügyfélszolgálat
Telefon: (06 1) 878 21 17
E-mail: help@klikkmarketing.hu
Web: http://help.klikkmarketing.hu

Steve Krug is tévedhet?

"A kezdőlapból mindenki (akinek a tervezéshez köze van - a szerk.) kikanyarintana egy jókora szeletet. Mivel ezt az oldalt szinte minden felhasználó látja - és néhányan csak idáig jutnak el -, a kezdőlapon hangsúlyosan megjelenő ajánlatok biztosan kelendőbbek lesznek."

Az idézet Steve Krug: Ne törd a fejem című könyvéből való, amit egyébként őszintén ajánlok minden olyan vezetőnek/marketingesnek, aki a céges honlap működéséért, hatékonyságáért felel.

Ez a megállapítás viszont - ilyen általánosságban kijelentve - számomra elég meglepő a használhatóság (angolul usability) egyik legfőbb szakértőjének tollából.

Hangsúlyozom, hogy főleg az "általános bölcsesség" jellege zavar ennek a kijelentésnek, mert a megállapításnak természetesen van alapja, és korábban általános volt, hogy a kezdőlap/főoldal tényleg az első oldal, amit a látogatók látnak. A mai online marketing világban azonban ez lassan elveszíti az igazságtartalmát, azt is megmondom, hogy miért!

Egy, az online marketinget komolyan vevő marketinges/cégvezető már jó eséllyel használja a Google Adwords-öt, figyel a keresőoptimalizálási szempontokra, e-mail marketing kampányokat futtat, linképítéssel foglalkozik, stb... stb. Ha ezeket magas színvonalon végzi, akkor a honlapra érkező látogatók igen jelentős része aloldalakra fog érkezni (egy konkrét termékhez, egy konkrét szolgáltatáshoz, stb.).

Természetesen nem az a célom, hogy ne foglalkozzon senki a honlap főoldalával, vagy hogy ne vegyék azt komolyan, csak érdemes megfontolni, hogy az adott helyzetben mennyi energiát érdemes erre fordítani. Könnyen lehet ugyanis (számos példát tudnék rá mondani ügyfeleink honlapjai közül), hogy kis túlzással alig találkozik valaki a főoldallal (még pontosabban: a látogatók elenyésző része kezdi a látogatást a főoldalon), így nincs is értelme aránytalanul sok energiát (= pénzt és/vagy időt) a tökéletesítésére fordítani, amíg vannak komolyabb megoldandó feladatok is.

Önnek mi a véleménye? Van információja arról, hogy honlapjának főoldala mennyire "fontos" a teljes honlap hatékonyságára nézve?

Max Loganhttp://max-logan.hu

2009.06.03. 12:28 (1)

Én éppen a minap kerestem egy bizonyos szolgáltatással kapcsolatban cégeket. Mivel a Google vitt a cég honlapjára, nem a főoldalra érkeztem.

Voltak kérdéseim, így felvettem a kapcsolatot az oldal egyik üzemeltetőjével a honlapba épített chat ablak segítségével. Néhány perc "beszélgetés" után derült ki, hogy az egyik kérdésemre megtaláltam volna a választ a honlap főoldalán.

Mivel kereső vitt először az egyik aloldalra, majd onnan már én navigáltam a többi aloldalra nem találkoztam a főoldallal. Egy fontos információt viszont csak ott és a partner regisztrációs oldalon (kisbetűvel) jelöltek.

A tanulságot, gondolom mindenki érti.

Lovászi Józsefhttp://kalauz.hu

2009.06.03. 12:48 (2)

Igen, Steve Krug tévedett!

Kristófnak igaza van. A nyitóoldalra olyanok érkeznek, akik ismerik az url-címét, illetve ami a Title mezőben van, vagy beállították könyvjelzőnek a nyitóoldalt, és onnan hívják be. Aki viszont nem ismeri, a keresők segítségével - valamilyen kulcsszóra keresve - gyakran aloldalakon köt ki. Van olyan portál - például ilyenek lehetnek a különféle cégkeresők -, amelynél sokkal több az aloldalra érkező látogató, mint a nyitóoldalon landolók.

Ez nem azt jelenti, hogy a nyitóoldallal nem kell foglalkozni. Csak annyit, hogy ne higgyünk a nyitóoldal mindenhatóságában!

A mai látogatottságmérési eszközök birtokában már sokan láthatják, milyen arányban érkeznek a látogatóik a nyitólapra és a többi aloldalra.

Nagy Gábor Imrehttp://www.marketingtanfolyam.com

2009.06.03. 13:32 (3)

Szia Kristóf!
Itt egy jó témafelvetés ismét!

Az én weboldalam esetében például kifejezetten igaz Steve Krug megállapítása - minthogy jelenleg az egész weboldal egy ajánlat.

Korábban kísérleteztem menüpontokkal, több aloldallal, de toronymagasan az egyoldalas 'squeeze page' megoldás hozta a legjobb konverziós arányokat.

Ettől függetlenül egy hagyományos, több oldalas weblap esetében nyilván érdemes komolyabban mérlegelni, hogy mennyi energiát/időt/pénzt fordítunk a nyitóoldalra (és persze mérni a Google Analytics-ben az érkezési pontokat)

Tóth Lászlóhttp://www.marketinger.hu

2009.06.03. 15:07 (4)

Egy honlap főoldalát előszeretettel hívjuk kezdőoldalnak is, és véleményem szerint ez a helyesebb megfogalmazás, hiszen - mint azzal gondolom sokan egyet értünk - a kezdőoldal nem a legfontosabb része a honlapunknak. A honlap legfontosabb része a termék-, szolgáltatásbemutatás, a megrendelés felvétel stb.

Ha viszont kezdőoldalként tekintünk rá, akkor azt mondhatjuk, hogy az átlag látogató itt csak "elkezdi" a böngészést, és a főoldallal "csupán" azt kell elérnünk, hogy felkeltsük az érdeklődését, és tovább böngésszen.

Azok, akik például az AdWords-ről érkeznek egy megadott aloldalra, azoknak az érdeklődését már felkeltettük, ezért ők kihagyhatják a kezdőoldalt. Őket "csak" végig kell vezetnünk az értékesítés folyamatán, úgy hogy egy lépést (a kezdőoldalt) kihagyhatunk.

Egyébként nem mellesleg jegyzem meg, hogy szerintem, egy jól felépített oldalnál, a látogatónak el kell jutnia az értékesítési úton keresztül, vagy az átlátható menürendszer segítségével a számára fontos információhoz.

Összességében tehát véleményem szerint annyiban van igazsága Krug-nak, hogy a kezdőoldaladat, valószínűleg többen nézik (általában), mint az aloldalaidat, de egyetértek Veled abban, hogy a kezdőoldal nem mindenható és és nem szabad elfelejtenünk, hogy mi a célja a kezdőoldalnak, és mi a célja például az AdWords aloldalaknak. A kezdőoldal feladata az úton elindítani a látogatót, az aloldal feladata pedig végigvezetni az értékesítési csatornánk (gyakran) rögös útján.

Bocs a hosszú hozzászólásért:)

Cseh Balázshttp://b2bonline.blog.hu

2009.06.03. 16:13 (5)

hm... jogos, jó meglátás...

Lovászi Józsefhttp://kalauz.hu

2009.06.03. 16:24 (6)

Tóth Laci jól megvilágította a kezdőoldal lényegét.

Valószínűleg az az igazság, hogy ahány website, annyiféle arányszám a kezdőoldalra érkezők és az aloldalakra érkezők között. Vagyis mindkét oldaltípusra, minden oldalra gondot kell fordítani. És Steve Krug is igazat állított - legalábbis a honlapok egy bizonyos csoportját illetően.

Krista Gáborhttp://www.yesauto.hu

2009.06.03. 22:55 (7)

Kedves Kristóf,

Steve Krug a könyvének ennél a résznél, csak arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy a főoldalt ne engedjük telezsúfolni a megrendelők (vagy a saját csapatunk) által.

Egyébként pedig kezdőoldalról ír.
Én pedig ezt már az olvasás során is úgy értelmeztem, hogy a kezdőoldal mindig az a hely, ahol elkezdődik az én oldalaim böngészése.
Ez lehet egy landing page is!

Az igazi művészet most az, hogy a landing page rendelkezzen a kezdőoldal erényeivel, de úgy teszi ezt, hogy nem vonja el a potenciális megrendelők figyelmét a lényegről.

Még egy megjegyzés:
Nem mindig a kereső lesz az ász!
Ne tegyétek fel a Google szemellenzőt!
Forradalmi változások vannak a neten. Biztos vagyok benne, hogy a keresők mellett sok más alternatíva is meg fog erősödni.
Ha valaki nem veszi észre, hogy a Google találatai erodálódnak (egyre kevésbé relevánsak) az vak!
A Google el fogja veszíteni ezt a háborút.
Az a lista amit automatikus rendszerek állítanak össze, az becsapható, méghozzá ipari módszerekkel. Ti tudjátok a legjobban, hiszen néhányan közületek ebből él.
Én nem hiszem, hogy örökké működni fog ez az optimalizálásnak nevezett trükközés.
Új kor érkezik, uraim!
Az lesz a nyerő, aki az emberek véleményét képes beépíteni a keresőjébe.
Ez pedig automatizálással nem megy.
Talán kisközösségek autentikus véleményei adódnak majd össze. Vagy valami más módon, de nem a mai módszerekkel fog történni.

Eltértem a témától.
De azt gondolom, hogy néha messzebbre kell nézni, nem csak az orrunk elé.

Szedlacsek Emíliahttp://www.szepesmk.hu

2009.06.03. 23:57 (8)

Kedves Kristóf! Az a tapasztalatom, hogy aki csak egy keresőből érkezik a mi honlapunk egy oldalára, az mindig a főoldalt is megnézi, s magam is ezt teszem, ha rákeresek valamire. Tehát a főoldalt is fontosnak érzem. Sőt ha szakmailag fontos hogy híreim legyenek arról a területről, akkor valamelyen módon továbbfejlesztem a kapcsolatomat az adott céggel, intézménnyel, pl. hírlevelet kérek. A mi látogatóink esetében is ezt látom, valamilyen kérdéssel érkezik egy oldalunkra, tovább nézelődik, majd nálunk ragad, hírlevelet kér.
Ez a megállapítás inkább arra hívja fel a figyelmet, hogy amikor a honlapunkat értékeljük, átrendezzük, a hangsúlyt ne csak a fő- vagy kezdő oldalra tegyük. Bár a jellegtelen, s az újabban nagyon felkapott madaras, virágos, természetet utánzó kezdőlapokat utálom. Jó, hogy felvetsz ilyen témákat, s jó olvasni a mások véleményét. Rengeteget tanulok belőle.

Horváth Győzőhttp://www.infocentrum.hu

2009.10.28. 08:45 (9)

Egyetértek Emíliával.

Megnéztem a statisztikánkat, illetve használok olyan speciális alkalmazást, amivel nyomon tudom követni a látogatókat.

Mindkét esetben azt látom, hogy a komoly érdeklődő, előbb utóbb, de inkább előbb a főoldalra is eljut.

Persze minden oldal más, így egy nagyon komplex oldal esetén lehet, hogy ez nem igaz.
De a véleményem akkor is az, hogy ha egy felhasználó tényleg keres valamit, akkor újra "elindul a kályhától", azaz rákattint a logóra.

Ez megint egy fontos kérdés lehet. Nem tudom, hogy erről írtál-e már. Mármint az, hogy a felhasználó a logóra kattint automatikusan, vagy keres egy főoldal/kezdőoldal menüt.
Máshogy fogalmazva kell-e egyáltalán ez a menü?

Pónya Judit

2009.11.04. 19:30 (10)

Igen, Steve Krug is tévedhet, de...
... ahogy könyvében írja, "a felhasználók gyakran előzmények nélkül bukkannak fel egy honlap közepén, [...] például mert egy keresőmotor vagy hivatkozás röpítette őket oda az internet egy távoli pontjáról" (az egész csomagtartóteszt rész ezért került a könyvbe).
Illetve panaszkodik eleget, hogy sajnos csak a kezdőlapot és a felső szinteket szokták megtervezni...




Ha Ön regisztrált tag, akkor jelentkezzen be hozzászólás előtt!

E-mail címe nem jelenik meg az oldalon!

Honlapjának címe megjelenik az oldalon!

Kérem írja ebbe a mezőbe Magyarország fővárosának nevét! Erre azért van szükség, hogy a spam robotok ne tudjanak spam hozzászólásokat "írni" a blogba.