Bevezetőként lássuk mi is az a Google Ads! Az online marketing eszköztárának egyik fizetős szereplője, méghozzá az egyik leghatékonyabb. A kedvelt PPC (pay-per-click) módszert alkalmazza, tehát csak azok után a hirdetések után kell fizetnünk, amikre valaki rákattint és így eljut a honlapunkra. Lehet, hogy többezerszer megjelenik a linkünk, de csak 5-en kattintanak rá, akkor csak az 5 kattintást fizetjük ki.
Köztudott, hogy a Google találati listáját nem lehet fizetett módszerekkel befolyásolni, de lehetőség azért van a “sima” keresési sorrendet megkerülni, és pénzért odakerülni viszonylag jó helyre. Ez annak ellenére jó kis lehetőség, hogy a statisztikák alapján nagyságrenddel többen kattintanak a klasszikus találati listán elhelyezkedő linkekre, mint a fizetett hivatkozásokra.
Aki esetleg nem tudja miről van szó, az nézze meg, hogy milyen találatokat ad a Google pl. a papucs-ra történő keresésre! A képernyő bal oldalán láthatóak a “rendes” találatok, a kép jobb oldalán pedig a “Fizetett hivatkozások” alatt a fizetett hirdetések. Erre a részre lehet bekerülni az AdWords segítségével.
Ez egy kiváló taktikai lehetőség, mert a rendes találati listára nem lehet egyik napról a másikra odakerülni, egy AdWords hirdetést viszont akár 10 perc alatt is be tudunk indítani. (Ehhez persze szükséges, hogy már legyen pozitív egyenlegünk a Google-nél.)
A rendszer lényege, hogy megadott kulcsszavakra, általunk meghatározott áron tudunk hirdetni. Akik a “papucs” szóra hirdetnek, azok megadták, hogy a papucs szó keresésénél jelenjen meg a hirdetésük, és megmondták azt is, hogy mennyit akarnak maximum fizetni egy olyan látogatóért, aki a hirdetésre kattint. (A pay-per-click hirdetés előnye éppen az, hogy nem fizetünk a megjelenésért, csak azért, amikor valaki rákattint a linkünkre.)
Ez a “licit” azért fontos, mert lehet, hogy többen is hirdetni akarnak az adott szóra (ahogy a papucs esetében is láthatjuk), ilyenkor a megjelenési sorrendet részben az határozza meg, hogy mennyit áldozunk a hirdetésre. A Google Ads program intellingensen ki tudja számolni az aktuális árat, tehát ha azt mondjuk akár 100 Ft-ot is fizetnénk egy kattintásért, de a második legtöbb licit a 30 Ft, akkor a 100 Ft-nál alacsonyabb áron is első helyen jelenhet meg a mi linkünk (és a 30 forintos lesz a 2. helyen).
A helyzet persze nem ilyen tiszta, mert nem csak a licit összege számít, hanem sok más szempont is (pl. hogy mennyien kattintanak a hirdetésre). A rendszer ismerete szempontjából szerintem elég ennyit tudni a dologról.
Rövid távon nagyon hasznos az Ads (pl. akciók, események promóciójára), de hosszú távon is rendkívül hatékony olyan esetekben, amikor képtelenek vagyunk a klasszikus módon a lista elejére kerülni, vagy olyan speciális kulcsszavakra van szükségünk, amire nem tudjuk a weblapunkat optimalizálni.
(Ha további kérdése van valakinek, írja meg hozzászólás formájában ide a blogra, vagy e-mailben, mindkét esetben szívesen válaszolok! Ez persze a többi bejegyzés esetén is igaz.)