Az Adwords egy rendkívül hatékony vevőszerző eszköz, de ahogy az élet más területein sem, itt sem adják könnyen a sikert. Nem számol be minden hirdető elsöprő sikerekről, ennek pedig az az oka, hogy még mindig nagyon gyakoriak az olyan beállítási hibák, amiken a rutinos hirdetők már évek óta “túl vannak”.
Az alábbi lista a 10 “legnépszerűbb” Adwords beállítási vagy stratégiai hibát tartalmazza. Reméljük ez segíteni fog abban, hogy ne szórj el feleslegesen egy halom pénzt!
#10. Nem használják a földrajzi célzást
Egy helyi érdekeltségű kisvállalkozásnak ugyanolyan fontos lehet a földrajzi célzás, mint egy több országban tevékenykedő multi számára. Azzal mindenképpen pénzt lehet spórolni, ha csak a cég számára tényleg “érdekes” területeken hirdetünk.
Azt érdemes megfontolni, hogy nem csak az alapján érdemes választani, hogy pl. “szállítunk-e oda”, hanem az alapján is, hogy “hol hozza a legnagyobb megtérülést a hirdetésbe fektetett pénz”.
#9. Nem használják az elhelyezés kizárási funkciót
Az elhelyezések kizárásával megszabadulhatunk a sok kattintást, de kevés bevételt generáló display hirdetésektől. Költéstől függően akár százezreket is meg lehet spórolni egy jól karbantartott kizárási stratégiával.
Az elhelyezések kizárása az Adwords fiókban a Display Hálózat fül Elhelyezések szekciójában állítható be.
#8. Nem használják a kulcsszó illesztési típusokat
A kezdő Adwords hirdetők gyakran nem is ismerik az illesztési típusokat, vagy tudnak róla, de nem ismerik fel a használatukban rejlő óriási lehetőségeket. Többféle kulcsszó stratégia létezik, például használhatunk általánosabb kulcsszavakat sok kizáró kulcsszóval, vagy választhatunk eleve pontos egyezést a keresések szűréséhez.
#7. Nem alkalmaznak kizáró kulcsszavakat
A kizáró kulcsszavak életmentők lehetnek. Függetlenül a használt illesztési típustól, a kizáró kulcsszó megakadályozza a hirdetés megjelenését bizonyos nem kívánt esetekben. Számunkra például jó kulcsszó az “adwords tanácsadás”, de az “ingyenes adwords tanácsadás” már nem annyira. Ebben az esetben az ingyen, ingyenes és hasonló szavakat kizáró kulcsszónak használhatjuk.
#6. Nem különítik el a keresőhirdetéseket a display hirdetésektől
Minden hirdető számára fontos lenne, hogy külön kezelje a keresőkre és a display hálózatra célzott hirdetéseit. Ennek egyszerű oka van: szinte kivétel nélkül igaz az, hogy a keresőhirdetések lényegesen jobb teljesítményt/eredményt tudnak felmutatni, mint a display hirdetések.
A két típus elkülönítése lehetőséget ad a dolgok kontrollálására, mint például a költségkeretek megosztása. Először általában a keresőhirdetésekkel érdemes foglalkozni, és ha abból kihoztuk a maximumot, akkor érdemes a display hálózat felé fordulni.
#5. Nem fontolnak meg más hirdetési lehetőségeket
Az az igazság, hogy az esetek többségében elsőként mi magunk is az Adwords-öt javasoljuk a hirdetni akaró ügyfeleinknek, és ez egy ideig valószínűleg nem is fog változni.
A magyar vállalkozások körében jellemző hirdetési költségvetést (néhány tíz- vagy százezer forint havonta) általában az Adwordsben lehet a legjobban elkölteni, de ma már nem szabad megfeledkezni a Facebookról és az Etargetről sem, de külföldi piacok esetén szóba jöhet a Bing és a Yahoo is.
#4. Túl általános kulcsszavakra hirdetnek a keresőben
Nagyon sok cég követi el a túl széles közönség megcélzásának hibáját. Az Adwords egyik legnagyobb erőssége az, hogy lézerpontossággal célozhatók a potenciális érdeklődők. A túl széles célzás magasabb költséggel és alacsonyabb hatékonysággal jár.
Szemléletes példa: ha a Suzuki csónakmotorokat áruló cég elkezd a “suzuki” szóra hirdetni, akkor 99%-ban olyan érdeklődőket fog eltalálni a hirdetésével, akik autót vagy motorkerékpárt, netán ezekhez való alkatrészt keresnek.
#3. Nem tesztelik a hirdetéseket
A hirdetések tesztelése vagy versenyeztetése a legfőbb módja annak, hogy megtaláljuk a legjobban működő szavakat, kifejezéseket és ajánlatokat, amik jó hatékonysággal működnek a célközönség körében. Lehet ez egy vonzó ajánlat (ingyenes szállítás) vagy egy rövid “bizonyíték” a cég hitelességére vonatkozóan (90% feletti sikeresség).
Kezdésnek jó megoldás lehet, ha 2-3 alapvetően különböző hirdetéssel dolgozunk, a hirdetési rotáció beállítást pedig egyenletesre állítjuk. Eredményt akkor hirdethetünk, ha összejött minimum 100, de inkább 200-300 kattintás hirdetésenként. Fontos, hogy általában nem az átkattintási arány (CTR) a jó sikermérce, hanem a megtérülés (ROI), amihez a konverziók számát/arányát érdemes figyelni. Egy jó CTR-rel rendelkező hirdetés mit sem ér, ha nem hoz végül konverziókat.
#2. Az érdeklődőket a honlap főoldalára irányítják
Kiemelten fontos az Adwordsben az, hogy a “felhasználói élményt” minél inkább a kezünkben tartsuk. Kutatással, teszteléssel, webanalitikai mérésekkel rá kell jönni, hogy mire van igazán szükségük az érdeklődőnek, aminek a kielégítésével komoly sikereket lehet elérni.
Az egyik legkézenfekvőbb lépés ezen az úton az, hogy a keresésükhöz passzoló hirdetéseket jelenítsünk meg, majd a kattintás után a honlap megfelelő oldalára irányítsuk őket. Nem előnyös a látogatókra bízni azt, hogy megtalálják a megfelelő oldalakat a honlapon, sokkal hatékonyabb, ha eleve olyan landing oldalakra (= ahová először érkeznek a kattintás után) küldjük őket, ami megfelel a várakozásaiknak.
#1 Nem mérik a konverziókat
Ez az egyik legdurvább hiba. A konverziómérés hiánya azt jelenti, hogy szinte teljes vakrepülésben kezeljük a hirdetéseket.
A konverziók mérése teszi lehetővé, hogy elemezni tudjuk a kampányok eredményességét akár több szinten is (akár egyes kulcsszavak szintjén is). A konverziós adatok az online marketing gépezet minden egyes elemére hatnak: kulcsszavakra, hirdetésekre, stratégiára, landing oldalak kialakítására, mindenre.
Azért sem lehet egy ilyen hibát megbocsájtani, mert az Adwordsnek viszonylag egyszerű, de nagyszerű megoldása van a konverziók mérésére.
Hogyan tovább?
Akár saját kezűleg, akár szakértő cég segítségével kezeled a hirdetéseket, a fenti hibák ismerete és felismerése nagyon fontos lehet.
Ha konkrét (személyes) tanácsokat szeretnél kérni akár az említett hibák, akár más Adwords kérdés kapcsán (pl. milyen stratégiával lehetne eredményesebben hirdetni), akkor gyere el hozzánk egy konzultációra, vagy fontold meg Adwords fiókkezelési szolgáltatásunk igénybevételét!