A banner vagy másnéven reklámcsík, egy weboldalon elhelyezett hirdetéstípus. Tartalmai általában olyan grafikus elemek mint képek, videók, animációk, illetve különböző figyelemfelkeltő szövegek.
Milyen lehetőségeket rejt?
A bannereket úgy kell elképzelned, mint az üzletek elé kihelyezett molinókat vagy megállító táblákat. Nem feltétlen a hirdetés elhelyezkedése és mérete a lényeg, hanem inkább a megfelelő szövegezés és a figyelemfelkeltő kreatívok.
A bannerhirdetések célja lehet a célközönség figyelmének a felkeltése, különböző akciók és kedvezmények promótálása, konkrét termékek/szolgáltatások értékesítése, vagy éppen márkaépítés!
A jó banner tartalma egy figyelemfelkeltő kép, illetve cselekvésre ösztönöző szövegezés amely átadja a megfelelő információt, hogy mire számíthat a látogató ha kattint. A hirdetés akkor éri el a kívánt hatást, ha összehangban áll a landing oldallal és reszponzív (tehát minden platformon és képarányban tökéletes a megjelenése).
A bannerhirdetések árazása
Több metódus is létezik a bannerek költségeinek kiszámítására:
- CPA (Cost-per-action) – Akkor fizet a hirdető, ha a bannerre kattintva a látogató valamilyen tranzakciót (vásárlás, feliratkozás) végrehajt az oldalon.
- CPC (Cost-per-click) – Ebben az esetben minden kattintásért fizetni kell függetlenül attól, hogy történt-e tranzakció a landing oldalon vagy sem.
- CPI (Cost-per-impression) – Itt a hirdetők minden alkalommal fizetnek, amikor a banner hirdetés megjelenik egy adott weboldalon. Gyakran szokták ezt az árazási típust CPM-nek, azaz Cost-per-mille-nek hívni, amikor is nem egy, hanem ezer megjelenésenként történik az elszámolás.
A bannerhirdetések múltja és jelene
Az első bannert 1994-ben indították útjára, amikor is az újdonság ereje és az internet egyre szélesebb körű használata miatt igen magas átkattintási arányt tudhatott a magáénak ez a hirdetéstípus. Ahogy teltek az évek az interneten egyre több és több hirdetéssel találkozhattunk. Ez vezetett el szépen lassan az emberek bannervakságához, és a különböző hirdetésblokkoló (ad blocker) programok elterjedéséhez. Ezeknek a történéseknek a hatására a 90-es évek 3-4% körüli átlagos átkattintási aránya 1% alá esett.
Bannereket természetesen a mai napig sokféle változatban használnak, akár igen kimagasló eredményekkel. Az átkattintási arányok csökkenésétől függetlenül ezek a hirdetések ugyan úgy megjelennek, és befészkelik magukat a weboldalakon böngészők fejébe. Ezen változások hatására napjainkban az eladás helyett inkább márkaépítés lett a fő célj a bannereknek.