Facebook posztolás: mit, miért, mikor, hogyan, és a többi

Minden, amit tudnod kell a "céges" Facebook posztolásról. Ha érdekel a téma, akkor elég ezt az egy írást elolvasnod ahhoz, hogy képbe kerülj a Facebook posztolás legfontosabb tudnivalóival.

Nekünk 2010 óta van Facebook oldalunk, és azóta kísérletezünk magunkon is, és azóta adunk tanácsot, illetve segítünk másoknak is abban, hogy igazán hasznos legyen a Facebook kommunikációjuk. Azt már mindenki tudja, hogy ez egy fontos téma, de még csak kevesen csinálják igazán aktívan, és még kevesebben igazán jól. Ez a mega-írásom segíteni fog neked is abban, hogy átfogó képet kapj a Facebookon történő posztolás legfontosabb tudnivalóiról.

Ez egy viszonylag hosszú írás, ezért csináltunk neki egy saját tartalomjegyzéket:

  1. Miért érdemes egy vállalkozásnak a Facebookon kommunikálnia?
  2. Mikről lehet, mikről érdemes posztolni?
  3. Mikor “kell” posztolni a Facebookon, mik az optimális időpontok?
  4. Mennyit posztoljunk a Facebookon? Mi az, aminek már van hatása?
  5. Milyen eredményekre lehet számítani egy Facebook poszt kapcsán?
  6. Milyen célja lehet a posztolásnak? Mit érdemes célként kitűzni?
  7. Mik a poszt típusok? Melyek a leginkább hatásosak manapság?
  8. Milyen hosszú egy ideális Facebook poszt?
  9. Hogyan mérhetjük a kommunikáció eredményességét?
  10. Mit tehetünk azért, hogy több like, megosztás, komment legyen?
  11. Mire érdemes figyelni akkor, ha hirdetni is akarjuk a posztjainkat?

Ha felkészültél, akkor vágjunk is bele!

Miért kommunikáljon egy vállalkozás a Facebookon?

Nagyon fontos, hogy bármit is csinálunk az online marketingben (vagy úgy általában, a vállalkozásban), akkor rendkívül előnyös tudni, hogy miért csináljuk. Az nem elég ok a Facebookon történő kommunikációra, hogy “mert más is csinálja”. Persze, nyilván nem véletlenül csinálják olyan sokan, de hogy pont te miért csinálnád, azt nem árt magadban tisztázni. Új vevőket akarsz alapvetően szerezni? Vagy a meglévőkkel akarsz egy állandó kapcsolatot fenntartani? Százféle oka lehet konkrétan annak, hogy mi a cél, de azért nyilván van néhány olyan alap cél, amit érdemes szem előtt tartanod, ha komolyan veszed a Facebookot.

Miért #1: Érdeklődőszerzés

Mondjuk ki, ma már “mindenki” ott van a Facebookon. A Facebook gondoskodik róla, hogy minél több időt töltsünk a felületein. Ha van valamennyi követőd, és ők lájkolják, megosztják vagy kommentelik a posztjaidat, akkor ezeket látni fogják az ő ismerőseik. Ha véletlenül ezek az ismerősök is a célcsopotba tartoznak, akkor őket is megfoghatod, és belőlük is érdeklődők lesznek. Elkezdenek követni, átkattintanak a honlapodra, és a többi. Persze a posztokat hirdetni is lehet, totál hideg célcsoportoknak, akikről azt gondolod, hogy talán érdekli őket az, amit csinálsz. Így tudod szépen a hideg (teljesen ismeretlen, idegen) érdeklődőket szépen fokozatosan “melegíteni”, amíg végül vevők, visszatérő vevők, akár rajongók lesznek.

Miért #2: Listaépítés

Ha már vannak, akik követnek, és felkeltetted az érdeklődését sok felhasználónak, akkor próbálj meg listát építeni belőlük, azaz irasd fel őket a hírleveledre, töltess le velük valamilyen anyagot, regisztráltasd őket egy ajándék videóért. A megfelelő posztokkal szépen lehet terelni így az érdeklődőket az egyre értékesebb irányba. Egy hírlevél feliratkozó sokkal értékesebb, mint egy Facebook követő.

Miért #3: Vevővé konvertálás

Nyilván nem konkrétan a Facebook kommunikációd fog konvertálni, hanem valószínűleg inkább a honlapod, de a dolgot megindítani meg tudod egy jó poszttal is. Sokan elfelejtik, és erre nem figyelnek, de a posztok között mindig kell, hogy legyen “eladós” téma is, avagy promóció, eladás ösztönzés. Ha soha nem próbálsz meg eladni, akkor nem is fogsz. Folytatva az előző gondolatmenetet, egy vevő természetesen összehasonlíthatatlanul értékesebb, mint egy követő, vagy egy feliratkozó.

Miért #4: Kapcsolattartás, újra eladás

Nem szabad elfelejtkezni egy alap “törvényről”: az emberek nem szeretik, ha eladni próbálnak nekik, viszont imádnak vásárolni. Ha vannak már vevőid, akkor magától értetődik, hogy nekik kommunikálnod kellene a Facebookon (is), hogy egy stabil, állandó, gyümölcsöző kapcsolatot építs ki velük. Aminek az egyenes következménye lehet, hogy újra és újra vásárolni fognak. Ami fontos, hogy ne ülj fordítva a lovon: nem lehet az a közvetlen célod, hogy eladj – mert akkor egész nap “vásárolj már!” jellegű posztokat kellene nyomatnod. Az eladási célú üzeneteket be kell építeni a 80-90%-nyi arányú értékadó posztok közé.

Mikről lehet, mikről érdemes posztolni a Facebookon?

Az első, amit érdemes megértened és elhinned ennek a kérdésnek a kapcsán: nincsenek szabályok. Nincs olyan, hogy ezt “szabad”, de azt nem. Nincs olyan, hogy ezt “illik”, de azt nem. Azt csinálsz, amit akarsz! Ha létre tudsz hozni újra meg újra olyan tartalmakat, amik érdeklik az érdeklődőidet és a vevőidet, akkor pont ne érdekeljen, hogy ki mit mond, hogy ez jó úgy vagy nem jó úgy.

Persze lehet, hogy nincs ezzel problémád, de mégsem tudod elképzelni, hogy miről lehetne annyit posztolni. Ez tök normális, és valamilyen formában szinte mindenki küzd a “miről posztoljunk” kihívással. Vannak, akiknek ez ösztönösen nagyon megy, és vannak, akiknek ez nem jön annyira természetesen. Amit fel kell ismerni, hogy még az ösztönösen “tehetéges” posztolók sem tudják 100% ösztönből magas szinten megoldani a rendszeres, jó minőségű posztolást. Valamennyi tudatosság és kontroll mindenképp szükséges, és igazából csak ennek a mértéke a kérdéses.

Poszt téma #1: Új blog bejegyzések megosztása

Ha megfogadod a Proaktív Online Marketing koncepciónk alapvető ajánlásait (amit például az ingyenes Online Marketing Iránytű videókban ismerhetsz meg), akkor biztosan vezetsz blogot. Ha rendszeresen posztolsz a blogba (mondjuk minimum kéthetente egyszer), akkor eleve van mindig egy apropó, amikor új írás keletkezik, akkor azt mindig meg lehet osztani a Facebook oldalon is.

Poszt téma #2: Régebbi blog bejegyzések megosztása

Ha már jó pár hónapja vagy éve nyomod a blogolást, akkor egyszercsak már rengeteg jobbnál-jobb blog bejegyzésed lesz. Ezeket “új korukban” ugye kiposztolod elvileg, de semmi nem akadályoz meg abban, hogy ne posztold ki ezeket újra meg újra (különösen a legjobban sikerült blog bejegyzéseket). Lehet erre egy csomó apropó, ha szeretnéd: “Ma 1 éve írtuk”, vagy “A koronavírus helyzetben újra aktuális”, vagy “Frissítettünk ezen a bejegyzésen”, vagy “Még mindig aktuális”, vagy akár apropó nélkül egyszerűen akár minden hónapban egyszer meg lehet osztani ugyanazt, csak más felvezető szöveggel.

Tehát ugyanazt a blog bejegyzést osztod meg, de mindig egy kicsit más kommentárt írsz hozzá. Ha van elég sok jó blog bejegyzésed, akkor akár heti 3-4 napnyi ilyen “újrafelhasznált” posztot csinálhatsz, ami szinte gyerekjátékká teheti a napi posztolást a Facebookon.

Poszt téma #3: Hír, cikk vagy bármi más kommentálása

Ha a céged, az iparágad vagy a piacod számára releváns hír jelenik meg egy híroldalon, akkor azt a hírt is megoszthatod, és írhatsz hozzá kommentárt. Egy ilyennél igazából nem is annyira a hír a lényeg, hanem az, hogy te miként látod ezt a hír, milyen kommentárt fűzöl hozzá. Persze lehet úgy is megosztani bármit, ha egyszerűen csak vicces, vagy valami jó apropót találsz hozzá. Arra érdemes figyelni, hogy akár a hírportál maga, akár a cikk is egyfajta üzenetet hordoz, tehát ha neked fontos, hogy nehogy valami olyanhoz kössék a neved, amihez nem akarod, akkor figyelj erre. Én semmi kivetnivalót nem találnék abban, ha akár az Index, akár az Origó, akár más portál bármilyét megosszam, mert mi teljesen politika függetlenek vagyunk, de érdemes lehet számolni ezzel a jelenséggel is.

Ez a belinkelt posztunk például egy előző napi kommentre adott reakciónk. Természetesen név és minden más nélkül idéztük a kommentelőt, mert nem cél senkinek a lejáratása. Nincs is semmi probléma az illető véleményével, csak a mi tapasztalatunk mást mutatott. Egész jó elérések, és sok komment született a poszt kapcsán.

Poszt téma #4: Közönséged edukálása, tanítása

A közönség, a piac, a vevők, az érdeklődők “tanítása” mindig nagyon kifizetődő. Ha tudsz olyanokról írni, ami tényleg értéket tud adni, és emiatt a te cégedet egy “értékforrásnak” tudod láttatni (mert nyilván tényleg az is), akkor nyomasd ezt ezerrel! Ha kertész vagy, készíts mindig posztokat arról, hogy mikor mit kell csinálni a kertben. Nem kell mindenről blog poszt szintű anyagot csinálni, hanem készíthetsz “csak” egy Facebook posztot a dologból. Lehet ez videó, képes, vagy akármilyen formátum, az ilyen tartalmak mindig hasznosak.

Ha ügyes vagy, akkor 1-1 ilyen posztot szinte bármikor újra tudsz használni egy kis frissítéssel. Ha egyszer már írtál a bazsarózsa metszéséről, akkor később ismét írhatsz a dologról, akár úgy, hogy a korábbi posztot egy részét, vagy szinte az egészét újra felhasználod. Nem nagyon fogja ezt senki észrevenni, ha jól csinálod (pl. új kép, az elejét átírod, meg pár dolgot, és kész).

Poszt téma #5: Kérdezd a közönséged!

Ha jó kérdéseket tudsz feltenni, az mindig jó kis mozgást tud hozni a Facebook oldalad életébe. Lehet ez akár rendszeres is, például “kérdésed keddje”, vagy bármi. (Persze bármilyen poszt típusból csinálhatsz “rovatot”, amit mindig, újra és újra megcsinálsz.)

Poszt téma #6: “így működünk, ilyenek vagyunk”

Örök téma, hogy a cégedben mi történik, kik a tagjai, mit csináltok az irodában vagy az üzletben, és hasonlók. Persze, ha minden posztod erről szólna, az nem lenne előnyös, mert az azért öncélú lenne. De mondjuk hetente vagy kéthetente egy ilyen poszt bőven elfér, és segít kapcsolatot teremteni és építeni a közönségetekkel. Akár egy sorozat keretében be lehet mutatni a munkatársakat, vagy az iroda részeit, vagy bármit – hiszen a fő szabály: azt csinálunk, amit akarunk, nincsenek szabályok.

Poszt téma #7: Kérdezd a közönséged!

Esettanulmányok, vevői sztorik, megtörtént esetek. Ez azért jó téma, mert segít megmutatni az érdeklődőknek, hogy mások is sikerrel használják a termékeket vagy a szolgáltatásokat. Illetve azt is meg tudod így mutatni, hogy mások mire és hogyan használják a terékeket, szolgáltatásokat. Így simán előfordulhat az, hogy ebből vásárlások fognak generálódni, hiszen érdeklődők rájöhetnek arra, hogy “basszus, nem is gondoltam, hogy ez erre is jó”, vagy “hű, pont ebben a helyzetben vagyok én is, akkor nekem is jó lenne”, és már nyomják is a megrendelés gombot.

Poszt téma #8: Az értékrend kommunikálása

Ez is bármikor apropót adhat egy posztra, akár valami más téma mellé csomagolva. Azért itt is érdemes mértéket tartani, hiszen az általában véve nem túl előnyös, ha állandóan magunkról beszélünk, öncélúan. Ha tudjuk ezeket értékadásba csomagolni, az más tészta. Nálunk a Klikkmarketingnél például a három fő alapértékünk a lényeglátás, a proaktivitás és az őszinteség. A posztjainkban gyakran felmerülnek ezek a témák, de szinte mindig valahogyan becsomagoljuk őket egy kisebb-nagyobb tanításba, egy sztoriba, vagy egy hír kommentálásába, hogy érdekesebb legyen, és “könnyebben átmenjen”.

Poszt téma #9: Játékok, szavazások, versenyek

Régi téma, hogy a Facebookon lehet játékokat csinálni, versenyeket szervezni, és ez sokakat érdekel. Azért túl sokat ebből sem jó csinálni, mert akkor már elveszik az érdekessége a dolognak. Fontos szempont, hogy illik betartani a Facebook szabályait a témával kapcsolatban, mert következménye lehet annak, ha ezeket megsértjük. Nem lehet például megosztáshoz kapcsolni egy játékban való részvételt, tehát nem lehet az a “nevezés” feltétele, hogy oszd meg a posztot. Mi csináltunk (és fogunk is még) olyat, hogy az új könyvünk borítójára lehetett szavazni, hogy melyik tetszik a legjobban, és a szavazók közül sorsoltunk nyertest, aki az első példányt megkapja majd. Ténylegesen felhasználtuk a szavazást eredményét, és a nyertes lett a borítókép.

Ha ebből összeraksz egy mixet, akkor máris megvan a napi posztolás!

Ez 9 poszt lehetőség, mindegyikben persze számos további ötlet lehetőség. Ha mindegyik poszt típusból sorban egyet-egyet csinálsz minden nap, akkor máris 9 napon át mindig valami más témájú vagy tartalmú posztod lehet. Ha pedig a végére értél, kezdődhet előlről. És ha elég régen csinálod, akkor lehetséges akár szinte egy az egyben újra posztolni régebbi posztokat, és így egy idő után már relatíve könnyű fenntartani egy színvonalas kommunikációt.

 

Mikor “kell” posztolni a Facebookon?

Ez egy klasszikus, ezerszer és ezerszer feltett kérdés. Az a veszélye, hogy sokan végül nem posztolnak szinte soha, mert nem találták meg (vagy egyszerűen nem tudják) az ideális időpontot – és akkor inkább nem is csinálják. Ez óriási hiba. Az akármikori posztolás jobb, mint a semmikori posztolás.

Ennek a témának az alap dilemmája az, hogy ha tudod, hogy mikor “kell” posztolni, és azt elég sokan mások is tudják, akkor ez az optimális időpont nagyon terhelt lesz, nagyon sok Facebook poszt fog akkor keletkezni egy időben. Természetesen tényleg van jelentősége akkor, hogy mikor posztolunk. De ma már olyan alacsonyak a Facebook organikus (azaz ingyenes) elérései, hogy erre alapozni lényegében úgysem érdemes. Tehát “muszáj” hirdetni is a fontosabb posztokat, márpedig ez esetben a posztolás időpontja nem olyan lényeges.

Egy újabb szempont, hogy célcsoport és szokás függő is, hogy NEKED mikor optimális a posztolás. Mert ha éjjel dolgozó pizzafutárok a célcsoportod, akkor lehet, hogy neked éjjel érdemes posztolnod – pedig a különféle statisztikák biztosan nem ezt javasolnák. Illetve, ha rászoktatod a követőidet, hogy például te minden nap 13:00-kor kiraksz egy értékes posztot, akkor azt már kvázi várni fogják egy idő után, és függetlenül attól, hogy más mit mond, neked működni fog a 13:00, vagy bármi más, amit választasz.

Tehát az “végső” tippünk az, hogy sokkal fontosabb, hogy menjenek a minőségi posztok, mint hogy mikor posztolsz konkrétan. Ha muszáj valamit javasolni, akkor (és ez kissé személyes preferencia is, de döntsd el, mit kezdesz vele) a reggeli, akár reggel 7 órás időpontot javasolnám, vagy az esti időszakot, 19-21 óra között. Nem muszáj amúgy ténylegesen ekkor posztolnod, mert ma már haszálhatod a különféle időzítési megoldásokat is.

Mennyit posztoljunk? Mi az, aminek már van hatása?

A valahányszor posztolás jobb, mint a sehányszor. Önmagában semmiről nem lehet megmondani, hogy az sok vagy kevés, vagy éppen elég – csak valamihez mérten, relatíve. Egy darab hajszál az sok? A fejemen kevés, a levesemben sok. Tehát mindenképpen az elérendő célokhoz mérten lehet azt mondani a Facebook posztok számára vagy a posztolás intenzitására azt, hogy az elég, vagy kevés. De persze van néhány követhető ökölszabály, ami a tapasztalatunk alapján jó irányadó lehet neked is. Bemutatok néhány verziót, persze ezek között is vannak verziók – például heti 3 poszt -, de azokat már el lehet szerintem egészen jól képzelni.

Mire elég havi 1 poszt?

Ez általában az alibizésről szól. “Van egy átkozott oldalunk, valamit tegyünk már fel rá, ebben a hónapban még nem posztoltunk” – ha ezt csinálod, akkor inkább azt mondom, engedd el, és figyelj jobban valamilyen más marketing eszközödre. De lehet havi egy posztnak is valamennyi értelme, ha mögötte valami igazán értékes van, és jól is használod azt a valamit. Például ha havi egy erős blog bejegyzést készítesz, és azt osztod meg mindig, és meg is hirdeted rendesen, akkor annak azért lehet értelme. De ez nem Facebook kommunikáció, inkább reklámozás. Szóval, ha komolyan gondolod a dolgot, akkor a heti 1 posztot lőném be az abszolút minimum szintnek.

Mire elég heti 1 poszt?

Nagyjából arra, hogy ha valaki ránéz a Facebook oldaladra, akkor sosem fog 1 hétnél régebbi posztot látni, tehát világos lesz, hogy az oldal tulajdonosa “él”, és viszonylag figyel az oldalra – ami mindenképp sokkal jobb, mintha nem lenne ott semmi, vagy egy 3 hónapos poszt éktelenkedne ott. Heti egy poszttal már beszélhetünk arról, hogy van valamennyi kapcsolatod a követőiddel. A csapda ebben mondjuk az, hogy heti egy poszttal nem tudsz jelentős közönséget építeni. Az más, ha már felépítettél egy jelentős követőbázist, és utána kicsit visszaveszel a kommunikációdból – de építkezni nehéz azért így.

Persze nagyon függ a heti egy posztod hatásosságától, hogy mi az az egy poszt. Ha tudsz heti egy elég masszív, ütős, tartalmas, olvasmányos (vagy épp “nézhető” – ha videóról van szó) posztot csinálni, és esetleg meg is tudod azt tolni hirdetéssel, hogy jó sokan lássák, az lehet sokkal jobb, mint az, aki minden nap posztol egy féljó, közepes posztot, és még csak meg sem hirdeti.

Mire elég napi 1 poszt?

A napi 1 poszt, ha ráadásul komolyan is veszed nagyjából az összes posztot, elég arra, hogy szoros kapcsolatod legyen a követőkkel, és ez már alkalmas valamiféle építkezésre. A követőtábor növelésére, és a kapcsolat mélyítésére. Ha nem is lesz világbajnok minden egyes poszt, de már csak a nagy számok törvénye miatt is, biztosan lesz heti 1-2 olyan, ami különösen jól sikerül. A mennyiség sokszor a minőség rovására megy, és az alap tippem az, hogy inkább kevesebbet csinálj bármiből, de jobban, DE ha tudsz minden posztra figyelni, és nem lesz alibizés az egészből, akkor a napi egy poszt egy baromi jó szint.

Mi a Klikkmarketingnél a saját kommunikációnkban nagyjából erre törekszünk, és ha megnézed, a legjobb márkák, a legjobb cégek is azért posztolnak a Facebookon legalább naponta. A napi egynél több stabil – és minőségi – posztolás már elég nagy erőforrásokat igényel, nem biztos, hogy annyival nő az eredményessége.

Milyen eredményekre lehet számítani egy Facebook poszt kapcsán?

Jelenleg már majdnem nullára mentek le a Facebook oldalak organikus elérései. Ez azt jelenti, hogy a Facebook magától, vagy mondjuk úgy, ingyen, alig mutatja már meg a legtöbb posztot a felhasználóknak. Ezt százalékban is ki lehet fejezni, például úgy, hogy a követőid számának hány százalékát érik el a posztjaid. Ha van 10.000 követőd, és általában 1000 organikus (ingyenes) elérésed van, akkor 10%-os elérésről lehet beszélni. Jelenleg 1-2% körül van az átlagos elérés. Igen.

De ez nagyon-nagyon függ a követők, és a kommunikáció minőségétől. Ha van 10.000 olyan követőd, akiket tényleg “egyenként” szereztél, tehát mindenki igazi, elkötelezett követőd, az egészen más, mint ha van 200.000 olyan követőd, akik csak úgy hébe-hóba jöttükben nyomtak rá divatból az oldalad követésére, és amúgy nem is érdekli őket a témád. Vagy más az, ha minden nap felteszel egy unalmas, alibi posztot, és az is más, ha heti háromszor teszel fel olyan minőségi posztot, aminek az olvasását vagy nézését (ha videó) nem tudják abbahagyni a követőid, és nyakra-főre lájkolják és osztják.

Nekem például a Klikkmarketing mellett meglévő, Gál Kristóf “nevű” oldalamon jelenleg kb. 10.000 követőm van, és simán 20-40-60%-os, vagy még nagyobb eléréseim vannak – talán mert valamit jól csinálok. Szívvel-lélekkel posztolok, egyedi, őszinte írásokat, és a követőim jelentős része tényleg figyel rám, mondhatom – szeretnek engem.

Összességében azért kijelenthető, hogy az organikus elérésekre nem hagyatkozhatsz, ha profi online marketinget akarsz csinálni, és folyamatosan, akár jelentős összeget kell arra szánni, hogy fizess azért, hogy a posztjaid több embert érjenek el.

A Facebook like (arra gondolunk, ami a poszokra jön) önmagában mit sem ér, de a lájkok és az elérés aránya azért beszédes lehet a poszt “jóságára” nézve. Tehát nem mindegy, hogy egy 1000 embert elért posztodra 1 like jön, vagy 10, netán 50. Van erre egy csomó felmérés, kutatás, meg minden, ahol posztok millióit elemzik, és a végén kijön, hogy átlagosan hány like-ot kap egy poszt a Facebookon. Ezzel nem fárasztanálak, inkább mondom, hogy mi a kézzel fogható tapasztalatunk.

Akkor viszonylag jók a posztjaid, ha az elérés kb. 1%-a megjelenik like, megosztás, komment formájában. Tehát, ha 1.000 ember elért a posztot, akkor a lájkok, kommentek, megosztások száma “legyen” összesen 10, az egy nem rossz eredmény. Ha 10.000 embert ért el, akkor legyen összesen 100. Ez egy finoman szólva sem tudományos értekezés, inkább amolyan ökölszabály. Nekem a legjobb posztjaim hoznak 2-3%-ot, tehát 5.000 elért nem csak 50 lájkot hoz (az lenne az 1% ugye), hanem 100-150-et.

Nem érdemes azért erre nagyon rápörögni, de ez az érték egy jó indikátora annak, hogy jó irányba mész-e. Ha az 1%-os interakció aránynak csak a töredékét éred el, akkor se keseredj el, hanem csináld tovább, és legyél akár kicsit bevállalósabb, élesebb, bátrabb!

Milyen célja lehet a posztolásnak? Mit érdemes célként kitűzni?

Arról már egy előző blokkban írtunk, hogy miért érdemes a Facebookon kommunikálni. Itt most arról lesz szó, hogy “úgy általában” milyen konkrétabb céllal érdemes nekivágni a Facebookon történő  kommunikálásnak, milyen konkrétabb célokat érdemes kitűzni.

Direkt célok

Az egyik kategória, hogy lehetnek közvetlen, kvázi “azonnal ható” céljaid, amiknek közvetlen hatása van az üzletmenetedre – mondjuk mert eladást tűzöl ki célul. Ez azt jelenti, hogy szeretnél például napi egy termékkel többet, vagy havi 15%-kal többet eladni X termékből. Erre fel lehet építeni egy szép Facebook kommunikációs stratégiát, amiben szerepelnek különféle posztok, no meg értékesítési célúak, amik “átviszik” a facebookozókat a honlapodra, ahol megveszik majd (a tervek szerint) X terméket. Nyilván tű éles és pontos tervezés erre nincs, de egészen jól fel lehet skiccelni, hogy egy bizonyos célhoz milyen aktivitást kell várhatóan megtenni. Ha például havi 10 új vevőt szeretnél, akkor végig lehet számolni, hogy

  • ha a honlapod (pontosabban a konkrét landing oldal) konverziós aránya mondjuk 2%,
  • akkor eleve kell 50 látogatót vinned a landing oldalra, hogy legyen 1 új vevő,
  • tehát 10 új vevőhöz oda kell vinned 500 látogatót havonta,
  • amihez egy 2%-os átkattintási arányú poszt esetén el kell érned 500 x 50 = 25.000 felhasználót,
  • mert a 2% átkattintás azt jelenti, hogy minden 50. ember fog kattintani.

Ha jelenleg van mondjuk 2000 követőd Facebookon, akkor azonnal látszik, hogy 25.000 ember elérése nem egy 2 perces feladat lesz. Egy ilyen rövid távú célt – a példában hozott esetben – lehet, hogy egy inkább hirdetésekre alapozó stratégiával lehet elérni, nem annyira rendszeres posztolással.

Indirekt célok

Attól indirekt ennek a kategóriának a neve, mert a hatás nem közvetlen. Mondjuk célod a márkád ismertségének a növelése, a követőid aktivizálása, állandó kapcsolat kiépítése a piaccal – ezeknek persze mind lesz direkt hatása is (például eladásban mérhető hatása), de ez csak áttételesen jön ki. Ezért nevezhetnénk ezeket a célokat akár hosszabb távú céloknak is.

Rövid táv, hosszú táv

Mint szinte mindenben, ebben a témában is érdemes egyszerre rövid és hosszú távon is gondolkozni. Persze, ha most kezded az egészet, vagy most kezded intenzívvé tenni a dolgot, mert eddig csak pötyögtél a témában, akkor azt tudjuk javasolni, hogy egyértelműen a hosszabb távú hatását tartsd szem előtt a posztolásnak. Ha napi problémái vannak a vállalkozásodnak, és a napi túlélés a cél, akkor kicsi az esélye, hogy Facebook posztolással tudod megoldani ezt a helyzetet.

Ha már egy jó ideje csinálod, ráadásul jól, akkor már szépen be lehet vezetni a rövid távú célokat is, például lehet olyan akár, hogy “a hónap célja”. Vagy a “téli szezon célja”. De ezek azért válnak idővel lehetségessé, mert elvégezted azt a munkát, ami akár hónapok vagy évek során szépen, fokozatosan el kellett végezni. Azt is lehetne mondani, hogy vetettél, locsoltál, gazdálkodtál, és egy idő után persze eljön az aratás ideje is. De a vetést és gondozást sosem lehet abbahagyni, még akkor sem, amikor már beért a munkád gyümölcse. Mert bár a búzát is le lehet aratni ősszel, de ha nem vetnek újra, a következő szezonban nem lesz termés.

Mik a poszt típusok? Melyek a leghatásosabbak manapság?

A poszt vagy bejegyzés típusok alatt most a Facebook rendszere által “megengedett” vagy felkínált poszt típusokat értjük. Tehát ez mondjuk úgy, “technológiai” besorolás.

Poszt típus #1: Szöveges poszt

Ez egy olyan poszt, amiben csak szöveg van, se kép, se semmi. Link éppenséggel lehet, de akkor a link előnézetét el “kell” távolítani, különben egy link megosztós poszttá válik. (Az előnézet az, amikor a Facebook betölti az oldal címét, hozzátesz egy képet, és ezt hozzácsapja az írásunkhoz. Ezt manuálisan meg lehet akadályozni.)

facebook posztolás - szöveges poszt

Poszt típus #2: Képes poszt

Ez egy olyan poszt, amiben van egy kép, és hozzá írunk némi szöveget. A mellékelt (lenti) ábra mutatja, hogy magára a képre is lehet persze szöveget tenni. (Figyelj arra, hogy ha hirdetni is akarod a posztot, akkor a 20% szabályra érdemes figyelni, különben korlátozni fogják a hirdetési lehetőségeket. Ezen a mi képünkön is, ha jól megnézed, be van tartva a 20% szabály a szövegekkel.)

facebook posztolás - képes poszt

Poszt típus #3: Link megosztós poszt

Ez egy olyan poszt típus, ami “gyárilag” arra szolgál, hogy linkeket osszunk meg vele. Amint a lenti ábra is mutatja, be van töltve egy kép, illetve látszik a link címe (vagy annak egy része), ahová a link mutat és a céloldal címe / leírása is. Ráadásul az egész terület (a kép + a link + az oldal “címe”) egy nagy kattintható rész, tehát bárhová kattintunk, az a linkhez fog dobni. A képet és az oldal leírását a Facebook automatikusan “behúzza” arról a linkről, amit meg akarunk osztani.

A legtöbb honlap motor (pl. a WordPress) képes rá, hogy be tudjuk manuálisan állítani, hogy a honlapunk milyen képet és milyen szöveget “mutasson” a Facebooknak, ha meg akarjuk az adott oldalt osztani. Ha ezt nem állítjuk kézzel, akkor a Facebook posztkezelője megpróbál vadászni valamilyen relevánsnak gondolt képet és címet, ami csak ritkán igazán jó. A mellékelt posztunknál látszik, hogy direkt erre a célra készítettünk egy szép Facebook képet, figyelve a 20% szabályra is, hiszen a posztot hirdetni is akartuk.

facebook posztolás - linkes poszt

Amit még észrevehetsz, hogy magában a szövegben is ott van a megosztott blog posztunk linkje. Ez egy plusz trükk annak érdekében, hogy még többen kattintsanak át. Még az is érdekesség, hogy mi saját linkrövidítőt használunk (klikkm.hu), mert a linkelt címeket mi mindig felcímkézzük annak érdekében, hogy a Google Analyticsben jobb méréseink legyenek. Ezek a címkézett URL-ek (webcímek) elég hosszúak és nem is túl szépek, ezért rejtjük ilyen linkrövidítő mögé őket. Érdekességképp, a képen látható link mögött ez a valódi URL:

klikkmarketing.hu/blog/bastya-tartalom/?utm_source=fbposzt&utm_medium=fb&utm_content=fbp20200422

Másik érdekesség a bemásolt posztunk kapcsán, hogy az a bástya posztokról szól – és ez is, amit éppen most olvasol, szintén egy bástya poszt, azaz egy rendkívül részletes és gazdag blog bejegyzés az adott témában (a Facebook posztok témájában), ha érdekel nézd meg azt is:
Hogyan változtatja meg a céged online marketing eredményeit akár már egy jó bástya poszt

Poszt típus #4: Videós poszt

Sokan kérdezik, hogy mik ma a menő formátumok? A videós? A képes? A szöveges? Mindig azt szoktuk erre válaszolni, hogy alapvetően a célcsoport ízlésétől függ, de azzal nem lehet mellélőni, ha vegyítjük a formátumokat. Legyen szöveges is, képes is, videós is. Vannak (mármint a célközönségből), akik inkább videót néznek, és vannak, akik inkább olvasnak. Legyen színes a hírfolyamod!

A videókat eléggé preferálja a Facebook, de persze a gyenge videókat azért nem. Érdemes ezzel kísérletezni, még akkor is, ha nem megy ez ösztönösen. A videós posztok egy verziója az élőzés, a Facebook live. Ez egy külön műfaj, és az élőket extrán “szereti” a Facebook. Az élők persze az élő rész után “sima” videók lesznek, amik megmaradnak a hírfolyamban (hacsak le nem szeded őket), és hosszabb távon is lehet használni őket.

A videókat – de legalábbis a videók elejét – érdemes feliratozni, mert nem mindenki tudja vagy akarja ténylegesen meghallgatni őket. Persze ez csak akkor érvényes tipp, ha a videó lényege a beszéd.

Milyen hosszú egy ideális Facebook poszt?

Van jó pár ajánlás, hogy milyen legyen az ideális poszt. Ugye nem csak szöveges posztok vannak (amik csak szövegből állnak), sőt. De mindegyik poszt típus mellé lehet, és érdemes is írni valamit. Ha egy képet teszel fel, vagy egy videót, vagy egy linket osztasz meg, akkor is “kell” mellé írni valamit. A kérdés, hogy mennyit.

A különféle ajánlások úgy állnak össze, hogy elemeznek hihetetlenül sok posztot (általában olyan amerikai vagy más nemzetközi cégek, akik közösségi média kommunikációt támogató szoftvereket készítenek), és megnézik, hogy a poszt hosszától függően mekkora elérést mutatnak a posztok átlagosan. És akkor ebből kijön, hogy ha X karakternél, vagy Y szónál kevesebb egy poszt (vagy tól-ig darab karakteres vagy szavas), akkor az Z%-kal jobb eredmény ér el, mint a többi. De ez az egész hókuszpókusz számolgatás kicsit csalóka tud lenni.

Mert ha nem tudunk jó posztokat írni, vagy jó videókat csinálni, akkor mindegy a hossza. Ha meg tudunk jó hosszan is jókat írni, vagy jó hosszú videókat is érdekesen elkészíteni, akkor igazából jobbak a hosszabb posztok. Ettől eltekintve az általános következtetése az ilyen kutatásoknak az, hogy lehetőleg ne legyen túl hosszú egy közösségi média poszt, mert azt nem szeretik a felhasználók.

Tehát mi a “megmért”, ideális hossza egy írásos posztnak?

A jelenleg szinte minden ilyen nemzetközi cikkben írt ajánlás az, hogy az ideális Facebook poszt hozza 40-50 karakter. Mutatom, hogy mennyi kb. 50 karakter, hogy lásd, ha követni akarod az ajánlást, az mennyi:

“Ez a szöveg például pont 51 karakter. Nem olyan sok, nem igaz?”

A mi véleményünk az, hogy szinte minden téren sokkal hatásosabb az, ha valaki jó tartalmakat készít, és nem ragaszkodik a különféle számológéppel és milliónyi adattal kiszámolt ajánlásokhoz. Persze annyit érdemes tanulni a dologból, hogy ha rövid posztoknál nem tud valaki jót alkotni, akkor valószínűleg hosszúakat sem tudna – és akkor azért jobb a rövidebb, mert rákényszerül az ember, hogy lényegretörő legyen.

És mi a “megmért”, ideális hossza egy videónak?

Mindenféle “best practice” (azaz a legjobb megoldásokat összefoglaló) nemzetközi cikk, illetve a saját tapasztalatunk is azt mutatja, hogy – amennyiben a minél nagyobb arányú megtekintés a cél, akkor – az 1-2 perc körüli videókat nézik végig a legtöbben. Ami ennél sokkal rövidebb, abba nehéz használható mennyiségű és minőségű információt elhelyezni, ami ennél hosszabb, ott elkezd zuhanni a megnézési arány.

Itt is az inkább a végső tippünk, hogy olyan hosszú videókat készíts a Facebook oldaladra, amilyeneket tudsz. Ha vannak jó témák, amiket el tudtok mondani hosszabban is, és azt érdekli a közönségeteket, akkor azt kell csinálni. Ha ez nem megy annyira jól, akkor előnyösebb lehet a minél rövidebb videók használata, mert az segít a lényegre koncentrálni.

Hogyan mérhetjük a kommunikáció eredményességét?

Ha a mérésről beszélünk a Facebook posztok kapcsán, akkor itt is érdemes két kategóriára választani a “mérendőket”. Az egyik kategória számai az egészen közvetlen üzleti eredményeket mérik  (pl. az eladásokat, honlapra átkattintásokat), a másik kategória számai pedig közvetettebb eredményekről szólnak (pl. lájkok száma, elért felhasználók száma, és hasonlók). Tehát vannak

  • a közvetlen eredmények: kattintások (száma, aránya – például az elért emberekhez képest) és az eladások (száma darabra, vagy értéke forintban mérve),
  • és a közvetett eredmények: elért emberek száma, megosztások száma (vagy aránya), lájkok száma (vagy aránya), kommentek száma (vagy aránya), ezek összefoglalva az interakciók száma (vagy aránya), a követők száma (azaz hány “lájkoló” van).

A közvetlen eredmények (kattintások, eladások) méréséhez az egyik legjobb megoldás, ha paraméterezzük a linkeket a posztjainkban, és persze ha amúgy alapértelmezetten használjuk a Google Analytics rendszert, ami gyárilag képes kezelni bizonyos célzott paramétereket.

Persze az eladások növekedhetnek úgy is, hogy szinte lehetetlen megmérni az emiatt generálódott eladások egy részét, és akkor kevésbé érezhetjük a kommunikáció hatását – ami veszélyes lehet, ha amúgy van hatása. Ha például egy üzleted van, ahová betérnek vevők vásárolni, akkor lehet, hogy egy posztod hatására megy be valaki vásárolni, de te nem látod ezt az összefüggést. Vagy egy kiállításon adsz el egy résztvevőnek, de nem látod, hogy ő csak miattad ment el a kiállításra.

Mit tehetünk azért, hogy több like, megosztás, komment legyen?

Felejtsd el a manipulatív “trükköket”!

A legfontosabb (szerintünk), hogy el kell felejteni a “like vonzó trükköket” és társaikat. Nem csak azért, mert a Facebook már évek óta kifejezetten negatívan értékeli az olyan megoldásokat, mint a “lájk, ha egyetértesz” (felismeri simán az ilyeneket), hanem azért is, mert ezek öncélúak. Nem a felhasználókról szólnak, hanem rólunk, Facebook oldal tulajdonosokról. Az csak nekünk jó ebben az értelemben, ha valaki erőltetetten lájkol valamit.

Készíts fantasztikusan jó tartalmakat!

Ennyi. Találj olyan témákat, és csináld meg olyanra a belőlük készült posztokat, ami tetszik a követőidnek, és amire szívesen nyomnak lájkot, szívesen osztják meg. Ez az egyik lehetőség. Persze lehet azért úgy kommunikálni, hogy az valamennyire generáljon például több kommentet, ilyen a megosztó témák feldobása.

Legyél eredeti, legyél önmagad!

Fontosabb akárhogyan is, de elkezdeni, mint azon gondolkozni, hogy hogyan lehetne valami tökéletes. A valamilyen posztolás jobb, mint a semmilyen posztolás. Egy darabig. Ha már elkezdted, és kezd kialakulni egy rutinod, akkor mindenképp kezdj el ráállni arra, hogy saját tartalmakat csinálsz, eredeti ötleteket posztolsz ki, nem pedig az unalomig ismételt idézeteket, vicceket, mémeket kezded te is kirakni az oldaladra.

Persze, ha el tudod eleve így kezdeni, az a legjobb, de mondok egy példát: amikor elkezdtem vállalkozós blog bejegyzéseket írni a saját nevem alatt futó honlapomon, akkor kezdetben ilyeneket írtam, mint “Elon Musk 10 tanácsa”, “Steve Jobs 6 üzenete a vállalkozóknak”, és társai. Nem mondanám a világ legeredetibb ötleteinek, de legalább próbáltam ezekhez mindig kommentárt fűzni a saját gondolataimból, hogy legyen benne eredeti rész is. Ez egy blog posztos példa, de Facebook posztoknál is működhet bármi. Ma már szinte egyáltalán nem használok ilyen posztokat, mert kialakítottam (vagy inkább elkezdtem “merni” használni) a saját stílusom.

Dobj fel megosztó témákat! 

Bevallom, hogy ezt az irányt nem igazán preferálom. Tehát nem javaslom, hogy direkt azért posztolj, hogy megosztó legyél, mert az könnyen lehet provokáció. Viszont! Ha rendesen bele mersz állni témákba, ha rendesen fel mered vállalni a véleményed, az már jó irány! És ehhez nem kell bántónak, vagy szándékosan provokatívnak lenned – szóval lehetsz “normális”. Úgy leszel végül mégis megosztó, hogy az őszinteség, a vélemények nyílt felvállalása sokszor válik végül megosztóvá, a posztoló szándékától függetlenül.

Én például (mármint Gál Kristóf, a poszt szerzője) szoktam írni arról, hogy jó ideje nem eszem húst, és hogy ettől jobban érzem magam, szerintem ez jót tesz a környezetnek is, meg ilyenek. Senkit nem szólok le, senkit nem akarok rábeszélni arra, hogy kövesse a példám, szóval igazán próbálok nem offenzív lenni a téma kapcsán. Mégis lángoló hőfokú komment csaták tudnak az ilyenekből keletkezni. Akiknek szimpatikus voltam, az általában jól reagál az ilyen gondolataimra, a korábban semlegesek közül néhányan elkezdenek “szeretni”, mások a másik irányba billennek el, és akik eleve nem bírnak, azoknak ez jó muníció, hogy még kevésbé bírjanak. És ez rendben van.

Az a “veszélyes” irány, amikor túlságosan félünk attól, hogy felvállaljuk a véleményünket, és meg akarunk felelni mindenkinek. Csak nehogy megbántsunk valakit. Még egyszer: nem kell szándékosan piszkálni az embereket, de azok a márkák szoktak a legsikeresebbek lenni, akik fel tudják vállalni “rendesen” a véleményüket bizonyos témákban. Akik soha semmi mellett nem mernek kiállni, azok nem szoktak igazán nagy sikert elérni. Fontos különbség, hogy nem szükséges semmi ellen lenni, de valami mellé állni érdemes. Például a saját véleményünk mellé.

Kérd meg őket, hogy segítsenek! 

Mi sokszor használjuk azt, hogy egyszerűen megkérjük a felhasználókat arra, hogy segítsenek – például egy megosztással. “Ha egyetértesz az írásunkkal, kérlek oszd meg az ismerőseiddel, hogy minél több vállalkozóhoz eljussanak ezek az infók!” – ez teljesen rendben van, hacsak az egód nem túl büszke ahhoz, hogy kérj. Vagy amikor álláshirdetéseket osztunk meg, akkor is egyszerűen megkérjük az embereket, hogy “Ha nem is érdekes neked az állás, de talán egy ismerősöd érdekli, ezért kérlek oszd meg!”. Ezek simán tudnak működni.

Kérdezz jókat!

A jó témafelvetésekre, a jó kérdésekre szoktak bizony reagálni a követők. Persze ehhez jó kapcsolatra van szükség velük, és érezniük kell, hogy tényleg érdekel a véleményük, nem csak alibizésből, vagy kommentszerzés céljából csinálod. A lóláb nagyon könnyen kilóg, ha csak trükközni akarsz, és nem őszintén kérdezel. Nem jó túl sokszor alkalmazni ezt, mert akkor elvész az ereje.

Vegyél részt a beszélgetésben!

Rengeteget dolgozol azon, hogy legyenek követőid, hogy jó legyen a Facebook kommunikációd – de vajon válaszolsz a kommentekre, reagálsz az emberek véleményére? Akár figyelhetsz arra is, hogy minden egyes kommentre reagálj – akár csak egy lájkkal. De az is lehet, hogy minden kommentre te is komment formájában reagálsz. Ha ezt rendesen csinálod, akkor a követőid megszokják, hogy ezen az oldalon érdemes például kommentelni, mert van rá reakció.

Mire érdemes figyelni akkor, ha hirdetni is akarjuk a posztjainkat?

Csak úgy simán posztolni sokkal egyszerűbb, mint posztolni + hirdetni is az adott posztot. Mármint ha hirdetni is akarod a posztot, akkor figyelni kell néhány plusz dologra ahhoz képest, mintha nem akarnád. Az egyik legfontosabb ilyen a 20% szabály. Ez azt jelenti, hogy ha van kép a posztodban, akkor ezen a képen nem lehet 20%-nál több szöveg. De hogy a fenébe nézi ezt a Facebook? Nyilván automata gépi elemzéssel, de nem akárhogyan. Felosztja egy 5 x 5 -os rácsra a képet, ami összesen 25 négyzetet alkot, és megnézi, hogy hány ilyen négyzetben van szöveg. Maximum 5 négyzetben lehet, különben “sok szöveg van a képen” jelölést kap az adott poszt, és így korlátozni fogja, vagy szinte teljesen lekapcsolja a hirdetési lehetőségeket a rendszer.

facebook hirdetés 20% szabály

Ezen a poszt képünkön látszik a rács, amit használni szoktunk a Photoshopban ahhoz, hogy be tudjuk lőni a 20% szabály helyes használatát. Szépen látszik, hogy a 25 négyzetből összesen csak 3 részt érint a szöveg, így bőven benne vagyunk az 5 részes szabályban, tehát szépen tudjuk hirdetni ezt a posztot. Ha kicsit elgondolkozol ezen, akkor ezt a szövegmennyiséget úgy is rá lehetne tenni erre a képre, hogy “beleverjen” akár 8 négyzetbe is, és akkor jönne a korlátozás – szóval figyelni kell erre, mert nem olyan kézenfekvő a dolog.

Ha szeretnél ebben a stílusban még többet a Klikkmarketingből, és szereted a videós formátumot is, akkor feltétlen regisztrálj a jelenleg ingyenes, regisztrációért cserébe elérhető, 60 perces videós anyagunkért, amiben sok minden más mellett például a bástya posztok is szerepelnek témaként. A neve Online Marketing Iránytű, regisztrálj most, nem fogod megbánni!

Ezeket olvastad már?

Melyik a jobb hirdetés? 4 szintes elemzés a ROSSZ döntéseid elkerüléséért

Melyik a jobb hirdetés? 4 szintes elemzés a ROSSZ döntéseid elkerüléséért

Ha rendszeresen olvasod a blogot, valószínűleg tudatosult már benned, hogy – ugyan az AdWords egy kattintás alapú hirdetési rendszer – nem a kattintások száma határozza meg egy sikeres kampány eredményeit. Az eredmények célteljesülésekben (konverziókban) realizálódnak. Hiszen nem az a célod, hogy a te hirdetésedre kattintsanak legtöbben, hanem az, hogy minőségi...

Elolvasom
Így világítsd át 5 lépésben vállalkozásod online marketing folyamatait

Így világítsd át 5 lépésben vállalkozásod online marketing folyamatait

Amikor a céged marketing gépezetét kell “átvilágítani”, akkor ez nem merülhet ki annyiban, hogy hirdetsz-e Facebookon vagy sem. A Facebook például egy fontos eszköz, viszont a marketing gépezetedne...

Elolvasom
Garantáltan elhibázott a honlapom?

Garantáltan elhibázott a honlapom?

A minap olvastam egy érdekes cikksorozatot a gyenge honlapokról. Ennek nyomán botlottam egy ellenőrző listába (angolul checklist), ami néhány tucat eldöntendő kérdés (pontosabban állítás) segítségével próbál meg véleményt mondani honlapunkról. Minél több “igen” választ adunk a kérdésekre, annál valószínűbb, hogy a honlapunk kialakítása nem megfelelő. A kérdések a honlap készítés,...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob