Kizárások az AdWordsben, avagy hogyan szabaduljunk meg a felesleges AdWords kattintásoktól?

A Google AdWords egyik legnagyobb erőssége, hogy lézerpontossággal lehet megcélozni a számunkra fontos érdeklődőket. Tehát nem kell elfogadni azt a “szükséges rossz” mellékhatást, hogy a jó érdeklődők közé kisebb vagy nagyobb arányban odacsapódnak a totál irreleváns felhasználók is. Persze 100% pontosságot lehetetlen elérni, de más eszközökhöz képest fényévekkel jobb eredményre vezethet a célzás – ha jól csináljuk.

Kétféleképpen lehet célozni: pozitív és negatív módon. A pozitív jelenti azt, hogy kikre AKARUNK célozni, a negatív pedig azt, hogy kikre NEM AKARUNK célozni. Alapból mindig azt határozzuk meg – és ez jól is van így -, hogy kiket akarunk elérni, de ebben a definícióban mindig ott van egy csomó olyan ember is, akik ugyan megfelelnek ennek a célzásnak, mégsem érdekesek számunkra.

Például BMW autószalonom van – azaz kizárólag új BMW-ket árulok -, ezért szeretnék hirdetni azoknak a Google keresőben, akik a “bmw x6”-ra keresnek, hiszen ők potencális X6-os BMW vásárlók lehetnek. Igen ám, de ha nem megfelelőek a beállításaim, akkor a “használt bmw x6” keresésre is meg fog jelenni a hirdetésem, amit viszont el akarok kerülni.

Vagy a display hálózaton hirdetek az AdWordsben, és szeretném megcélozni a hírportálokat, hogy ott jelenjenek meg a hirdetéseim a hírek közelében. Viszont azt szeretném elkerülni – akármilyen okból -, hogy politikai jellegű híreknél is ott legyenek a hirdetéseim.

Vagy remarketing hirdetéseket használok (szintén a display hálózaton), ahol azoknak szeretnék hirdetni, akik látták egy konkrét terméken oldalát a honlapomon – mert szeretném visszacsalni őket, hogy vegyék meg a terméket. De persze akik már megvették, azoknak nem akarok hirdetni, mert ez egy olyan termék, amit csak egyszer szoktak megvenni (pl. egy könyv).

Most ezt a három kizárási típust szeretném bemutatni, szerintem ezek a legfontosabb esetek, vagy eset típusok.

Kizáró kulcsszavak az AdWords-ben

A kizáró kulcsszó azt jelenti, hogy ha a “pozitív” kulcsszavak közül valamelyik éppen aktiválná a megjelenést, de a keresési kifejezésben (tehát amire rákeresett a felhasználó) ott van egy kizáró kulcsszó, akkor a megjelenés mégsem fog létrejönni.

Néhány példa:

  • nyomtatókat árulok (csak újat), ezért az “epson workforce m200” az egyik kulcsszavam (ez egy nyomtató típusa). viszont sokan kereshetnek hozzá szervizt vagy festéket (pl. “epson workforce m200 szerviz”, “epson workforce m200 toner”), amikre nem szeretnék hirdetni, így a “toner” és a “szerviz” kizáró kulcsszavak lehetnének
  • ügyvédi irodám van, ezért hirdetnék a “jogi tanácsadás” kulcsszóra, de tudom, hogy rengetegen keresnek (ingyenes…) online tippeket, amit nem csinálunk, ezért az “online” és az “ingyenes” szavakat kizáró kulcsszónak használom
  • rózsákra specializálódott virágboltom van, ezért hirdetek a “rózsa” kulcsszóra, de hihetetlen sok irreleváns keresés van, ami tartalmazza a rózsa szót (Rózsa Sándor, rózsa metszése, rózsa ültetése, rózsabokor, stb.), ezért a “sándor”, “metszés”, “metszése”, “ültetés” és társai szavakat felveszem kizáró kulcsszónak

Kizáró kulcsszavakat az AdWords fiók kulcsszavak “szekciójában” lehet hozzáadni alul, külön listaként. Lehetőség van arra is, hogy csak konkrét hirdetéscsoportokból zárjak ki szavakat, de akár egész kampányokból is kompletten kizárhatok valamit.

Kizáró kulcsszavak nélkül szinte lehetetlen jó eredményt elérni, úgyhogy mindenkit arra buzdítok, hogy alaposan foglalkozzon a témával!

Kizáró elhelyezések az AdWords-ben

Elhelyezésnek hívja a Google a konkrét honlapokat vagy online felületeket az AdWordsben. Azt mondom például, hogy a hírportálokat szeretném megcélozni, akkor a téma célzással megadhatom a hírportál kategóriát, így az AdWords majd megkeresi nekem, hogy a display hálózatnak melyek az ennek megfelelő tagjai ( = nyilván a hírportálok).

Ahogy elkezdenek megjelenni a hirdetések, meg tudom majd nézni, hogy pontosan milyen honlapokat jelent ez. Ilyen lehet például a hir24.hu, ami egy elhelyezésnek számít az AdWordsben.

Ha azt gondolom, hogy bármilyen okból nem akarok hirdetni a hir24.hu-n, akkor megjelölhetem ezt kizáró elhelyezésként, és így hiába esik bele a hírportál kategóriába a honlap, mégsem fognak ott megjelenni a hirdetések. (Teljesen hasonló ez a kulcsszavak és a kizáró kulcsszavak viszonyához.)

Ha nem akarok konkrét elhelyezéseket (honlapokat) kizárni, akkor például dönthetek úgy is, hogy bizonyos témák közelében nem szeretnék hirdetni, például a politikai hírek közelében. Erre jó megoldást nyújthat a display hálózaton is elérhető kizáró kulcsszó lehetőség. Felvehetném a pártok neveit, politikusokat és hasonlü kifejezéseket kizáró kulcsszónak, amivel azt értem el, hogy ha a kulcsszó szerepel az adott oldal tartalmában, akkor mégsem fognak megjelenni ott a hirdetések.

Talán nem annyira kritikus a kizárások kérdése a display hálózaton, mint a keresőben, de mindenképp nagyon ajánlott a használatuk, hiszen sok pénzt és sok nem kívánt megjelenést lehet megspórolni ezzel. (Másik példa: ha sportkocsikat árulok, akkor nem biztos, hogy szerencsés autóbalesetekről szóló hírek közvetlen közelében hirdetni…)

Kizáró közönség az AdWords remarketingben

A remarketing ugyebár arra jó, hogy a felhasználók látogatási információ alapján visszacélozhatok nekik hirdetéseket. Ha tudom, hogy egy szakkönyvet árulok, akkor hirdethetek azoknak, akik látták a szakkönyvet. (Ugyanis 95%-os eséllyel nem vették meg a könyvet azok, akik látták.)

Viszont értelemszerűen nem hirdetném már ugyanezt a könyvet azoknak, akik meg is vették a könyvet, ezért a vásárlók körét ki szeretném zárni a megcélzott emberek közül. A vásárlás technikai (vagy mérési) értelemben azt (is) jelenti, hogy a vásárlónak látnia kellett a rendelést követő köszönőoldalt. Márpedig ha látta, akkor ugyanúgy készíthetünk ennek az oldalnak a látogatóiból egy remarketing listát vagy más néven közönséget.

Akik ezen a listán vannak, azok vásárlók, nem akarunk nekik már könyvet hirdetni. Ezt a listát szépen felhasználhatjuk kizáró listaként, tehát megcélozzuk a “könyvet látók” ( = a könyv sales oldalát meglátogatók) listáját, de kizárjuk belőlük a “köszönőoldalt látók” ( = vásárlók) listáját.

Persze a display hálózatot célzó remarketingnél az előző blokkban említett példákat is használhatjuk kizárásnak, tehát akár konkrét elhelyezéseket is kizárhatunk, ha jónak látjuk.

Vagy épp fordítva: a “sima” display kampányokból ki is lehetne zárni azokat, akik már jártak a honlapunkon, hiszen nekik külön is hirdethetünk a remarketing kampányban.

Összefoglalva a kizárások témája az AdWordsben egy kritikus kérdés. Kizárások nélkül szinte lehetetlen kihozni a maximumot az AdWords hirdetésekből, ami különösen a keresőhirdetésekre igaz, de a többi verziónál is borzasztó fontos. Ha többet szeretne tudni a témáról, vagy segítségre lenne szüksége, akkor van AdWords workshop, vagy konzultációs lehetőség, vagy 200+ oldalas könyv, de akár online AdWords videós oktatóanyagunkat is!

Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

Instagram Story: Mutasd meg, hogy a céged él és virul!

Instagram Story: Mutasd meg, hogy a céged él és virul!

Ha nem akarod, hogy a célközönséged tagjai elfeledkezzenek céged működéséről, muszáj fenntartani velük a kapcsolatot. Ennek egyik legjobb módja, ha Instagram Story formájában rendszeresen megmutato...

Elolvasom
Bicikli kölcsönzés – Marketing tippek Amerikából

Bicikli kölcsönzés – Marketing tippek Amerikából

Már egy hete az Egyesült Államokban vagyunk, és még több mint 2 hétig járjuk a marketing őshazáját. Teljesen privát az utazás, de vérbeli vállalkozóként, ráadásul marketinges vállalkozóként nem tudok nem odanézni, ha valami jó vállalkozási vagy marketing ötletet látok. :) Veled is megosztok a legérdekesebb ilyen “odanézéseimből” néhányat. Ez most...

Elolvasom
Adwords bővítmények – a webhelylinkek

Adwords bővítmények – a webhelylinkek

Véleményem szerint az Ads bővítmények kérdésköre az a téma, amivel kapcsolatban itthon csak keveseknek van komolyabb ismerete és rutinja. Ez azért lehet fontos Önnek, mert jelentős versenyelőnyre lehet szert tenni a bővítmények megfelelő használatával. Mik azok az Adwords hirdetési bővítmények? Jelenleg két olyan bővítmény van szerintem, ami az átlag Ads...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob