Az előző részben azt ígértem, hogy bemutatom milyen szükséges változtatásokat találtunk ki a webanalitikai elemzések-, ill. a megfigyeléseink hatására. Lássuk!
Nem kellett hozzá különösebb elemzés, hogy rájöjjünk: a honlap szíve a blog. Az elemzésekkel persze alá tudtuk támasztani ezt a feltételezést, ami nagyon szépen megmutatkozik az analitikai számokban is.
A blogon keresztül jut el a legtöbb érdeklődő a honlapra, a blog egyes oldalai generálják a legtöbb oldalletöltést, itt töltik el a látogatók a legtöbb időt, stb. Mivel legjobb ügyfeleinket mindig “beszámoltatjuk”, hogy miként jutottak el a velünk való együttműködésig, ezért azt is tudjuk, hogy jelentős részük elsőként a bloggal találkozott, az ott (vagyis az itt) talált írásokban lévő tudásanyag keltette fel az érdeklődését.
Ez a megfigyelés azért nagyon fontos az újratervezés szempontjából, mert az új honlapon a blog “környékét” úgy kell majd kialakítani, hogy az minél inkább segítse a marketing gépezet működését. De hogyan működik ez a gépezet?
A rendszer legvégén természetesen az “ügyféllé válás” áll. Visszafelé haladva a lépcsőkön a hírlevélre való feliratkozás jön, amit két alapvető motor hajt. Az egyik a keresőmarketing segítségével érkező látogatók (tipikusan Google AdWords vagy Etarget segítségével), a másik pedig – a téma szempontjából a fontosabb – az “ingyen” érkező látogatók, akik a keresők organikus (tehát nem fizetett) találatain keresztül vagy különféle linkeken át jutnak el a honlapra.
Utóbbiak azok, akik tipikusan a bloggal találkoznak először, és akiket egy fokkal feljebb szeretnénk léptetni a rendszer lépcsőjén (a hírlevél feliratkozáshoz). Ennek érdekében egyrészt próbáljuk majd növelni az oldalletöltések számát, hogy minél több időt töltsenek el az új látogatók a honlapon – és így egyre nőjön az esélye a feliratkozásnak.
A több idő eltöltését majd a blog továbbfejlesztett navigációja szolgálja (pl. ajánlott bejegyzések), és a hírlevél létezésének erősebb – de nem zavaró – kommunikálása. (Korábbi bejegyzésemben már említettem, hogy egy alapvetően új hírlevél rendszert alakítottunk ki az új honlaphoz.)
A bejegyzés lényegének azt szántam, hogy felhívjam a figyelmet a stratégia fontosságára. Egy jól működő üzleti honlapnak ugyanis kell, hogy legyen egy legfontosabb célja, amit minden lehetséges eszközzel támogatni kell. Most nem az ügyfélszerzésre gondolok (ez túl nyilvánvaló lenne, és nehéz “megfogni”), hanem jelen esetben a hírlevél feliratkozásra.
A hírlevél feliratkozás – jobban mondva a marketing adatbázisba való felvétel – segítségével tudjuk ugyanis az érdeklődőket az ügyféllé válásig eljuttani – előbb vagy utóbb. A blog “csak” egy eszköz arra, hogy minél több potenciális érdeklődő iratkozzon fel a hírlevélre.
(A blognak persze számos más nagyon értékes funkciója is van, amiről bővvebben olvashat az üzleti blog címkéjű – az alapfunkciókról elsősorban a réggebbi – bejegyzésekben.)