Őszinte és részletes írás az online marketing profi kiszervezéséről

Hitelesen csak egy online marketinges cég tud írni erről a témáról. Viszont a legtöbb online marketinges cégnek nem megy annyira jól, hogy ne lenne rászorulva a kisebb-nagyobb füllentésekre. Egy kis részrehajlás itt, egy kis féligazság ott, és máris arról szól a cikk, hogy nekik kellene kiszervezned az online marketinged. Nekünk nincs szükségünk több ügyfélre. Minket csak akkor érdekel egy új ügyfél jelölt, ha a tulajdonos pontosan megérti az alábbiakat.

2005 óta vagyok a szakmában, 2005 óta van Klikkmarketing. (Ne tévesszen meg a cégjegyzék, mert a Klikkmarketing Zrt. az tényleg 2020-as, de az a Klikkmarketing Bt. jogutódja, csak új cégnek látszik.) Nem túlzás azt mondani, hogy

szinte mindent tudok az online marketing kiszervezésről,

már ami a magyar kisvállalkozásokat illeti.

A nagyon nagy cégek, a multik és egyebek világáról szinte semmit nem tudok, de az úgysem érdekel téged, hiszen nem multid van, hanem kisvállalkozásod. Csak a biztonság kedvéért: akkor van kisvállalkozásod, ha 50 főnél kevesebben vagytok, és/vagy évi 10 millió eurónál (kb. 3.5 milliárd forintnál) kisebb a céged. Igen, azért ennek a felső határa nem is olyan kicsi.

Ez egy viszonylag hosszú írás, ezért csináltam neki egy saját tartalomjegyzéket:

  1. Mit értünk egyáltalán az online marketing kiszervezésén?
  2. Miért lehet valódi létjogosultsága a kiszervezésnek?
  3. Mikor érdemes neked is komolyan elgondolkodnod a dolgon?
  4. Mit érdemes kiszervezni az online marketingből? (És mi az, amit nem?)
  5. Milyen hozzáállással lesz sikeres az együttműködés a partnerrel?
  6. Kinek szervezd ki a teendőket? Hogyan válassz ideális partnert?

Ha felkészültél, akkor vágjunk is bele!

#1 Mit értünk egyáltalán az online marketing kiszervezésén?

Mi a Klikkmarketingnél 3 szinten gondolkozunk, amikor arról van szó, miként tudunk egy magyar kisvállalkozásnak segíteni az online marketing terén. Nézzük a szinteket:

  1. Oktatás. Mi “nem csinálunk semmit” konkrétan az ügyfél online marketingjében, hanem megtanítjuk az ügyfelet arra, hogy miként tudja magának csinálni. Ez lehet, hogy maga a vállalkozó (ha még nagyon pici a vállalkozás), de lehet, hogy egy munkatárs, akire rábízták a cég online marketingjét. Ezt nem nevezném kiszervezésnek.
  2. Mentorálás. Legtöbbször itt sem nyúlunk konkrétan az ügyfél dolgaihoz, de itt már konkrétan tanácsot adunk és fogjuk az ügyfél kezét, például kéthetente 1 óra konzultációval. Magát az online marketinget (pl. a Google Ads hirdetések kezelését, a blogolást, a közösségi médiát, stb.) az ügyfél csinálja, de mi közvetlenül segítünk neki ebben. Tehát itt már azért szemmel látható befolyásunk van az eredményekre. Ezt sem nevezném kiszervezésnek azért.
  3. Menedzselés. Itt már mi kezeljük például az ügyfél Google Ads hirdetéseit, vagy mi írjuk a blog bejegyzéseket, vagy mi posztolunk az ügyfél Facebook oldalára. Az ügyfél szerepe itt is fontos, hiszen segítenie kell nekünk információval, adatokkal, “alapanyaggal”, de mi csináljuk a munka nagy részét. Ezt hívom kiszervezésnek. Amikor egy online marketing cég bizonyos feladatokat kompletten átvesz, és ő menedzseli a témát.

Persze a kiszervezésnek vannak különféle szintjei, attól függően, hogy az ügyfélnek mire van igénye, illetve hogy az online marketing szakértő mire van berendezkedve. A tapasztalatom alapján alapvetően háromféle online marketing szolgáltató van:

  • Vannak a kivitelezők. Velük akkor tudsz jól dolgozni, ha nagyon tudod, hogy mit akarsz, és hogy mi a jó. Ők azok, akiknek ha megmondod, hogy pontosan mit kell csinálni, akkor azt megcsinálják. Ha megmondod egy szövegíró kivitelezőnek, hogy írjon neked blogot, akkor elkezd blogot írni. De hogy az milyen lesz, hogy kell-e neked egyáltalán blog, vagy hogy havi hány írásnak van értelme, vagy milyen hosszúaknak, azt ő nem piszkálja. Ha kértél havi 2 db 500 szavas írást, akkor nagyjából releváns témákban megírja neked. Esetleg a témákat is tőled kéri. A kivitelezőkkel remekül együtt lehet dolgozni, de ez csak akkor fog működni, ha van valaki, aki stratégiai szinten érti a dolgokat, és tudja jól irányítani a kivitelezőt. A kivitelezők a legolcsóbbak általában, de ez logikus is. A legtöbb probléma a webfejlesztő kivitelezőkkel van. Akik igazából nem vágják az egész weblap téma marketing vonatkozásait, csak technikailag képesek összerakni pl. egy WordPress honlapot. Attól, hogy technikailag össze tudják rakni, még nem lesz jó a honlap, mert kell valaki, aki tudja, hogy mit kellene csinálni. Rendkívül sok olyan honlapot látunk, amit nyilvánvalóan kivitelezők csináltak, stratégiai irányítás nélkül.
  • Vannak a stratégák. Rájuk akkor van szükséged, ha meg tudod valahogyan oldani a konkrét kivitelezést, csak kellene hozzá egy megfelelő stratégia. Lehet, hogy te magad fogsz majd blogot írni, vagy van hozzá egy jó szövegíró kiviteleződ, de nem akarsz vakon belevágni, ezért kérsz mondjuk pár konzultációt egy stratégától. A (jó) stratégák a legdrágábbak, de ez rendben is van, hiszen óriási a megfelelő stratégia jelentősége.
  • És vannak a stratégiai online marketing szakértők. Ez a kettő az egyben, azaz stratégiai tudás is van a cégben, és kivitelezési tudás és kapacitás is. (A Klikkmarketing éppen ilyen.) Ha egy stratégiai szakértőhöz mész oda azzal, hogy blogot akarsz a cégednek, akkor először azt vizsgálja meg, hogy tényleg arra van-e szüksége a cégednek. Ha azt kéred, hogy havi 1 írást csináljanak, akkor megkérdezi, hogy miért pont 1-et, amikor a heti 1 lenne az igazán jó? Ha 500 szavas cikkeket kérsz, akkor megkérdezik, hogy miért akkorákat? Mi vele a cél? A konverziók számának növelése a cél? Akkor az 500 szavas írásokat el kell felejteni, legalább 1000 szóban kell gondolkozni – és így tovább. És ha tiszta a stratégia, akkor a kivitelezést is meg tudják oldani. Ők árban a kettő között vannak, hiszen egy egység stratégiához több egység kivitelezés párosul, így drágább a kivitelezésnél, de összességében olcsóbb a csak stratégáskodásnál (ami amúgy nem egy állandó dolog, hanem bizonyos mérföldköveknél szükséges a stratégia igazítása).

Maga a téma, mármint a kiszervezés akkor szokott képbe kerülni egy vállalkozó és a cége életében, amikor úgy gondolja, hogy “házon belül” az alábbiak közül legalább egy, de néha akár több feltétel is fennáll:

  • nincs elég tudás egy bizonyos online marketing feladat elvégzésére,
  • nincs elég idő és energia (bár a tudás lehet, hogy megvan, csak “nem fér bele” ezzel is foglalkozni),
  • nincs kedve az illetőnek a témával foglalkozni (lehet, hogy lenne rá ideje is, ért is hozzá, csak egyszerűen nem akar vele foglalkozni).

Maga a lehetőség ezekben az esetekben szokott felmerülni, és utána jön egy döntés, hogy valahogy mégis házon belül oldják meg, például egy ember felvételével, vagy szervezzék ki egy erre szakosodott cégnek.

Én leginkább a könyveléshez tudnám hasonlítani az egész kérdéskört: végülis pusztán elméleti szinten bármelyik cégvezető könyvelhetne magának, ha mindent megtanulna és szánna rá időt, és akár fel is vehetne bármelyik cég saját könyvelőt, de mégis a legtöbb kisvállalkozás egy könyvelő céget bíz meg ezzel a feladattal, mert egyszerűen ez az optimális megoldás. Egy 100 fős cégnek viszont már teljesen életszerű, hogy saját könyvelője és bérszámfejtője van, hiszen abban a méretben pedig az lehet az optimális megoldás.

 

#2 Miért lehet valódi létjogosultsága a kiszervezésnek?

Ez az egész kiszervezősdi nem lenne szabad, hogy véleményeken vagy “megérzéseken” múljon nálad. Nem azt mondom, hogy jégcsapnak kell lenni, akinek nincsenek érzelmei, és tisztán száraz racionalitásból dönt el mindent, de ezek olyan horderejű dolgok, ahol nem árt, ha meg van támasztva egy döntés észérvekkel (is).

Négy fő szempont van, ami mentén mérlegelned kell a kiszervezés lehetőségét:

  • Költségek.
  • Cégvezetés / cégépítés.
  • Minőség.
  • Sebesség.

Nézzük ezeket szépen sorjában!

Költségek

A fő kérdés itt az lehetne, hogy olcsóbb-e kiszervezni az online marketinget, mint házon belül megoldani? Már itt, a legelején leszögezem: ezt nem szabad csak egy pénzügyi kérdésnek tekinteni, bár kétségtelenül ez is egy nagyon fontos szempont.

EREDMÉNY (vagy eredménytelenség). Elsőként nem azt hoznám fel, hogy forintban mérve olcsóbb kiszervezni valamit, mint házon belül megcsinálni. Mert a legnagyobb költsége a házon belüli menedzselésnek az, ha az eredmények nem olyan jók, mint amilyenek lehetnének, és ezen akár óriási bevételtől is eleshet a cég. Sőt, a kiszervezésnek is ez a legnagyobb kockázata, hogy vajon jó kézbe sikerül-e kiszervezni a dolgokat? Ha nem, akkor cégmérettől és marketing büdzsétől függően simán havi milliós tétel lehet ez elmaradt bevétel…

BÉR. Az egyik legnagyobb költség tétel amúgy persze nyilván egy online marketinges bére. Csakhogy neked nincs szükséged egy teljes emberre, hiszen nem akkora a feladat. Szinte mindegy, hogy milyen tevékenységet nézünk, valószínűleg igaz lesz, hogy pl. a Google Ads kampányaid kezelése nem egy teljes emberes feladat, hanem heti pár óra mondjuk. Ugyanezért nincs a legtöbb cégnek könyvelője vagy takarítója, mert nem teljes emberes a feladat. Ha az lenne (mert akkora a cég, akkora az irodaház), akkor kellene (legalábbis logikailag) saját könyvelő és saját takarító – vagy saját marketinges.

FEJLESZTÉS. Ha valaki komolyan veszi, akkor igen jelentős költség az, hogy egy online marketingesnek folyamatosan fejlesztenie kell magát. Ez a költség lehet konkrét forintális költség, azaz képzések, könyvek, tananyagok díja. De az is költség, hogy a munkaidő valahány százalékát muszáj az önfejlesztésre fordítani, különben elkopik a tudás. Ha kiszervezed az online marketinget, akkor a megbízott cég fizeti ezt a költséget, és ha több fős a cég, akkor ezek a költségek el tudnak oszlani a több ember és a több ügyfél között.

Cégvezetés / cégépítés

Amit sokan elfelejtenek, hogy a házon belüli online marketingezés nem annyi, hogy felveszek egy online marketingest. Mondom a lehetséges “problémákat”:

  • Mekkora költség és macera a toborzás és a kiválasztás? Ha jól csinálod, akkor azért, ha nem jól csinálod, akkor azért macera az egész. Mi most például közösségi média menedzsert toborzunk, 2 hét alatt jött 100 jelentkező. Mekkora meló az egész? Mennyit kell költeni a hirdetésekre? Ha nem költesz, és lesz összesen 3 jelentkező, akkor milyen “szakértő” lesz az, akire az egész online marketingedet rá akarod bízni?
  • Honnan tudod megítélni vállalkozóként (tehát nem online marketing szakemberként), hogy mennyire vágja a felvett munkatárs a témát? Lehet, hogy csak két leckével jár előtted, de neked már az is “hűha” szint, hiszen előtted jár.
  • Mennyi időt kell majd azzal töltened vezetőként, hogy vezesd ezt az új munkatársat? Vagy úgy gondolod, hogy felveszed, beülteted a sarokba és majd online marketingezzen az az online marketinges? Hát, lelked rajta!
  • Mi van, ha pár hónap után feláll és megy tovább? Akkor, amíg nem találsz új embert, nem lesz online marketingje a cégednek? Mekkora költség lesz a pótlása? Milyen morál romlást okoz a csapatban, ha valaki elmegy? Meg tudnál tartani egy jó online marketingest? Tudod olyan kihívások elé állítani, amilyenekre vágyik? Vagy aki nem vágyik semmire, azzal tényleg együtt akarsz dolgozni?
Minőség

Milyen online marketinget fog neked csinálni az, akit felveszel mondjuk nettó 250-ért? Vagy legyünk bőkezűbbek, 300-ért, vagy 350-ért, vagy igazából akármennyiért? 10 éve veszek fel folyamatosan embereket, és amúgy enélkül is látom, hogy mennyire komplex már az online marketing téma.

Egy ésszerűen elérhető nagyságú fizetésért legfeljebb egy (mármint egy fő) olyan embert kapsz, aki egyetlen témában jó.

Egy olyan ember, aki több témát is magas szinten visz, az vagy megfizethetetlen, vagy maga is vállalkozó – vagy nálunk dolgozik. :))

Elő szokott fordulni, hogy egy ügyfelünk úgy dönt, hogy felmond nekünk, és felvesz inkább egy embert, aki majd azt csinálja, amit mi csináltunk eddig – meg még más online marketinges dolgokat is. Megmondanám, ha nem így lenne, de nem nagyon láttam még olyat, hogy ez ne okozott volna jelentős színvonal esést. Nem érthet egy ember mindenhez, ráadásul pláne nem egy olyan ember, akit igazából spórolásból (!) akar egy cég felvenni. Ha ezen gondolkozol, akkor szerintem abszolút tévúton vagy.

Sebesség

Ellentmondással kezdem: vállalkozóként én próbálok már úgy élni, és a cégemet is úgy építeni, hogy nem hajt a tatár. Ráérünk. Nem kell 1 hónap alatt 1 évnyit fejlődni. Az a lényeg, hogy ma jobbak legyünk, mint tegnap, és hogy holnap jobbak legyünk, mint ma.

Tehát, ha a hosszú távot nézem, nincs értelme kapkodni. De ha a rövid távot nézem, akkor pedig nincs mire várni, nem szabad késlekedni. Tehát ne 1 év alatt akard megtízszerezni a céged, mert az nem biztos, hogy egészséges.

Ugyanakkor

minek várnál akár heteket vagy hónapokat arra, hogy elinduljanak a hirdetéseid,

vagy a blogolás, vagy a közösségi médiában való posztolás? A konkurensek a nyakadon vannak, mire várnál?

Hacsak nem vagy már szuperprofi vállalkozó, akinek úgy megy a cége, hogy már 2 hónap alatt összedob egy online marketing teamet a cégen belül, akkor ez lassú lesz, és macerás. Minden lassabb, mint gondolnánk. Ezt te is tudod, ha végiggondolod, hogy volt-e valaha már valami úgy, olyan sebességgel megvalósulva, ahogy tervezted. És közben csak megy az idő, a konkurensek meg egyre jobban nyomják, ti meg csak próbálkoztok.

Az idő = élet. Nem akarom dramatizálni, mert ha neked van időd (és pénzed) próbálkozni, az tök jó. Én úgy építem a cégem, hogy a különféle kihívásokra próbálok profi külső segítséget találni, amikor szükséges. Nekünk az online marketing nyilván nem ilyen kihívás, de mondjuk az IT, a könyvelés, a logisztika például igen. Nincs időm arra, hogy könyvelővé váljak, vagy hogy kineveljek egy könyvelőt, vagy hogy próbálkozzak kezdőkkel, akik rajtunk gyakorolnak.

 

#3 Mikor érdemes neked is komolyan elgondolkodnod a dolgon

Akár egy cég megalapításának a nulladik pontjától lehet életszerű a kiszervezett online marketing. Én feltétlenül praktikusnak tartom, hogy egy kisvállalkozás vezetője legyen képben online marketingben annyira, hogy érti az egyes online marketing területek létezését, célját és összefüggéseit, és értse, hogy nagyjából mitől mit lehet várni, és hogy úgy általában milyen egy profi online marketing rendszer. Ez még nem az a szint, amire jöhetne az ellenérv, hogy “de hát én nem akarok online marketing szakember lenni”. Szerintem egy kisvállalkozás vezetőjének minden kritikusan fontos vállalkozási témában legalább alapismeretekre szüksége van ahhoz, ha igazán jó céget akar építeni – és az online marketing abszolút ilyen kritikus téma. (Ilyen téma még például a munkatársak kiválasztása és toborzása. Ilyen alap HR ismeretek nélkül sosem fogsz jó céget építeni.)

Mikor NEM javaslom, hogy kiszervezz valamit (vagy akár bármit) az online marketingedből?

Igyekszem ezt nagyon kompakt módon megfogalmazni: amíg nem megy legalább “egész jól” a vállalkozásod, addig valószínűleg nem az online marketing kiszervezése a helyes következő lépés. Ez kicsit kibontva nagyjából két verziót jelent:

  1. Akármekkora is a vállalkozásod, ha kifejezetten nem jól megy a biznisz, akkor ott nagy eséllyel más problémák (is) vannak, és az online marketing kiszervezés azokat a problémákat nem oldja meg. Valószínűleg inkább stratégiai tanácsadással kezdeném (talán nem is marketing, hanem teljesen vállalkozás szinten), ahol ki lehet deríteni, hogy milyen esetleges strukturális problémák vannak a cégben.
  2. Ha még nagyon az elején vagy, a felfutó trended legelején, ahol még sokkal több időd van, mint pénzed, akkor legtöbbször nem jó ötlet egyből kiszervezni dolgokat. Valószínűleg túlterhelnéd a vállalkozás költségvetését a kiszervezett online marketinggel. Helyette én kicsit tanulnék a helyedben és megpróbálnám megtenni az első lépéseket saját erőből, avagy saját kezűleg. Ennek több értelme is van: takarékoskodsz a bevételeiddel, némileg kitanulod az online marketinget (ami később is jól fog jönni, ha már lesz külsős partnered, akivel jobban meg fogjátok érteni egymást), és jobban megérted az egész céged alapvető összefüggéseit a marketingen keresztül.

Illetve van még egy helyzet, amikor nem a kiszervezéssel kezdenék: ha totál nem vagy képben online marketingben.

Kockázatos így bármit kiszervezni, hiszen nagyon könnyen megvezethet bárki, még úgy is, hogy nincs rossz szándéka – csak egyszerűen még nem elég tapasztalt, és a kis tudását nálad próbálja kamatoztatni, gyakran nem jól, te pedig talán túl későn jössz rá, hogy valami nem stimmel.

Ha van stabilan egy napi 10 ezer Ft-os költségvetésed, akkor feltétlen érdemes elgondolkoznod a kiszervezésen!

Ez ugye azt jelenti, hogy havi 300 ezer Ft-os büdzséd van legalább. Ez már olyan összeg (sőt, ha ennél magasabb, akkor annál is inkább olyan összeg), hogy ebből már meg tudsz fizetni minőségi online marketing szakértőket is, és itt már kijöhet annak a különbsége, hogy akinek ez a szakmája, az képes annyival jobb eredményt elérni.

Persze nézzük életszerűen és reálisan: nem azt mondom, hogy 300 ezer Ft-ból a komplett online marketingedet kiszervezed, és még költesz is a Google-ben és a Facebookon, hanem azt mondom, hogy ennyiből mondjuk már ki tudod szervezni az online hirdetéseid kezelését egy profinak is (költéssel együtt). Nem vastagon, de szűken simán.

Ha elkezd igazán jól menni a biznisz, akkor érdemes még jobban rákapcsolni!

A vérmérsékletedtől is függ nyilván, de ha elkezd úgy menni a szekér, hogy már van mondjuk akár havi sokszázezer forint is online marketingre, akkor érdemes magasabb fokozatba kapcsolni. Ez még mindig nem elég összeg ahhoz (távolról sem), hogy házon belül minőségi csapatot tudj építeni (de még ahhoz is kevés lehet, hogy egyetlen minőségi embert felvegyél + még költs is rendesen hirdetésekre), de ahhoz már simán elég, hogy akár komplex online marketinget csináljon neked egy megfelelő cég, vagy akár több cég kombinálva.

Persze erről szerintem igazából fordítva is érdemes gondolkozni:

ha azt akarod, hogy igazán jól menjen a szekér, akkor el kell kezdened havi akár sokszázezer forintot is költeni online marketingre,

máskülönben mitől menne annyira jól a szekér? Ha jó partnert választasz (aki nem csak egy kivitelező, hanem stratégiai szinten is vágja a dolgokat, és nem fél megmondani, ha a céged nincs készen erre az ugrásra), akkor igazából semmi komolyat nem kockáztatsz, mert egy jó partner úgysem hagyja, hogy elégesd a pénzed. Azt viszont mindenképp neked kell “hozzátenni”, hogy elhidd, ha valami nem oké, és ne erőltesd a tények és a szakértői vélemények ellenére, hogy valami menni fog.

Mi van akkor, ha “csak” havi néhány tízezer forintod van online marketingre?

Azért tettem idézőjelbe a “csak” szót, mert ugyan bizonyos szemüveggel nézve ez nem egy nagy büdzsé online marketinges szemmel, de teljesen tisztában vagyok vele, hogy ez a vállalkozások bizonyos fázisában nagyon is sok pénz lehet, és mindenképpen tisztelettel kell bánni egy bármekkora összeggel. Természetesen én sem úgy kezdtem jó 15 évvel ezelőtt, hogy havi sokszázezer forintot költöttem online hirdetésekre, mint ahogyan azt teszi most a Klikkmarketing a saját marketingjében. El kell jutni eddig a szintig, szép sorjában – de hogyan?

Három lehetőséged van egy ilyen “kisebb” büdzsével:

  1. Valamennyire kitanulod azt a témát, amit amúgy szívesen kiszerveznél, és csinálod magad egészen addig ameddig nem lesz akkora a kereted, hogy egy komolyabb partnernek ki tudd szervezni a dolgot. Én mindenképp azt javasolnám, hogy ezen a nyomon indulj el, mert amúgy is, minden körülmények között azt javasolnám, hogy hozd magad képbe valamennyire online marketingben, hogy legalább elvárásokat meg tudj fogalmazni a téma kapcsán. A későbbiekben is probléma lesz, ha már nagyobb lesz a céged, ha nem tudod megítélni, hogy az online hirdetéseid, vagy a blogod, vagy a Facebook oldalad rendben van-e vagy sem.
  2. Kiszervezed egy kezdőbb partnernek, aki a kezdőségének, a kisebb szakértelmének és tapasztalatának, vagy bármi másnak a következtében még alacsonyabb áron dolgozik, mint a profik. Vannak olyan online marketingesek (szabadúszók, vagy akár pici cégek is), aki már havi nettó 20-30 ezer forintért tudnak ilyesmit vállalni. (Itt ez egy témát jelent, mondjuk az online hirdetések kezelését, posztolást a Facebookon, vagy a blogod írását. Ne várj tőlük csodát, de azért a semminél lényegesen jobbak lehetnek ők is.
  3. Mentor segítségével magad kezeled a dolgot. Ez hasonlít az 1-es verzióra, azzal a különbséggel, hogy egy állandó tanácsadó segít neked egyrészt a tanulásban, másrészt a dolgok konkrét menedzselésében. Ennek a mentorálásnak a havi díja hasonló nagyságrendben van egy kezdő cég kezelési díjával, de itt ugye végülis te kezeled a dolgokat. Ilyen mentorálási szolgáltatásról én nem igen hallottam még itthon más online marketinges cégeknél, de mi mindenesetre nagy sikerrel csináljuk már jó ideje.

#4 Mit érdemes kiszervezi az online marketingből? (És mi az, amit nem?)

Őszinte leszek, mint mindig: a legmagasabb szintű eredményt úgy lehet szerintem elérni online marketingben, ha egy cégnek házon belül van mindenre saját erőforrása. Van külön hirdetésmenedzselő munkatárs, külön valaki írja a tartalmakat (pl. a blogot), külön valaki kezeli a közösségi médiát, és így tovább. Ezt még a legmagasabb szinten is meg lehetne spékelni amúgy azzal, hogy külsős szakértők állandó mentorálást adnak a belsős kollégáknak. Magyarán szólva, még a legmagasabb szinten is szükség van bizonyos online marketing dolgok kiszervezésére.

Mi az, amit nem javaslom, hogy kiszervezz az online marketingedből (vagy másból se)?

Ez egy személyes példa a saját vállalkozói karrieremből. Én véletlenül online marketing szakember is vagyok a cégvezetőség mellett, és 2006 óta blogolok. Szerintem az országban az elsők között kezdtem céges blogot vezetni, és ez a blog azóta is él. Összesen 5 könyvet írtam, nem kis oldalszámokkal. Az országban az elsők között szereztem hivatalos Google minősítést még 2007-ben. Maradjunk annyiban, hogy nem az online marketing a leggyengébb kompetenciám. :))

És 2017-ben mégis arra az elhatározásra jutottam, hogy egy jó vállalkozóhoz nem illik, hogy blogot írjon, meg a hirdetésekkel babráljon. Elkezdtem mással íratni a blogunkat, és hát… nem lett olyan, na. Nem volt rossz, szerintem jobb volt, mint a legtöbb konkurensünk blogolása még így is, de kiveszett belőle az átütő erő. Kiveszett belőle az a “szív”, amit én bele tudtam tenni + a masszív évtizedes tapasztalat. Elkezdett látszani az eredményeken is. Egyértelműen gyengült ettől a márkánk ereje, és az egész marketingünk minősége.

Végül rájöttem, hogy ostobaság kiadni valamit, ami

  1. kritikus fontosságú a cég életében, mondhatni akár életfontosságú funkció. (egy online marketinges cég online marketingje, például a blogja nem lehet szerintem csak úgy “egész jó”, hanem átütőnek kell lennie)
  2. az egyik legnagyobb erősségem, és így egyértelmű versenyelőnyt jelenthet más cégekhez képest. (kár lenne tagadni, hogy jól és hatékonyan írok)
  3. olyan téma, amit amúgy IMÁDOK. igen, imádok írni, nem is értem a mai eszemmel, hogy miért álltam le vele, teljes tévedés volt.
  4. belefér a naptáramba, simán van rá időm – mert inkább mást kellene abbahagynom, nem ezt,
  5. nélkülem “nem olyan”, megközelítőleg sem. más nem tudja a lelket, a tapasztalatot, a témák széles tárházát, stb. beletenni, vagy legalábbis nem ésszerű “áron”.

Tehát igen, azt mondom, hogy ha rád is igaz, hogy van olyan online marketing téma,

  • amiben szuperjó vagy (nem csak szerinted, hanem “igazoltan”),
  • amivel szeretsz foglalkozni (tehát nem érzed kényszernek a csinálását),
  • ami kritikusan fontos a cég életében,
  • amire van simán időd,
  • ami nélküled “nem olyan”,

akkor NE SZERVEZD KI.

Ha tehát te Google Ads szakértővé fejlesztetted magad, imádsz ezzel babrálni, van is rá időd, ráadásul úgy érzed, nálad jobban senki nem csinálná, akkor ne szervezd ki a Google Ads hirdetések kezelését… ilyen egyszerű! (Nyilván ide bármilyen témát behelyettesíthetsz a Google Ads helyére.)

Ha belegondolsz,

semmi esélye nem lenne semmilyen szakértőnek sem azzal versenyezni, hogy te esetleg minden nap ránézel, hozzányúlsz, ezzel kelsz, ezzel fekszel, és még értesz is hozzá.

Ezzel nem lehet versenyezni. Persze ilyen hozzáállással igazán nagy céged sosem lesz, hiszen akkor valószínűleg más dolgokat sem tudsz elengedni, delegálni, kiszervezni, de erre majd úgyis rájössz.

 

A nem csinálás helyett szinte bármi jobb!

Az egyik kedvenc megállapításom az, hogy ahogyan szinte bármiben, az online marketingben is igaz, hogy a siker 50%-a az, hogy egyáltalán csinálod azt a valamit. Mert ha nem csinálod, az garantáltan 0%-os eredményt hoz. De ha csak “féljól”, tehát 50%-os színvonalon csinálod, az már akkor is 75% körüli eredmény a semmihez képest.

Ez úgy jön ki, hogy az első 50% az, hogy egyáltalán csinálod. A második 50% pedig úgy, hogy milyen jól csinálod – és mivel féljól csinálod, ezért csak 25%-ot adunk hozzá, így jön ki az 50+25 = 75%-os színvonal. Ez tűnhet erőltetettnek, de baromira nem az!

Ha tehát nem vagy extrém béna, vagy nem egy extrém béna külsőst bíztál meg valamivel, akkor igaz lesz az, hogy

  • féljól hirdetni a Google Ads-ben lényegesen jobb, mint sehogy.
  • féljól hirdetni a Facebookon lényegesen jobb, mint sehogy.
  • féljól blogolni heti 1x lényegesen jobb, mint sehogy.
  • féljól posztolni heti 3x a Facebookon lényegesen jobb, mint sehogy.
  • féljól emaileket küldeni heti 2x a listádra lényegesen jobb, mint sehogy.

Tehát összességében

annál szinte (!!) bármi jobb, mintha nem csinálsz semmit.

Gondold el, ha a céged tényleg csinálná a fentiek mindegyikét (hirdetés, blogolás, posztolás, emailezés), az mennyivel komolyabb eredményt hozna még közepesen gyenge minőségben is ahhoz képest, mintha nem csinálod ezeket! Ezt kár túlgondolni, ez tényleg ilyen egyszerű.

Azért hadd tegyem hozzá, hogy ha túl sok dolgot csinálsz bénán, annak azért nem lesz túl nagy eredménye. De ha képes vagy tisztán látni, akkor előbb-utóbb csak észre fogod venni, hogy valamit nem jól csinál(tat)sz, és akkor tudsz majd rajta javítani. Ha nem csinálod, azzal semmire nem jössz rá, és örökre egy helyben maradsz.

Természetesen én alapvetően arra bíztatlak, hogy inkább csinál(tas)d jól, minthogy bénán csinál(tas)d. De a semminél szinte bármi jobb. Erre én hosszú évek kemény szívásaival jöttem rá, nem csak online marketing témában, hanem a cégvezetés szinte bármelyik témájában.

Kifejezetten jól kiszervezhető online marketing funkciók (és egy dolog, amit tilos kiszervezni)

Ez beugratós, mert szerintem nincsen olyan, hogy kifejezetten jól kiszervezhető, vagy kifejezetten nehezen kiszervezhető dolog. Csak olyan van, hogy egyik cégben talán egyik dolog nehezebb, a másikban meg egy másik dolog a nehezebb, és fordítva.

Ami viszont szerintem semmiképpen nem megúszható házon belül, vagy akár amit konkrétan te semmiképp nem úszhatsz meg a céged első számú vezetőjeként (és valószínűleg tulajdonosaként), azok bizonyos stratégiai kérdések. Egyszerűen nem szervezheted ki azt, hogy valaki kitalálja helyetted a céged alapvető stratégiáját.

  • Hogy kinek akartok eladni,
  • hogy milyen problémára vagytok ti a megoldás,
  • hogy mitől különleges a céged,
  • hogy mekkora egy vevő élettartam értéke,
  • hogy mennyit költhetsz egy új vevő megszerzésére, és
  • hogy milyen célt szeretnél 1 éves távon elérni.

Finomítok: ezekről a végső szót, és az egész inspirációt neked kell “beleadnod”. Különben nem is a te céged. Egy tanácsadó, egy mentor segíthet ezt kihozni belőled, de

én még nem láttam olyan igazán sikeres kisvállalkozást, ahol egy külsős mondta meg, hogy mi a cég alapvető stratégiája.

Ha ezt meg akarod úszni, akkor valamit baromira nem értesz, és így kudarcra vagy ítélve, csak idő kérdése.

Nézzük azokat, amiket nagyon is ki lehet szervezni:

Honlap / webshop elkészítése

Talán az a legnyilvánvalóbb téma, hogy a honlapod (vagy webshopod) készítését legtöbbször felesleges házon belül csinálni. Még több milliárdos webshopok, vagy a multik legtöbbje sem próbálkozik azzal, hogy saját webfejlesztő teamet hozzon létre házon belül.

Persze ma már ott tart a technológia, hogy szinte bárki össze tud magának kattintgatni egy WordPress honlapot, és ez szerintem rendben is van egy bizonyos cégfejlettségig, avagy cégméretig. Utána legtöbbször már a gátja lesz a fejlődésnek az, ha a vállalkozó (vagy egy munkatársa) babrál a honlappal. Nem arról van szó, hogy ne lehetne házon belül szerkeszteni dolgokat, de magát a fejlesztést nem érdemes egy szint felett házon belül csinálni.

Nagyon kell vigyázni viszont a kivitelező jellegű webfejlesztőkkel, akik stratégai szinten nem igazán értenek a marketinghez. Ők remekül megcsinálják, amit kérsz tőlük, de nem feltétlen fogják jelezni, ha valami nem jó ötlet, vagy nem tudnak például összetett marketing folyamatokban, vagy pszichológiában gondolkozni.

Úgy ismered fel a legjobban a kivitelezőket, hogy általában relatíve olcsóak (de ez nem biztos azért), és nem igazán szánnak időt és energiát a tervezésre, a felmérésre, a stratégiai kérdésekre, hanem nagyjából azzal kezdenek, hogy hány oldalra van szükséged, és hogy mi legyen az oldalakon…

A webfejlesztésre is igaz, hogy akkor tudsz igazán jó honlapot vagy webshopot csináltatni magadnak (akár házon belül, akár kiszervezve), ha képben vagy online marketing stratégiai kérdésekben (ez nem azt jelenti, hogy szakértő vagy, de képben lenned muszáj). Egy stratégiai szemléletű webfejlesztő nagyon sokat tud segíteni (igazából egy ilyen szereplő nélkül esélyed sincs, hogy igazán ütős legyen a honlapod), de még ő sem képes csodákra, ha alap kérdéseket nem tisztáztál magadban.

Google Ads és/vagy Facebook hirdetések menedzselése

Ezek nagyon jól kiszervezhető témák. Ha jó partnert találsz, akkor a kicsiktől az egészen nagy kaliberű kampányokig jól tud működni a kiszervezett munka. A kivitelezőkre itt is figyelni kell, de ebben a témában szerintem nem lehet akkora kárt okozni, mint mondjuk a webfejlesztésnél. Kisebb is a hatás, könnyebb is korrigálni a hibákat és az esetleges partner csere sem annyira macerás, mint egy webfejlesztő esetén.

A stratégiai online marketing szakértők szerepe azért itt sem elhanyagolható, hiszen fel kell tudni ismerni, hogy minek van értelme és minek nincs, hogy mennyiért és mit érdemes hirdetni, milyen lyukak vannak esetleg az egész online marketing gépezetben. Egy jó stratégiai szakértő ezeket mind jelezni tudja neked, és javaslatot tud tenni a fejlődési lehetőségekre. Egy kivitelező meg fogja csinálni, amit kérsz, azzal a büdzsével, amit kérsz, azokkal az üzenetekkel, amiket kérsz – hogy ez így oké-e, azt valószínűleg ő maga sem tudja, ezért nem tud visszajelzést adni.

Posztolás a Facebookon és/vagy Instagramon

Ez az első olyan téma itt a sorban, amire azt mondom, hogy akárki akármit mond, soha nem lesz olyan a kiszervezett közösségi média kommunikációd, mint ha saját magadnak csinálnád úgy, hogy amúgy szeretsz és tudsz is jól kommunikálni (írni + van érzéked a vizuális dolgokhoz is), és szánsz elég időt a posztolásra. Tehát egy igazán lelkes és hozzáértő házon belüli posztolást nem lehet elérni kiszervezett munkával. Ezt úgy mondom, hogy a Klikkmarketing is csinál kiszervezett posztolást.

A mi “ígéretünk” az ügyfeleink felé a következő: a legeslegjobb minőséget a lelkes és hozzáértő házon belüli munka adja, de a második legjobb megoldás, ha a Klikkmarketing csinálja neked (vagy persze egy velünk hasonló színvonalú és hozzáállású más valaki). Ha házon belül nem megoldható az a színvonal, amiről beszélek, akkor nyilván a kiszervezés a legjobb megoldás, csak nagyon nem mindegy, hogy kinek.

Ebben a témában nagyon fontos, hogy ügyfél pozícióban sok muníciót kell biztosítani a partnernek, különben alibizés lesz a vége. Képanyag, akár videók, információk, ötletek, termék adatok, ügyfél visszajelzések, házon belüli sztorik, megfelelő ajánlatok, lista építési megoldások, és még jó pár dolog biztosítva kell, hogy legyen ahhoz, hogy a kiszervezett posztolás jó minőségű tudjon lenni.

A Klikkmarketing ajánlása az, hogy a heti 3 poszt az idő-, energia- és pénzbeli befektetés szempontjából optimális posztolási intenzitás, amit érdemes kiszervezni. Ha ehhez maga az ügyfél hozzá tud esetleg posztolni hetente vagy kéthetente mondjuk egy saját kezű posztot (amit nem tudna egy külsős megcsinálni, mert például a tulajdonos gondolatai kerülnek bele, vagy olyan sztorik, amiket macerásabb lenne átadni a külsősnek, mint egyből megírni), akkor igazán magas szintű eredményeket lehet így elérni.

Céges blog írása

Ez a másik olyan téma, aminél a lelkes és hozzáértő házon belüli munka, amire tényleg elég időt szánnak, szóval ez nem überelhető külső blogolással. A Klikkmarketing ígérete az ügyfeleinek itt is hasonló: a legjobb az, ha imádod csinálni, van is rá időd és jó is vagy benne, de ha ez nem igaz így egyben (ami a cégek 99%-ára igaz), akkor a második legjobb megoldás, ha a Klikkmarketing blogol neked.

Szeretnék eloszlatni egy tévhitet azzal kapcsolatban, hogy ne lehetne jó minőségű kiszervezett blogolást csinálni: nagyon is lehet, csak ez nem olcsó, és nem sok olyan külsős van, aki ezt meg is tudja csinálni olyan színvonalon, amiről beszélünk.

A legtöbb ellenérv az szokott lenni cégvezetőktől, hogy “ezt nem tudja más megírni, csak én, és igazából szoktam is blogot csinálni”. Amikor erre megkérdezzük, hogy mikori is a legfrissebb blog bejegyzés, akkor arra gyakran az a válasz, hogy “hát idén végülis még nem volt szerintem” (mondják ezt májusban…). Azt kell neked is megértened, ha ebben a cipőben jársz, hogy

az egészen jó heti rendszerességű blogolás fényévekkel jobb eredményt hoz, mint a tökéletesen világszínvonalú, de fél évente csak egy írást összehozó blogolás .

Viszont felhívnám a figyelmed arra, hogy rendkívül nagy a veszélye ebben a témában a kivitelezőknek. És annak a hozzáállásnak (bizonyos marketingesek és akár cégvezetők részéről is), hogy “mindegy milyen, csak legyen”. Az alibizésnek a blogolásban nem sok értelme van. Vagy inkább rosszabb, mint a semmi, hiszen a gagyi blog bejegyzések is időbe, energiába és pénzbe kerülnek, de nem hoznak eredményt, és akár még ronthatják is a konverziót, ha csalódást okoznak a látogatóknak a gagyi írások.

Vigyázz, ha olyan külsőssel sodort össze az élet, aki nem járja nagyon alaposan körbe a témát, nem akarja megérteni a céged, a céljaidat, a vevőidet, ha nem helyez hatalmas hangsúlyt a jó témák megtalálására. Vigyázz, ha azt mondják, hogy megfelelőek a 600 szavas bejegyzések (mert ezeket a legkönnyebb és legolcsóbb megírni), mert azokkal nem fogsz átütő eredményt elérni.

E-mail marketing menedzselése

Ez megint egy könnyebben kiszervezhető téma. Persze olyan “vezetői leveleket”, amiket én szoktam írni vasárnaponként (mostanában sajnos rendszertelenebbül, mint szeretnék), na olyat nem fog neked írni egy külsős sem. De olyan kiszervezett email marketingezést, aminek keretében rendben működnek az automatizmusok, a visszaigazoló levelek, az automata vevő vélemény kérő levelek, vagy a heti blog értesítő levelek, vagy a rendszeresen, akár szegmentáltan kiküldött termék ajánlók, vagy bármi más, szóval ilyet azért simán össze lehet hozni, csak jó partner kérdése az egész.

#5 Milyen hozzáállással lesz sikeres az együttműködés a partnerrel?

Nagyon fontos azt tisztázni, hogy mi elvárható, mi életszerű, mi reális egy online marketing kiszervezés kapcsán. Ha most arra vársz, hogy ezt megmondjam, akkor sajnos ki kell ábrándítsalak. Nincs ebben egy általános igazság, vagy egy objektív tuti infó. Minden attól függ, hogy mit szeretnél.

Ha te magad sem tudod, hogy mit vársz, akkor tuti csalódni fogsz.

Az a nehéz a dologban, hogy talán azt sem tudod, hogy mit várhatsz egyáltalán, hogy nagyjából mi lenne az, ami reálisan elvárható egy online marketinges cégtől. Szerintem az online marketinges cégek felelőssége is az, hogy ők magukról jól el tudják mondani, hogy mit tudnak vállalni, mi a reális, és mi nem az, és a többi. De neked ügyfél pozícióban az viszont nem lesz mentség, hogy te nem értesz hozzá. Neked tudnod kell, hogy mit akarsz, és ennek az akaratnak a fényében kell úgymond “vizsgáztatnod” a kiszemelt partnert.

Mondok pár verziót, ami én a karrierem során már saját szememmel láttam, ügyfél hozzáállás vagy elvárás gyanánt. Ezek néha nem is kimondott elvárások, hanem inkább a tapasztalat mondatja, hogy “látom”, hogy igazából ezt vagy azt csinálja egy vállalkozó.

“Mások is ezt csinálják, akkor én is ezt csinálom.”

Ez az a szint, amikor a vállalkozó igazából nem tudja, hogy pontosan mit és miért akar, de azt látja, hogy más cégek is megbíznak online marketingeseket, akkor ő is megbíz egyet. A megbízással aztán ki is van nagyjából pipálva a dolog, mert itt a lényeg az, hogy a vállalkozó elűzze a bűntudatát. Ha véletlenül bármi eredmény, az jó, de ha nincs, az sem baj.

Mi a te szereped megbízóként egy kiszervezéses kapcsolatban?

Óriási hiba azt gondolni, hogy kiszervezés = “nekem nincs ezzel a témával többé dolgom, én fizetek, ők meg csinálják és hagyjanak békén”. Túl sok ilyen hozzáállással, vagy ennek némileg szelídebb, de hasonló verziójával találkozom. Az az igazság, hogy ez a hozzáállás mélyebb “problémákat” takar, és szinte bizonyos, hogy megakadályozza az ilyen cégvezetőt abban, hogy igazán nagy (nem csak pénzügyi, hanem minőségi értelemben is nagy) céget építsen.

A cég marketingje nem lehet olyan feladat, amit “oldjon meg valaki, én fizetek, ő dolgozik”. Ha ez a hozzáállásod, akkor olyan is lesz a céged marketingje, és olyan is lesz az egész céged. Az élet minden területén látszik, hogy

csak az a terület fejlődik és működik jól, amibe energiát és figyelmet teszünk.

Kicsit a Pareto-elvet kell érteni a dologhoz. A Pareto-elv kimondja, hogy a következmények 80%-át általában az okok 20%-a okozza. A vevőid 20%-a hozza a bevételeid 80%-át. A vevőid 20%-a generálja a reklamációk 80%-át. És így tovább.

Ez a Pareto-elvű gondolkodás úgy jön a kiszervezéshez, hogy neked igazából relatíve csak pici energiát és információt kellene beletenned a rendszerbe, de aztán az egész rendszer működése rendkívüli mértékben függ ettől az energiától és információtól.

Mi a Klikkmarketingnél például azt kérjük az ügyfeleinktől, hogy minimum havi 1 órát szánjanak rá egy-egy témára, amin mi dolgozunk.

Ha mi kezeljük egy cég Google Ads hirdetéseit, mi írjuk a céges blogját, és mi posztolunk a Facebookon, akkor minimum 1-1-1, azaz összesen 3 órát “kérünk” az ügyféltől, minőségileg a témákra rászánva.

Ezen idő alatt mi a kipróbált módszertanunk segítségével mindent megtudunk ahhoz, hogy a munka lendületben maradjon, és jó minőségben tudjunk dolgozni. Ennél lényegesen többet nincs is értelme általában rászánnia az ügyfélnek a témákra, de aki ennyit sem akar, ott legtöbbször nem tudunk igazán jó eredményt elérni, hiszen bizonyos értelemben hozott anyagból dolgozunk.

Mi a megbízott partner szerepe egy ilyen kapcsolatban?

Nincs ilyen, hogy mi a szerepe. Csak az van, hogy te mit vársz el, és hogy mire keresel megoldást. A gondot az okozhatja, ha nem vagy képben alap szinten sem, mert akkor azt sem tudod, hogy mit várhatsz el, és azt sem tudod, hogy kivel van éppen dolgod:

  • egy gagyibb kivitelezővel, vagy
  • egy profi stratégiai szakértővel?

Ha ezt a különbséget nem vagy képes felmérni, akkor csak a szerencsén múlik, hogy mi lesz.

Ha kivitelezőt választottál, akár szándékosan, akár véletlenül, akkor valójában azt várhatod el, hogy az illető jó minőségben megcsinálja azt, amit kérsz tőle. Hogy te igazából mit vársz, annak semmi jelentősége, ő mindenképp azt fogja adni, amit ő adni tud.

  • Nem fog tudni stratégiai szinten segíteni,
  • nem fog tudni visszajelezni, hogy mit van értelme csinálni és mit nincs, és akár
  • azt sem fogja tudni megmondani, hogy miért nincs olyan eredmény, amit vártál.

Hiszen ő megcsinálta, amit kértél, nem igaz? Ha nem vagy tudatos és nem vagy képben, akkor neked az lesz a normális, amit egy ilyen kivitelező csinál. Nem fogod észrevenni, hogy a dolgok mehetnének másképp is.

Ha stratégiai online marketing szakértőt választottál, akár szándékosan, akár véletlenül, akkor elvárhatod,

  • hogy az illető megmondja, hogy minek van értelme és minek nincs,
  • hogy jók-e az elképzeléseid,
  • ha nincsenek elképzeléseid, akkor elmondja, hogy milyen lehetséges irányok vannak,
  • és úgy általában, képes fogni a kezed az egész együttműködés során (ha jó a partner).

Ami még egy fontos általános elv, amit mindenféleképpen értened kell, az a kontroll zóna.

A kontroll zóna azt jelenti, hogy mondjuk annak a partnernek, akinek kiszerveztél valamit, meddig van kontrollja a történésekre.

Tegyük fel, hogy te új ügyfeleket akarsz. A partner csinálja a dolgát, és jönnek az ajánlatkérések. De te nem lépsz kapcsolatba az ajánlatkérésekkel, csak átlag 3 napos csúszással, és akkor is csak emailben küldesz egy ajánlatot. Se egy érdeklődő telefonhívás, se akár azonnali kapcsolatfelvétel, se egy alapos kikérdezés, semmi. Így nem lesz sok új ügyfeled, és lehet, hogy a partnerre mutogatsz. Neked nem ajánlatkérések kellenek, neked ügyfelek kellenek. De te nem végzed el a saját házi feladatod, és ez így már nem a partner kontroll zónája, erről ő már nem tehet. Erről te tehetsz, mert ez a te kontroll zónád.

De az is lehet, hogy nagyon szépen kezelitek az ajánlatkéréseket, de egyszerűen nem jók az alanyok, akik ajánlatot kérnek. Mert ők egy gyakran debreceni, szegedi meg miskolci munkákra kérnek ajánlatot, de te csak Sopronban szolgáltatsz. Az, hogy miért jönnek nem releváns helyekről érdeklődések, az már abszolút a külsős partner kontroll zónája, neki kellene jól csinálnia a marketinget. Persze az ismét a te kontroll zónád, hogy egy ilyen külsőst meddig tartasz meg.

Végeredményben nyilván az egész online marketing is, egy bizonyos magas szinten a saját kontroll zónádba tartozik, és mutogathatsz ugyan egy szerencsétlen kivitelező szabadúszóra, aki agyonterhelte magát, ezért nincs is ideje rád, meg amúgy se tudná jól csinálni, ha lenne ideje. Szóval mutogathatsz rá, de a te felelősséged, hogy miért őt választottad, és hogy miért nem cseréled le már hónapok óta, amikor réges-rég tudod, hogy nem ő a megfelelő partner, csak macera lenne lecserélni, és csak drágábban találnál jó partnert. Nem véletlenül.

Milyen eredményeket várhatsz el a kapcsolattól?

A legfontosabb szerintem azt megérteni, hogy akármennyire is “fáj” ez nekünk (mármint nekünk a Klikkmarketingnél), a siker és az eredmények 80%-ban az ügyféltől függenek, nem tőlünk. Kicsit olyan ez, mint egy autóverseny mondjuk. Egy Trabanttal még Sebastian Vettel sem nyerne a Porsche kupában, de egy Porschéval lehet, hogy én is nyernék a Trabant kupában (pedig nem vagyok egy nagy autóversenyző).

Azaz 80%-ban attól függ az online marketinged eredménye, hogy úgy általában milyen a céged. A cégednek el kell érnie egy színvonalat ahhoz, hogy az online marketing jól meg tudja azt “tolni” a saját képességeivel.

Ha jó a céged, akkor közepes online marketingezés is jó eredményt fog hozni, legfeljebb lehetne még sokkal jobb. Ha nem jó a céged, akkor talán a világbajnok online marketing sem képes igazán jó eredményt hozni.

Ha egy külsős partneren múlik, hogy a céged csődbe megy, vagy szárnyal, az óriási probléma, és az egész céged ingoványos talajra épült. Nagyon sok vállalkozónál látom azt a hozzáállást, hogy alapvetően nem megy jól a cége, valahogy nem az igazi az egész, de a vállalkozó fejében az él, hogy ez igazából nem miatta van, hanem még nem talált egy jó kis online marketingest, aki segítene neki.

Vigyázz, én nem azt mondom, hogy nem lehet óriási különbség abban, hogy mekkora eredményt lehet elérni egy kiemelkedő, vagy egy “futottak még” partnerrel. Ez a különbség természetesen lehet óriási. Azt akarom érzékeltetni, hogy ha elég jó a céged, akkor annak a része az is, hogy van egy normális honlapod, vannak bizonyos marketing alap dolgok, amik rendben vannak (pl. az árazásod), és a többi. Ha ez így van, akkor akár még egy “futottak még” partner is pluszos eredményt tud elérni, legfeljebb távolról sem olyan jót, mint amilyet lehetne.

Ha totál csőd az online marketinged, akkor szinte garantálni merem, hogy komolyabb problémák is vannak a háttérben, nem (csak) a jelenlegi online marketing partnered a ludas.

 

#6 Kinek szervezd ki a teendőket? Hogyan válassz ideális partnert?

Van néhány alap kérdés, amit tisztázni kell magadban, hogy tényleg jó partnert választhass. Ezekre a kérdésekre nincs “jó” válasz, csak olyan válasz van, ami számodra megfelelő, vagy nem megfelelő. Nem lehet olyat mondani, hogy A vagy B cég, netán a Klikkmarketing mindenki számára a “legjobb” választás lenne online marketing témában. Csak olyan van, hogy konkrétan X cég Z igényére lehet, hogy A vagy B cég, vagy a Klikkmarketing a legjobb választás. Másnak meg nem lenne jó választás.

Milyen szempontokat érdemes mindenképp megvizsgálnod a kiszemelt partner(ek) kapcsán?

Sajnos fájdalmasan sokszor látjuk, hogy vállalkozók 80%-ban az ár alapján döntenek akkor, amikor egy online marketing partnert választanak. Ez persze a mi hibánk is, ha hagyjuk, és nem tudjuk megmutatni, hogy miért nem ez a legfontosabb szempont, de akkor is probléma ez az alap hozzáállás (nem csak online marketing témában, hanem sok vállalkozós témában).

Kapacitás

Ha egy online marketinges cég (vagy akár egy szabadúszó) nagyon le van terhelve, és alig van kapacitása, az több dolgot is jelenthet (akár egyszerre, vagy ezek kombinációjában):

  1. Nagyon jó, ezért keresett, egymásnak adják az ügyfelek a kilincset.
  2. Nagyon olcsó, ezért könnyen szerez ügyfeleket, akár annak ellenére, hogy annyira nem is jó.
  3. Nem jól menedzseli a cégét, nem tudja biztosítani a mindig szükséges kapacitást.

Az egyik leggyakoribb probléma, amivel a piacon találkozunk, az a kapacitáshiány. Elvállalni el lehet bármit, de aztán teljesíteni is, az már más tészta. Próbálj meg rákérdezni, próbáld meg körbejárni ezt a kapacitás kérdést, hogy nehogy pórul járt. Én a Klikkmarketinget úgy építem, hogy magas minőségű munkát végzünk, nem olcsón, és mindig van kapacitásunk, mert úgy sakkozok mindig, hogy jókor veszek fel plusz embereket, jól képezzük ki őket, ezért bármelyik időpillanatban ugyanolyan színvonalon tudunk szolgáltatni.

Ha 10 ügyfélnek írunk blogot mondjuk, akkor van 1 szövegírónk, ha 20-nak írunk, akkor 2, ha 30-nak, akkor 3, és így tovább. Nagyon sok kisebb cég azt csinálja, hogy mindig ugyanannyian vannak, ezért egy ügyfélre egyre kevesebb figyelem jut. Figyelj erre a szempontra!

Szándék, hozzáállás, gondolkodásmód

Igen, ez szerintem egy szuperfontos téma. Megvan a partnerben az a szándék, hogy igazán jó munkát végezzen? Ezt már-már hivatásszerűen, küldetéstudatból csinálja, vagy az egész online marketing csak egy jó trend, amiből jó pénzt lehet csinálni? Valóban fontosak az ügyfelek, vagy ami a legfontosabb, az a pénz?

A leszerződés után is van olyan fontos az ügy, mint amikor még csak tárgyaltatok a szerződésről? Számtalan példát látunk rá, és ügyfeleink jelzik vissza, hogy korábban sokszor érezték úgy, hogy a kirakat tele van mindennel, de aztán belépve a boltba csak a nagy üresség van az ígéretek mögött… Figyelj erre a szempontra is!

Hitelesség, megbízhatóság

Ez talán egyértelmű, de az nem biztos, hogy annyira az, hogy miként tudod megállapítani egy online marketinges cégről, hogy mennyire hiteles? A tapasztalatom alapján sok vállalkozó azért égeti meg magát ezen a téren, mert el akarja hinni, amit hall. El akarja hinni, hogy ez egy könnyű és sima út, mert az ő cége szuper, már csak egy kis online marketing kell, amit eddig amúgy “a korábbi csapat” nem csinált jól, de az új csapat, az aztán majd megoldja, olcsón, gyorsan, profin.

Miket lehet vizsgálni egy online marketing cégnél?

  • Mióta vannak a piacon? Nem azt mondom, hogy nem lehet 10+ éves tapasztalat alatt jó munkát végezni, de azért nem kevés az összefüggés a múlt és a jelen között. Lehet, hogy sokmindent meg lehet tanulni mondjuk 1-2 év alatt is, de az igazi finomságok, az igazi céges működési ismeret, az igazi csemegék az ügyfélkezelés terén, az nem jön fel 1-2 év alatt. Sok lelkes kezdő ismer egy-két jó megoldást, azt el tudja kezdeni egész jól alkalmazni, de ha ezek éppen nem működnek egy adott ügyfélnél, akkor a tapasztalat hiányában csak a kezük széttárását tudják tenni ilyenkor.
  • Hányan vannak? Valaki egy lelkes szabadúszó, vagy 2 haver összeállt céget alapítani, vagy a 6 fős cégben mindenki igazgatói titulussal rendelkezik a honlap szerint? Vagy egy stabil, tizenvalahány fős cégről van szó? Nyilván önmagában egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál, mert a 2 fős cég is lehet profi, és a tizenpárfős cég is lehet gagyi. De azért a tizenpárfős cégek mégis bizonyítottak már általában valamit, és az nem véletlen.
  • Ez a fő tevékenység? Autómatricát rakunk fel, honlapot csinálunk, rádióreklámhoz szerzünk jó hangot, a rendezvényedet is megszervezzük és ugyanitt Google Ads kampány eladó – vagy azért látszik, hogy a cég specializálódott egy területre? Döntsd el, hogy neked melyik fekszik jobban!
  • Objektív jelek vannak? Szakmai minősítések (pl. hivatalos Google minősítések, akár több témában, akár több munkatársnál), különféle szervezeti tagságok (pl. Magyar Marketing Szövetség tagság), rangosabb elismerések (pl. Év Honlapja, Marketing Gyémánt Díj), vagy akár céges szintű gazdasági elismerés (pl. Top 1% megbízható cég a PartnerControl szerint) – ezek mind olyan jelek, amiktől önmagában egy cég sem lesz jobb (egy jel nem jel, ahogy az FBI kihallgatók mondanák), de azért sok ilyen jel együtt már ritkán téved.
  • Hány ügyfelük van? A sok ügyfél önmagában nyilván egy jó jel, hiszen sokan bíznak a cégben, és a tapasztalat is annál nagyobb, minél több az ügyfél. Azért mi láttunk már olyat, ahol 500 ügyfele volt a cégnek állítólag, közben pedig 10 fős sem volt a cég, hát, én nem lennék ott jó szívvel ügyfél.
Egy vagy több céggel érdemes dolgozni?

Ha már fejlettebb online marketing rendszerben gondolkozol, akkor teljesen életszerű lehet a kérdés, hogy egyetlen partnered legyen, aki “mindent” megold, vagy legyen akár minden témára külön partner? Erre nincs jó válasz, hogy melyik lenne a jobb megoldás.

Tegyük fel, hogy a céged hirdet Google Ads-ben és Facebookon, rendszeresen blogol, rendszeresen kommunikál a Facebookon, és aktívan email marketingezik. A kérdés tehát az, hogy

  1. legyen egyetlen olyan partner, aki mindezeket csinálja, vagy
  2. legyen külön partner pl. a hirdetések kezelésére, külön partner a blogolásra, és külön-külön a többi témára is?

Az “egy partner” verzióban az a legfőbb kockázat, hogy érthet-e egy cég mindenhez magas szinten? Vagy pedig mindent (is) csinál a cég, de egyikben sem igazán jó? Esetleg lehet a túl nagy függés egy cégtől is ellenérv. Ezt a függés ellenérvet én ahhoz tudom hasonlítani, mint amikor valaki nem képzi ki túlságosan a munkatársait, nehogy elmenjenek. Teljesen értelmetlen, mert sokkal rosszabb, ha képzetlenül ott maradnak. Illetve, ha olyan jó munkát végez az az egy partner, akkor miért probléma a függés? Kinek lenne érdeke borítani a kapcsolatot? Ha meg nem megy jól, akkor azért mindegy, mert úgysincs értelme fenntartani.

Az “egy partner” verzió előnye, hogy minden egy kézben van, jobban össze tudják hangolni a dolgokat házon belül, valószínűleg olcsóbb is, egyszerűbb egy céggel a kapcsolatot tartani.

A “több partner” verzió azért lehet problémás, mert sok céggel kell kapcsolatot tartani, valószínűleg drágább lehet, mintha minden egy kézben lenne, és a munka összehangolása is kihívást jelenthet. Sőt, még az is lehet, hogy az egyes partnerek akár kicsit egymást is fúrják (akár tudat alatt), ezzel bizonygatva a saját “fontosabbságukat”.

A “több partner” verzió előnye, hogy lehetséges, hogy egyenként jobban értenek a saját specializált területükhöz, mint az, aki nem ennyire specializált. A függés is kisebb, mert ha az egyik cég “elveszik”, attól még a többi tud menni, esetleg könnyebb cserélni a lánc egyik elemét.

Szabadúszóval vagy céggel érdemes dolgozni?

Az én vállalkozói véleményem az, hogy ahogy egyre nő egy vállalkozás, egyre nagyobb kockázatot tud jelenteni egy szabadúszó alkalmazása. A kockázat az, hogy a szabadúszó megbetegedhet, leterhelődhet, szabin lehet, talán megunja az egészet és elkezd mást csinálni. Vagy eleve nincs olyan szinten tudásban és tapasztalatban, hiszen olyan sok ügyfele nem lehet úgysem.

A szabadúszók általában olcsóbbak, de legtöbbször ennek az olcsóságnak bizonyos ára is van. Sok szabadúszónak nem is fő tevékenysége a “szabadúszás”, hanem van mellette normál állása is, és így különösen reális lehet a túlterheltség, a nehezen elérhetőség, az egyre hosszabbodó vállalási határidők.

Persze, nem akarok az elkerülhetetlennél részrehajlóbb lenni: vannak nagyon jó szabadúszók, akiket akár egész jó áron el lehet csípni. Az ő sorsuk szinte minden esetben az, hogy a jó munka – jó ár kombináció miatt gyorsan telítődnek, és vagy elérhetetlenek lesznek már számodra, vagy elkezdenek céget építeni, ahol szinte minden esetben lényeges minőségromlás következik be. Már nem ő csinálja, már nem úgy csinálják, már nem annyiba kerül, már nem olyan.

Kivitelezővel vagy stratégiai szakértővel érdemes dolgozni?

Egy kérdés, amire nem lehet korrekt választ adni, csak egy “attól függ” jellegűt. A dolog attól függ, hogy milyen online marketing tudás van a cégedben, és hogy mennyire tudjátok, hogy mit akartok. Ha nagy a tudás, és tudtok kivitelezőket megfelelően kiválasztani (!) és irányítani is (!), akkor simán jól a kivitelező jellegű online marketingesek. Olcsók is lehetnek, és jó lehet az eredmény, hiszen nálatok van a kontroll.

De ha nincs komolyabb stratégiai marketing ismeret, vagy nem is akartok ilyen mélyen ezzel foglalkozni, akkor ésszerűen gondolkozva nem is nagyon van más választás, mint egy stratégiai online marketing szakértő partner, aki egyben tudja a stratégiát és a kivitelezést is. Egy harmadik opció, hogy külön megbízol egy stratégiai szakértőt és egy kivitelezőt is, de én még nem nagyon láttam ilyet jól működni.

Mondok egy életszerű saját példát: mi például használunk a tartalom készítési üzletágunkban szövegíró alvállalkozókat kivitelezőként. De házon belül nagy tudásunk van arról, hogy milyen egy jó blog bejegyzés, meg is tudnánk csinálni ezeket saját (“munkatárs jellegű”) szövegírókkal, de egyszerűen úgy döntöttünk, hogy kvázi olcsóbban elő tudunk állítani profi blog bejegyzéseket az ügyfeleinknek úgy, hogy magán a nyers szöveg megírásán kívül mindent mi csinálunk (mi egyeztetünk az ügyféllel, mi találjuk ki a témát, a struktúrát, mi szerkesztjük meg, mi publikáljuk). Abban abszolút nem hiszünk, hogy egy kivitelező jellegű szövegíró igazán jó blogot tudna írni bárkinek külsősként, komoly szakmai és stratégiai kontroll nélkül.

Hogyan érdemes konkrétan választani a lehetséges partnerek között?

Meglepő lehet ez a tanács, de egyszerre kellene a szívedre hallgatnod, és egyszerre kellene tisztán és reálisan látnod ebben a kérdésben. Nagyon gyakori az az érvelés pórul járt cégvezetőktől, hogy “de hát honnan tudtam volna, én nem vagyok online marketing szakértő, elhittem, amit mondtak”.

Igen, ez tökre igaz, megértem. Tényleg nehéz laikusként jó döntéseket hozni. Tipp: ezért javaslom amúgy feltétlen, hogy

totál laikus NEM LEHETSZ egy annyira kritikus témában, mint a marketing,

még akkor sem, ha amúgy te céget építesz, és ténylegesen te nem akarsz marketinggel foglalkozni.

Tényleg elhitted?
Amikor a 23 éves srác azt magyarázta, hogy 150 év tapasztalata van a 2 fős cégében, amiben csak vezetői pozíciók vannak (ő a marketing vezető, és a tesója a fejlesztési vezető), és amúgy a havi díjak a láthatóan komolyabb cégek díjainak a 20%-a körül mozogtak – akkor TÉNYLEG nem lehetett sejteni, hogy valami nincs rendben? Vagy amikor egy szabadúszó azt ígérte, hogy napi szinten fog foglalkozni a dolgaiddal, blogot ír, kampányt kezel, posztol a Facebookon, saccra havi 60 óra munkáért elkér nettó 60 ezer forintot, akkor nem volt gyanús az 1000 forintos óradíj? Vagy amikor alapos egyeztetés és felmérés nélkül jöttek az ígéretek, hogy hány forint lesz egy kattintás, mekkora lesz a látogatottság, és a többi, akkor simán elhitted, mert könnyebb volt elhinni, mint mögé nézni?

Néhány tipp, hogy például milyen kérdések mentén érdemes végül a konkrét választást meghoznod:

  • Szimpátia. Nem azt mondom, hogy csak szimpátia alapján válassz, de nem fog jól menni a dolog, ha nem szimpatikus az az illető vagy az a csapat (és a csapat tagjai nyilván), akikkel együtt akarsz dolgozni. Néha problémás lehet felmérni, hogy egyáltalán szimpatikus-e valaki vagy valakik, de mindenképp törekedni kell a minél közelebbi kapcsolat kialakítására, még egy komoly elköteleződés előtt.
  • Perspektíva. Mennyit látsz bele egy partnerjelöltbe? Mennyire hosszú távon lehet rá számítani? Segít berúgni a dolgokat, és elindítani a hirdetéseket kisebb büdzsével, de aztán majd már most látod, hogy kell egy komolyabb partner? Vagy akár el tud veled menni egészen addig, hogy szinte a teljes online marketing rendszeredet ők kezelik? Pl. hirdetések menedzselése, tartalom előállítás, közösségi média kezelés, email marketingezés, stb.
  • Gondolkodásmód. Érzed, hogy tudtok közösen gondolkodni, hasonló az értékrendetek? Nem feltétlen emberi értékektől függ egy szakember vagy egy csapat “szakmai színvonala”, de azért lássuk be, az emberi kapcsolatok nagyon fontosak. Ha valakik teljesen másképp gondolkoznak, más értékeket vallanak, azokkal nehéz lesz jól együttműködni.
  •  Biztonság. Biztos kezekben lesz a céged online marketingje? Vagy lehet, hogy egy betegség, egy nyári szabadságolási hullám, vagy egy rossz gazdasági helyzet elsöpri a partnert, és akkor ott állsz magadra hagyva? Sokszor például csábító lehet, ha valami jó olcsó, de az olcsó húsnak te is tudod, hogy legtöbbször híg a leve.
  • Arc a cég mögött. Van valaki, aki egyértelműen ott áll vezetőként a cég mögött? Tudsz valakihez kapcsolódni, mint vállalkozó a vállalkozóhoz, vagy azt sem fogják tudni, hogy ki vagy? Vagy éppenhogy maga az arc az egész cég, és így viszont egy személyben lehetetlen a céget is vezetni és jó munkát is végezni?
  • Minden más szempontot megtalálsz pár görgetéssel feljebb, illetve az egész írásom erről szól, mindenképp olvasd el az egészet, ha komolyak a szándékaid!

—-

Ki akarsz minket próbálni?! Egyszerűen lépj velünk kapcsolatba, és a többit intézzük, akár kicsi a büdzséd, akár nagy, akár mindent kiszerveznél, akár csak mentorálást kérsz: mindenhová ezen az oldalon keresztül vezet az út! :) Ha nem mi vagyunk a megfelelő partner neked, azt is megmondjuk. Mi már eljutottunk oda, hogy tudjuk: csak azzal dolgozunk együtt, akiről 99%-os eséllyel azt gondoljuk, hogy sikeres lesz az együttműködés. (100%-ra sosem lehet menni, az lehetetlen.) Semmi másnak nincs értelme, ha az ember igazán hosszú távon gondolkozik. Mi már 16 év nyomjuk és még legalább ennyi ideig nyomni is fogjuk.

—-

Ha szeretnél ebben a stílusban még többet a Klikkmarketingből, és szereted a videós formátumot is, akkor feltétlen regisztrálj a jelenleg díjmentes, regisztrációért cserébe elérhető 1 órás videós anyagunkért, amiben magam mesélem el, hogy mit gondol a Klikkmarketing a kisvállalkozásokra szabott profi online marketing gépezetről. A neve Online Marketing Iránytű, regisztrálj most, nem fogod megbánni!

Ezeket olvastad már?

E-mail marketing – minden, amit vállalkozóként tudnod kell a témáról

E-mail marketing – minden, amit vállalkozóként tudnod kell a témáról

Sokan már évek óta temetik az email marketinget, de az igazság az, hogy nem találsz olyan igazán profi és eredményes céget, aminek nincs komoly listája és komoly email marketing tevékenysége.

Elolvasom
Mi fán terem a landing page?

Mi fán terem a landing page?

Lapátolod a pénzt a Google Ads és Facebook kampányokba, építed a listád, küldöd az emaileket, derekasan posztolsz a közösségi médiában, szóval özönlenek a látogatók... de hova? Olyan oldalakra, aho...

Elolvasom
Lead generálás – mit jelent és mire jó?

Lead generálás – mit jelent és mire jó?

Mindegy, hogy milyen céged van, szükséged van arra, hogy folyamatosan érdeklődőkké varázsold azokat a potenciális vevőidet, akiket most még inkább vadidegennek nevezhetsz. Sok lehetőséged van arra,...

Elolvasom