Egy, a honlapok használhatóságát és az ehhez kapcsolódó felhasználói élményt kutató brit cég tanulmányt készített arról, hogy mikre kattintanak a Google-ben kereső felhasználók, és hogy “mit tudnak” arról, amire épp kattintottak. (A konkrét vizsgálat a biztosításokkal kapcsolatos keresések körében történt, de valószínűleg lényegi elemeiben általánosíthatóak a megállapítások.)
A kattintások 81%-a Adwords hirdetésekre történt, azaz a fizetett találatokra. Ez önmagában elég meggyőző érv a hirdetés mellett – épp nemrég írtam arról a gyakori feltételezésről, hogy vajon nem hagyják-e túl sokan figyelmen kívül az Adwords hirdetéseket -, de ami még érdekesebb, hogy a Google Adwords fizetett hirdetésekre kattintók 40%-a egyáltalán nem volt azzal tisztában, hogy egy “fizetett találatra” kattintott.
Ők egyszerűen úgy érezték, hogy az a találat volt a legrelevánsabb, leginkább megbízhatónak tűnő, azaz a “legjobb” link a keresésük kapcsán, ezért kattintottak rá.
Egy hőtérkép formájában még szemléletesebben látszik, hogy mennyire túlsúlyban vannak azok a klikkek, amik az Adwords hirdetésekre érkeztek.
Halvány szürke színnel megjelöltem az Adwords hirdetéseket
Persze a kutatás egy konkrét témában zajlott, és fontos tudni, hogy minden témára más lehet egy ilyen képzeletbeli hőtérkép, azaz a kattintások eloszlása. Óva intenék azonban minden “érdekeltet” (= marketingest, cégvezetőt), hogy azt gondolja, “nálunk egészen más a helyzet” – mert lehet, hogy tényleg egészen más, de valószínűbb, hogy hasonló a helyzet, mint a kutatásban bemutatott esetben.
A bejegyzés fő üzenete tehát az, hogy hatalmas hiba nem kellően komolyan venni azt a tényt, vagy akár nevezhetjük trendnek is, hogy a Google találati oldalán egyre inkább átveszik a főszerepet a hirdetések, ezért csupán keresőoptimalizálással, hirdetések nélkül, nagyon sok potenciális érdeklődőtől eshet el szinte bármelyik cég.