Van jónéhány olyan céges honlap, ahol Google AdSense vagy más, banneres vagy banner szerű hirdetéseket (pl. Etarget, CTnetwork) helyezett el a tulajdonos. Mai bejegyzésemben ennek a jelenségnek a – szerintem – negatív következményeit járom körbe.
3 alapvető motivációt sejtek egy ilyen döntés mögött:
- az elérhető/elért bevétel reménye,
- “jópofa” vagy éppen profi hatás keltésének hiedelme, vagy
- kíváncsiság, kísérletezés.
Talán a harmadik ok lehet az, amibe “nehéz belekötni”. Jómagam is gondolkodom azon, hogy valamelyik honlapunkon legalább néhány hétre kiteszünk AdSense bannereket, kizárólag vizsgálódás céljából. A másik két ponthoz képest viszont szerintem elenyésző a kíváncsi vizsgálódók aránya.
No de mégis mi a gond a céges honlapon elhelyezett hirdetésekkel?
(Céges honlap = egy vállalkozás tevékenységének elősegítésére, bevételeinek növelésére létrehozott honlap, tehát egy szándékosan hirdetési céllal létrehozott honlap nyilvánvalóan nem esik ebbe a körbe.)
1. Számottevő bevétel nem érhető el
Az olyan jellegű céges honlapokon, amiken legtöbbször találkozom hirdetésekkel az a gyanúm, hogy havi néhányszáz forint lehet reálisan az ebből elért bevétel. (Ha ezt cáfolni tudja – céges honlap esetén! – kérem mondja el!).
2. Nem kelt profi látszatot
Éppen ellenkezőleg! Mit gondoljon az az érdeklődő, aki látja, hogy a szóban forgó cégnek igenis számít az a párszáz forint bevétel, amit ilyen módon össze lehet szedni? Még ha nincs is tisztában a “számokkal”, az akkor is érezhető, hogy valamirevaló cég nem hirdeti (tipikusan a konkurenciát) a saját üzletében, így a honlapján sem.
3. Támogatja a konkurenciát, gyengíti a céget
Az AdSense és Etarget hirdetések az esetek döntő többségében konkrétan a konkurenciát fogják hírdetni! Aki rákkattint egy ilyen hirdetésre, az jó eséllyel a konkurensnél fog vásárolni, s így bár keletkezik egy kattintásnyi bevétel (kb. 10-20-30 Ft), elveszhet a teljes, arra a látogatóra eső bevétel.
4. Ronthatja a használhatóságot
Mivel a bannereknek (vagy kattintás alapú hirdetéseknek) legtöbbször egy a gazda honlaptól független szerverről kell letöltődnie, ezért annak lassúsága, vagy akár elérhetetlensége esetén az egész honlap letöltődése lassulhat, vagy akár el is lehetetlenülhet. Persze gondos elhelyezéssel ez a probléma jelentősen enyhíthető lenne, de ez nem különösebben jellemző az ilyen esetekben.
5. Bizalmas adatokat szolglátathat a konkurenciának
Egy elég ügyes konkurens cég, aki használja ezeket a hirdetési lehetőségeket, képes a hirdetéseinek statisztikájából értékes következtetéseket levonni. Ilyen információ lehet például a honlap látogatottsága, a honlapon belüli konkrét aloldalak népszerűsége.
Mindezen okok miatt ki merem jelenteni, hogy őrültség egy céges honlapon AdSense vagy Etarget (vagy bármilyen más) hirdetéseket futtatni.
Önnek van egyéb érve pro vagy kontra?