Igazából de. Igencsak késő van már ehhez. :) Viszont főzzünk abból, amink van, úgyhogy előbb megmutatom, hogy mit lehet még kihozni a dologból, ha nem voltak komolyabb előkészületek, majd a hosszabb távú stratégia jegyében szeretném azt is megmutatni, hogy miként kellene a következő karácsonyt előkészíteni. Mehetünk?
Mit tehet az idei karácsonyi szezonban, ha jelenleg nem használ online hirdetési eszközöket, pl. Google AdWords-öt vagy Facebook-ot?
Az a helyzet, hogy ebben az esetben szinte esélytelen a dolog. A tapasztalatom alapján, ha a cége nem használja ezeket az eszközöket, akkor szinte biztosan más problémák is vannak a háttérben. Nem elég jó a honlap például.
Egy ilyen extrém erős versenyhelyzetben, mint a karácsony, nem megfelelő honlappal, nem elég jó ajánlatokkal, stb. szinte értelmetlen próbálkozni. Ha nincs meglévő, már eleve használatban lévő AdWords vagy Facebook hirdetési fiók, akkor – komoly szakértő cég – már nem tudja rendesen megtervezni és elkészíteni a kampányokat. Feltételezem, hogy Ön nem online hirdetési szakértő, aki meg tudná oldani maga is a dolgot gyorsabban – hiszen akkor nem lenne ebben a helyzetben.
Szóval a véleményem: az idei karácsonyt el kell felejtenie.
Mit tehet az idei szezonban, ha már most is használ online hirdetési eszközöket?
A helyzet sokkal jobb, mint az előző esetben. Csodát tenni nem lehet, de a kampányok áthangolásával, egyszerűbb ajánlatok kidolgozásával még el lehet csípni az utolsó pillanatokat a karácsonyi vásárlási őrületben.
Egyébként a karácsony utáni időszak is tud erős lenni, néha akár erősebb, mint a karácsony előtti néhány hét. Tehát érdemes foglalkozni a kérdéssel mindenképpen – de receptként mindenképp felírnám, hogy jövőre lényegesen korábban kezdjen el foglalkozni a témával, és komplex módon kezelje a kérdést.
A kérdés ugyanis érinti magukat az ajánlatokat, ezzel kapcsolatban a honlapot, a kampányokat, és még egy csomó mást is. A karácsonyi szezon meglovagolása nem abból áll, hogy átírjuk az AdWords hirdetéseket “karácsonyi akciós” címszavakkal.
A véleményem: gyors és egyszerűbb megoldásokkal még meg tudja nyomni a gázt, de legközelebb ébredjen korábban!
Hogyan kellene igazából jól csinálni?
Először is: stratégia. Mint mondtam a dolog nem annyiból áll, hogy 15 vagy 20%-os kedvezményt adjunk-e karácsonykor, és hogy akkor ehhez mit kell átírni az AdWords hirdetésekben. Ha a cégnek úgy általában nincs stratégiája, akkor a karácsonyból sem lehet majd túl sokat kihozni – ezt tapasztalatból mondom.
Másodszor: elég idő. Egy komoly kampányhoz rengeteg tennivaló kapcsolódik. Először is ki kell találni, hogy milyen ajánlatoknak lenne értelme. Azután lehet, hogy emiatt a termékeket / szolgáltatásokat át kell alakítani, “karácsonyosítani kell”. Azután ehhez szinte biztosan kell a honlapon is babrálni, hogy meglegyenek a megfelelő tartalmak, funkciók. Ha használ komolyabb e-mailes megoldásokat a cég, akkor biztosan abban is át kell hangolni egy csomó mindent (visszaigazoló leveleket például). Végül át kell hangolni a meglévő hirdetéseket, illetve létre kell hozni újakat is, ez szinte biztos. Pl. olyan remarketing kampányokat, amik csak a karácsonyi szezonban mennek.
Harmadszor: kell ez egyáltalán? Persze, hogy kell – nem erre gondolok. Inkább arra szeretnék rávilágítani, hogy véleményem szerint sokkal fontosabb, hogy a cégnek legyen egy általános, egész évben jól működő marketing stratégiája, mint hogy mindent eldobva csináljanak valami rettentő ütőset karácsonykor. Ha ez a stratégia nem létezik, akkor jó esély van arra, hogy inkább egy alap stratégián kellene dolgozni, és idén inkább elengedni a karácsonyt.
Ha nincs stratégia, akkor is működni fog valamennyire egy karácsonyi kampány, de amit ezen nyernek, a valószínűleg jóval kevesebb, mint amit egész évben vesztenek. Alattomos dolog ez, mert azt mindenki észreveszi, ha nem csinált karácsonyi akciót, de azt már nehezebb észrevenni, ha egész évben nem csinál semmi különöset…
Előre is boldog karácsonyt! :)