Az AdWordsben többféle szempont szerint csoportosíthatóak a hirdetések, de szerintem a legfontosabb két kategóriát a keresésre megjelenő- és a honlapokba beillesztett hirdetésfajták jelentik. Előbbire (a keresésre megjelenőre) a legkézenfekvőbb példa a Google keresőben megjelenő hirdetések, míg utóbbit például a Lakberinfo portál főoldalának jobb oldali sávjában “Google hirdetések” címszóval láthatja.
A keresésre megjelenő/aktivizálódó hirdetéseket ismerik talán a legtöbben (vagy sokan igazából ezzel azonosítják magát az egész AdWordsöt), s ezek azok a hirdetések vagy szponzorált linkek, amik a különféle keresések eredményeképp megjelennek a keresőprogramok felületének bizonyos részein. Magában a Googleben ez a rész a jobb oldali sáv, illetve néha a “normál” keresőtalálatok feletti, eltérő színnel kiemelt terület.
Igen ám, de keresésre megjelenő hirdetések nem csak és kizárólag a Google.hu-n, és természetesen nem csak a Lakberinfo portálon jelennek meg, hanem még számtalan más helyen.
A Google keresőn kívül például az Origohoz tartozó Ok.hu-ban végzett keresésekkor is megjelenhetnek AdWords hirdetések. Magyar viszonylatban nem, de nemzetközi szinten elég sok ilyen partnere van a Google-nek, ahol AdWords hirdetésekkel találkozhatunk.
Ezen keresőprogramok összessége a Google AdWordsben a keresési hálózat, vagy keresőhálózat, angol eredetiben search network. A másik főkategóriába tartozó honlapok és partnerek összessége pedig – amiről részletesebben is beszélek majd persze – a tartalmi hálózat, angolul content network.
A kampánybeállítás oldalon – tehát kampányonként külön-külön – beállítható, hogy a keresésre aktivizálódó hirdetések a Google-ben és a partner keresőprogramokban is megjelenjenek-e, vagy csak itt, vagy csak ott.
Magyarországi hirdetéseknél ennek általában nincs különösebb jelentősége, ezért legjobb, ha mindkét lehetőséget bejelöljük.
A keresési hálózat sajátosságairól és az optimalizálási lehetőségekről természetesen még rengeteget fogok írni, de itt a lexikon rovatban “csak” a fogalommagyarázat az alapvető cél.
A keresési hálózatról olvashat még a Google Súgó következő oldalán: Google keresési hálózat