Konverzió optimalizálás, avagy 100 látogatóból ne csak 1 vásároljon

Van egy honlapod, ami nem rossz, de lehet, hogy nem foglalkozol vele eleget. Pedig ott dől el, hogy 100 látogatóból hány fog vásárolni, ajánlatot kérni, vagy feliratkozni.

A karrieremet anno, még 2005-ben honlapok készítésével kezdtem. Van egy természetesen közeli kapcsolatom a honlapokkal, a landing oldalakkal. A landing oldal vagy landing page amúgy egy olyan oldal egy honlapon belül, ahová kifejezetten jelentős számú látogatót szoktunk “küldeni”, akár egyenesen a honlapon kívülről. Egy ilyen landing oldalon lehet rendelni, vagy ajánlatot kérni, vagy hírlevélre feliratkozni – tehát itt történnek a konverziók általában.

Ez azért fontos, mert a konverzió optimalizálás éppen azt a folyamatot jelenti, amivel szeretnénk elérni, hogy a landing oldalakon nagyobb legyen a konverziós arány. Tehát, hogy ne 1%-nyi látogató (azaz 100-ból 1) vásároljon, vagy kérjen ajánlatot, hanem mondjuk 1.5, vagy 2, vagy még több.

Nem mindegy, hogy milyen pecabotod van, és hogy hogyan horgászol vele

Ha ezt nem csináljuk, az olyan lenne, mintha egy halastóba öntenénk, csak öntenénk befelé a halakat, de ugyanúgy egy béna pecabottal horgásznánk továbbra is. Biztosan többet fognánk, de ha fejlesztenénk a felszerelésünket, és a pecázási képességeinket is, akkor akár meg is lehetne sokszorozni a korábbi eredményt – akár úgy is, hogy nem öntünk több halat a tóba.

És talán ez az egyik legfontosabb dolog a konverzió optimalizálás kapcsán: most arról beszélünk, hogy úgy lehet akár kétszer annyi vevőt szerezni, hogy nem kell kétszer annyi látogatót hozni a honlapra, azaz nem kell kétszer annyit költeni például a hirdetésekre. Hanem a korábbi költséggel egyszerűen több vevőt szerzünk, mert ügyesebbek vagyunk. Ez a koverzió optimalizálás célja.

Konverzió optimalizálás vs bevételek növelése

Először is értsük meg, hogy mi a cél! A cél egyértelműen NEM az, hogy több konverziód legyen. Hoppá! A cél nem ez. Az igazi cél az, hogy nagyobb profitot érj el a honlapod segítségével. Vagy egyszerűsítsük le egy kicsit: a cél az, hogy nagyobb bevételt érj el. Nagyobb bevételt pedig például így érhetsz el:

  • Több vevőt szerzel közvetlenül a landing oldalakon keresztül. Igen, ez az egyik kézenfekvő megoldás. Ne csak minden 100. látogató legyen vásárló, hanem annál egy kicsit több. Másképp fogalmazva: javítod a landing oldalaid konverziós arányát. Persze az is játszik, hogy egyszerűen több látogatót szerzel, de az ugye plusz befektetés, és most pont az a cél, hogy erre ne legyen szükség.
  • Több feliratkozót szerzel a hírlevél listádra, és majd belőlük később több vevő is lesz. Ha jól csinálod az e-mail marketinget, akkor ez egy teljesen ésszerű irány. Ezt elérheted úgy, hogy 1. javítod a hírlevél feliratkozási konverziós arányt, vagy 2. több látogatót terelsz oda a feliratkozó oldalra, vagy 3. mind a kettő egyszerre.
  • Megemeled az áraidat. Nocsak, ez valami, aminek szinte semmi köze a landing oldalakhoz. Vagy mégis? Valószínűleg jobb landing oldalak kellenek a magasabb árakhoz, de ez még csak nem is biztos. Ha az áremelés bevételnövelő hatása nagyobb, mint az emiatt elveszett vevők, akkor végülis nőtt a bevételed.
  • Megemeled a kosárértéket. Magyarul, egy-egy vásárlás értékét növeled. Ennek egyik verziója éppen az áremelés, de klasszikusabb irány az upsell, vagy a cross-sell. Mindkettőnek az a lényege, hogy eléred, hogy a vevő az eredeti tervénél nagyobb értékben rakjon dolgokat a kosarába. Például ne 1 db konzervet vegyen, hanem 2-őt, vagy vegyen egy drágább konzervet, vagy vegyen mellé egy konzervnyitót is.
  • Eléred, hogy többször vásároljanak. Ha végre szereztél egy új vevőt, akkor ne hagyd, hogy tovaszálljon csak úgy, hanem tegyél meg mindent annak érdekében, hogy újabb és újabb vásárlásokkal örvendeztessen meg. Ezt például email marketing módszerekkel teheted meg, de ugyanúgy rendelkezésedre állnak az online hirdetéseken belül a különféle remarketing hirdetések, amikor azoknak is hirdethetsz direktben, akik már vásároltak nálad (ezt a Google és a Facebook is tudja ezer éve).

Szóval akkor mi a fene az a konverzió optimalizálás?

Ha már értjük az igazi célt (ami a bevétel növelése), akkor végre rátérhetünk, hogy ténylegesen mi a konverzió optimalizálás eszköztára. Nem mintha eszköztárakon és szavakon kellene lovagolni, de azért mégsem árt tisztázni néhány fogalmat, hogy ugyanarról beszéljünk.

A témát mindenki egy kicsit másképp értelmezni. Mindenki, aki foglalkozik a konverzió optimalizálással, egy kicsit mást ért alatta. Egy kicsit más határokat húz. Amiről most én beszélek, az a mi értelmezésünk a témában, amit mi a legcélravezetőbbnek gondolunk.

A mi értelmezésünkben a konverzió optimalizálás tipikus eszközei a következők:

  • Landing oldalak konverziós arányának optimalizálása. Ez azt jelenti, hogy konkrétan azon az oldalon dolgozunk, ahol például meg lehet rendelni egy terméket, vagy ajánlatot lehet kérni, vagy fel lehet iratkozni egy hírlevélre. Átalakítjuk az oldalt, átírjuk a szövegeket, jobb képeket teszünk fel, máshová tesszük az űrlapot, ilyenek. A cél itt a konkrét landing oldal konverziós arányának a növelése. Ne 100-ból 1 vevő legyen, hanem 100-ból 2.
  • Landing oldalakra érkező forgalom optimalizálása. Nem nehéz rájönni, hogy egy oldal konverziós aránya mennyire függ attól, hogy kik az oldal látogatói. Példa: vajon mekkora lesz a konverziós arány, ha teljesen új látogatók érkeznek oda általában, vagy ha általában már korábbi vevők érkeznek oda? Vagy ha boldog-boldogtalan felmegy az oldalra, vagy ha csak a jól kvalifikált, célcsoportba tartozó látogatók? Csak hogy értsd, ez azt jelenti, hogy a Google és/vagy Facebook hirdetéseid feljavításával a honlapod konverziós aránya is javulni tud, mert minőségibb látogatók nagyobb arányban fognak konvertálódni.
  • Honlapon belüli “látogató mozgás” optimalizálása. Vajon hány látogató jut el mondjuk a feliratkozó vagy ajánlatkérő oldaladra azok közül, akik amúgy a honlapod más oldalain bóklásznak? Vagy a honlapodról éppen távozók közül hány iratkozna fel egy kuponért, ha tudná, hogy egyáltalán van olyanod? Ma már nagyon profi technológiák (pl. felugró ablakok vagy felugró egyéb üzenetek) vannak, amikkel nagyon szuperül lehet a látogatókat terelgetni a honlapon belül.
  • Köszönőoldalak optimalizálása. A legtöbb magyar vállalkozás honlapjának köszönőoldalaiban rengeteg tartalék van. Most csak egy példát mondok: ha feliratkoznak a hírleveledre, akkor ennek az oldalnak mi van a köszönőoldalán? Vagy ha éppen vásároltak, akkor annak mi van a köszönőoldalon? Megpróbálsz még tenni valamit ott a friss vevővel? Például feliratni a hírlevél listádra?
  • Komplexebb online marketing optimalizálás. Ez már magasabb szint, mint az előzők, de az igazán profi cégek ezen a szinten is gondolkoznak. Itt arról van szó, hogy ha jelenleg például nincs email listád, akkor legyen – és használd is. Vagy ha nem blogolsz, akkor kezdd el – és csináld is. Ha nincs kuponos megoldásod az új vevők megszerzésére, akkor legyen! Ezek a példák már félig (vagy sokszor) átcsúsznak a következő “menüpont” hatáskörébe.
  • Vállalkozás szintű optimalizálás. Itt arra kell gondolni, hogy akár új termékek, új szolgáltatások bevezetése is előnyös lehet bizonyos esetekben. Például magas értékű szolgáltatásnál ún. belépő ajánlatok kifejlesztése. Vagy egy vállalkozás teljes árazásának átalakítása. Ezen a szinten már nem mozog a Klikkmarketing, de én (Gál Kristóf) vállalok ezzel kapcsoltban konzultációt, vagy mentorálást. Ha érdekel, írj az ügyfélszolgálatunknak!

Lehet, hogy őrült vagy?

Kénytelen vagyok néha kicsit erősebben fogalmazni, hogy átmenjen a dolog. A szó hagyományos értelmében nem hiszem, hogy őrült vagy – de a szó szlenges értelmében bizony őrült vagy, ha nem foglalkozol a konverzió optimalizálással. Gondolj bele: ha csak egy konverzió optimalizálás “kört” mész, és tudsz javítani a teljes honlapod átfogó konverziós arányán mondjuk mindössze 10%-kal (ezt finoman szólva nem nehéz elérni, ha eddig nem igazán foglalkoztál a témával), akkor onnantól “örökre” 10%-kal több bevételt fogsz szerezni.

Ha eddig havi 3 millió forint volt a bevételed, akkor mostantól 3.3 millió forint lesz, havi 300 ezer forint “ajándék” bevétel többlet, minden egyes hónapban. És persze nem csak egy “kört” lehet menni, és persze elég sokszor nem csak 10%-nyi javulást elérni.

Szóval, tényleg akkora őrült vagy, hogy ezt kihagyod? (Bocsánat, nem rád haragszom, ha igen – hanem érted. Érted.)

Hogyan tovább?

A Klikkmarketing az alábbi módokon tud segíteni neked abban (a témánál, azaz a konverzió optimalizálásnál maradva), hogy te magad jobban értsd a témát, illetve hogy a vállalkozásod jobb eredményeket tudjon elérni az online marketingben:

  1. Ezt könnyen meg tudod csinálni te is: lépj be a Google Analytics fiókodba, és nézd meg a Közönség / Mobil / Áttekintés jelentést! Egyrészt látni fogod, hogy mekkora a mobilos látogatók aránya (lehet, hogy meg fogsz lepődni), és azt is láthatod, hogy a konverziós arány miként alakult az asztali gépről netezőkhöz képest. Ha lényegesen rosszabb a mobilos konverziós arány, magas a mobilos látogatók aránya, és nem igazán foglalkozol a mobilos témával… akkor már motiváltabb vagy a konverzió optimalizálás kapcsán is. (Ha nincs Analytics fiókod, vagy nincs beállítva a konverziómérés, vagy nem tudod megnézni ezt a jelentést… akkor különösen fontold meg a következő 3 javaslatomat!)
  2. Kérj egy honlap auditot! Ez nem egy konkrétan célzott konverziós audit, hanem egy általános honlap átnézés. A legtöbb magyar cég honlapjában óriási tartalékok vannak, és nem csak a konverziós arány témában, hanem szinte mindenben. A honlap audit egy új szolgáltatásunk, és jelenleg személyesen én csinálom az elemzéseket. Nézd meg közelebbről: Honlap audit
  3. Kérj egy személyes (jelenleg online) konzultációt! Ez azt jelenti, hogy az egyik szakértőnk egy 60 perces Zoom vagy Skype hívás keretében, képernyőmegosztás segítségével egyeztet veled a honlapod konverzió optimalizálási lehetőségeiről. Át tudjátok nézni együtt a honlapot konkrétan konverzió optimalizálási szemmel, de persze bármilyen más online marketing témát is érinteni lehet. Nézd meg közelebbről: Online konzultáció (a technikai konzultációról van szó)
  4. Iratkozz fel a brutál erős (jelenleg ingyenes) videós képzésünkre! Az Online Marketing Iránytű egy offline, élő képzésünk – ha éppen nincs koronavírus miatti fennforgás. Reagálva a helyzetre, megcsináltuk videós formában és átmenetileg ingyenessé tettük, használd ki ezt a lehetőséget: Online Marketing Iránytű

Ezeket olvastad már?

Hogyan ne küldjünk… 2. rész: a jó megoldás

Hogyan ne küldjünk… 2. rész: a jó megoldás

Az előző, rossz direct e-mailről szóló bejegyzés folytatásaként szeretném most megmutatni, hogy ugyanazt az üzenetet hogyan lehetne sokkal hatékonyabban célba juttatni. Gyakorlatilag minden hiba meg lett említve a hozzászólások között, úgyhogy vége is a bejegyzésnek, a munkát elvégeztem… :) Na jó, viccet félretéve először is szeretném megmutatni, hogy mik is...

Elolvasom
5 módszer, mellyel élned kell, ha alacsony költségkerettel hirdetsz AdWords-ben

5 módszer, mellyel élned kell, ha alacsony költségkerettel hirdetsz AdWords-ben

Alacsony költségkerettel be kell tartanod bizonyos irányelveket, hogy a legtöbbet tudd kihozni lehetőségeidből. Ha korlátozott erőforrásokkal rendelkezel, figyelned kell rá, hogy a lehetőségeidhez mérten hirdess AdWords-ben. Ha nem tartod ezt szem előtt, akkor több szempontból is megnehezíted saját életed. Vagy annak a szakembernek, ügynökségnek az életét, aki a kampányaidat kezeli....

Elolvasom
Több like, több komment: 5 tipp Facebook oldal tulajdonosoknak

Több like, több komment: 5 tipp Facebook oldal tulajdonosoknak

Bizonyos márkák vagy cégek Facebook üzenőfala hemzseg a kommentektől és a kiosztott like-októl, más helyek pedig látszólag panganak az érdektelenségtől. Mi lehet ennek az oka? Az üzenőfalra kitett bejegyzéseknél nem csak a tartalom az, ami befolyásolja a rajongók aktivitását (lásd engagement rate), hanem a bejegyzés publikálásának ideje, a bejegyzés hossza,...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob