Ha ügynökségváltáson gondolkozol, olvasd ezt el először!

Ha felmerült benned az ügynökségváltás gondolata, annak oka van! De még mielőtt fejest ugranál az új ügynökség kiválasztásába, gondolj végig egy-két dolgot, különben rövid időn belül ismét új ügynökséget kell majd keresned!

Muszáj rájönnöd, hogy egész pontosan mi a probléma, hogy mi az, ami miatt befuccsolt a jelenlegi együttműködés. Ha nem tudod konkrétan megfogalmazni, hogy miért született meg benned a váltás gondolata, és hogy mivel nem vagy elégedett, akkor szinte lehetetlen, hogy jó döntést hozz arról, melyik ügynökséget választod a régi helyett!

Mi az, ami rajtad múlik?

Ahhoz, hogy eredményes együttműködés szülessen a céged és egy ügynökség között, tisztában kell lenned azzal, hogy mi az, ami csak rajtad múlik. Amíg ezt nem sikerül tudatosítani, addig nem fogod látni a fától az erdőt, és folyamatosan cserélgetni fogod az ügynökségeket, miközben a problémát valahol máshol kellene keresned.

Tudnod kell, mit vársz az ügynökségtől!

Egyedül rajtad múlik, hogy mit vársz el az ügynökségtől. Pontosan ezért kell tudnod azt is, hogy egész pontosan mire keresel megoldást! Ha nem vagy képben legalább alapszinten a dolgokkal, akkor hogyan tudnád megfogalmazni, hogy mik az elvárásaid, a céljaid? Hogyan tudod megítélni, hogy egy gagyi ügynökséggel állsz szemben, vagy egy profi csapattal?

Ha nem tudod, mit vársz az ügynökségtől, akkor gyakorlatilag csak a szerencsén múlik, mennyire lesz eredményes az együttműködés. Mondok egy példát! Ha meg tudod fogalmazni mondjuk, hogy szeretnél minőségi szöveges tartalmat, tehát blogot a honlapodra, mert edukálni szeretnéd a vásárlóid a termékeidről, akkor ez alapján már el fog tudni indulni a közös munka. Ha viszont azt sem tudod, mi fán terem a blog, akkor fel se fog tűnni neked, ha mondjuk az ügynökség, akit választasz, szintén csak a sötétben tapogatózik. És utána hiába mutogatsz rájuk, mert attól még te húztad a rövidebbet!

Tisztában kell lenned a kontrollzónával!

A kontrollzóna azt jelenti, hogy mondjuk annak a partnernek, akinek kiszerveztél valamit, meddig van kontrollja a történésekre. Tegyük fel, hogy te új ügyfeleket akarsz. A partner csinálja a dolgát, és jönnek az ajánlatkérések. De te nem lépsz kapcsolatba az ajánlatkérőkkel, csak körülbelül háromnapos csúszással.

Így nem lesz sok új ügyfeled, és lehet, hogy a partnerre mutogatsz. De te nem végzed el a saját házi feladatodat, és ez így már nem a partner kontrollzónája, erről ő már nem tehet. Erről te tehetsz, mert ez a te kontrollzónád.

Az is lehet, hogy nagyon szépen kezelitek az ajánlatkéréseket, de egyszerűen nem jók az alanyok, akik ajánlatot kérnek. Mert ők gyakran debreceni meg miskolci munkákra kérnek ajánlatot, de te csak Sopronban szolgáltatsz. Az, hogy miért nem releváns helyekről jönnek érdeklődések, már abszolút a külsős partner kontrollzónája, neki kellene jól csinálnia a marketinget. (Persze az ismét a te  kontrollzónád, hogy egy ilyen külsőst meddig tartasz meg.)

Jónak kell lenned!

Nagyon sok vállalkozó jár abban a cipőben, hogy alapvetően nem megy jól a cége, valahogy nem az igazi az egész, de ő máshol keresi a hibát. Például mert az ő fejében az él, hogy ez igazából nem miatta van, csak még nem talált egy jó kis online marketingest, aki segítene neki.

Félreértés ne essék, nem azt akarom mondani, hogy nem lehet óriási különbség abban, hogy mekkora eredményt lehet elérni egy kiemelkedő, vagy egy „futottak még” partnerrel. Ez a különbség természetesen lehet óriási.

Azt akarom érzékeltetni, hogy ha elég jó a céged, akkor annak a része az is, hogy van egy normális honlapod, vannak bizonyos marketing alapdolgok, amik rendben vannak (pl. az árazásod), és a többi, a lényeg, hogy jó, amit csinálsz, és jól is csinálod. Ha ez nincs meg, csinálhatja az online marketinged bárki, nem fog működni a dolog.

Miért nem jó a jelenlegi ügynökség?

Tegyük fel, hogy nem a fentiekben van a hiba. Pontosan tudod, mit vársz az ügynökségtől. Tisztában vagy a kontrollzónáddal is. És tényleg jók a termékeid, vagy kiemelkedő a szolgálatásod, és úgy általában minden a helyén van.

Még ebben az esetben is lehet, hogy igazából valahol mégis te hibáztál, és ezért nem működik jól a jelenlegi együttműködésed az online marketinges partnereddel.

Könnyű beleesni például abba a csapdába, hogy mindig csak a legkönnyebben elérhető ajánlatok irányába mész, és nem végzel alaposabb kutatást. Pedig nem mindig az a jó ajánlat, ami a legkönnyebben megtalál! Nézzünk meg néhány hibás gondolkodási mintát, ami oda vezethetett, hogy most új ügynökséget kell keresned.

Mindig az olcsóbbat keresed!

Ahogy tartja a magyar közmondás “olcsó húsnak híg a leve”. Ha valaki egy szolgáltatást nagyon olcsón kínál, akkor ott valami sántít. Általában az „egyszemélyes marketing ügynökségek” szokták durván alacsony áron kínálni szolgáltatásaikat. Ezzel, csak az a probléma, hogy az elején simán megy minden, aztán szépen lassan egyre kevesebb idő jut egy-egy ügyfélre, elmaradnak a feladatok, nyaralni megy, vagy kiesik egy betegség miatt.

Nem azért kerül sok esetben annyiba egy szolgáltatás, mert le szeretnének téged húzni, hanem mert azon a magas szinten szeretnék tartani a szolgáltatásukat, amilyen magas szinten az elején is volt.

Tehát ha mindig az olcsóbbat keresed, akkor könnyen lehet, hogy valójában a minőségből adsz le.

„Az ismerősöm, ismerősének, a fia…”

Szokták mondani, hogy tízmillió marketinges országa vagyunk. Mindenki használja a Facebook-ot, a Google-t és igazából tökre egyszerű összedobni bennük egy hirdetést. Így hát adja magát a dolog, hogy ez most úgyis jól pörög, akkor belevághat bárki.

A legnagyobb veszélye annak, ha egy ilyen laikust bízol meg (csak mert ismerősről van szó), hogy mivel nincs nagy gyakorlata, valószínűleg a te fiókodon fog kísérletezni. Tulajdonképpen vesztenivaló nélkül kap egy „játszóteret”, ahol bármit csinálhat. Biztos megéri ez neked?

Mindent egy kézbe akarsz terelni

Ha online marketingezel, akkor minimum van egy webfejlesztőd, és jó esetben egy ppc menedzsered is. Ahogy elkezd fejlődni a vállalkozásod, szeretnél fejleszteni az online marketingeden is. Felmerül a blogolás, az e-mail marketing, és a posztolás ötlete. De sajnos a PPC menedzsered ilyesmikkel nem foglalkozik!

Ekkor döntesz úgy, hogy inkább keresel egy olyan partnert, aki mindent (is) megcsinál: fejleszti a honlapod, PPC-zik, blogol, e-mail marketingezik, posztol a közösségi médián, grafikai anyagokat is gyárt, meg egyébként még képeket és videókat is készít, plusz még a PR-hoz is ért… Vajon van olyan ügynökség, amely mindezt, kivétel nélkül, el fogja tudni vállalni?

Csak azért ne rúgj fel egy egyébként jól működő kapcsolatot, mert az a víziód, hogy lesz valaki, aki egyedül képes lesz minden kapcsolódó feladatot ellátni! Nem valószínű, hogy találsz ilyet, vagy ha mégis, akkor lehet, hogy le kell adnod a minőségből. Inkább legyen több partnered, de mindegyik azt csinálja, amihez a legjobban ért.

Inkább házon belül intézed a dolgokat

Kétségtelenül kecsegtetően hangzik, hogy inkább házon belül oldjátok meg az online marketinget: nincs ügynökségi díj, tudtok akár mindennap egyeztetni és így tovább…

De tényleg olyan jó ez, mint ahogyan hangzik?

Elég komplex témáról beszélünk: egy olyan ember, aki minden aspektusát vágja az online marketingnek, és képes magas szinten művelni is, az komoly fizetést fog kérni, vagy maga is vállalkozó (vagy a Klikkmarketing csapatát erősíti). Tapasztalataink alapján, ahol belevágtak egy saját online marketing specialista kinevelésébe, végül rájöttek, hogy nem lehet egy fenékkel több lovat megülni.

Mi alapján válassz ügynökséget?

Remélem, a fentiek alapján sikerül tisztáznod magadban, hogy mi miatt futott zátonyra a jelenlegi együttműködésed. Most már pontosabban meg tudod fogalmazni, hogy mi okozhatta a problémákat, és hogy mi lehetett a konkrét oka annak, hogy valamivel nem voltál elégedett.

A következő lépés, hogy meg kell találnod azt az ügynökséget, amelyik olyan munkát fog tudni végezni, amilyenre szükséged van. Nézzük, milyen szempontok segíthetnek a választásban.

Milyen régóta létezik az ügynökség? – Fontos szempont lehet, hogy egy olyan ügynökséget válassz, akik nem ma kezdtek el hirdetésekkel foglalkozni. Sokkal nagyobb a bizalomfaktor, ha már egy stabil, akár 10+ éves céggel dolgozol együtt. Egy régóta működő cégnél nem kell attól tartanod, hogy rajtad kísérleteznek, mert már minden ki van próbálva.

Hányan dolgoznak a cégnél? – Egy cég kapacitása mindaddig nem fontos szempont, amíg aki a kampányaidat kezeli, el nem megy nyaralni, vagy le nem betegszik. Egy több fős ügynökségnél ezekre mind van bevett, kipróbált és jól működő gyakorlat. Nálunk például minden menedzsernek van egy helyettese, aki a naplózási rendszerünk segítségével, szinte azonnal tovább tudja üzemeltetni a kampányokat, úgy, hogy sok esetben az ügyfél ebből semmit nem vesz észre.

Hány ügyféllel dolgoznak? – Gondolj bele, te melyik étterembe mész be szívesebben? Abba, ahol 1 ember eszeget, vagy oda, ahol a legtöbb asztal foglalt és láthatóan jól megy a hely. Persze embere válogatja, de én szívesebben megyek oda, ahol sokan vannak, mert az nem lehet véletlen. Ugyanígy, az sem lehet véletlen, ha egy cégnek 30, 50, vagy akár 150+ ügyfele van.

Mi az ügynökség célközönsége? – Pontosan kell tudnod azt, hogy te melyik ügynökségnek vagy a potenciális ügyfele. Ha egy olyan ügynökséget választasz, akik mondjuk valamelyik multinak kezelik az online marketing rendszereit, akkor simán lehet, hogy nem fogod ott jól érezni magad. Ennek egy totál egyszerű oka van, ők más kihívásokkal küzdenek, és másik ligában játszanak. Ezzel persze nem azt mondom, hogy az ottani szakemberek ne hoznák ki a maximumot a fiókodból, de valószínűleg, nem kapsz akkor vállalkozói támogatást, mint mondjuk egy olyan cégnél, akiknek te vagy az ideális ügyfele.

Milyen sztenderdek alapján dolgoznak? – Egy üzleti kapcsolatban kifejezetten fontos az átláthatóság. Nagyon fontos már a nulladik pontban látni, hogy mi fog történni, és nem azon stresszelni, hogy mi lesz. Ha vannak egy cégnek működési sztenderdjei, akkor biztos lehetsz benne, hogy jó kezekben vagy. Ilyen lehet például, hogy a számlát mindig adott napon kapod meg, minden hónapban van konzultációd a menedzsereddel, vagy hogy a leveleidre 1 munkanapon belül választ kapsz.

Használnak valamilyen módszertant? – Egy jó módszertan egyszerűen és világosan meg tudja határozni az ideális irányt. Egy jó módszertan kiemel bárkit a konkurensek közül. Nem véletlen, hogy a legnagyobb és legprofibb cégek saját módszertannal dolgoznak. Ha egy online marketing ügynökségnek saját módszertana van, az elképesztően hitelessé és megbízhatóvá teszi őket.

Mi a küldetésük? – Nagyon nem mindegy, hogy milyen egy ügynökség hozzáállása és gondolkodásmódja. Megvan bennük az a szándék, hogy igazán jó munkát végezzenek? Ezt már-már hivatásszerűen, küldetéstudatból csinálják, vagy az egész online marketing csak egy jó trend, amiből jó pénzt lehet csinálni? Valóban fontosak az ügyfelek, vagy ami a legfontosabb, az a pénz? Ha egy cégnek világosan és pontosan megfogalmazott küldetése van, és ahhoz tartja is magát, annak a hasznát a partnerei is érezni fogják.

Összefoglalás

Ha ügynökségváltáson gondolkozol, egyszerre kell hátra és előre is tekintened. Fel kell ismerned, mi vezetett ahhoz, hogy most váltanod kell. És tudnod kell, hogyan kerülheted el a korábban már elkövetett hibákat, és hogy mi alapján válaszd meg az új partnered.

Ha minderre figyelve, tudatosan hozol döntést, és mindvégig figyelsz arra is, hogy a korábbi problémák ne bukkanhassanak fel újra, akkor semmi nem állhat az útjába annak, hogy hosszabb távon is elköteleződhess egy ügynökség mellett.

Hogyan tovább?

Ha szeretnél rendszeresen, ehhez hasonló, hasznos írásokat olvasni, iratkozz fel levelezési listánkra.

Ha pedig szereted a videós formátumot is, akkor feltétlen regisztrálj a jelenleg ingyenes, regisztrációért cserébe elérhető 1 órás videós anyagunkért is, amiben körüljárjuk az online marketing témáját. A neve Online Marketing Iránytű, regisztrálj most, nem fogod megbánni!

Ezeket olvastad már?

3 vállalkozói szabadság + mi köze ennek az online marketinghez

3 vállalkozói szabadság + mi köze ennek az online marketinghez

Vajon tisztában vagy-e egyáltalán azzal a három szabadság "verzióval", ami vállalkozóként rendelkezésedre áll? Ha tisztában vagy, akkor meg tudod élni ezeket? Ha nem tudod megélni ezeket, akkor tud...

Elolvasom
Őszinte és részletes írás az online marketing profi kiszervezéséről

Őszinte és részletes írás az online marketing profi kiszervezéséről

Hitelesen csak egy online marketinges cég tud írni erről a témáról. Viszont a legtöbb online marketinges cégnek nem megy annyira jól, hogy ne lenne rászorulva a kisebb-nagyobb füllentésekre. Egy ki...

Elolvasom
A vevő élettartam érték – nem adottság, hanem rajtad múlik

A vevő élettartam érték – nem adottság, hanem rajtad múlik

Amíg csak abban tudsz gondolkozni, hogy egy betérő vevő éppen most mennyit hagy nálad, illetve hogy a ma elköltött marketing forintok ma megtérülnek-e, addig nem fogsz tudni igazán nagy céget épít...

Elolvasom