Az üzleti életben – a mi szempontunkból pedig elsősorban a marketing munka során – gyakran megesik, hogy olyan lehetőségeket és megoldásokat is ki szeretnénk használni, amiket bizony nem kellene. Ez a hozzáállás az emberek egyik alaptulajdonságából eredeztethető: általában sokkal optimistábbak vagyunk magunk dolgait illetően, mint más kívülállók esetében. Tipikusan: “azért mert nekik nem sikerült, nekem biztosan fog, mert én…”, valószínűleg Önnek is ismerős ez. Pedig nem biztos, hogy sikerülni fog.
Összeszedtem néhány dolgot, amire szerintem Önnek is nemet kellene mondania:
- Mondjon nemet azokra a dolgokra, amik nem fontosak a vevői számára! Ne foglalkozzon a termékének vagy szolgáltatásának azokkal a tulajdonságaival, amiket a vevői nem értékelnek. Csak azokat a területeket fejlessze, amire egyértelmű igény van!
- Mondjon nemet azoknak a vevőknek, akik nem tartoznak a célcsoportjába! Tudom, nehéz. Ön sem szívesen mond le egy érdeklődőről sem. De ha nem fókuszál a célcsoportjára (és annak igényeire), akkor olyan dolgokkal kezd el foglalkozni (lásd előző pont), aminek “köszönhetően” előbb-utóbb éppen a célcsoportjától fog egyre messzebb kerülni.
- Mondjon nemet azokra a hirdetési/reklámozási megoldásokra, amelyek nem megfelelő embereknek közvetítenek nem megfelelő üzenetet! Ennek a teljesítéséhez pontosan kell ismernie a célcsoportját. Tudnia kell, hogy a célcsoportja tagjai számára mi fontos és mi nem, milyen előnyök után kutatnak, mit tudnak jelenleg az Ön cégéről, stb. stb. Képezze magát a fogyasztói magatartás alaposabb megismerése érdekében!
Ez a három “nem” azon túl, hogy az általános marketing stratégia megtervezésénél is jól jöhet, remek iránymutató az online marketing stratégia kialakításánál is. Tehát:
- Ne próbáljon a honlapján olyan funkciókat megvalósítani, amit a vevői nem igényelnek, nem értékelnek. (Pl.: flash intro, aktuális névnapok kiírása, stb.) Koncentráljon a fontos dolgokra!
- Ne próbáljon megfelelni minden látogatónak, nem fog sikerülni! Akinek mégis (például) a csili-vili grafikai megoldások, és a névnapkiírás hiányzik, lehet, hogy sosem lesz a vevője! Csak a célcsoportjával foglalkozzon!
- Ne használjon meggondolatlanul olyan hirdetési megoldásokat, amiket esetleg másoknál lát! Nem biztos, hogy az Ön marketing céljainak is megfelelnek ezek! (Pl.: fizetős bannerek, fizetős katalógusok, stb.) Mindig igazítsa az eszközök használatát a céljaihoz!