Amint azt már korábban elújságoltam, szerdán volt Varsóban a Google közép-európai szintű konferenciája, kifejezetten a kiemelt Adwords ügynökségek számára. Ketten is részt vettek tőlünk az eseményen, röviden szeretném összefoglalni, hogy mik azok az elhangzottak, amik érdekesek lehetnek a “nagyközönség” számára is.
Az Adwords mindenkié, de mégsem
Eredetileg egyértelműen az volt a Google célja, hogy egy olyan hirdetési rendszert hozzon létre, amit tényleg bárki kezelni tud, ezért a vállalkozások képesek legyenek azt “saját hasznukra fordítani”.
Alapvetően ez végül is igaz, hiszen tényleg nyithat bárki fiókot, és el is kezdhet hirdetni, mégis maga a Google is úgy érzi, hogy ez a cél nem teljesen életszerű jelenleg. Ennek az az oka, hogy az Adwords hatékonyságának és eredményességének folyamatos fejlesztése révén olyan bonyolultsági szintet ért el, amit egy többé-kevésbé laikus már nagyon nehezen képes átlátni, kezelni.
Az egész rendezvény egyik célja az volt, hogy hangsúlyozzák, mennyire fontos az Adwords szakértő cégek szerepe az Adwords “világában”, hiszen jól látszik, hogy szakértői segítséggel sokkal sikeresebbek szoktak lenni a hirdetők, ami lássuk be: a Google számára is jó.
Látszik, hogy keményen hajtottak a srácok :)
Adwords már a TV-ben is?
Egyértelmű trendnek látszik az okos tv-k elterjedése, azaz hogy az internet kezdi befészkelni magát már a televíziózásba is. Márpedig ha átalakulnak ezek a szokások, és egyre több online tartalmat fognak tv-n keresztül fogyasztani (pl. Youtube videók), akkor ott szerepe lehet a hirdetéseknek is.
Azért fontos ez, mert jelenleg a tv nagyjából elérhetetlen a “nem multik” számára, ami könnyen lehet, hogy a jövőben nem így lesz.
A klasszikus marketing ügynökségek, és az ő jövőjük
Világosan látszik, hogy a legtöbb “régi” reklámügynökség nem tudja/tudta a lépést tartani az új technológiákkal, ezért jelenleg az a helyzet, hogy nem érdekük pl. az Adwords használata az ügyfeleknél. Például mert nem kapnak jutalékot utána, vagy nem értenek hozzá, vagy hasonló okokból.
A Google álláspontja az, hogy ezért ezeket a hirdetési formákat (pl. Adwords) nem is érdemes a nagyobb ügynökségekkel kezeltetni, hiszen itt vannak az abszolút erre specializálódott szakértő cégek.
Személyes megjegyzés: számos olyan példát láttam mostanában, amikor egy nagyvállalat/multi lehetőségeit szinte erőszakosan fogta vissza egy “klasszikus” reklámügynökség, és hiába szerették volna, nem tudták elérni, hogy a Klikkmarketing kezelje az Adwords hirdetéseiket, mindenféle “meg nem nevezett” okokból.
A mobil, mint eszköz terjedése
Érdekes adat a mobilos hirdetések kapcsán
A Google kutatásai szerint átlagban az “internetezős” időnk 12%-át mobil eszközökön töltjük, miközben a hirdetéseknek (mondjuk a kattintásoknak) csak a 3%-a érkezik mobil eszközökről.
Ez azt jelenti, hogy most még egy elég nagy “hiány” van a mobilon történő hirdetések terén, amit a jövőben szépen ki lehet pótolni, illetve valószínűleg a mobilos netezés aránya is nőni fog.
Hatalmas lehetőség az “online globalizáció”
Korábban tipikusan a mamutcégek játéktere volt a nemzetközi piac, de ma már például épp az Adwords segítségével szinte bárhonnan elérhető szinte bármilyen nemzetközi piac.
Akár egy pár fős, pármilliós cég is képes lehet nyitni a világpiacra, hiszen ugyanúgy ott lehet például a releváns kereséseknél az USÁ-tól kezdve Indián át Ausztráliáig, bárhol.
Persze a sarki pékség azért valószínűleg nem tud betörni a nemzetközi piacra. :)
Roppant fontos, hogy mit tartunk fontosnak
Hangsúlyozni kell (mi eddig is megtettük, de egyre nagyobb szerepe lesz ennek), hogy nem feltétlenül jó (vagy: valószínűleg nem jó) kizárólag Adwordshöz kapcsolódó számokban megfogalmazni az elvárásokat.
Például hogy legyen 10% az átkattintási arány, vagy legyen 5% a konverziós arány, vagy legyen max 50 Ft egy kattintás, stb.
A felsoroltak közül a konverziós arány ugyan egy viszonylag jó mérési pont, de önmagában még belőle is csak ritkán lehet tényleges üzleti következtetéseket levonni. Szóval tovább kell gondolni a dolgokat, ki kell lépni bizonyos “gondolkozási körből”, és nagyobb rálátásban érdemes kitűzni a célokat.
Hiába van egy ajánlatkérésre kihegyezett weboldalnak 25%-s konverziós aránya, megfelelő konverziós költséggel, ha tudjuk, hogy az ajánlatkérések jelentős része értéktelen, nem lesz belőle üzlet. Fontos arra is fókuszálni tehát, hogy mi a tényleges üzleti haszna az egésznek.
——
Hamarosan teszünk majd fel képeket a Facebook oldalunkra, akit esetleg érdekel (vagy a blogban nem közölt infókra is kíváncsi – nem csak a konkrét téma kapcsán), csatlakozzon hozzánk a Facebookon is! :)