Milyen a jó CTA (call-to-action)?

A CTA (call-to-action) kulcsfontosságú eleme a tartalommarketingnek. A rossz CTA a konverziók útjában áll, a jó CTA pedig elképesztő eredményeket hozhat. De mitől lesz jó a CTA?

Akármilyen tartalmat is hozol létre marketing céllal, abban az esetek többségében helyet kell kapnia egy CTA-nak, ami arra ösztönzi az olvasót, hogy cselekedjen, és így elinduljon azon az úton, amelynek végén vásárló vagy ügyfél válik belőle. Ebben a bejegyzésben megnézzük, mi kell ahhoz, hogy a CTA olyan legyen, hogy elindítsa ezen az úton az érdeklődőket.

Mi az a CTA?

A CTA az angol call-to-action kifejezés rövidítése. „Cselekvésre való felhívásnak” szokás fordítani. Az, hogy milyen cselekvésre szeretné sarkallni az érdeklődőket, változatos lehet: függ a platformtól, és természetesen attól is, hogy milyen aktivitást szeretnél elérni az adott tartalommal.

A CTA tehát lényegében egyfajta felhívás, ösztönzés, biztatás, motiválás, hogy az olvasó tegyen meg valamit – aminek köszönhetően most (vagy később) vásárlóvá vagy ügyféllé válik (majd).

A CTA online felületeken általában egy gomb (egy link), ami elvezet egy termék/szolgáltatás megrendeléséhez, vagy a kapcsolatfelvételi oldalhoz, vagy mondjuk egy űrlaphoz, ahol hírlevélre lehet feliratkozni. Hogy ezek közül melyik, az lényegében mindig attól függ, hogy mi annak a hirdetésnek/közösségi média posztnak/blogbejegyzésnek/stb. a célja.

Ilyen cél lehet például, hogy rendeljék/vásárolják meg egy termékedet. Vagy az, hogy vegyék fel veled a kapcsolatot és/vagy kérjenek ajánlatot. De lehet egész egyszerűen az e-mail listád bővítése is a cél: ebben az esetben feliratkozókat gyűjtesz. Az is lehetséges, hogy csak a brandedet szeretnéd építeni és népszerűsíteni, és ezzel összefüggésben a követőid számát növelni a közösségi média platformokon: ebben az esetben annyi a célod, hogy lájkolják a Facebook oldaladat, illetve, hogy kövessenek az Instagramon vagy a TikTok-on.

Milyen a jó CTA?

Mivel a CTA valamilyen cselekvést, reakciót, aktivitást szeretne kiváltani, ezért alapvetés, hogy ennek egyértelműen ki kell derülnie róla. Hiába tudna egy szóra kattintva eljutni az olvasó egy termékhez, ha nem világos számára, hogy rá kell kattintani arra a szóra.

Adná magát, hogy akkor egyszerűen szerepeljen benne a „kattints ide” kifejezés. Ez valóban működhet és fontos lehet, de önmagában ritkán elég. Minél kreatívabban és világosabban, de egyúttal tömören és lényegre törően kell megfogalmaznod (azt is), hogy miért éri meg oda kattintani.

A jó CTA nem csak megmutatja az olvasónak, hogy hova kattintson, hanem arról is árulkodik, hogy mi vár majd rá a kattintás után, hogy mit kell majd tennie, és hogy mit nyer ezzel. Lényegében egy ellenállhatatlan ajánlat (és a hozzá vezető út – szó szerint).

Klikkmarketing CTA
Erre a gombra kattintva tudod lefoglalni a helyed a következő PPC alapozó workshopunkon.

Ha jól van felépítve az adott hirdetés/poszt/cikk/levél, akkor a következő logikus lépés az olvasó számára kérdés nélkül az lesz, hogy kövesse a CTA-t. Ez kiemelkedően fontos: ha nem sikerül elérned, hogy a maga természetességével illeszkedjen a tartalomhoz a CTA, akkor tukmálásnak fog hatni, és nem egy jó ajánlatnak. Azt az érzést kell keltened, hogy „jé, tényleg ezt keresem, erre van szükségem”, ahelyett, hogy azt érezné, hogy „már megint rám akarnak sózni valamit”.

Nem csak a CTA szövegének, de a formázásának is arra kell késztetnie az olvasót, hogy tegye meg a kívánt műveletet. Ezért fontos, hogy a CTA jól különüljön el az adott tartalom többi részétől.

Nézzen ki úgy, mint egy kattintható gomb, de legalább legyen más színű vagy félkövér vagy legyen aláhúzva: de a legjobb, ha mind a három egyszerre. És mivel az online világban vagyunk: valóban legyen KATTINTHATÓ! (Nincs annál rosszabb, ha azt látod, hogy „rendeld meg most”, de nem tudsz kattintani, így el kell kezdened keresgélni a honlapon a megrendelés lehetőségét.)

Varázsszavak, amelyektől működik a CTA

A jó CTA hangsúlyozza, hogy kihagyhatatlan lehetőséggel kecsegtet, és arról is árulkodik hogy milyen változást idéz elő. (Például: Kattints ide, hogy megtudd, mennyit érdemes ma online marketingre költeni!) Ugyanakkor mégsem teljesen egyértelmű, van benne egy kis sejtelmesség. (Az iménti példánál maradva: nem azt árulja el a CTA, hogy mennyit költs online marketingre, csak a tudáshoz vezető utat mutatja meg.)

A cél, hogy valóban késztetést, ösztönzést érezzen az olvasó, hogy kattintson. Ehhez pedig olyan szavakat, kifejezéseket kell használnod, amelyek hatnak rá, amelyek érzelmeket váltanak ki belőle.

Nem feltétlen elég például, ha mindössze annyit írsz, hogy „Iratkozz fel a hírlevelemre!”, mert ez önmagában nem igazán vált ki érzéseket az olvasóból. Sokkal jobban működhet, ha azt írod mondjuk, hogy „Nem akarok lemaradni az újdonságokról!” vagy azt, hogy „Szeretnék tájékozott maradni a témában!”.

Olyan szófordulatokra építs, amelyek hatására minél előbb cselekedni akar az olvasó. Ezt elérheted többek között:

  • sürgetéssel („A kedvezmény már csak néhány óráig tart, csapj le rá minél előbb!”)
  • a kihagyhatatlanság hangsúlyozásával („Ezt kár lenne elmulasztanod!”)
  • a várható változás megnevezésével („Csak egy kicsi hiányzik ahhoz, hogy elkerüld a sorban állást!”)
  • az olvasótól elvárt és az általad nyújtott dolgok párba állításával („Csak fél órát kérünk, és ragyogó mosolyt adunk cserébe!”)
  • az élmény vagy a haszon megnevezésével („Felejthetetlen élménnyel leszel gazdagabb!”)
  • vagy arra utalva, hogy milyen problémája szűnik majd meg („Egy kattintásra vagy attól, hogy ne fájjon a hátad!”).

Hol helyezz el CTA-t?

Egyetlen kérdés maradt hátra: hol érdemes CTA-t elhelyezni?

Az igazság az, hogy majdnem minden olyan tartalomban helyet kell kapnia minimum egy CTA-nak, amelyet marketing céllal hozol létre és társz az érdeklődők elé.

Legyen CTA többek között:

  • értelemszerűen a hirdetésekben
  • minden blogbejegyzésben
  • minden hírlevélben
  • minél több közösségi média posztban
  • a letölthető tanulmányokban, e-könyvekben

Ne feledd: Nem kell, hogy a CTA-k mindegyike rögtön vásárlás felé terelje az olvasókat. Irányíthatod őket először például feliratkozás, lájkolás, kapcsolatfelvétel felé is. A lényeg, hogy add meg a lehetőséget, hogy ki tudják fejezni az érdeklődésüket, és így lead legyen belőlük számodra!

Összefoglalás

A CTA cselekvésre való felhívás, melynek lényege, hogy az olvasót arra ösztönözze, hogy kövesse az adott tartalom által javasolt utat: vásároljon, iratkozzon fel, kérjen ajánlatot, vegye fel a kapcsolatot, ossza meg a bejegyzést, stb. A jó CTA ezt kreatív és lényegretörő módon éri el, és vizuálisan is elkülönül a tartalom többi részétől, hogy egyértelmű legyen az olvasó számára, hogy hova kell kattintania, mit kell tennie. CTA megírásakor törekedned kell rá, hogy úgy fogalmazz, hogy azzal érzelmeket válts ki az olvasóból, hiszen ez lesz az, ami tényleg arra fogja őt ösztönözni, hogy cselekedjen.

És végül jöjjön egy CTA…

Ha úgy érzed, nem szeretnél azzal bíbelődni, hogy frappáns és működőképes CTA-kat alkoss, és azokat elhelyezd a (szintén általad létrehozott) tartalmakban, akkor bátran vedd fel velünk a kapcsolatot! Ügyfélkapcsolati menedzser kollégánk felhív téged telefonon (munkaidőben általában 2 órán belül), és vele átbeszélheted, hogyan lehetünk a segítségedre.

Ha pedig úgy érzed, a Google Analytics 4-gyel gyűlik meg a bajod, akkor mindenképp vess egy pillantást Google Analytics 4 beállítás képzésünkre! A videós oktatóanyag hossza 60 perc, és egész biztos, hogy minden fontos kérdésre választ kapsz belőle!

Ezeket olvastad már?

Mi az a TNT stratégia, és miért kellene alkalmaznod neked is?

Mi az a TNT stratégia, és miért kellene alkalmaznod neked is?

A több mint 10 éves marketing szakértői / tanácsadói pályafutásom során rájöttem, hogy a legtöbb vállalkozás marketing tevékenységét be lehet sorolni két nagy típusba. Sajnos. Ugyanis mindkettő ige...

Elolvasom
Tarolj a Facebook slideshow hirdetésekkel

Tarolj a Facebook slideshow hirdetésekkel

Mindenki arról beszél, hogy mennyire fontos videós tartalmakat készíteni, ennek ellenére még mindig kevesen élnek az általuk nyújtott előnyökkel. Miért van ez?

Elolvasom
3 ok, amiért nem egyeznek az Analytics és AdWords konverziós mérőszámaid

3 ok, amiért nem egyeznek az Analytics és AdWords konverziós mérőszámaid

Naponta felmerülő kérdés, hogy miért nem ugyanazt méri konverziók (konverzió = vásárlás, hírlevél feliratkozás, ajánlatkérés, stb.) tekintetében az Adwords és az Analytics. Jogosan felmerülő kérdés, hiszen mindkettő Google termék, ráadásul a fiókok összekapcsolásával még szorosabb együttműködés feltételezhető a két rendszer között. Ennek ellenére jelentős eltérések lehetnek az eredményekben, és ez...

Elolvasom