A PageRank kifejezés két dolgot is jelent. Egyrészt egy algoritmust: Másrészt az algoritmus segítségével kiszámított értéket is. Nevét egyik kifejlesztőjéről, Larry Page-ről, a Google egyik (ma már dollármilliárdos) alapítójáról kapta. Minden bizonnyal ez az algoritmus volt a Google – máig tartó – elsöprő sikerének egyik alapja.
A PageRank – röviden
A PageRank algoritmus lényege – a keresőprogramok szempontjából –, hogy a weboldalak, honlapok fontosságát, azaz az internetezők számára jelentett értékét, relevanciáját próbálja meg meghatározni. Ez annak érdekében történik, hogy a Google felhasználói minél jobb, az adott keresési kifejezéshez minél inkább passzoló találatokat kaphassanak. A meghatározás (talán legfontosabb) alapja, hogy minél több (más) honlap hivatkozik (linkkel) egy adott honlapra, annak (nagy valószínűséggel) annál értékesebb a tartalma. Tehát a PageRank algoritmusa értékesnek fogja minősíteni.
Az természetesen nem mindegy, hogy egy honlapra milyen oldalak mutatnak. Mivel minden Google által ismert oldalnak van PageRank-je, ezért az algoritmus könnyen meg tudja határozni azt is, hogy egy weboldalra mutató linkek milyen minőségű oldalakon vannak elhelyezve. Ha ezeknek az oldalaknak magas a PageRank-je, akkor annak az oldalnak is magas lesz, amelyre link mutat róluk.
Minél nagyobb a honlapod PageRank-je, annál nagyobb eséllyel kerülsz jó helyre a Google találati listáján. A PageRank nagyon fontos jelzőszám a keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából.
Könnyen belátható, hogy nem sok értelme van azzal próbálkozni, hogy sok kis “értéktelen” oldalon helyezz/helyeztess el a honlapodra mutató linkeket. Feltehetően a PageRank szempontjából értékkel nem bíró oldalak nem számítanak értékesnek a Google számára sem. Tehát nem éred el azt a célt, hogy nőjön oldalad PageRank értéke (és ezáltal jobb helyre kerülj a Google találati listáján). Az egyetlen hosszú távon is sikeres módszer az, ha olyan tartalom van az oldaladon, amire minél több olyan honlap linkel, amit a látogatók sokra tartanak, és amiket ezáltal a Google is sokra értékel.
Mekkora a “jó” PageRank?
A PageRank kifejezés alatt a keresőoptimalizálás kapcsán viszont általában nem az algoritmust magát értjük. Sokkal inkább azt az értéket, amit a Google az ugyanígy hívott algoritmus segítségével kiszámít.
Az érték egy 0-tól 10-ig terjedő skálán mozog.
- A 0 a Google által nem “ismert” honlapok értéke.
- 10-est pedig csak néhány kivételesen sikeres honlap kap.
A legtöbb honlap 3 és 7 közötti értékkel rendelkezik. Feltételezhető, hogy a Google belső használatra ennél jóval szélesebb skálán mozgatja a PageRank értékeket, de mi ebből csak ezt az egyszerűsített értéket láthatjuk.
Általánosságban jó kitűzés lehet, hogy a honlapodnál magasabb értékkel rendelkező weboldalak linkeljenek rád. Így tudod növelni a saját honlapod értékét.
Rövid összegzés
A PageRank kifejezés két jelentést takar: egy algoritmust, valamint az algoritmus segítségével kiszámított értéket.
A PageRank algoritmus a weboldalak, honlapok fontosságát, azaz az internetezők számára jelentett értékét, relevanciáját határozza meg. A PageRank mint érték tehát azt mutatja meg, hogy a Google algoritmusa milyen értéket társít egy weboldalhoz. A legtöbb honlap 3 és 7 közötti értékkel rendelkezik.
Minél jobb a weboldalad PageRank-je, annál nagyobb valószínűséggel kerülsz jó helyre a Google találati listáján. Ezért kell arra törekedni, hogy a weboldaladnál magasabb értékkel rendelkező honlapok linkeljenek rád.
Végre tényleg működő online marketing
Ha szeretnél rendszeresen ehhez hasonló, érdekes és hasznos írásokat olvasni, iratkozz fel levelezési listánkra! De megtalálsz minket a közösségimédia-felületeken is: a Facebook-on, az Instagram-on, a TikTok-on, sőt még a YouTube-on is!
Ha pedig szeretnéd az online marketinged színvonalát arra a szintre emelni, amilyet a céged érdemel, vedd fel velünk a kapcsolatot!