Amikor a céged marketing gépezetét kell “átvilágítani”, akkor ez nem merülhet ki annyiban, hogy hirdetsz-e Facebookon vagy sem. A Facebook például egy fontos eszköz, viszont a marketing gépezetednek csak egy részét képezi. Ebben a bejegyzésben bepillantást nyerhetsz, hogy a Klikkmarketingnél milyen kérdésekre keressük a választ, amikor egy cég marketing folyamatait elemezzük, auditáljuk.
Amikor ajánlatot kérnek tőlünk AdWords hirdetések kezelésére, vagy Facebook hirdetések kezelésére, akkor az együttműködést megelőzi egy Stratégiai Konzultáció, mely során “darabokra szedjük” a cég marketing folyamatait és részletesen feltárjuk az erősségeket, gyengeségeket.
Pontosan 5 nagyobb területet vizsgálunk, és ezeken a területeken belül további kérdéseket fogalmazunk meg, melyek mentén felderítjük az aktuális cég, vállalkozás hiányosságait, lehetőségeit.
Az öt terület így néz ki:
– Célközönség jellemzői
– Online versenyképesség
– Online kommunikáció
– Online érdeklődőszerzés
– Online vevővé konvertálás
A felsorolt nagyobb területeket tovább lehet bontani részegységekre, és ezeken belül további alpontokat határozunk meg. Ebben a bejegyzésben a célközönség jellemzőiről, az online versenyképességről, és az online kommunikációról fogok írni, viszont nem mutatom be minden részletét egy ilyen audit folyamatnak, mert arra nem lenne elég 5 blogbejegyzés sem.
A következő blogbejegyzésben pedig az online érdeklődőszerzés és az online vevővé konvertálás területét mutatom be számodra.
Ha őszintén válaszolsz ezekre a kérdésekre, leírod magadnak, rendszerezed, akkor egy sokkal pontosabb képet kapsz vállalkozásod jelenlegi marketing folyamatairól, online jelenlétéről.
Fontos, hogy őszintén válaszolj, mert csak úgy kapsz hiteles képet. Nehéz tárgyilagosnak maradni, mikor a saját bizniszedről van szó, viszont hűvös tárgyilagosság nélkül nem a valós helyzetjelentést kapod.
Célközönség jellemzői
Ez a marketinges általános iskola első osztályos tananyaga, viszont láttunk már számtalan 10+ éves vállalkozást, ahol csak annyi volt megfogalmazva a célközönséggel kapcsolatban, hogy “25-50 év közötti városban élő nők, magas beosztásban dolgoznak, és aránylag kevés idejük van sportolni.”
A semminél természetesen jobb, viszont az alábbi kérdések során látni fogod, hogy milyen mélységei lehetnek még ennek.
– Földrajzi szegmens – Célzandó és kizárandó területek, kiemelt fontosságú területek.
– Érdeklődési körök – Leszűkített érdeklődés (pl. jóga), kiterjesztett érdeklődés (pl. relaxáció), kapcsolódó érdeklődés (pl. egészséges életmód)
– Aktívan érdeklődik, vagy neked kell megszólítani?
– Honnan informálódik az érdeklődési köréről? (blog, vlog, szakmai újság, online tréningek, élő rendezvények, stb.)
– Milyen eszközökön fogyasztják az online tartalmakat?
– Hogyan választanak és mi alapján hasonlítanak össze?
– Mi az, ami biztos, hogy nem releváns a célközönségnek?
– Stb., stb.
Online versenyképesség
Mivel a piacodon nem csak te vagy jelen, és mivel a te eredményességedet, profitodat erősen befolyásolja a konkurenseid tevékenysége, ezért tudnod kell, milyen erősségei, gyengeségei vannak vállalkozásodnak a versenytársakhoz képest.
Ilyenkor azt szoktuk javasolni, hogy válaszd ki az általad legerősebbnek ítélt 3 versenytársadat, és velük összehasonlítva vállalkozásodat válaszolj az alábbi kérdésekre.
– Mi az első benyomásod weboldalukkal kapcsolatban?
– Mennyire szakmai és profi a weboldal tartalma?
– Milyen az oldal betöltődési sebessége mobilon és asztali gépen?
– Használ-e bármilyen “zavaró” elemet? (túl nagy cookie sáv, folyton felugró popupok, stb.)
– Milyen könnyen találod meg, amit keresel, milyen könnyen tudsz szűrni a tartalmakra?
– Milyen bizalomépítő elemek vannak elhelyezve az oldalon?
– Adatbázis építés, hírlevél feliratkozásra utaló jelek?
– Közösségi média oldalak megjelenése az oldalon, követésre, megosztásra buzdítás?
– Milyen garanciát biztosít?
– Referenciák feltüntetése az oldalon?
– Blogot vezet-e, vagy más edukációs tartalmakat előállít-e?
– Milyen a vásárlási folyamata (kosárba helyezés, gombok elhelyezése, kuponkód beváltása, stb.)?
– Stb, stb.
Lépj interakcióba versenytársaiddal, kérj ajánlatot tőlük, helyezd a kosárba termékeiket, regisztrálj az oldalukon, és figyeld, milyen folyamatok futnak a háttérben. Van utánkövetés, ha valaki regisztrált, kosárba rakta a terméket, de nem vásárolt? Milyen tartalmakat küldenek a hírlevél feliratkozóiknak és milyen rendszerességgel?
Ajánlatkérés után hány nappal veszik fel a kapcsolatot? Hány nap alatt szállítják ki, milyen minőségű szolgáltatást biztosítanak, stb. Ennél jobb módszer nincs arra, hogy megismerd, milyen folyamatokat alkalmaznak és milyen minőséget biztosítanak.
Ezek alapján meg tudod határozni, hogy vállalkozásod, céged számára melyek a fejlesztendő területek. Továbbá melyek a valódi erősségek, melyeket a kommunikációdban, hirdetéseidben is ki kell hangsúlyoznod.
Online kommunikáció
Amikor tartalmat hozol létre, annak alapvetően 4 célja lehet:
– Szórakoztatás
– Edukáció
– Meggyőzés
– Konvertálás (Sales)
A kommunikációdat is ezek alapján kell meghatároznod, és olyan kérdésekre kell választ adnod, mint az alábbiak:
– Minden, amiben jó a céged, versenyelőnyt jelent le van írva, nyíltan közölve van?
– Milyen formában, milyen csatornákon kommunikálod az előnyeidet?
– Kellően érthetően és egyszerűen fogalmazod meg az előnyeidet?
– A vásárlási ciklus különböző szakaszaiban a megfelelő információkat kommunikálod?
– Stb., stb.
Ez csak ízelítő volt abból, hogy egy ilyen online marketing “átvilágítás” során milyen kérdésekre kell konkrét válaszokat találni, melyek segítségével döntést lehet hozni a következő lépések tekintetében. Továbbá kritikus fontosságú, hogy ne legyél elfogult a saját bizniszeddel kapcsolatban, igyekezz minél tárgyilagosabban végezni az elemzést.
Tarts velem a következő blogbejegyzés alkalmával is, mert következő héten az online vevőszerzéssel és online vevővé konvertálással kapcsolatos folyamatok kerülnek terítékre.
Amennyiben azt gondolod, segítségre lenne szükséged, hogy a fent említett területeken valódi megállapításokra, tényekre tegyél szert, jelentkezz Stratégiai Konzultációra hozzánk, és a darabjaira szedjük marketing folyamataidat.