Villám útmutató a közösségi médiához kisvállalkozásoknak

Vállalkozóként ezerféle dologgal kell foglalkoznod. Szorítanak a határidők, változatos kihívások színesítik a napokat. A bokros teendők mellett könnyű félresöpörni a közösségi oldalak kezelését. Pedig te is milliószor hallottad már, hogy a social media jelenlét kritikus fontosságú minden vállalkozás életében.

Talán azért is nehéz rávenni magad, hogy foglalkozz a közösségi felületeiddel, mert nem tudod, mely oldalak használatába vágj bele, vagy hogy milyen gyakorisággal és mit kommunikálj a közönségednek. Ha elolvasod ezt a cikket, több lépéssel is előrébb leszel!

Fontos tények a közösségi oldalakról

  • A közösségi média oldalak lehetővé teszik számodra, hogy közvetlenül és hatékonyan kommunikálj a vásárlóiddal. (Ne feledd: ha meg tudod szólítani az érdeklődőket, nagyobb sikerrel fogsz tudni eladni nekik!)
  • A közösségi oldalak megkerülhetetlen eszközök a márkahűség kialakításában.
  • Az elkötelezett követőid akár maguktól is ajánlanak másoknak, akik pedig a social felületeken fognak először tájékozódni a cégedről.
  • A közösségi médiában nyerheted el a célközönség tagjainak bizalmát. Azok, akik rendszeresen követik valamely közösségi oldalad, nagyobb arányban fognak konvertálódni, mint egy teljesen “hideg” felhasználó, aki esetleg most találkozott veled először.

Egy szó, mint száz: A közösségi média segítségével egyszerűen megszólíthatod a meglévő vagy leendő vásárlóidat. Ehhez azonban nem árt, ha jó közösségi média stratégiával rendelkezel!

Miért kell a stratégia?

Manapság nem elég az, ha rendszertelenül, koncepció nélkül posztolunk valamit az oldalunkra. Minőségi, értékkel bíró tartalmakra van szükség, amit a megfelelő embereknek mutatsz meg. Ehhez pedig nélkülözhetetlen a stratégia, melynek segítségével képes leszel tartani az irányt, és tudni fogod, hogy mikor mit kell posztolni, hogy elérd a kitűzött célokat.

A stratégiád két legfontosabb lépése:

#1. Határozd meg, hogy mely közösségi média platformok azok, amelyeken érdemes jelen lenned! – Ma már nem elég egy-két platformon kommunikálnod. Jelölj ki 4-5 olyan felületet, ami releváns lehet abban a szférában, abban az iparágban, ahol tevékenykedsz! (Sokat segíthet a döntésben, ha pontosan meg tudod határozni a buyer personád!)

#2. Gondold végig az egyes platformok alapján a kommunikációdat! – Tisztázd, hogy mikor, milyen tartalmakat fogsz megosztani. Fontos, hogy vedd figyelembe az egyes platformok sajátosságait!

Felmerülhet benned (teljesen jogosan), hogy ez mind szép és jó, de hogyan kezdjek neki? Összeszedtük számodra az 5 legnépszerűbb közösségi oldalt, melyek segítségedre lehetnek a céljaid elérésében.

Facebook

Magyarország lakosságának jelentős része megtalálható a Facebook-on. Az egyik legerősebb közösségi platform hazánkban, így minden vállalkozás számára alapvető fontosságú a Facebook-jelenlét. Kiváltképp igaz ez, ha a célközönség tagjai 25-30 év felettiek, hiszen ők a Facebook-on mozognak a legotthonosabban.

Miről posztolj a Facebook-on?

A felhasználók számára nagyon fontos az aktív kommunikáció. Egy vállalkozás elkötelezett követői szeretnek értesülni az újdonságokról, a legújabb ajánlatokról, a soron következő eseményekről. Azért is kritikus fontosságú, hogy elkötelezett követőket szerezz, mert amellett, hogy ők lesznek a legfontosabb vásárlóid, az organikus elérésnek is jót tesz, ha aktív érdeklődést mutatnak a posztjaid iránt.

Fontos, hogy felmérd a követőid igényeit, és a megfelelő tartalmakkal kommunikálj számukra. A legkönnyebben úgy derítheted ki, hogy mire kíváncsiak, ha különböző tartalmakat mutatsz meg nekik és leszűröd a tanulságokat: mely bejegyzések kaptak több reakciót, megosztást. Ennek megfelelően meg fogod tudni állapítani, milyen tartalomtípust érdemes a jövőben használnod.

Ne vedd túl komolyan!

A kommunikációt illetően a felhasználók jobban szeretik a közvetlenebb megfogalmazást. A posztjaid legyenek hétköznapi nyelvezetűek, ugyanakkor adjanak értéket a követők számára.

Milyen gyakran posztolj a Facebook-on?

Fontos ökölszabály, hogy kerüld a túl gyakori és túl ritka (heti egyszeri, vagy még ritkább) posztolást is! Felmérések szerint a napi több, mint két, három poszt, valamint a heti egyszeri posztolás is jelentősen csökkenti az elköteleződést (azt kockáztatod, hogy a felhasználók kikövetnek téged).

A legoptimálisabb arány a legtöbb vállalkozás számára a napi egy poszt, vagy ha ezt túl soknak érzed, akkor heti 3-4 poszt!

Instagram

Az Instagram az utóbbi évek legdinamikusabban fejlődő platformja volt, amíg meg nem jelent a TikTok. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az Instagram háttérbe szorult volna! Az Insta a kezdetektől vizuális platform, ami elsősorban a képekről szól – újabban pedig a videókról is. Itt is igaz, hogy minőségi tartalmakkal fogsz tudni jó eredményeket elérni. A felhasználók főleg inspiráció gyűjtésére, kikapcsolódásra használják az appot. (Számos cikket írtunk már az Instagram-ról, így többek között az Insta Story-ról, és a platform videós formátumairól is.)

Miről posztolj az Instán?

A posztjaidban a minőséget tartsd szem előtt! A képeid és videóid mutassák meg a márkád értékeit, a szakértelmedet, adj betekintést a kulisszák mögé, adj értékkel bíró tippeket a követőidnek!
Nyugodtan elengedheted a fantáziád, játékosan is kommunikálhatsz! A Story-kban akár spontán, telefonnal készített tartalmakat is megoszthatsz, a posztok viszont legyenek átgondoltabban elkészítve!

Milyen gyakran posztolj az Instagram-on?

Minden a következetességről szól. Tartsd magad a terveidhez! Ha eldöntötted, hogy hetente többször posztolsz, akkor ne hagyd abba, különben visszaeshet az elérés és az aktivitás a fiókodban.
Az Instagram esetében a napi többszöri poszt is belefér a kommunikációba, ez attól függ, hogy mennyire vizuális a márkád. Általánosságban elmondható, hogy a napi 1-2 poszttal már szép eredményeket érhetsz el.

Az Insta Story-k még ennél is gyakoribbak lehetnek, akár egy egész napot átfogó történetet is elmesélhetsz Story segítségével!

Youtube

A felhasználók a problémáikra gyakran a YouTube felületén keresik a válaszokat. Ebből következik, hogy a videó jelentős szerepet tölt be egy adott termék megvásárlása előtt az információszerzés folyamatában, hiszen a videós tartalom az egyik leghitelesebb eszköz egy adott termék vagy szolgáltatás bemutatására.

A videós tartalmak előnyei:

#1 A közösségi oldalak előnyben részesítik a videós tartalmakat, így sokkal több felhasználót érhetsz el szinte ingyen, mint a “hagyományos”, képes hirdetésekkel.

#2 Erős hitelességnövelő eszköz, elvégre amit a saját szemével látnak a felhasználók, azt könnyebben el fogják hinni, be fogják fogadni!

#3 A videókat optimalizálhatod, hogy a kereséseknél organikusan is megjelenjenek a felhasználóknak.

A YouTube Shorts megjelenésével az álló formátumú, eredetileg TikTok-ra vagy Instagramra (vagy akár Facebook-ra) szánt rövidebb videók is megjelenhetnek már a YouTube-on. Ha pedig hosszabb videót készítesz, kifejezetten a YouTube-ra (és ezért fekvő képpel dolgozol), abból is érdemes kivágni kisebb darabokat, amelyeket aztán felhasználsz a többi felületen.

Miről készíts videót?

Az egyik legjobb videós téma, ha bemutatod a termékedet, vagy elmagyarázod a működését, használatát. A legjobban azokat a vásárlókat tudod megszólítani, akik tudják mi a problémájuk, de még informálódnak, hogy mi lenne a megfelelő megoldás a számukra, vagy esetleg megvan már számukra a megoldás, de plusz információra van még szükségük.

Milyen gyakran posztolj videót?

Ez a kapacitásod függvénye. Egy fontos szempontot tarts be: a minőségre minden esetben figyelj! Amennyiben úgy látod, hogy nagyon sikeresen futnak a videós tartalmaid, invesztálj a videók készítésébe nagyobb energiát.

A tartalmaid elkészítésekor figyelj a SEO alapszabályaira, keresőmotor lévén ugyanis a Youtube többek között az alábbiakat is figyeli: videó címe, kulcsszavak, címkézés, CTA, linkek.

TikTok

A TikTok már az első éveiben elérte a havi 500 millió aktív felhasználót, 2021 végén pedig már havi 1 milliárd aktív felhasználót számlált.

Kezdetben a fiatal korosztály tagjainak körében örvendett hatalmas népszerűségnek. Most viszont már bőven túl van azon a fázison, amikor még csak a tinik videóiról szólt. Egyre inkább jelen van a felnőtt, fizetőképes közönség is.

A TikTok egy rendkívül gyors tempót diktáló alkalmazás. Azonnal megjelennek a tartalmak a feed-ben, és egy egyszerű mozdulattal, pillanatok alatt lehet váltani köztük.

Milyen videókat készíts?

Kezdj el böngészni! Vizsgáld meg, hogy milyen jellegű tartalmak futnak jelenleg a legjobban! Nézd meg, hogy a konkurenseid jelen vannak-e! Meríts ihletet abból, hogy a külföldi cégek hogyan kommunikálnak!

A TikTok-nak úgymond „elvárása” a felhasználók felé, hogy kreatív, ötletes, egyedi, interakciót kiváltó tartalmakat hozzanak létre. Azok a tartalmak és azok a felhasználók lesznek népszerűek, amik ilyen videókat hoznak létre: rövid, ötletes, azonnali reagálásra ösztönző videókat.

Milyen gyakran posztolj videót a TikTok-on?

A rendszeres posztolás itt is kiemelt fontossággal bír. Ha az algoritmusnak „van miből válogatni”, és több információhoz juthat, akkor jóval nagyobb az esélye annak, hogy a rendszeresen posztoló tartalomgyártók videóit mutatja meg a többi felhasználónak, szemben azokkal, akik ritkábban és kevesebbet posztolnak.

Általános javaslat, hogy 15-30 másodperces videókat érdemes készíteni TikTok-ra. A legtöbben szívesebben (és könnyebben) fogyasztanak rövid tartalmakat. Kritikus fontosságú a videó első néhány másodperce: ha unalmasan vagy vontatottan indul, akkor hamar továbblapoznak a felhasználók – ám ha sikerül megfogni őket az első pár másodpercben, akkor könnyen lehet, hogy egy hosszabb videót is végignéznek.

LinkedIn

A LinkedIn felhasználók száma már jó ideje átlépte az 1 milliót Magyarországon. Gyakorlatilag megkerülhetetlen azon cégek és szakemberek számára, akik B2B business-el foglalkoznak.

Miről posztolj a LinkedIn-en?

Mivel a LinkedIn-en alapvetően szakemberek, cégvezetők lépnek kapcsolatba egymással, itt a szakmai tartalmaké a főszerep. Ha egy szakember követni kezdi a profilodat, az erős elköteleződésnek számít, hiszen érdeklődik a szakmai írásaid iránt, hitelesnek gondolja azokat.
A tartalmad legyen professzionális és adjon értéket a szakterületeddel kapcsolatosan a felhasználók számára!

A munkatársak LinkedIn profilja nagyszerű márkakövetei lehetnek a vállalkozásodnak. Buzdítsd őket a felületen történő posztolásra.

Ossz meg sikersztorikat, esettanulmányokat, melyekből tanulhatnak a felhasználók.

Tipp: Az elköteleződést fokozhatod videós tartalmakkal.

Milyen gyakran posztolj a LinkedIn-en?

Amerikai elemzések szerint azok a felhasználók, akik hetente posztolnak, kétszeres növekedést is tapasztalhatnak a posztjaik elérésében.

Összefoglalás

Fontos, hogy manapság már nem elég egyetlen platformot választanod. Minél több felületen foglaltad le a neved, és kommunikálsz, annál nagyobb eséllyel tudod eredményesen elérni a célközönségedet.

Bátran evezz új vizekre! A felhasználókkal, érdeklődőkkel, vásárlókkal való kommunikáció a közösségi oldalakon olyan lehetőség, amit óriási hiba kihagyni!

Végre tényleg működő online marketing

Ha magad kezeled a közösségi oldalaidat, vagy csak most kezded, és további segítségre, javaslatokra lenne szükséged a marketingeddel kapcsolatban, akkor érdemes időpontot foglalnod nálunk egy konzultációra vagy mentorálásra, ahol egy szakértő kollégánk segít neked, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a közösségi oldalaidból.

Ha pedig szeretnéd, hogy segítsünk az online marketinged olyan színvonalúra emelni, ami nem hagy kérdést a vásárlókban afelől, hogy téged kell választaniuk, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot! Ügyfélkapcsolati menedzser kollégánk felhív téged telefonon (munkaidőben általában 2 órán belül), és segít neked megtalálni, hogyan lehetünk a segítségedre!

Ezeket olvastad már?

A köszönő oldalak 3 legfontosabb funkciója, amiből szinte senki nem használja mind a hármat

A köszönő oldalak 3 legfontosabb funkciója, amiből szinte senki nem használja mind a hármat

Köszönő oldal – a téma, ami az egyik legelhanyagoltabb még az online marketingben jártasabb cégek, vagy akár szakértők körében is. A 3 funkcióból az első szinte már mindenhol jelen van, a második ritkábban, de azért terjed, a harmadik funkció pedig szinte szűz terület – legalábbis itthon. De miről is beszélek?...

Elolvasom
Instagram Story: Mutasd meg, hogy a céged él és virul!

Instagram Story: Mutasd meg, hogy a céged él és virul!

Ha nem akarod, hogy a célközönséged tagjai elfeledkezzenek céged működéséről, muszáj fenntartani velük a kapcsolatot. Ennek egyik legjobb módja, ha Instagram Story formájában rendszeresen megmutato...

Elolvasom
Önismeret nélkül nincs működő marketingstratégia

Önismeret nélkül nincs működő marketingstratégia

Marketingstratégiát alkotni és működtetni közel sem olyan egyszerű, mint talán elsőre gondolnád. És távolról sem csak a marketingről szól! Óriási szerep jut az önismeretnek és a személyes céloknak ...

Elolvasom