Önismeret nélkül nincs működő marketingstratégia

Marketingstratégiát alkotni és működtetni közel sem olyan egyszerű, mint talán elsőre gondolnád. És távolról sem csak a marketingről szól! Óriási szerep jut az önismeretnek és a személyes céloknak is!

A marketingstratégiától néhány lólépésben oda jutunk, hogy neked mint vállalkozónak mi a célod a saját életedre nézve. Ez az, amit nagyon pontosan és jól kell tisztáznod. Ehhez pedig komoly önismertre van szükséged. Csak így fogod tudni olyan irányba terelni a céged, hogy az valóban téged és a személyes céljaid megvalósítását szolgálja.

Mi a stratégia?

Ahhoz, hogy meg tudjuk fogalmazni, hogy mi is az a marketingstratégia, érdemes szétszedni a szót, és először azt pontosítani, mit értünk stratégia alatt!

Ezt egy egyszerű példával lehet a legjobban szemléltetni. Ha el akarod vinni a gyereket az oviba, ahhoz is van egy stratégiád – különben nem tudnál teljesíteni egy ilyen mindennapos feladatot. Mi kell a sikeres oviba szállításhoz? Egy cél, valamint egy terv, amivel eléred a célt. (Jó esetben van egy határidőd is ehhez.) A cél az, hogy a gyerek kerüljön el az oviba.

A stratégia lényegében nem más, mint a célhoz vezető lépések:

  • időben felkelni,
  • a gyereket is felkelteni,
  • időre elkészülni,
  • beülni a kocsiba,
  • elmenni az oviba,
  • átadni a gyereket az óvónőnek.

Vedd észre, hogy ha nincs cél, akkor tervet, stratégiát sem tudsz készíteni! Ha az lenne a cél, hogy „vigyük el a gyereket VALAHOVA”, vagy hogy „vigyünk el VALAKIT
az oviba”, akkor elég nehéz és talán értelmetlen lenne hozzá stratégiát alkotni.

A stratégiaalkotásnak tehát elengedhetetlen része megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Kik vesznek részt a megvalósításban?
  • Milyen eszközöket használnak?
  • Milyen időzítéssel, ütemtervvel dolgoznak?
  • Mi a kívánt eredmény, avagy mi a cél?

Önismeret nélkül nincs működő marketingstratégia

Ahogy a példában is láthattad, jól bevált recept, ha visszafelé indulsz el, és a stratégia megalkotását a cél megfogalmazásával kezded. A marketingcélod lehet rövidtávú (például havi), és természetesen lehet közép- vagy hosszútávú is (például éves, vagy akár többéves) is. Ezt fontos tisztázni az ütemezés és a határidők miatt, és abban is segít, hogy reális célokat tűzz ki.

Milyen marketingcélokat fogalmazhatsz meg?

  • Kijelölhetsz célt a cég ismertségére vonatkozóan. (Például, hogy bizonyos idő elteltével szeretnél nagyobb márkaismertséget. Ez tipikusan egy olyan cél, amit aztán konkretizálni kell, hogy tudd, mikor valósul meg.)
  • Megfogalmazhatsz célt a termékeiddel kapcsolatban is. (Ilyen lehet mondjuk az, hogy szeretnéd fejleszteni a már meglévő termékeid, vagy hogy szeretnél új termékeket/szolgáltatásokat létrehozni.)
  • Gyakran az árakra vonatkoznak a célok. (Például, hogy szeretnél úgy árat emelni, hogy ezt valamilyen minőségbeli változás is kíséri.)

Azt, hogy milyen célt fogalmazol meg, az fogja meghatározni, hogy milyen egyéni céljaid vannak!

Ez az a pont, ahol nem szabad megfeledkezned magadról mint emberről, mint a vállalkozás tulajdonosáról. Válaszold meg a kérdést, hogy hova szeretnél eljutni a vállalkozásodnak köszönhetően! Szeretnél elismert szereplővé válni az üzleti életben? Vagy olyan mértékű bevételt szeretnél, aminek köszönhetően megtehetsz olyasmit, amit korábban nem (pl. több külföldi nyaralás)? Esetleg olyan jól működő céget szeretnél építeni, amit át tudsz (majd) adni a gyereke(i)dnek?

Bármi is legyen ez az egyéni, privát cél, szem előtt kell tartanod azt, hogy a céged ezt ki tudja szolgálni! Ez fog abban segíteni, hogy olyan stratégiát alkoss, ami a céljaidhoz vezeti a céged, és ezáltal téged is! Ezért nagyon fontos az önismeret: hogy tudd, mit akarsz elérni, hogy hova akarsz eljutni magánemberként!

Milyen elemei vannak egy kisvállalkozás esetében a marketingstratégiának?

Arról, hogy milyen elemei vannak egy kisvállalkozás esetében a marketingstratégiának, már nagyon sokszor írtunk itt a Klikk Blogon.

De nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy van 6 olyan alapkérdés, amit mindenképp meg kell válaszolnod, amikor stratégiát alkotsz:

1. Kinek akarsz eladni?
2. Mi az ő legnagyobb kihívása vagy problémája?
3. Mitől különleges a céged?
4. Mekkora a vevők élettartam értéke?
5. Mennyit költhetsz egy új vevő megszerzésére?
6. Milyen marketingcélt szeretnél elérni 1 éves távon?

Ez az a 6 egyszerű kérdés, amit meg kell válaszolnod a marketingstratégiád kapcsán! Ha szeretnél hozzá egy kis segítséget, mindenképp olvasd el az erről szóló bejegyzésünket a linkre kattintva!

Ezen kérdések megválaszolása nélkül, nem fogsz tudni működő stratégiát alkotni. Tudatosan létrehozott stratégia hiányában pedig csak 1 vállalkozás leszel a sok közül. Egy sokadik cég, ami ugyanazt kínálja és kommunikálja, mint még 100 másik. Viszont ha jó marketingstratégiát alkotsz, akkor ki fogsz tudni tűnni a tömegből! Ez a kulcsa mindennek!

Az elmélet és a megvalósítás közti szakadék

Ha már régóta követed a Klikkmarketing tevékenységét, biztosan hallottál már a K8-ról. A K8 egy onlinemarketing-stratégia. Egy olyan onlinemarketing-stratégia, amely a magyar vállalkozások 99%-ánál forradalmi áttörést hoz, ha elkezdik rendesen használni, akár némileg a saját képükre formálva azt. Pontosan abban segít hogy ne csak létrehozni, de alkalmazni is tudj egy olyan stratégiát, amivel elérheted a céljaid.

Ez azért nagyon fontos, mert ez az a pont, ahol nagyon sokan elvéreznek! Ahogyan egy cél vagy ötlet semmit sem ér, ha nem alkotsz stratégiát ahhoz, hogy megvalósítsd, úgy egy marketingstratégia sem ér semmit, ha nem valósítod meg! Az elmélet és a megvalósítás (vagy ha így jobban tetszik: a gyakorlat) közti szakadékot nagyon sokan nem tudják áthidalni.

Tanulság

Önismeret nélkül nincs működő marketingstratégia – ezt jegyezd meg! A stratégia részét képezi ugyanis a cél is, és célt csak úgy tudsz állítani, ha tudod, hogy mit szeretnél elérni – magánemberként! Csak úgy fogod tudni, hogy hová szeretnéd eljuttatni a céged, ha meg tudod fogalmazni, hogy ez miként szolgálja majd a te boldogságodat, boldogulásodat!

Ha jól meg tudod fogalmazni a célt, onnan már egyenesebb pályán haladsz (ami persze még számos buktatót rejt). „Csak” meg kell válaszolnod a legfontosabb kérdéseket, és a segítségükkel lépésekre bontani a stratégia megvalósítását.

És végül: ha megvan a stratégiát, akkor azt alkalmazni, működtetni kell! Semmit sem ér az egész, ha nem tudod a gyakorlatban átültetni azt, amit kitaláltál!

A következő lépés

A stratégia megalkotásában óriási segítséget jelenthet számodra Gál Kristóf könyve, az „Online marketing cégvezetőknek”! Olyan gyakorlati tanácsokat és személyes példákat olvashatsz a könyvben, amelyeknek egész biztosan nagy hasznát fogod venni! Ez egy kifejezetten vállalkozóknak, vezetőknek szóló stratégiai szemléletű könyv, ami a K8 nevű, a Klikkmarketing által kifejlesztett onlinemarketing-stratégiáról szól.

Klikkmarketing Online Marketing Cégvezetőknek ajánló

Ha pedig szeretnéd az online marketinged színvonalát arra a szintre emelni, amilyet a céged érdemel, vedd fel velünk a kapcsolatot! Ügyfélkapcsolati menedzser kollégánk telefonon fog keresni (munkaidőben általában 2 órán belül), és segít megtalálni, hogyan lehetünk a segítségedre!

Ezeket olvastad már?

E-mail marketing: A leiratkozók megszólítása (és megtartása)

E-mail marketing: A leiratkozók megszólítása (és megtartása)

Te hogyan szoktál arra reagálni, ha valaki leiratkozik az e-mail listádról? A leiratkozás sokszor csak pillanatnyi döntés eredménye, és egy jól megfogalmazott e-maillel még el lehet érni, hogy a le...

Elolvasom
Ha nem posztolsz videót (is) a közösségi médiában, az majdnem olyan, mintha ott sem lennél!

Ha nem posztolsz videót (is) a közösségi médiában, az majdnem olyan, mintha ott sem lennél!

A rövid videók virágkorukat élik. Ez azt jelenti, hogy ha a céged nem kommunikál magáról rövid videók formájában (is) a közösségi médiában, akkor lényegében halálra van ítélve.

Elolvasom
Le fognak állni a Facebook hirdetéseid…

Le fognak állni a Facebook hirdetéseid…

…ha július 10-ig nem adod meg a Metának, hogy a Facebook hirdetéseidnek kik a kedvezményezettjei, és hogy ki fizet utánuk! Ez az új és a jelenleg futó kampányok esetében is igaz, úgyhogy érdemes mi...

Elolvasom