A karácsony körüli vásárlási láz kihasználása érdekében alkalmazott keresőmarketing egy kiváló példája annak, hogy ez az eszköz milyen remekül célozható, illetve milyen könnyen és gyorsan változtatható taktikai marketing fegyver. (Ezt az ötletet az angol nyelvű PPC Blog-on találtam.)
A karácsonyra ajándékot vásárlókat a vásárlási szokásuk szerint két nagy csoportba sorolhatjuk: a korai és a késői vásárlókra. (Persze lehetne más szempontok szerint is csoportosítani, de esetünkben most ez szempont a lényeges.)
A korai vásárlók azok, akik már jóval az ünnep előtt elkezdenek az ajándékok után járni, és általában decemberig vagy december elejéig be is szerzik azokat. Az ilyen vásárló egyébként tipikusan nő, és vásárlási döntéseiben nagyon racionális. Mivel bőven van ideje az információszerzésre, ezért nagyon árérzékeny, viszont a termék azonnali rendelkezésre állása nem túl fontos neki (pl. tud várni egy megrendelt termékre akár néhány hetet is).
A késői vásárló jellemzően halogatja a vásárlást, ezért időhiánnyal küzd, aminek következtében hiányosabb információk alapján, és más szempontok szerint dönt, mint a korai vásárló. Nem meglepő módon a tipikus ilyen vásárló férfi. :) Fontos számára, hogy minél hamarabb, még az ünnepek előtt hozzájusson az ajándékhoz, ezért hajlandó többet is fizetni adott esetben.
Lássuk a keresőmarketing szerepét: a két jól elkülöníthető csoportot különböző időszakokban, különböző üzenetekkel kell megcéloznunk. Mivel rövid távú és december elején gyorsan változtatásra kerülő üzenetről van szó, ezért a természetes keresőoptimalizálás nem megfelelő eszköz, viszont a pay-per-click (PPC, “fizetett keresőtalálat”) eszközöknek ez egy igazán testhezálló feladat.
A korai vásárlókat szeptember végétől nagyjából december első hetéig lehet “megfogni”, a hirdetésben pedig olyan kifejezéseket kell alkalmaznunk, amik befolyásolhatják a döntéseiket. Ezek olyan szavak, amik a nagyon kedvező ár/érték arányt hangsúlyozzák, pl. a termék/szolgáltatás kiváló minőségét, kedvező árát, vagy a hozzá kapcsolt kiegészítő szolgáltatásokat (pl. ingyenes házhozszállítást).
A késői vásárlóknak viszont az a fontos, hogy lehetőleg minél egyszerűbben és időben megkapják a kívánt terméket, ilyen kifejezések lehetnek pl.: “szállítás raktárról”, “garantált 3 napos házhozszállítás”, stb. A nekik szóló hirdetéseket december első hetétől egészen karácsonyig érdemes futtatni.
Ez a példa is jól mutatja, hogy mennyire rugalmasan és hatékonyan használhatóak a PPC megoldások!