Mesterséges intelligencia: 3 stratégiai kérdés, amit meg kell válaszolnod

A mesterséges intelligencia használata nem cél, hanem eszköz! Ne az legyen a terved, hogy ha kell, ha nem, használni fogod az AI-t, hanem az, hogy jól használd, és valóban hatékonyabbá tedd vele a munkád!

Nem azért kell használni a mesterséges intelligenciát, mert az trendi vagy menő. Azért kell használni a mesterséges intelligenciát, mert meg tudja könnyíteni és fel tudja gyorsítani a munkavégzést – feltéve, hogy jól használod!

A mesterséges intelligencia mit sem ér stratégia nélkül!

A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy előbb-utóbb minden iparágban gyökeres változásokat fog hozni a mesterséges intelligencia. Időben kell lépnie minden cégnek, ha nem akar lemaradni a versenytársak mögött. Vállalkozások jövője múlhat azon, hogy jól ki tudják-e használni az AI-ban rejlő lehetőségeket.

Évekkel ezelőtt még speciális kódolási készségek kellettek ahhoz, hogy valaki használja a AI-t. Mára viszont olyan felhasználóbaráttá váltak a mesterséges intelligenciával működő szoftverek és eszközök, hogy gyakorlatilag bárki meg tudja tanulni jól használni őket.

A megnövekedett hozzáférhetőség miatt nem kérdés, hogy bárki a hasznára tudja fordítani, függetlenül attól, hogy milyen munkakört tölt be vagy hogy milyen céget vezet. Egyedül az a kérdés, hogy hogyan fogja tudni megkönnyíteni vele a munkáját.

Ahhoz, hogy választ tudj erre adni önmagaddal kapcsolatban, 3 stratégiai kérdést kell megválaszolnod!

#1: Mi a cél?

Bármilyen klisés is ezzel a kérdéssel kezdeni, nagyon fontos hangsúlyozni! Sokan hajlamosak abba a hibába esni, hogy rögtön az eszköz felől közelítenek meg egy kérdéskört, és nem a kitűzött célokat veszik alapul.

Pedig egyszerű megérteni a különbséget: nem azzal a kérdéssel szokás belépni a konyhába, hogy “ma milyen turmixgépet használjak” vagy hogy “ma mire használjam a turmixgépem”. Az első kérdés az, hogy mit akarsz készíteni. Ha erre megvan a válasz, akkor fogsz tudni elgondolkozni az elkészítés módján. (Hiába akarod a turmixgépet használni, ha alkalmatlan arra, hogy steaket süss vele.)

Egy szó, mint száz: vázold fel a célt! Milyen problémát akarsz megoldani? Milyen feladatot szeretnél (gyorsabban) befejezni? Mire keresed a választ? Előbb legyen meg a cél, és csak azután kezdj el dolgozni a felé vezető úton, azaz a folyamaton!

 #2: Tényleg megkönnyíti vagy felgyorsítja a munkát az AI használata?

A mesterséges intelligencia egy eszköz a kezedben, amit nem azért kell használod, mert az “menő”, hanem azért, mert képes hatékonyabbá tenni a munkavégzésed. Azokban az esetben, amikor nélküle gyorsabban vagy könnyebben tudsz dolgozni (tehát gyakorlatilag nem tesz hozzá érdemben semmit az adott feladat elvégzéséhez), teljesen felesleges használnod.

Vannak olyan feladatok, amikkel órákat töltesz, de az AI képes megcsinálni néhány perc alatt. Vannak ismétlődő teendőid, amelyeket pillanatok alatt elvégezhet helyetted az AI. Vagy vannak olyan feladataid, amelyek elveszik az időt más, fontosabb dolgoktól, pedig az AI is meg tudja csinálni őket helyetted. Ezekre kell koncentrálnod!

Értékeld át, és vizsgáld felül a munkafolyamatokat!

Koncentrálj azokra a nagyobb értékű munkákra, amelyekre több kapacitás juthat, ha a kevésbé értékes (monoton, adminisztratív, stb.) feladatokat gyorsabban elvégzi helyetted a mesterséges intelligencia. (Az megintcsak zsákutca, ha a felszabadult időt teljesen felesleges dolgokra használod fel.)

#3: Jól be lehet építeni az adott munkafolyamatba a mesterséges intelligenciát?

A mesterséges intelligencia használata lényegében egy párbeszéd az ember és a “gép” között. Az embertől indul, aki lényegében parancsot ad az AI-nak, aki erre választ adva elvégzi a parancsot. Az így elkészült munka pedig visszakerül az emberhez, akinek jól kell tudni használni a gép által készített anyagot.

Az, hogy ez a folyamat így működik, számos lehetőséget és buktatót jelent egyidejűleg.

A marketing világában gyakori (és valóban releváns) példa, hogy a mesterséges intelligencia által generált szövegek és képek nem tekinthetőek véglegesnek és befejezettnek. Minél jobb parancsot (promptot) fogalmaz meg a marketingszakember, az AI annál jobb munkát végezhet, és annál kevesebb munka van vele utána – de csak a legritkább esetben tekinthető tökéletesen késznek és véglegesnek a generált tartalom. Éppen ezért nagyon nem mindegy, hogy a munkafolyamat melyik részébe és hogyan épül be az AI. Tudni kell vele jól kommunikálni, és tudni kell megfelelően értékelni és használni azt, amit létrehoz. (Ezt sokszor úgy szokták csúnyán megfogalmazni, hogy “shit in-shit out”: azaz, ha rossz💩 információt/parancsot adsz az AI-nak, rossz💩 választ is fogsz kapni tőle.)

Például, ha összegyűjtöd az összes visszajelzést, amit az ügyfelektől/vásárlóktól kapott a céged, azokat megfelelő módon kell átadnod az AI-nak ahhoz, hogy hasznosítható információkat mondjon neked róla. Jól kell megfogalmaznod felé a kérésed/kérdésed, majd pedig jól kell tudnod felhasználni a kapott választ. A visszajelzésekkel kapcsolatban kérheted tőle például azt, hogy emelje ki a három legtöbbször megfogalmazott kritikát. De ahhoz, hogy ezt jól meg tudja tenni, nem mindegy, hogyan és milyen formában bocsátod a rendelkezésére az adatokat. És ahhoz, hogy ennek legyen értelme, tudnod kell azt is, hogy mit kezdesz a kapott információkkal.

Összegzés

Itt az ideje elkezdeni használni a mesterséges intelligenciát, ha esetleg még nem tetted meg. Ez viszont nem azt jelenti, hogy ész alkalmazd mindenhez, anélkül, hogy átgondolnád, tényleg hozzátesz-e valamint a munkavégzéshez.

Úgy fogod tudni a legjobban beépíteni a mindennapjaidba az AI-t, ha előtte megválaszolsz 3 stratégiai kérdést:

  • Mi a célod az adott munkafolyamattal?
  • Valóban megkönnyíti-e a cél elérést, ha a mesterséges intelligenciát használod?
  • És vajon jól be tudod-e építeni a folyamatba az AI használatát?

Felül kell vizsgálnod a jelenlegi működést ahhoz, hogy megtaláld azokat a feladatokat, amelyekhez segítségül hívhatod a mesterséges intelligenciát!

Így fogod tudni elérni, hogy az AI ne elvegye a munkád (vagy megkérdőjelezze a céged létjogosultságát), hanem annyira támogatni tudjon téged, hogy minden eddiginél jobb eredményeket tudj elérni!

Végre tényleg működő online marketing

Ha szeretnél rendszeresen ehhez hasonló, érdekes és hasznos írásokat olvasni, iratkozz fel levelezési listánkra! De megtalálsz minket a közösségimédia-felületeken is: a Facebook-on, az Instagram-on, a TikTok-on, sőt még a YouTube-on is!

És számíthatsz ránk akkor is, ha képezni szeretnéd magad! Élő, személyes képzéseken várunk minden hónapban! Tekintsd meg jelenleg futó képzéseink listáját!

 

Ezeket olvastad már?

Az AI forradalma: Hogyan alakítja át a marketing világát a mesterséges intelligencia?

Az AI forradalma: Hogyan alakítja át a marketing világát a mesterséges intelligencia?

A mesterséges intelligencia térhódítása most már megkérdőjelezhetetlen. Arról azonban még csak találgatások vannak, hogy milyen változásokat hoz majd mindennapi életünkben. Elveszi például a munkán...

Elolvasom
A legjobb hirdetések alapja: a haszonérvelés

A legjobb hirdetések alapja: a haszonérvelés

Marketinges közhely, hogy az emberek érzelmeire kell hatni, ha azt szeretnéd, hogy vásároljanak tőled. Ahhoz azonban, hogy ez tényleg működjön, tudnod kell annak a módját, hogyan kell a terméked tu...

Elolvasom
Mesterséges intelligencia használata tartalomgyártáshoz: pro és kontra érvek

Mesterséges intelligencia használata tartalomgyártáshoz: pro és kontra érvek

Minőségi, eredményeket hozó tartalmakat rendszeresen létrehozni nehezebb, mint az sokan gondolják. Vajon ki tudja váltani ezt a munkát a mesterséges intelligencia? Rábízhatod az AI-ra, hogy állítsa...

Elolvasom