#1 Nem megfelelő kulcsszavakat használsz
Ha nem a megfelelő kulcsszavakat használod az AdWords kampányaidban, akkor annak két olyan következménye lehet, ami rossz: rákattintanak a megjelenő hirdetésre, vagy nem kattintanak rá a megjelenő hirdetésre.
Igen, jól érted! Ha egy számodra nem releváns kulcsszóra hirdetsz, akkor az is baj, ha rákattintanak, és az is, ha nem.
- Ha rákattintanak, akkor feleslegesen ment el a pénzed arra a kattintásra. És itt ne arra a 20-50-100-akárhány forintra gondolj, amibe az a kattintás került, hanem szorozd fel egy megfelelően nagy számmal, hiszen folyamatosan jönni fognak ezek a felesleges klikkek.
- Ha nem kattintanak rá, akkor pedig romlani fog az átkattintási arány (CTR). Látszólag tehát megspóroltál egy kattintást, valójában rontod a minőségi pontjaidat, ami a hirdetések drágulásához vezet.
Példa: Egy hiteleket közvetítő alkusz vagy, aki lakáshitel iránt érdeklődőket akar elérni. Az egyik kampányban a “hitel” szót is felveszed kulcsszónak. A probléma az, hogy rengetegen keresnek erre a szóra (vagy olyan dolgokra, amiben ez a szó szerepel), és így rengeteg olyan embernek is meg fog jelenni a hirdetés, aki igazából nem lakáshitel témában keresgél. A megoldás ilyenkor az, hogy célzottabb kulcsszót kell használnod, például a “lakáshitel”-t.
#2 Mellőzöd a kizáró kulcsszavakat
A kizáró kulcsszavak rendkívül fontosak az AdWordsben, mégis csak nagyon kevesen használják ezt a lehetőséget. Arra jók, hogy olyan teljesen irreleváns hirdetés megjelenéseket akadályozz meg, amik rontják az AdWords fiókod teljesítményét.
Az alábbi példa jól illusztrálja, hogy milyen egy tipikus problémás szituáció – amibe könnyen lehet, hogy te is besétáltál, ha nem használsz kizáró kulcsszavakat!
Példa: BMW autószalonod van, ahol kizárólag új BMW-ket árulsz. Ha a “bmw 325i” egy kulcsszavad (ami egy konkrét BMW típusra utal), akkor akaratod ellenére lehetséges, hogy a “használt bmw 325i”-re is meg fog jelenni a hirdetésed – pedig nyilvánvalóan nem téged keresnek ez esetben. Ilyenkor a “használt” szót kizáró kulcsszóként kell használnod, hogy elkerüld ezeket a megjelenéseket. De ugyanilyen kizáró kulcsszó lehetne a “szerviz” is, amennyiben a szalonod nem kínál szerviz szogáltatásokat.
#3 Nem használsz konverziómérést
Ha csak a kattintási adatokat nézed, akkor nagyon félrevezetheted magad, mert kattintásokkal semmire nem mész. Amire szükséged van igazából, azok:
- megrendelések,
- ajánlatkérések,
- regisztrációk,
- jelentkezések,
- vagy bármi más, ami fontos a cégnek.
Mennyibe kerül egy kattintás? Hány kattintás van? Teljesen mindegy, mert a jó kérdések ezek: Mennyiért szereztem egy megrendelést? Hány megrendelést szereztem?
Ráadásul ma már nagyon-nagyon egyszerű pontosan mérni ezeket a számokat, ezért is fájdalmas annyira ez a hiba.
Példa: Egy ügyféljelölt megkeresett minket, mert szeretett volna kétszer annyi látogatót az AdWordsből (tehát korábban is hirdetett már). Megkérdeztük, hogy miért pont ez a célja? Azt válaszolta, hogy azért, mert szeretne kétszer annyi megrendelést. Miután megmértük a konverziókat (amit korábban nem mért), kiderült, hogy közel sem hoz annyi megrendelést neki az AdWords, mint gondolta – mert a megrendelések java más forrásból jött. (Ez az eset finoman szólva sem egyedi…)
#4 A landing oldalaid nem passzolnak a hirdetésekhez
Ne ess abba a hibába, hogy ha jók az AdWords hirdetéseid, akkor utána már szinte mindegy, mi van a honlapon. Dehogy mindegy! Eleve nem lehet azt mondani egy hirdetésről, hogy jó, amíg nem nézzük meg, hogy milyen landing oldalra kerülnek a látogatók a kattintás után.
Azt is szoktuk mondani, hogy önmagában szinte egyik hirdetésről sem lehet kijelenteni, hogy jó vagy rossz. Mert egy hirdetés lehet jó egy adott landing oldallal társítva, de lehet pocsék is, ha egy másik oldalhoz használjuk. (Landing oldalnak nevezzük a honlapodnak azt az oldalát, ahová a látogató először megérkezik. Számtalan landing oldalad lehet, hiszen különböző hirdetésekhez különböző landing oldalak tartozhatnak.)
Az ökölszabály az, hogy a landing oldalnak folytatnia kell a hirdetésben megkezdett gondolatmenetet. Ha például azt mondja a hirdetés, hogy “rendelj kék sapkát”, akkor a landing oldal szóljon egyértelműen a kék sapkáról, amit meg is lehet rendelni azon a konkrét oldalon.
Példa: a kulcsszó, amire keresnek a “mérlegképes könyvelő képzés budapest”. Egy releváns hirdetés jelenik meg, de a kattintás utána a honlap főoldalára kerül a látogató, ahol az összes képzés szerepel, és még ki kell bogarászni a látogatónak, hogy melyik az őt érdeklő képzés. Ez nagyon nagy mértékben rontani fogja a konverziós arányt. (Konverziós arány = a látogatók hány %-ából lesz “üzlet”, azaz megrendelés, jelentkezés, ajánlatkérés, stb.)
#5 Nem kérsz segítséget
Az AdWords ma már majdnem olyan bonyolult, mint repülőgépet vezetni. Persze lehetséges, hogy egy 2 órás repülőtanfolyam után egyenesben tudsz tartani egy már a levegőben lévő gépet, de mi van, ha jön egy erősebb széllökés…?
Nem szégyen külső segítséget kérni – sőt: szerintem az a szégyen igazából, ha azért nem tud előrébb lépni a céged, mert mindenképp saját erődből akarod kezelni az AdWords hirdetéseket, ami nagyon nehéz.
Egy jó tanács: ne azt számold, hogy mekkora a költsége a segítségnek (könyvnek, tréningnek, szolgáltatásnak), hanem, hogy mennyit buksz azon, ha nem kérsz segítséget! Mennyi időd megy el feleslegesen, mennyi pénzt költesz el feleslegesen – és ami a legnagyobb költség szokott lenni: mennyi bevételtől esel el a nem elég jó hirdetések miatt…
Tanulnál még a Google AdWordsről?
Ha szeretnél többet tudni az AdWords témáról, ha szeretnéd megismerni részletesebben, hogy én (Gál Kristóf) és a Klikkmarketing milyen stratégiákat használ akár a saját, akár az ügyfelek AdWords hirdetéseinél, akkor rendeld meg a Google AdWords hirdetések készítése és optimalizálása című könyvünket! Ez egy nyomtatott könyv, amiben több mint 200 oldalon, érthető nyelven írok az AdWordsről!
1 megosztás = 1 “köszönöm, ez hasznos írás volt” :)