A Google a napokban jelentette be az angolul “auction insights”, magyarul a jól hangzó “aukcióstatisztika” névre hallgató új Adwords funkciót.
Mi az az Adwords aukció?
Az aukció az Adwordsnél az a folyamat, amely során a Google meghatározza a hirdetők által a kattintáskor megfizetendő árat (CPC-t). Minden egyes Google-ben lefutó kereséskor elindul egy ilyen aukciós folyamat. Az aukció során dől el, hogy mely hirdetések tudnak egyáltalán megjelenni, és hogy azoknak mi lesz a pozíciójuk és mekkora lesz a kattintási áruk.
Miért fontos ez a Google számára?
Évek óta küzdenek a hirdetők ennek az aukciós folyamatok megértésével, és egyre többen kérték, hogy komolyabb betekintést kapjanak a háttérben zajló dolgok működésébe. Mára elég sokat lépett már a Google a hirdetői versennyel kapcsolatos információk átadása érdekében, ott vannak például a megjelenési részesedésekkel kapcsolatos kimutatások. Azért nagy előrelépés a szóban forgó újdonság, mert most végre lesz valamennyi összehasonlítási alap a konkurens hirdetőkkel szemben, azaz lesz némi rálátás az ugyanazokért a keresésekért küzdő versenytársak eredményeire.
Persze nem jutunk igazán bizalmas információkhoz, de mégis nagy segítséget jelent az új kimutatás. Megválaszolja például azt a kérdést, hogy kik szoktak még indulni a szóban forgó aukcióban, tehát hogy kik a konkrét versenytársak a hirdetésben?
Mit nyújt az új aukcióstatisztika jelentés?
A jelentés egyelőre kulcsszó szinten mutat információkat, és csak egy-egy kulcsszó esetén lehet megvizsgálni a helyzetet (ez később valószínűleg változni fog). Jelenleg azoknál a kulcsszavaknál érhető el ez a jelentés, amelyek elértek egy bizonyos (jelentős) aktivitást a meghatározott időszakban.
5 különböző adatot kapunk a kimutatás keretében:
- megjelenítési arány,
- átlagos hirdetési pozíció,
- átfedési arány,
- fölötte megjelenés aránya,
- oldal tetején megjelenés aránya.
Ezek az adatok vethetőek össze a versenytársak adataival (versenytárs = akik ugyanazokban az aukciókban vesznek részt, kicsit pontatlanul fogalmazva: akik ugyanazokra a kulcsszavakra hirdetnek).
Így érhető el az Adwords aukcióstatisztika
Így néz ki az Adwords aukcióstatisztika jelentés
Mit jelentenek ezek az értékek?
Megjelenítési arány: a szóban forgó kulcsszóra irányuló keresésekkor milyen arányban jelent meg a hirdetés.
Átlagos pozíció: a hirdetések átlagos megjelenési pozíciója.
Átfedési arány: annak az aránya, amikor a versenytárs hirdetése a miénkkel együtt jelent meg egy keresés hatására.
Fölötte megjelenés aránya: annak az aránya, amikor a versenytárs hirdetése a miénknél jobb pozícióban jelent meg.
Oldal tetején megjelenés aránya: annak az aránya, amikor a hirdetés a felső, kiemelt hirdetési helyeken jelent meg.
Az adatok azokról a megjelenésekről szólnak, amelyek az adott időszakban ugyanazokban az aukciókban vettek részt, mint a mi hirdetésünk.
Persze kiváló betekintést engednek ezek az információk a kulcsszavak teljesítményébe, mégsem fednek fel semmi olyat, ami igazán bizalmas lenne, mint pl. földrajzi célzás, kulcsszó illesztési típusok vagy a minőségi pontszám. Csak annyit tudunk, hogy a hirdetőnek hirdetése jelent meg arra a kulcsszóra, ami például akármelyik illesztési típussal rendelkezhetett.
Mit mond a Google munkatársa?
“Semmilyen konkrét kampánybeállítást nem fedünk fel, ezek olyan adatok, amiket egyszerű Google keresésekkel bárki össze tudna írni”, nyilatkozta Bhanu Narasimhan, az Adwords egyik termékmenedzsere. “Ez a jelentés pusztán egyszerűbbé teszi az információkhoz történő hozzájutást, és azok megértését.”
A jelentés ugyan már mélyebb betekintést enged a konkurensek “dolgaiba”, de CPC (kattintási ár) értékeket továbbra sem szolgáltatnak ki. A jelentésekben szereplő információk csak a május 1. utáni eseményekre vonatkoznak, visszamenőleges adatok nem érhetőek el.
Hogyan válhat ez az Ön előnyére?
Egyelőre azt gondoljuk, hogy az új jelentés legnagyobb haszna az, hogy könnyen áttekinthetjük a konkurens hirdetőket, és hogy ők nagyjából hogyan szerepelnek hozzánk képest.
Ha konkrét (személyes) tanácsokat szeretne kérni akár az új funkció, akár más Adwords kérdés kapcsán (pl. milyen stratégiával lehetne eredményesebben hirdetni), akkor jöjjön el hozzánk egy konzultációra!
Forrás: Search Engine Watch