Mi a különbség a marketingügynökség, a reklámügynökség és a kreatív ügynökség között?

A marketingtevékenységet és kreatív tevékenységet folytató ügynökségekkel Dunát lehet rekeszteni. A sokszínű felhozatal azonban sokszor oda vezet, hogy nem tudni már, mi a különbség az egyes ügynökségek tevékenységei között.

Ebben a bejegyzésben a marketingügynökségek, a reklámügynökségek és a kreatív ügynökségek közötti különbségeket vizsgáljuk meg. Ha pont ügynökséget keresel, akkor ez az írás biztosan a segítségedre lesz, és ajánlom figyelmedbe egy korábbi, szintén a témához kapcsolódó cikkünket is: Ha ügynökségváltáson gondolkozol, olvasd ezt el először!

Marketingügynökség

A marketingügynökségek olyan szolgáltató cégek, amelyek elsősorban ügyfeleik marketingstratégiájának kidolgozásában és megvalósításában vesznek részt: részben, vagy akár teljesen átveszik ezeket a feladatokat. Ilyen értelemben szolgáltatásuk részét képezi többek között piackutatás, kampánytervezés, marketing tevékenységek menedzselése. Hosszú távú együttműködésre szerződnek ügyfeleikkel.

Általánosítani persze nem lehet: több típusát különböztethetjük meg a marketingügynökségeknek. Rendszerint meg lehet bízni őket átfogó marketing stratégia kidolgozásával, és a marketing tevékenységek teljes spektrumát működtetik is a stratégia szerint – ez azonban nincs kőbe vésve! Akad köztük olyan, amelyik csak a kivitelezéssel foglalkozik, a stratégia megalkotásával nem. És ennek a fordítottjával is találkozni: stratégákkal, akik viszont az operatív részét nem vállalják a feladatnak – a stratégia megvalósítására már nem lehet szerződni velük, csupán a stratégia megalkotására.

És megkülönböztethetünk olyan marketingügynökségeket is, amelyek egyetlen területre specializálódnak: például PPC kampányokra, e-mail marketingre, vagy mondjuk kizárólag offline marketingre.

Vállalkozóként akkor érdemes marketingügynökséget megbíznod, ha házon belül nincs, vagy csak minimálisan áll rendelkezésre szaktudás, illetve erőforrás a marketingtevékenység menedzselésére. Tehát ha nincs erre idő, vagy nem megoldható, hogy erre dedikált, hozzáértő munkatársak lássák el a feladatot, akkor a marketingstratégia kidolgozását és végrehajtását is ki kell szervezni egy marketingügynökségnek.

Onlinemarketing-ügynökség

Azok között az ügynökségek között, amelyek kifejezetten egy marketing terület szakértői, a legnagyobb számban onlinemarketing-ügynökségeket találni. Persze ezen a kategórián belül is nagy a szórás: amíg egyes ügynökségek csupán egy részterületre összpontosítanak (például a közösségi médiára vagy SEO-ra), addig más ügynökségek komplexebb szolgáltatást nyújtanak.

A komplex szolgáltatást nyújtó ügynökségek esetében megvan az az előny, hogy a különböző területek összehangolására, és így átfogó stratégia alkotására is nyílik lehetőség. Azok az ügynökségek, amelyek vállalják Google és Facebook hirdetések kezelését, social media felületek menedzselését, szöveges és audiovizuális tartalmak gyártását, hírlevelek írását, egy kézben tartva jobban átlátják a folyamatokat, és összetettebb stratégiát tudnak alkotni, valamint működtetni.

Reklámügynökség

A reklámügynökségek, ahogyan azt a nevük is sejteti, kizárólag reklámtevékenységekre összpontosítanak. Jellemző (ha nem is kivétel nélkül), hogy egy reklámügynökség végrehajtja azt, amit az ügyfél kér tőle, de a stratégiába nem szól bele. Ezért elsősorban akkor érdemes reklámügynökséghez fordulni, ha házon belül van mód a reklámtevékenység koncepciójának kidolgozására, és csupán a kivitelezést kell másra bízni.

Van mód olyan reklámügynökség megbízására is, amely a tervezésből, a koncepció megalkotásából is kiveszi a részét, ebben az esetben viszont jóval nagyobb árral kell számolni. Érdemes figyelembe venni azt is, hogy a reklámügynökségek fizetett csatornákon keresztül történő kommunikációra specializálódnak. Az őt megbízó cég márkáját vagy termékeit televízión, rádión, plakáton, videómegosztókon keresztül népszerűsítik, ez pedig további költségeket jelent.

A marketing és a reklám fogalmak nem szinonimái egymásnak. Amíg a marketing egy összetett fogalom, amelyik magában foglal lényegében minden olyan jellegű kommunikációt, amelyet egy cég vagy márka folytat a célközönségével, addig a reklám ennek csupán egyetlen eleme. Egy reklám általában kifejezetten direkt promóciós céllal jön létre, szemben más marketingtartalmakkal, amelyek olyan célokat is szolgálnak, mint az edukálás, a közösségépítés, a brandépítés, vagy akár a kapcsolattartás a vásárlókkal.

Kreatív ügynökség

A kreatív ügynökségek mindenek előtt kreatív tartalmak előállítására specializálódnak. Esetükben nem a kommunikációs csatorna és nem is a stratégia a kulcs, csupán az a kreatív anyag, amit termékként létrehoznak.

Ezek a kreatív anyagok olyan eredeti, magával ragadó, szórakoztató tartalmak, amelyek célja, hogy magukra vonják az emberek figyelmét. Ez lehet plakát, szórólap, reklámszöveg, videó, vagy bármi más olyan kreatív tartalom, amelyet valamilyen marketing célból vagy kommunikációs célból lehet felhasználni.

A kreatív ügynökségek fő tevékenysége így elsősorban grafikai tervezés, copywriting, animálás, és egyéb olyan kreatív tevékenységek, amelyek a tartalmak konkrét előállítására irányulnak.

Konklúzió

Természetes, hogy vannak átfedések a különböző ügynökségek szolgáltatásai között. Már csak azért is, mert vannak ügynökségek, amelyek többféle szolgáltatást kínálnak. Gyakori, például, hogy kreatív ügynökségek reklámügynökségként is funkcionálnak.

Általánosságban azonban megállapítható, hogy a marketingügynökségek a marketingkommunikáció stratégiai kidolgozására és megvalósítására koncentrálnak, a reklámügynökségek a promóciós célú reklámok gyártására, a kreatív ügynökségek pedig mindennemű kreatív tartalmak előállítására.

Cégvezetőként neked kell döntést hozni arról, hogy milyen ügynökség munkájára van szükséged. Ha egy reklám létrehozása a cél, akkor értelemszerűen egy reklámügynökséget érdemes felkeresned. Ha valamilyen rendezvényen szeretnél kreatív anyagokkal megjelenni, akkor kreatív ügynökséggel kell szerződnöd.

Ha pedig egy olyan marketingügynökséget keresel, amelyik az online marketinged összehangolt működtetésében segít, akkor velünk vedd fel a kapcsolatot! Ügyfélkapcsolati menedzser kollégánk felhív téged telefonon (munkaidőben általában 2 órán belül), és segít megtalálni a számodra legideálisabb módját annak, hogyan tudunk a segítségedre lenni.

Ezeket olvastad már?

Hírlevél, e-mail lista: fontos a leiratkozás is

Hírlevél, e-mail lista: fontos a leiratkozás is

Tegnap kaptam meg az ADÓnet.hu aktuális hírlevelét, és ennek kapcsán eszembe jutott valami. Az e-mail marketing korrekt alkalmazása során bizonyos, számunkra esetleg nem előnyös funkciókat is elérhetővé kell tennünk a listánk tagjai számára. Ilyen a hírlevelünkről történő leiratkozás is. Nem elég kipipálni ezt a dolgot azzal, hogy “ha nagyon akarja...

Elolvasom
Így működik a SEO az Instagramon

Így működik a SEO az Instagramon

A célközönséged tagjai fent vannak az Instagramon is. De vajon tudják, hogy a céged is fent van? Mit teszel annak érdekében, hogy megtaláljanak rajta? Itt az ideje, hogy felébredj a téli álomból, é...

Elolvasom
Kövesd profin a kampányaid UTM címkékkel

Kövesd profin a kampányaid UTM címkékkel

Ha aktívan kommunikálsz pl. a Facebookon, ha van email listád (és használod is), ha vannak Facebook, Insta és egyéb online hirdetéseid, akkor - ha profin akarod csinálni - címkézned kell a kampány ...

Elolvasom