Ha úgy érzed, hogy neked nem éri meg az AdWords, vagy nem éri meg eléggé, az nem a te hibád. Ez egy olyan összetett rendszer, aminek a használatát évekig tanulja egy szakértő, és akkor még mindig nem ismeri minden szegletét – hiszen mire megismersz valamit, már kifejlesztenek egy új dolgot. Ha vállalkozóként vagy marketingesként ez az egyik dolgod a száz közül, akkor nagyon nehéz helyzetben vagy – hiszen még azzal is meg kell küzdened, hogy melyik cikknek, melyik szakértőnek higgy.
2006 óta foglalkozom az AdWords rendszerrel (ekkor írtam az első cikkemet is a témában), és már annak is több mint 10 éve, hogy tanítom a használatát. Az itt felsorolt 5 hiba mindegyike komoly károkat okoz annak a hirdetőnek, aki elköveti.
Van olyan hiba, ami túlmutat az AdWords határain, és akár az egész marketing stratégiádat érintheti – ennek kapcsán fontos látni, hogy az AdWords csak egy eszköz, a marketing gépezeted egy része, ezért nem lehet teljesen elkülönítve kezelni.
#1 Nem ismered az AdWords alapvető működését és célját
Szerintem még akkor is fontos az alapvető működés ismerete, ha amúgy nem konkrétan te kezeled a hirdetéseket. Ez akkor is igaz, ha vállalkozó vagy, és akkor is, ha egy cég marketingese. Ha nem ismered az alapvető dolgokat, akkor még egyeztetni sem tudsz érdemben egy külsős szakértővel.
Ha pedig te magad vagy a felelős a vállalkozás AdWords hirdetéseiért, akkor pedig kötelező ismerned azt, hogy
1 – Miként “gondolkodik” az AdWords, azaz mi alapján dönti el, hogy mennyibe fog kerülni egy hirdetésed, hogy hányadik helyen fogja megjeleníteni a hirdetésedet a sorban, hogy egyáltalán meg fogja-e jeleníteni, vagy hogy úgy általában milyen helyeken lehet hirdetni az AdWords segítségével. Ha ezekkel kapcsolatban nem vagy képben, akkor – a helyzet különösebb dramatizálása nélkül – olyan a helyzeted, mintha át kellene venned egy utasszállító repülőgép irányítását, pedig életedben nem vezettél repülőt.
2 – Hogyan helyezkedik el az AdWords a marketing gépezetedben, azaz milyen alapfeltételei vannak annak, hogy igazán ki tudd használni a benne rejlő lehetőségeket. Ez messze nemcsak annyit jelent, hogy technikailag jól használja a vállalkozásod az AdWords hirdetéseket, hanem azt is jelenti, hogy van egy “gépezet”, aminek az AdWords szolgáltatja az üzemanyagot. Ha nincs ilyen gépezet, vagy van, de gyenge, akkor hiába világszínvonalúak a hirdetéseid, a végeredmény sajnos lehet gyenge.
Ha egy dolgot taníthatnék meg neked az AdWords rendszerről, akkor az biztosan a minőségi pont fogalma lenne. Ha a minőségi pontot és az őt megalkotó Google koncepciót jól megérted, akkor az – amennyiben konkrét lépéseket is teszel utána – radikális javulást fog hozni az AdWords eredményeidben.
Az alábbi videó a 3 órás AdWords Online Alapozó oktatóanyagunk egy 14 perces részlete.
#2 Nem használsz bővítményeket
2001 óta létezik az AdWords, és 2009 óta vannak már ún. bővítmények a rendszerben, amik mára komoly részét képezik a beállításoknak – még rengeteg olyan hirdető van, aki nem használja ezeket. Régen (kb. 3-4 évvel ezelőttig) extra “piros pontokat” lehetett szerezni, ha használtunk bővítményeket, de ma már kifejezetten bünteti a rendszer, ha nem használjuk őket.
Ebben a hirdetésben például látható néhány nagyon hasznos bővítmény:
1 – Belső link bővítmények: Étlap, Asztalfoglalás, Itallap – ezek olyan plusz linkek, amik konkrétan azokra az aloldalakra mutatnak, amiket a hirdetés beállítója külön beállított. Ez azért előnyös, mert a látogató így azonnal arra az oldalra juthat (pl. az étlapra), ami őt érdekli. Ezen kívül, ha nem is kattint ezekre a linkekre, akkor is egy csomó plusz információ átjut, például hogy van étlap és itallap a honlapon.
2 – Hely bővítmény: Itt látszik az étterem címe, telefonszáma, nyitvatartása. Ha olyan a bizniszed, ahol fontos információ például a lokáció (étterem, kávézó, edzőterem, fodrász, fizikai üzlet, vagy akármi hasonló), akkor bizony nagyon fontos, hogy egyből meg tudd mutatni a felhasználónak, hogy merre található a vállalkozásod.
Ezeken kívül még jó pár bővítmény van, amiket ráadásul tök ingyen használhatsz a hirdetésekben. Az ingyenesség azt jelenti, hogy külön ezek nem kerülnek pénzbe, mert a hirdetésed részét képezik. Ugyanannyiba kerül ezek nélkül a klassz lehetőségek nélkül hirdetni, mint használni őket.
Sőt, inkább azt mondom, hogy ezek olcsóbbá tudják tenni a hirdetéseidet, hiszen javítják a hirdetések minőségét (például azzal, hogy szívesebben, azaz gyakrabban kattintanak rá a felhasználók) – és a minőségi hirdetések mindig kedvezőbben kerülnek beárazásra a Google részéről, mint a gyengébb színvonalúak.
#3 Nem állítasz be kizárásokat
Az AdWordsben egyszerre kell két célt szem előtt tartani:
- Feltétlen hirdetni akarunk azoknak, akikről azt gondoljuk, hogy potenciális vevők lehetnek, és
- el akarjuk kerülni a hirdetést azoknak, akikből jó eséllyel nem lenne vevő. Ez azért különösen fontos, mert minden látogatóért fizetünk, és nem akarunk olyan látogatókért fizetni (akár 50-100-200, vagy még több forintot), akikről igazából már előre látható, hogy nem minket keresnek.
Egyik célt sem olyan könnyű elérni, de általában a nem profi hirdetők az utóbbi hibát követik el gyakrabban, azaz sok pénzt pazarolnak el olyan kattintásokra, amikből nem lesz vevő – és amiket amúgy meg lehetne úszni néhány egyszerű beállítással.
Az alábbi videó a 3 órás AdWords Online Alapozó oktatóanyagunk egy 4 perces részlete.
#4 Nem hirdetsz a “saját” kulcsszavaidra
A saját kulcsszavak azok, amik mögött egyértelműen az a keresési cél, hogy téged megtaláljon a felhasználó. A cégneved, a saját márkáid nevei, az általad kizárólagosan forgalmazott márkák nevei, illetve minden más olyan keresés “saját” kulcsszónak számít, ami mögött szinte bizonyosan téged keresnek.
Nekünk ilyen keresés például a klikkmarketing, a klikk marketing (van, aki külön írja kereséskor), az adwords mentor program (képzésünk neve), a gál kristóf adwords könyv (általam írt könyv), a látogatókból vevőt (az egyik könyvünk címe).
Három fő érvem van arra, hogy az ilyen saját kulcsszavakra miért kötelező (!!) hirdetned:
1 – Nagyon olcsóak ezek a kattintások. Mivel egyértelműen (vagy óriási eséllyel) téged keresnek, ezért nagyon nagy lesz az átkattintási arány (CTR – click through rate) ezeknél a hirdetéseknél – amit a Google nagyon alacsony kattintási árakkal honorál. Nekünk évi pár ezer forintba kerül az összes ilyen kattintás, pár forintos kattintási árakkal.
2 – Nagyon nagy a megtérülése ezeknek a kattintásoknak. Mivel egyértelműen minket keres az, aki ezekre a kulcsszavakra keres, ezért nagy eséllyel fog vásárolni, rendelni, kapcsolatba lépni velünk, ami bevételt generál. Butaság lenne nem hirdetni ezért az ilyen keresésekre.
3 – A trükkös vagy akár inkorrekt konkurensek hirdethetnek ezekre a keresésekre. Ha nem vigyázol, akkor lehetséges, hogy a saját cégnevedre vagy márkádra történő kereséskor nem a te linked az első a Google-ben, hanem egy konkurensedé. Így egy (akár) tuti vevőt veszíthetsz, pedig csak pár forint lett volna egy ilyen kattintás.
Összességében szerintem egy tudatosan és felelősen gondolkodó vállalkozásnak kötelező a saját kulcsszavaira hirdetni, hiszen ezek a hirdetések olcsóak, nagy a megtérülésük – viszont ezek hiánya nagy támadási felületet ad a konkurenciának.
#5 Nem a valóban lényeges dolgokkal foglalkozol
Reggeltől estig babrálhatsz a kulcsszavak licitálási árának állítgatásával, vagy a hirdetésekben történő egy-egy szó átfogalmazgatásával. Aztán jön valaki, 2 percig nézi a beállításokat, aztán hármat kattint, és az egész napi munkád által elérhető javulásnál tízszer akkor javulást ér el az eredmények tekintetében. Ez nem túlzás, ez simán lehetséges.
Ez az a pont, ami eléggé túlmutathat az AdWords hirdetéseken, mert akár az egész vállalkozásod szintjén igaz lehet ez, amennyiben vállalkozó vagy. Ha egy cég marketingese vagy, akkor pedig a cég marketingjére igaz lehet ez. Vajon a megfelelő dolgokat csinálod, amik a legnagyobb eredménnyel és hatással kecsegtetnek?
A Google AdWords önmagában is “alkalmas arra”, hogy akár havi 10-20 óra vele töltött idő ellenére se legyenek igazán jók a beállítások. Mindössze havi 1-2 óra munkával sokkal jobb eredményeket lehet elérni, ha a megfelelő dolgokat csináljuk.
10+ éves tapasztalatból mondom, hogy egy régebb óta futó AdWords fiókban akár egy-két megfelelő helyen elvégzett megfelelő beállítással óriási eredményjavulást lehet elérni. Az óriási eredményjavulás alatt nyugodtan értheted bármelyiket a következő verziók közül:
1 – Ugyanakkora eredmény elérése sokkal kisebb költségvetésből.
2 – Ugyanakkora költségvetésből sokkal nagyobb bevétel elérése.
3 – Kisebb költségvetésből nagyobb bevétel elérése. (Ez a fenti 2 kombinációja ugyebár.)