Ezt a 6 hibát ne kövesd el a céged blogjában

Ha komolyan veszed a céged online marketingjét, akkor egyszerűen nem engedheted meg magadnak, hogy a cégednek ne legyen egy rendszeresen frissített blogja. Nem azt jelenti ez, hogy konkrétan neked kell írnod (cégvezetőként ezt nem is igazán ajánlom), de a blog maga, mint eszköz, elkerülhetetlen. Van viszont jó pár buktató, amire érdemes figyelned.

Egyre több cégnek van blogja, ami szuper – de sajnos azt kell mondjam, hogy a többség még nem csinálja ezt jól. A Klikkmarketing könnyű helyzetben van, hiszen jómagam 2006 óta (!) blogolok, írtam már 5 könyvet, szóval van pár betű a kezemben, és nagyon élvezem is az írást. Viszont azt nekem is tanulnom kellett, hogy hogyan lehet jól írni (illetve jól szerkeszteni a kész írást), hogy a nagy lelkesedésből eredmény is legyen. A mai írásom arról szól, hogy mi az a 6 hiba, amit a legtöbben elkövetnek a saját cégük blogjában.

Két esetben jöhetnek ki ezek a hibák:

  1. Ha magadnak blogolsz. Ez esetben legyél kellően őszinte magadhoz, és ha felismered az alábbi jelenségeket, akkor igyekezz azokon változtatni! Muszáj valamennyit tanulni a blogolásról is, hiszen ez nem egy olyan képesség, amivel alapból rendelkezünk. (Van egyáltalán olyan a levegővételen, meg 1-2 ilyen életfunkción kívül?)
  2. Ha más blogol a cégednek. Ez esetben azt kell észrevenned, hogy az íród nem követi-e el ezeket a hibákat. Itt az okozhat ebben nehézséget, hogy rájössz, hogy nem jól csináljátok, de félsz attól, hogy csak macerád lesz azzal, ha elkezded bolygatni a témát. Nem a te feladatod megtanítani egy szövegírót a jó írásra, de a te feladatod, hogy olyan partnerekkel dolgozz, akik segítik elérni a valódi céljaidat. És az nem az, hogy csak ki legyen pipálva a téma, valódi eredmény nélkül.

Na nézzük, hogy mik azok a bizonyos gyakori hibák!

Hiba #1: Arról írni, ami (csak) téged érdekel

Ha szorosan kontrollálod a céged blog bejegyzéseit, azaz te magad írod őket, vagy valaki csinálja helyetted, de beleszólsz a témákba (amit rendkívül erősen ajánlok!), akkor könnyen megtörténhet az, hogy a személyes “ízlésed”, és az ötleteid nagyon befolyásolni fogják a témaválasztásokat. Az ezzel a probléma, hogy nem feltétlen azok a legjobb témák a céges blogod szempontjából, amiket te személyesen preferálsz.

A blog bejegyzéseknek mindig a cég célját kell, hogy szolgálják, azaz a megfelelő célcsoport egy valós problémájáról kell, hogy szóljanak.

Lehet, hogy most téged nagyon izgat X téma, amiről szívesen írnál, de a céged jövője szempontjából az a helyes, ha Y témáról írsz – és X-et muszáj jegelned, talán egészen hosszú időre is. (Személyes példa: ha mindig csak arról írnék, ami személyesen engem a legjobban izgat, akkor kizárólag “vállalkozós” témákról írnék, de az ilyen mértékben nem szolgálná a Klikkmarketing céljait.)

Ha szeretnél segítséget kapni abban, hogy számodra milyen témák lennének az igazán ütősek, vagy akár, hogy úgy általában mit kellene csinálnia a cégednek a blogolás terén, akkor kérj egy konzultációt (ehhez a “sima” online marketing szakértői konzultáció passzol a 3 típus közül)!

Hiba #2: Nem a közönséged nyelvén írni

Itt nem csak nyelvtani, vagy szóhasználati dolgokra gondolok. Gyakran előfordul, hogy a blogolók kvázi “maguknak” írnak, olyan nyelvezettel, olyan problémákról, olyan kihívásokról, ami számukra fontos – és nem a közönségük számára! (Személyes példa: ha én olyan blog posztokat írnék ide, ami számomra “érdekes”, akkor biztosan nem írnék arról, hogy mi értelme van a céged nevében blogolni – hiszen ez nekem annyira nyilvánvaló, hogy engem ez a téma már “nem érdekel”.)

Ahhoz, hogy a blogolást egy cég jól tudja csinálni, fontos a pontos közönség meghatározás. Különben azt sem tudjuk, hogy kinek akarunk írni, nem igaz?

Ha viszont pontosan tudod, hogy a blogban kinek “kell” írnod, akkor egy kis gondolkozással könnyedén feltárul, hogy milyen sztorik, milyen példák, milyen felvetések, milyen tanácsok, stb. lesznek azok, amikre felkapja a fejét a közönséged. (Személyes példa: a mi célcsoportunkba alapvetően azok a cégvezetők tartoznak, akik nem akarnak (már) maguk babrálni a blogolással, mert a cégüket akarják építeni. Ezért nem írok konkrét szövegírási tippeket

Tipp: ha külsős szövegíróval dolgozol, és ő nem ragaszkodik hozzá, hogy nagyon alaposan körbejárjátok, hogy kinek, miért, miről írjon, hanem csak úgy elkezdi gyártani a blog bejegyzéseket, az eléggé intő jel, hogy nem oké a dolog. A blogolásnál már ott eldől, hogy lesz-e értelme az egésznek, hogy mennyire pontosan és jól határozzuk meg a közönséget.

Hiba #3: Túl mereven, túl hivatalosan írni

A blogolás egy relatíve laza formátum, még akkor is, ha a téma esetleg az átlagosnál komolyabb. Az emberek nem doktori disszertációkat akarnak alapvetően olvasni, hanem szórakozni, tanulni, vagy leginkább szórakozva tanulni akarnak. (Itt most nyilván a céges blogokról beszélek, aminek az egyik alapvető célja az edukálás. Ha a Hahota Magazin blogját írod, akkor lehetsz kizárólag szórakoztató.)

Sokan túlgondolják ezt az egészet, és olyan mereven, hivatalosan, unalmasan írnak, hogy azt nem fogják szívesen elolvasni az emberek.

A legtöbb ember a neten nem olvassa végig a szövegeket (és így a blog bejegyzéseket sem), hanem átfutja, a számára érdekes részeket elolvassa.  Valószínűleg te sem olvasod el most ennek az írásnak minden szavát, hanem lehetséges, hogy a téged igazán érintő részeknél áll meg a szemed, és ott kezdesz tovább olvasni. Nem gondolom, hogy én vagyok a világ legjobb bloggere, de igyekszem lazán, olvasmányosan írni úgy, mintha személyesen mesélnék neked. Egy irodalomtanár biztos aláhúzna pár sort a szövegemben, de ezt én el tudom engedni – engedd el te is!

Hiba #4: Nem áttekinthető módon írni

A blogoláshoz azért valamennyire “lehet érteni”. Nyilván vannak, akiknek ez ösztönösen megy, de a legjobb írók azok, akiknek van ösztönös tehetsége + hozzátanulták, amit hozzá kell tanulni. Például azt, hogy hogyan kell tagoltan, érthetően, címsorokat és kiemeléseket úgy használva írni, hogy az a leginkább “átmenjen”.

Példa: ha ennek az egész írásomnak csak kb (“betűre”) a 20%-át olvasod el, akkor is átmegy szerintem a fő üzenet.

Hogy nem elég blogolni, jól kell blogolni, és hogy a jó blogolásnak mi a néhány kritikusan fontos ismérve. Persze nekem az a legjobb, ha az egész írásomat elolvasod, de ha csak alaposan átfutod, az is megfelelő.

Biztosan láttál már olyan blog bejegyzést, amit baromi nehéz volt olvasni, és így nem is olvastad el. Kisebb betűk, kisebb sorközök, esetleg fárasztóan hosszú sorok, ritka tagolás, címsorok hiánya, az egész egy rémálom. Nem olyan ördöngösség amúgy ez. Én például afféle sablonként használom szinte mindig ugyanazt a formátumot. Van egy erős főcím, egy jó pár soros alcím, utána általában egy személyes kapcsolódás jön (hogy miért írok erről a témáról, vagy “milyen jogon” írok a témáról), azután pedig jön egy címsor, egy rész szöveg, még címsor, még szöveg, ahová illik, ott kép illusztrációnak (amiknek szinte mindig van aláírása, hiszen az aláírást sokan elolvassák), és így tovább – a végén pedig mindig van egy elköszönős blokk. Maga a formázás a mai trendeket követi, hatalmas címsorok, relatíve nagy betűk, szellős elrendezés.

Hiba #5: Túlságosan elméleti síkon írni

Az emberek sokkal könnyebben értik a konkrét, életszerű példákat, mint az elméletet.

Ha megnézed, ebben az írásban is, szinte mindegyik igyekeztem olyan példákat írni, amiket könnyebben felismersz, és így jobban megérted, hogy mit akarok mondani.

Én próbálok mindig saját példákat írni, mert ez tovább hitelesíti a mondandómat. De lehet ügyfél példákat is hozni (szoktam is), megtörtént eseteket, akár friss sztorikat, mert ezek mind izgalmasabbá teszik az elméletet.

Az általában nem egy jó blog bejegyzés, ami kontextus nélkül, csak úgy leír valami amúgy hasznos tudást. Az emberek imádják a történeteket, az egész emberiség történelmére jellemző, hogy sztorikon keresztül adtuk tovább a tudást – és a jó példák is ilyen sztorik, szóval használd őket gazdagon a saját bejegyzéseidben.

Hiba #6: Nincs semmilyen CTA az írásban

CTA = call to action, azaz cselekvésre való felhívás. Egy blog bejegyzés az nem egy hirdetés, de azért mégiscsak van valami célja.

Akkor jók a céged bejegyzései, ha tényleg értéket adnak az olvasónak, de azért képesek valahogy továbbvinni az arra nyitott érdeklődőket a vevővé válás irányába.

Ha megnézed, ez az írásom is (remélem…) jelentős értéket ad, abszolút nem mondhatod azt, hogy ez egy kamu írás, amiben csak magunkat promózom – de azért oda van rakva egy-egy link, hogy ha szeretnél továbblépni egy együttműködés irányába, akkor könnyedén meg tudd azt tenni.

Ez az egész “CTA nélküliség” akkor jelenik meg egy cég blogolásában, ha igazából nem értik, hogy miért csinálják. Sokan azért bíznak meg valamilyen szövegírót, hogy csináljon blog bejegyzéseket, mert már 100 helyen hallották, hogy “kell blogolni”. De aki ezt csinálja, az nem érti az egész célját.

A cél az, hogy ahogyan az Online Marketing Iránytű videóban is mesélem, hogy melegítsük az érdeklődőket. Hogy a hideg állapotukból annyira forró érdeklődők legyenek, akik készen állnak majd a vásárlásra. Persze nem kell ezt egy lépésben megtenni, de ha egy blog bejegyzésnek semmilyen ilyen hatása nincs, vagy ezt a hatást nem tudja például konverzióra váltani a cég, akkor végül értelmetlenné válik az egész.

Az egész mai írásom tanulsága két mondatban: nagyon fontos, hogy a cégednek is legyen blogja, amibe lehetőleg hetente egyszer kerüljön fel friss írás – de ez az írás ne azért szülessen, hogy kipipáld a dolgot, hanem hogy elérje a valódi célját, azaz hatást gyakoroljon az érdeklődőre. Hatást pedig úgy tud kiváltani, ha többek között a fenti 6 dologra figyelve készülnek el az írások. Ha szeretnél segítséget kérni ehhez, vagy úgy általában az online marketingedhez, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!

Ezeket olvastad már?

6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned

6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned

Ha elég tökös lennék, akkor odamennék hozzád, és két kézzel megráználak, hogy “ember, mit nem értesz azon, hogy muszáj a cégednek blogolnia?”. De nem vagyok én ilyen tökös, úgyhogy írtam inkább egy...

Elolvasom
Mennyit érdemes költeni Google Ads hirdetésekre?

Mennyit érdemes költeni Google Ads hirdetésekre?

2006 óta foglalkozom Google Ads hirdetésekkel. A legtöbbször feltett kérdés talán éppen ez, mint a címben. Sokan azt válaszolnák, hogy az attól függ - de én most tényleg elmagyarázom.

Elolvasom
Mi fán terem a landing page?

Mi fán terem a landing page?

Lapátolod a pénzt a Google Ads és Facebook kampányokba, építed a listád, küldöd az emaileket, derekasan posztolsz a közösségi médiában, szóval özönlenek a látogatók... de hova? Olyan oldalakra, aho...

Elolvasom