7 konkrét tipp a konverziós arány növelésére webshop tulajok számára (de más is tanulhat belőle)

Öntöd a pénzt a Google és a Facebook hirdetésekbe, amik egyre csak drágulnak. De mennyit foglalkozol azzal, hogy 100-ból ne csak 1 ember vásároljon, hanem mondjuk 2, netán 3? Ehhez adunk most pár gyorsan hasznosítható tippet.

A mai írás apropóját az adta, hogy az utóbbi néhány hétben jó pár (több mint 10) honlap auditot csináltam, és látom, mennyi potenciál van a legtöbb magyar webáruházban. Még azokban is, amikre azt mondom a tulajnak, hogy “baromi jól csinálod, szerintem a top 5%-ban vagy”. Javulni mindenki tud, max a már eleve igazán jók lehet, hogy csak kevesebbet, akik pedig még nem nagyon foglalkoztak ezzel a témával, azok akár meglepően sokat. (A jelenlegi forgalomtól függően havi akár milliókról, de minimum százezrekről beszélhetünk.)

  1. Próbáld ki az ingyenes szállítást!
  2. Nagyon figyelj a hajtás feletti részre!
  3. Használj kupon kódokat – de csak óvatosan!
  4. Hajts rá az elhagyott kosarakra!
  5. Készíts sokkal jobb termék információkat!
  6. Tedd nagyon könnyűvé magát a rendelést!
  7. Tedd jobbá a webshopod mobil verzióját!

#1 – Próbáld ki az ingyenes szállítást!

Felmérések szerint a kosárelhagyások 50% a szállítási költség miatt van. Szóval 100 olyan látogatóból, aki betett valamit a kosarába, de végül nem rendelte meg, 50 azért tette ezt, mert rájött, hogy az árra még szállítási költség is rakódik (vagy egyszerűen meglepődött a költség nagyságán). Szóval ha magas a kosárelhagyások aránya a webshopodban, akkor érdemes lehet kísérletezned az ingyenes (esetleg a nagyon olcsó) szállítás bevezetésével.

Ebből nem szabad érzelmi kérdést csinálni! Ez egyszerű matek: vagy megéri, vagy nem.

Lehet azzal kísérletezni, hogy picit emelsz az árakon, és ezzel végülis kifizetteted a szállítást is, de észrevétlenül. Vagy lehet az is, hogy egyszerűen mostantól nem kérsz a szállításért pénzt (és az árakon sem emelsz), de a rendelések számának emelkedése miatt mégis megéri a dolog, hiszen nagyobb lehet a bevételed. Az is lehet, hogy a volumen növekedés miatt jobban ( = olcsóbban) tudsz majd árut beszerezni, vagy akár jobban tudsz alkudni a szállítási költségből – és így végül megint majdnem a pénzednél lehetsz.

Tehát amikor az ingyenes szállítást, mint lehetőséget kóstolgatod, akkor legyél körültekintő! Nem arról van feltétlen szó, hogy mostantól minden szállításon “buknál” valamennyit, mert lehet, hogy a pozitív hatások korrigálják a veszteséget.

#2 – Nagyon figyelj a hajtás feletti részre!

A “hajtás”, mint kifejezés a nyomtatott újságok világából ered. Talán még ma is vannak olyan lapok, amik félbe vannak hajtva, és az egészet csak akkor látod, ha széthajtod az újságot. Itt volt a “hajtás feletti rész” az a rész, amit az újságos standon ránézésre láttál. A honlapoknál ez azt a részt jelöli, amit görgetés nélkül látsz. Amit itt van, az elképesztően fontos, hiszen az dönti majd el, hogy csinál-e valamit a látogató. Kattint-e, vagy lejjebb görget-e.

Rengeteg dologgal lehet babrálni egy webshopban, amivel növelhető valamennyire a konverziós arány, de ha ezek közül elsősorban arra koncentrálsz, ami a hajtás felett történik, akkor érheted el a leggyorsabban a legnagyobb javulást.

A tipp tehát végülis az, hogy jól válogasd meg, hogy minek adsz helyet a hajtás felett, és mit teszel ez alá. Külön kell persze tesztelni a különféle eszközökön ezt, hiszen egy laptopon is más lesz ez és egy mobilon is.

Ha van rá mód, akkor például a kosárba rakást érdemes a hajtás fölé tenni (vagy legalábbis tesztelni ennek a lehetőségét). Bizonyos tesztek igazolták, hogy ha a CTA (call to action = pl. a kosárba rakás gomb egy webshopban) hajtás felett van, akkor a konverziós arány akár 20%-kal magasabb lesz.

Jó példa az OnlineMarkaboltok.hu webshopban, hogy
a kosárba rakás gomb hajtás felett van asztali gépről nézve!

#3 – Használj kupon kódokat – de csak óvatosan!

Sok webshop pénztáránál van kupon kód mező, és sok webshop tényleg használ kuponokat, ami egy jópofa és hatékony eszköz. Csakhogy, azoknak a vevőjelölteknek ez gyakran frusztrációt okoz, akiknek nincs kupon kódjuk. Mert ha meglátják ezt a mezőt, akkor arra gondolnak, hogy “ezek szerint lehetne kuponom?” – és talán elkalandoznak kupon keresés miatt, és végül nem vásárolnak.

De van egy klassz megoldás ennek a kivédésére, amivel egyben konverziós arányt is növelhetsz, ráadásul a listádat is építeni tudod. A tipp a következő, amit érdemes kipróbálnod:

tegyél “forró helyekre” (akár a főoldalra, vagy termék oldalakra, vagy kilépéskor megjelenő felugró ablakba, vagy akár fizetett Facebook hirdetésbe is) letölthető kuponokat, amiket regisztrációért cserébe azonnal elküldesz.

Ezzel építheted a listádat, és aktivizálni tudod azokat, akik szívesen élnek a jó lehetőségekkel – mint pl. egy kuponnal elérhető ingyenes szállítási opció, vagy 1000 Ft kedvezmény.

Nyilván ez úgy tud rentábilisan, azaz pénzügyileg is fenntarthatóan működni, ha az áraid úgy vannak kialakítva, hogy akár az is megéri neked, ha minden egyes vevőd használ valamilyen kupont. Ha valakit arra “nevelsz”, hogy már az első vásárlásánál adsz neki kupont, akkor a későbbiekben ezt tovább fokozhatod azzal, hogy mindig küldesz valami kupont. Például minden vásárláshoz, vagy minden hónapban, akár mindig másra vonatkozóan. Egyszer ingyenes szállítást jelenthet, egyszer ajándékot, egyszer árkedvezményt.

Extra tipp: mindenképp Ft értékű kupont használj, ne százalékosat, mert hiába jelent végül ugyanannyit például egy 10.000 Ft-os vásárlásnál egy 10%-os kedvezmény és egy 1000 Ft-os kedvezmény, az 1000 Ft-osnak jobb a hatása pszichológiai értelemben, azaz jobban “érzik” a vevők a hatását.

#4 – Hajts rá az elhagyott kosarakra!

Nemzetközi adatok szerint átlagosan 70% (!!!) a kosárelhagyás aránya az e-kereskedelemben. Lehet, hogy neked ennél sokkal alacsonyabb (egyáltalán tudod, hogy nálad mennyi? ha nem, akkor talán érdekelhet egy konzultáció egy szakértőnkkel), de akármekkora is, nem lenne rossz, ha csökkentenéd az arányát, nem igaz?

Itt most nem arra gondolok, hogy miként lehetne “eleve” csökkenteni ezen a számon (bár ez is egy nagyon fontos téma), hanem hogy miként lehetne “megmenteni” azokat a kosarakat, amiket már valaki elhagyott. Hogyan tudnánk utánuk menni azoknak a látogatóknak, akiknek ott várakozik az elhagyott kosara?

Alapvetően 4 irány van, ahogyan ezt kezelni lehet:

  1. Exit popup, avagy kilépő popup, avagy kilépéskor felugró ablakok. Ez azt jelenti, hogy ha van valami egy látogató kosarában, és a popup szoftver azt érzékeli, hogy az illető elhagyni készül a honlapot (mert az egérrel “kiment” a honlapról például), akkor felugrik egy popup. Felugorhat például egy olyan “csak most, csak itt” kuponos ajánlat, ami megmentheti az adott kosarat.
  2. Remarketing hirdetések. Mérőkódokkal könnyedén bemérhető, hogy kinek van elhagyott kosara. (Látta a kosár oldalt, de nem látta a köszönőoldalt…) Ha elég sok ilyen eset van, akkor az ilyen kosarat otthagyó embereknek lehet hirdetni Facebookon vagy Google Ads-ben akár úgy, hogy “hahó, itt vár a kosarad, gyere és fejezd be a vásárlást!”. Ilyenkor szintén lehet akár egy aktuális kupon kóddal növelni a motivációt.
  3. Emailes figyelmeztetés. Ez persze csak akkor működik, ha regisztrált az illető, és a webshop motorod képes ezt a funkciót megoldani. Azért is érdemes például 3-as tippben említett “regisztrálj a kuponért” megoldást használni, mert így sokkal nagyobb az esélye, hogy a kosarát végül elhagyó ember egy regisztrált látogató, akinek akár tudunk emailt küldeni ilyen esetben.
  4. Rátelefonálás. Ez már lehet, hogy túl nyomulós neked, és technikailag is csak akkor lehet megoldani, ha tudsz telefonszámot, és van valamilyen CRM rendszer szerűséged – de attól még működhet. A lényeg annyi, hogy egy kedves telefonban lehet érdeklődni, hogy aktuális-e a kosár, esetleg segíthettek-e valamiben. Persze kupont ekkor is lehet ajánlani, azaz ez szinte mindig jolly joker.

#5 – Készíts sokkal jobb termék információkat!

Sajnos a legtöbb webshopban pocsék termék infók vannak. Mintha a legtöbben meg akarnák úszni ezt, és szükséges rossznak látnák. Pedig ez olyan, mintha az üzletedben az eladók nem mondanának semmi érdemit a termékekről, hanem ha érdeklődnék egy hajsütőről, akkor annyit mondanának: “Ez egy Rowenta hajsütő, 800 wattos. 2 év rá a garancia.” – vajon mennyire lennének elégedettek a vevők?

Vesd össze azzal, ha ugyanez az eladó ebben a helyzetben elkezdeni mesélni a hajsütőről, a márkáról, a watt érték jelentőségéről, hogy kinek ajánlja igazán ezt a terméket, és kinek nem, stb. Márpedig a webshopodban pontosan ugyanez történik, ha a szokásosan gyenge temrék leírásod van, vagy ha a szokásosnál sokkal jobb.

Nem kell ezt túlgondolni. Egyszerűen ne “szükséges rossz”-nak lásd azt, hogy a termékekről képeket és leírásokat kell feltenni, hanem gondolj rá úgy, hogy a termékoldal ezen részei tulajdonképpen passzív értékesítők, akiken az múlik, hogy hány látogatót tudsz elégedetté tenni! Lehet, hogy nem 3 perc így egy termék, hanem 15, de ha jó munkát végzel (vagy végeztetsz), akkor ez befektetés, mert ez mostantól növelni fogja a webshopod konverziós arányát.

Dolgok, amikkel jobbá teheted a termékinfókat:

  • jobb minőségű “fő” fotó a termékről (minőség = technikailag értem, hogy jobb maga a kép, például élesebb, jobb a fény)
  • jobb beállítású “fő” fotó (itt inkább azt értem, hogy jobban “érthető” a termék, jobb helyzetben van, jobb szögben látszik)
  • több fotó, több irányból, több helyzetből
  • legyen a termékről egy rövid, akár 1-2 mondatos leírás, ami érthető és beszédes (“Ez egy 800 Wattos hajsütő, amit otthoni, szokásos használatra szántak, 2 év garanciával.”)
  • legyen hosszabb, sokkal részletesebb leírás is a termékről (ezek nem műszaki adatok, hanem akár olyasmi, hogy “ez a hajvasaló kitűnő ajándék lehet karácsonyra, mert nem már kellemetlenül drága, de mégis minőségi termék”, vagy “ezzel nem fogod leégetni a lakást, mert van beépített lekapcsoló automatika, ha elkezdene túlmelegedni a burkolat”)
  • legyen részletesebb és érthetőbb infó a garanciáról (meddig él, pontosan mire szól, hogyan lehet érvényesíteni, stb. – tehát ne csak “2 év a garancia” legyen odaírva)
  • legyen releváns és érthető műszaki információ (méretek, súly, teljesítmény, szín, egyéb releváns műszaki adatok)

Érthető és meggyőző garancia “bemutatás” – mennyivel másabb, mintha csak oda lenne írva, hogy “2 év”?!

# 6 – Tedd nagyon könnyűvé magát a megrendelést!

Jó pár webshopban például csak egy macerásabb regisztrációs folyamat után lehet rendelni. Ma már sok felhasználó nem fogadja ezt el, mert nagyon sok helyen lehet már nagyon egyszerűen vásárolni. Az adatok azt mutatják, hogy ahol lehet vendégként, regisztráció nélkül vásárolni, ott nő a konverziós arány, mert például csökken a kosárelhagyás.

Adj választási lehetőséget! Aki akar, az regisztráljon, de aki nem akar, az vásárolhasson vendégként, csak a legszükségesebb adatok megadásával.

Persze őket utólag, vagy a vásárlási folyamat későbbi szakaszában is megpróbálhatod rávenni a regisztrációra, de egy a felhasználó számára feleslegesnek tűnő regisztrációval kár lenne elriasztani.

Magát a regisztrációt pedig teheted sokkal könnyebbé, például azzal, hogy biztosítasz Facebbok vagy Google (vagy más releváns) fiókkal történő regisztrációt. Ez azt jelenti, hogy a honlapod át tud venni adatokat például a Facebooktól, ha az illető be van jelentkezve a Facebookba, és így a nevét, email címét, és akár más adatait nem kell külön bepötyögnie. Ezeket a fejlesztéseket egyszer kell megcsinálni (de az is lehet, hogy a webshop motorod alapból tudja, csak be kellene kapcsolni), de utána valószínűleg vevőket nyersz általuk.

Facebook és Google belépési lehetőség, ami megkönnyítni a vásárlást

#7 – Tedd jobbá a webshopod mobil verzióját!

Ez most csak egy pont a 7-ből, ráadásul az utolsó – de ez ne tévesszen meg! Ma már a legtöbb webshopban a látogatók legalább fele mobilról internetezik. A számok általában azt mutatják, hogy a konverziós arány mobilról lényegesen alacsonyabb, akár 50%-kal rosszabb, mintha asztali gépről netezne valaki. Tehát mondjuk a látogatók felénél a konverziós arány fele olyan jó, tehát lehetséges, hogy a vásárlások 25%-áról (a felének a feléről) lamaradsz, és erről talán még csak nem is tudsz!

Ide nem tudok most nagyon konkrét tippeket mondani, mert minden webshop egyedi, de az általános (és talán szemfelnyitó) tippem az, hogy

egyszerűen nézd meg a webshopod mobilról, és próbáld meg “idegen” szemmel vizsgálgatni, megtalálni rajta termékeket, csinálni egy rendelést!

Jó az élmény? Mindent könnyen és intuitívan megtalálsz, amit keresel? Vagy macerásabb, túl sokat kell lapozgatni, nehezen válthatóak a képek, alig eltalálhatóak a gombot, és hasonlók?

A legtöbb magyar webshopnál nem az a helyzet, hogy már csak finomságokat kellene finom csiszolópapírral tökéletesre készíteni, hanem baltával kellene faragni egyáltalán a nagyjából megfelelő formára. Ezt ne vedd magadra, még akkor se, ha illik rád a leírás, mert nem a minősítgetés a célom, hanem a szemfelnyitás. Nem gondolom, hogy feltétlen óriási mobil felhasználói élmény szakértőnek kell lenni ahhoz, hogy akár a te webshopodat is jobbá tudd tenni a józan paraszti eszed segítségével.


Ha szeretnéd, hogy átnézzük szakértő szemmel a webshopodat, hogy mikkel lehetne akár jelentősen javítani az egész konverziós arányon, akkor rendelj egy Honlap auditot, amit pontosan erre találtunk ki! Ne tévesszen meg a név, lehetbe Webshop audit is a neve, csak valahogy el kellett nevezni.


Ha szeretnél ebben a stílusban még többet a Klikkmarketingből, és szereted a videós formátumot is, akkor feltétlen regisztrálj a jelenleg ingyenes, regisztrációért cserébe elérhető, 60 perces videós anyagunkért, amiben sok minden más mellett például a bástya posztok is szerepelnek témaként. A neve Online Marketing Iránytű, regisztrálj most, nem fogod megbánni!

Ezeket olvastad már?

AdWords Ajánlatkorrekció – Növeld a bevételed 2 kattintással

AdWords Ajánlatkorrekció – Növeld a bevételed 2 kattintással

Futnak AdWords Keresési és Display kampányaid, több ezer felhasználónak hirdetsz egyszerre. Ezek a felhasználók különböző paraméterekkel rendelkeznek, melyek befolyással lesznek vásárlási szándékukra, a vásárlás előtti döntéshozatalukra. Lesznek olyan felhasználók, akik valami okból kifolyólag szívesebben vásárolnak tőled. Például azért, mert olyan eszközt használnak mindannyian, mellyel könnyű vásárolni a webshopodban. Ezzel szemben...

Elolvasom
Keresési hálózat / keresőhálózat / search network

Keresési hálózat / keresőhálózat / search network

Az AdWordsben többféle szempont szerint csoportosíthatóak a hirdetések, de szerintem a legfontosabb két kategóriát a keresésre megjelenő- és a honlapokba beillesztett hirdetésfajták jelentik. Előbbire (a keresésre megjelenőre) a legkézenfekvőbb példa a Google keresőben megjelenő hirdetések, míg utóbbit például a Lakberinfo portál főoldalának jobb oldali sávjában “Google hirdetések” címszóval láthatja. A...

Elolvasom
Új szolgáltatásunk: Adwords konzultáció

Új szolgáltatásunk: Adwords konzultáció

Múlt héten kezdtem leleplezni az új (illetve megújuló) szolgáltatásainkat. Elsőként az Adwords auditot mutattam be, illetve elindítottam egy nyereményjátékot. A játék részleteit a linkelt bejegyzésben elolvashatja, a mostantól számított egy órán belül rendelést leadók még szerepelni fognak a holnapi sorsolásban! A ma bemutatott szolgáltatás sem kevésbé érdekes az Adwords téma...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob