Legyen egy icipici mikrovállalkozás, vagy egy több száz milliós cég, ma egy a marketinget komolyan vevő vállalkozás nem hagyhatja figyelmen kívül a Facebookot, mint marketing eszközt.
Igazából nem az a kérdés, hogy kell-e a Facebookon marketingezni, hanem hogy az adott cég adott szituációjában pontosan milyen módon kell használni a Facebookot. Ebben az írásomban ehhez szeretnék néhány könnyen emészthető tippet adni.
Nem állítom, hogy a Facebook minden lehetőségét mindenkinek használnia kellene – sőt. Kifejezetten azt szoktam mondani, hogy csak akkor használjunk bármit is, ha pontosan tudjuk, hogy miért, milyen céllal tesszük
“Posztolgatni”, azaz bejegyzéseket írogatni a cég Facebook oldalára csak azért, mert mindenki ezt csinálja: inkább ne! “Ma még nem posztoltam semmit, feldobok valamit”: inkább ne! “Szerezzünk minél több lájkot, az XY-éknak már 20.000 követőjük van!”: inkább ne!
Egy dolgot le kell szögezni: ma marketing büdzsé nélkül nem lehet, pontosabban nincs értelme bármit is kezdeni a Facebookon. Vagyis el lehet lavírozni ingyenes megoldásokkal is, ha valaki hobbi céget csinál. Ha nem fontosak a gyors és komoly eredmények. Most ők ne figyeljenek ide, legalábbis ne sértődjenek meg! :)
Muszáj tehát pénzt tenni a Facebook jelenlétbe, azaz hirdetni kell. Sokféle hirdetési mód és cél van a Facebookon, ezekből én most kiemelném azt a 3 dolgot, ami szerintem a komoly Facebook marketingezés alapja. Ha valaki padlógázzal akar előre haladni, akkor ezt kell csinálnia.
A három hirdetési cél a következő:
- Honlapra irányuló hirdetések – ezek célja végeredményben az értékesítés.
- Bejegyzések (“posztok”) hirdetése – hogy a FB kommunikációt tényleg sokan lássák, ne csak a követők 2-3-4%-a (átlagban ennyien látják ugyanis a posztokat hirdetés nélkül).
- Követőszerző hirdetések – hogy legyen elég követő (“lájkoló”), akiknek kommunikálni tudunk.
Logikai sorrendben elmondva: szereznünk kell elegendő követőt, akiknek aztán kommunikálni tudunk, akik végül vásárolni fognak. Ezek egyike sem megy már hirdetés nélkül, vagy legalábbis “nem úgy”. Nem tudunk elég gyorsan elég sok követőt szerezni hirdetés nélkül. Hirdetés nélkül az oldalunkat elvileg követőknek csak alig néhány százaléka látja, amiket írunk. Közben pedig akár a követőknek, akár a honlapon korábban járó látogatóknak, akár egyéb célcsoportoknak érdemes hirdetni, hogy emelkedjen az értékesítés volumene.
De nézzük az általam felállított fontossági sorrendben az egyes hirdetési célokat:
#1 Honlapra irányító hirdetések
Azért nyomulunk a Facebookon, hogy értékesítsünk. Lehet szofisztikáltan csinálni, összetett stratégiában gondolkodni, de ha a nap végén nem tudunk értékesíteni, akkor nincs értelme csinálni. (Fontos: én kis-közepes magyar cégekről beszélek, nem multikról, mert az más világ.)
A valódi fontos dolgok még ma is a honlapon történnek: ott lehet rendelni, vásárolni, ajánlatot kérni, feliratkozni a hírlevélre. Muszáj a honlapra irányítani a felhasználókat ahhoz, hogy ha nem is azonnal, de majd valamikor értékesíteni tudjunk.
Ha nagyon kicsi a büdzsé, akkor ezt a funkciót választanám még a 3 közül is. Hiszen ha el tudunk adni, akkor majd tudunk több pénzt visszatenni még több hirdetésbe, és majdcsak lesz büdzsé a többi témára is.
Ezt egyébként tovább lehet bontani 3 altémára:
- remarketing jellegű hirdetések
- követőknek szóló hirdetések
- idegeneknek szóló hirdetések
Most csak a remarketinget fejtem ki bővebben, aminek a lényege az, hogy olyanoknak hirdetünk, akik már jártak valamikor a honlapunk egyik oldalán. Fontos, hogy tudjuk, hogy mikor, és hogy melyik oldalon. Illetve melyik oldalon nem – ez is fontos. Ez alapján szépen meg lehet célozni azokat, akik látták az ajánlatkérésről szóló oldalunkat, de nem látták a “köszönjük, hogy ajánlatot kértél” oldalt, magyarul nem kértek ajánlatot.
Nekik kitűnően lehet hirdetni azzal a céllal, hogy kérjenek ajánlatot. Vagy ha a műszaki webshopban látták a vasalós oldalakat, de nem vásároltak, akkor nekik a vasalókat lehet hirdetni, nem csak úgy általában a műszaki cikkeket.
Azt állítom, hogy a honlapra irányuló hirdetések közül is ez az egyik legfontosabb: olyan messzire is elmegyek, hogy lényegében minden cégnek “kötelező” lenne remarketingeznie a Facebookon.
Bár azt írtam korábban, hogy muszáj eladni a Facebook segítségével (is), de ez nem azt jelenti, hogy azonnal, minden kattintás után valami komoly eladás lenne a cél. Nagyon jól tud működni az, ha “csak” egy csali igénylése érdekében megadja valaki az adatait, vagy egy belépő terméket vesz meg, ami egy relatíve olcsó, könnyen megvehető valami a cég kínálatából.
Persze ez utóbbi megoldásokhoz szükséges, hogy egyéb marketing rendszerek is támogassák a dolgot, tipikusan e-mail marketing, telemarketing, vagy akár postai direkt marketing. Tehát tenni kell azért, hogy a csali igénylőből vevő legyen, vagy a belépő ajánlattal élő vegyen még valami mást is, hogy igazán megérje a buli!
#2 Bejegyzések hirdetése
Követőket lehet, hogy így vagy úgy, de egész normális számban lehet szerezni akár hirdetés nélkül is (igazából valamiért szépítgetem a dolgot: szerintem nem lehet). Viszont azt lehetetlen elérni, hogy a Facebook oldalunkon megjelenő írásunkat arányaiban elég sokan lássák (és ne csak a követők 2-3%-a). Ha már foglalkozunk Facebook kommunikációval, akkor azért, hogy valami hatása is legyen, ma már a zsebünkbe kell nyúlni.
Nem érdemes azon fanyalogni, hogy “mit képzel a Facebook”, meg hogy “régen ez ingyen volt”, mert ez ma is elképesztően olcsó kommunikációs lehetőség, ha kiszámoljuk 1 felhasználó elérésének a költségét…
Aki igazán komolyan csinálja, és a marketing gépezete elég jól “ki tudja termelni” az értékesítéseket, az akár minden egyes írását is hirdetheti a Facebookon, mert megéri. De a minimum az, hogy a promóciós céllal készült posztokat támogassuk meg hirdetéssel, hogy tényleg elérjük azokat, akiket el akarunk (tipikusan a követőinket).
#3 Követők (lájkolók) szerzése
Néhány száz követővel, vagy akár néhány ezerrel is, szinte lehetetlen komoly eredményt elérni. Persze egy induló vállalkozás lehet, hogy minden egyes új követőjének örül, ami rendben is van. A probléma az, hogy “organikus módon”, azaz magától, vagy a lényeget kimondva: ingyen csak nagyon lassan lehet megfelelő számú követőt szerezni, aminek már érezhető hatása lehet az értékesítésre is.
Tehát érdemes pénzt szánni a témára, de kizárólag egy esetben: ha tudjuk, hogy miért csináljuk. Például mert majd napi egy alkalommal mindig posztolunk, amit sokszor meg is hirdetünk, hogy tényleg lássák. A posztok egy része promóció lesz, amiből közvetlen bevételre is szert lehet tenni, a többi követőt pedig (jó értelemben véve persze) addig győzködjük, amíg vásárlásra nem adja a fejét.
Összefoglalva a lényeget: három olyan hirdetési cél van szerintem a Facebookon, amit mindenképp érdemes pénzzel is “támogatni”, ezek fontossági sorrendben a következők:
- Eladás: finomabb megfogalmazásban a honlapra irányuló hirdetések, azaz viszem a felhasználókat a Facebookról a honlapra, ahol vásárolni, ajánlatot kérni, feliratkozni tudnak. Több opció van, ezek közül is a legütősebbek a remarketing jellegű hirdetések, amikor már tudunk ezt-azt a felhasználókról, például az alapján, amit a honlapunkon megnéztek.
- Bejegyzések: ha kommunikálunk a Facebookon a követőinkkel, akkor bizonyára nem csak 200 emberhez szólnánk a 10.000 ből. Hirdetések nélkül viszont pontosan ez történik…
- Követők / lájkolók: akkor van értelme igazából a kommunikálásnak, ha van kihez szólni. Ingyenes megoldásokkal csak lassú és nehézkes a követők számának növelése, ezért ha valaki komoly növekedést és eredmény szeretne, akkor muszáj fizetett hirdetésekkel is operálni.
——-
Ha igazán érdekli a dolog, és szeretne még többet tudni a témáról, akkor jöjjön el a következő Facebook workshopunkra! Ha tetszett az írás, a legkönnyebben egy megosztással tudja megköszönni – és még másoknak is jót tesz vele! :)