Új rovatot/kategóriát nyitok finomságok néven, ahol olyan érdekességekről fogok írni, amik még a gyakorlottab AdWords használók körében sem túlságosan ismertek.
Talán azzal Ön is tisztában van, hogy mik azok a “404-es oldalak”. Ha mégsem: a 404 az interneten használatos HTTP szabvány egyik ún. válaszkódjára utal, amit akkor küld a webszerver a látogató böngészőjének, ha a keresett (megnyitni kívánt) oldal nem található a szerveren. A hibaoldal kifejezés pedig azért helytálló, mert egy ilyen esemény tulajdonképpen egy hiba, amiről tájékoztatni illik a látogatót.
A 404-es oldal egy részlete a Primodesign.hu-n
Kisebb regényt lehetne írni ezeknek a 404-es oldalaknak a helyes kialakításáról. A Google Ads vonatkozása a dolognak a hirdetéseknél megadott fogadó URL-ek (vagy cél URL-ek) kapcsán vetődik fel. Ez az a webcím, ahová a Google az Ads hirdetésre kattintó felhasználót átirányítja.
A legjobb családban is előfordulhat egy-egy hiba, a legfigyelmesebb Ads használó is elgépelhet (vagy egyszerűen csak elnézhet) egy URL-t, és így rossz webcím kerül a hirdetés cél URL-jéhez. Ez azért “veszélyes”, mert a kattintások csak jönnek, a pénz megy, de bevételt nehezen fog hozni egy nem létező URL-re törénő átirányítás.
Öröm az ürömben, hogy az Ads képes felismerni a rosszul megadott URL-eket, s ilyen esetben ráadásul okosan le is állítja ezeket a hirdetéseket, megspórolva az ablakon kidobott pénzt. Igenám, de…!
Vajon hogy tudja kitalálni az Ads, hogy rossz egy adott URL? Nyilvánvalóan nem ül ott ezernyi Google alkalmazott, hogy végignézzék a többmillió hirdetést, hanem ezt is automata algoritmusok figyelik. A Google megvizsgálja a szándékosan rossz/értelmetlen URL-ekre feljövő oldalak tartalmát (pl. véletlenszerűen kiválasztott értelmetlen címek lekérésével), és ha sikerül ilyen oldalt találnia, akkor ezután azAds már fel tudja ismerni a hibaoldalakat.
Ez viszont csak akkor lehetséges, ha van ilyen hibaoldal. Tulajdonképpen alapértelmezettként a legtöbb webszerver képes ilyen hibaoldal megjelenítésére, és ez rendben is van (leszámítva, hogy az ilyen alapértelmezett 404-es oldalak finoman szólva nem túl felhasználóbarátak).
A gond akkor van, ha a honlap az összes hibás webcím esetén átirányítja a látogatót pl. a honlap főoldalára. Ebben az esetben egy konkrét aloldalra történő irányításnál (pl. egy konkrét termék hirdetésénél) nem lesz észrevehető a hiba, mert a Google Ads nem fog figyelmeztetni rá, és hacsak nem próbálja ki manuálisan a megadott URL-eket, akkor lehet, hogy ezért nem lesznek olyan hatékonyak a hirdetések, mint amilyenek lehetnének.
Összességében nem túl gyakori ez a hiba, de érdemes erről is tudni, és egyébként is ettől finomság a finomság. :)