Azt már mindenki tudja – hiszen az e-mail marketinghez konyító szakértők mindegyike legalább egyszer elmondta már, ahogy én is -, hogy az e-mail marketing (tágabban: direkt marketing) egyik nagy fegyverténye, hogy személyre szabható üzeneteket lehet vele célba juttatni.
Legegyszerűbb példa erre az, hogy névre szóló (“Kedves András!”) levelet küldhetünk, aminek hatására reményeink szerint kedvezőbb értékesítési eredmények érhetőek el.
De hol itt a hátulütő?
A MarketingProfs.com egyik írásában a szerző beszámol egy olyan jelenségről, amit a Continental légitársaság egyik e-mail marketing akciójával kapcsolatban élt át, s ami tényleges fejfájást okozhat (nekünk, akik e-mail marketinggel szeretnénk növelni az értékesítéseinket).
Mivel rendszeresen utazik az említett társasággal, ezért szerepel a cég adatbázisában, így hébe-hóba kap hírlevelet tőlük. Legutóbb az alábbi tárgysorú levelet kapta, s rögtön érdeklődni is kezdett:
A Continental speciális ajánlata Elaine Fogel számára!
Ha nem lett volna odabiggyesztve a neve, talán meg sem nyitja az e-mailt. De ott volt, tehát az ajánlat személyesen neki szól – naná, hogy elolvassa miről van szó!
És itt jött a csalódás… mert a megnyíló weboldalon egy olyan járatra szóló ajánlat sem szerepelt, ami Elaine lakóhelyének közeléből indult volna. A Continental tehát “lebukott”, valójában semmilyen személyes ajánlatról nem volt szó, a személyesség kimerült a címzett nevének emlegetésével.
El lehet képzelni, hogy mekkora érdeklődéssel fogja olvasni Elaine a Continental következő levelét. Valószínűleg ezek után meg sem fogja őket nyitni, hiszen egyszer már – kis túlzással azért – át lett verve.
Amit ebből a sztoriból érdemes nagyon megjegyezni: jó dolog a perszonalizált kommunikáció, de csak abban az esetben, ha tényleg releváns tartalommal tudunk szolgálni a címzettek számára. (Pl. Ha a példánál maradva valóban testre szabott járatokat hirdettek volna meg, Elaine lakóhelyének közelében.)