A robotika három törvénye

Múlt héten fejeztem be Isaac Asimov egyik korai művének, az Én, a robot című novelláskötetnek az olvasását. (Bár manapság többet hallani az ugyanilyen címen futó Will Smith főszereplésével játszódó filmről, maga a könyv 1950-ben íródott!)

A robotika három törvénye Asimov kitalációja, ami a robotizált világ egyfajta új “robot-alkotmánya”, az összes gyártott robot közös értékrendje. Az alaptörvények nélkül szinte lehetetlen az emberek és a robotok együttélése. (Asimov könyveiben az egyszerűbb robotoktól az emberhez megtévesztésig hasonló – és intelligens – robotokig többféle típus megtalálható.)

A három törvény a következő:

  1. A robotnak nem szabad kárt okoznia emberi lényben, vagy tétlenül tűrnie, hogy emberi lény bármilyen kárt szenvedjen.
  2. A robot engedelmeskedni tartozik az emberi lények utasításainak, kivéve, ha ezek az utasítások az első törvény előírásaiba ütköznének.
  3. A robot tartozik saját védelméről gondoskodni, amennyiben ez nem ütközik az első vagy második törvény bármelyikének előírásaiba.

Annyit kell még feltétlenül tudni, hogy a törvényeknek különböző az “erőssége”: az első a legfontosabb, a többi pedig sorban csökkenő fontosságú, de ez magukból a törvényekből is kiolvasható. Az említett könyvben szereplő novellákban jellemzően azok a helyzetek okozzák a galibát, amelyekben a robotok összeütközésbe kerülnek a 3 törvény ellentétes utasításaival, s ez megzavarja a működésüket (pl. meg kell menteniük egy embert, de a mentés a saját megrongálódásukkal jár, viszont ha megrondálódnak, nem tudják befejezni a mentést, …).

Nem akarom ezzel húzni az időt, a rövid lényeg tényleg annyi, hogy a sci-fi író fantáziavilágában a robotokba táplált alapvető program a fenti három pont betartásáért felel, és a törvényeknek prioritásuk van, felülről lefelé haladó erősséggel.

Valójában különösebben nem vagyok sci-fi rajongó, mégis bátran ajánlom mindenkinek a könyvet, mert nem csak egy meseszerű “robotos sztorigyűjteményről” van szó, hanem könnyen felfedezhető az író mögöttes mondanivalója az emberekről, a társadalomról. Különösen attól érdekes az egész, hogy majdnem 60 évvel ezelőtt íródott könyvről van szó, amikor még szinte semmilyen valódi információ nem állt rendelkezésre a robotokról, űrhajókról, űrutazásról…

A fő mondandómat egy holnapi bejegyzésben írom meg ezzel kapcsolatban, mert a bevezetés és a lényegi tartalom nagyon hosszú lett volna egyben tálalva. A robotika három alaptörvényének legalább a “tudom, hogy van ilyen is” szintű ismerete nélkül viszont nem volna az igazi a dolog.

Addig is: kíváncsi vagyok kitalálja-e valaki, hogy hová akarok ezzel a látszólag egyáltalán nem ide való gondolatmenettel kilyukadni? (Természetesen van üzleti vonatkozás a háttérben!)

Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

4 gyakori tévhit a Google snippet kapcsán (… de mi az a Google snippet?)

4 gyakori tévhit a Google snippet kapcsán (… de mi az a Google snippet?)

Próbáltam utánanézni, hogy van-e jelentősebb magyar nyelvű publikáció ebben a témában (hogy mi a téma az hamarosan kiderül), de utalásokon kívül nem találtam semmilyen használható cikket. A témát viszont nagyon fontosnak tartom, ezért most egy szerintem hiánypótló írással jelentkezem ezen a szép borongós napon! :) A Google “snippet” fogalma a...

Elolvasom
Ha nem ilyen tartalmakat gyártasz a TikTok-ra, akkor lényegében nem is vagy ott a TikTok-on!

Ha nem ilyen tartalmakat gyártasz a TikTok-ra, akkor lényegében nem is vagy ott a TikTok-on!

A TikTok népszerűségét nem igazán lehet vitatni. Remélem, már az sem kérdés, hogy a cégednek is ott a helye a TikTok-on: brutál magas az organikus (ingyenes!) elérések aránya, jó tartalommal elképe...

Elolvasom
Az Adwords tízparancsolata

Az Adwords tízparancsolata

A bibliai Tízparancsolat célja, hogy olyan alapvető “törvényeket” fogalmazzon meg a hívők számára, amik vezérfonalul szolgálhatnak a boldog élethez. Nem állítanám, hogy az eredményes Adwords hirdetések elengedhetetlen részét képeznék a boldog és kiegyensúlyozott életnek, de az biztos, hogy egy vállalkozás életében igen jelentős hatása lehet, ha hatékonyan és eredményesen használják...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob