Próbáltam utánanézni, hogy van-e jelentősebb magyar nyelvű publikáció ebben a témában (hogy mi a téma az hamarosan kiderül), de utalásokon kívül nem találtam semmilyen használható cikket. A témát viszont nagyon fontosnak tartom, ezért most egy szerintem hiánypótló írással jelentkezem ezen a szép borongós napon! :)
A Google “snippet” fogalma a Google találati listáin nyer értelmet, az ugyanis a keresési találatokat megjelenítő lista egyes elemeinek egy bizonyos részét jelenti. A snippet a találat azon része, ami a cím után, de az URL előtt található. A legjobb, ha rápillant erre a képre – és minden világossá válik:
Egy találat a Google oldalán – nyíllal jelölve a “snippet”
A Google saját definíciója szerint a snippet a találatként szereplő honlapról (vagyis azon belül a konkrét oldalról) szóló leírás, vagy az oldal tartalmának egy részlete.
Nagyon fontos, hogy a snippet tartalma mindig a keresés pillanatában kerül összeállításra, vagyis függ a konkrét keresésben használt kulcsszavaktól. Ami legalább ilyen fontos az az, hogy a snippet tartalma befolyásolható!
Azt már elég sokan tudják, hogy a snippet gyakran megegyezik a description meta tag tartalmával, de nem mindig. A legtöbb “hobbi keresőoptimalizáló” számára ez egy elég nagy rejtély, amit most megpróbálok tisztáb(b)a tenni! :) (A meta tag-ek a HTML oldalak fejlécében található információs “mezők”, amik információkat tartalmaznak magáról a HTML oldalról. Az egyik ilyen meta elem a description nevet viseli.)
Mire jó a snippet?
A Google célja a snippet használatával az, hogy segítsen a Google-t használóknak abban, hogy kiválasszák a számukra legmegfelelőbb találatot a Google találati listájából. Ez azért fontos a weblap tulajdonosok számára, mert ha a snippet tartalma komoly befolyással van a felhasználó választására, ráadásul a snippet tartalmára lehet befolyása a weblap tulajdonosának, akkor a weblap tulajdonosa befolyásolhatja egyenesen a Google-t használó érdeklődőt! Kicsit hasonlít ez ahhoz, mint amikor próbálunk jobb Google Adwords hirdetéseket írni azért, hogy többen kattintsanak rá .
Hogyan fordítsuk a javunkra?
A befolyásolás eszköze a már említett description meta tag. Ha az oldal ezen része megfelelően (= a Google számára tetsző módon) van kitöltve, akkor a Google elég jó eséllyel fel is fogja használni azt – sokszor egy az egyben – a snippetben.
Mik a Google elvárásai a megfelelő descriptionnel szemben?
- Megfelelő hosszúságú legyen. Ne legyen túl rövid, de túl hosszú sem.
- Olvasható, értelmes szöveg legyen. Ne legyen telespammelve kulcsszóval.
- Lehetőleg tartalmazzon olyan kulcsszót, amire a keresés irányul.
- “Úgy általában véve”: legyen jó minőségű és releváns szöveg.
A fenti (képes) példában – egy bank honlapján számomra érthetetlen módon – abszolút használhatatlan a description tag (annak tartalma ugyanis ez: “Erste Bank”), ezért a Google az oldal egy szerinte jellemző részletét illesztette a snippetbe.
Ha nem jól használjuk a descripton részt, ne várjunk “szabályozott” snippetet!
No de nézzük a 4 tévhitet! Aki már tud valamit a témáról, az feltehetően próbált jobban utánajárni, hogyan tudná előnyére fordítani a dolgot. Sajnos elég sok “pletyka” terjeng a neten mindenféle olyan információkról, amik nem igazán fedik a valóságot.
A 4 legfontosabb – snippetről szóló vagy azzal kapcsolatos – téves információ a következő:
#1 A Google mindig a descriptiont használja a snippethez – NEM!
Szó sincs róla. Fontos persze, hogy jól kitöltött, minőségi meta descriptiont használjunk, mert jó eséllyel ez lesz a snippet akár egy az egyben. De a Google nem garantálja ezt éppen azért, mert a snippet tartalma jelentősen függ a konkrét kereséstől. Ha a Google szerint az adott oldalról nem a description tartalma a legjobb “ízelítő”, akkor nem azt fogja használni.
#2 A (jó) meta description javítja az oldal találati pozícióját – NEM!
Ezt kifejezetten cáfolták a Google képviselői. Bár egy jó description tag (ha bekerül a snippetbe) jelentősen javíthatja a Google találati oldalán az átkattintási arányt (tehát többen fognak arra a találatra kattintani), magára a találati listára nincs befolyása, tehát ettől nem lesz jobb az oldal pozíciója.
#3 A vastagított szavak szerepet játszottak a lista kialakításánál – NEM!
A Google állásfoglalása szerint a vastagított kiemelések kizárólag a felhasználói élmény fokozását szolgálják (hogy jobban áttekinthető legyen a találati lista), de – összhangban az előző ponttal – nincs befolyásuk a pozíciókra.
#4 A snippet maximális hossza 160 (155, 165, 159, stb.) karakter lehet – NEM!
Sok különböző verzió kering a neten arról, hogy mennyi a Google által meghatározott maximális hozza a snippetnek, de a legtöbb ilyen adat téves. A valódi szám: 156. Ez azért fontos, mert ha ennél hosszabb descriptiont írunk, akkor az biztosan nem fog tudni bekerülni egy az egyben a snippetbe.
Ez a téma rendkívül összetett, blog bejegyzéseken át írhatnék csak erről, de nem akarok túl mélyre menni egyelőre. Ha érdeklődés mutatkozik a téma iránt, akkor ígérem írok majd még bővebben is erről!
Felhasznált irodalom: Anatomy Of A Google Snippet