A minap olvastam egy érdekes cikksorozatot a gyenge honlapokról. Ennek nyomán botlottam egy ellenőrző listába (angolul checklist), ami néhány tucat eldöntendő kérdés (pontosabban állítás) segítségével próbál meg véleményt mondani honlapunkról. Minél több “igen” választ adunk a kérdésekre, annál valószínűbb, hogy a honlapunk kialakítása nem megfelelő. A kérdések a honlap készítés, online marketing, használhatóság és más fontos szempontok alapján lettek összeválogatva.
Persze egy ilyen “kvíz” nem lehet mindenttudó, de ez esetben az eredmény általában nagyon közel áll a valósághoz. Nem sorolnám fel az összes kérdést, de néhányat kiválasztottam, melyek segítségével Ön is elvégezheti ezt az egyszerű kis tesztet.
Tehát: minél több igen választ ad, annál inkább szükséges lenne honlapjának újragondolása… Lássuk az állításokat:
- Honlapunkat úgy alakítottuk, hogy az a mi igényeinket elégítse ki, számunkra minden szempontból megfelelő legyen. Inkább ezt tartottuk szem előtt, mint a vevőink/érdeklődőink lehetséges elvárásait.
- Mindenki megtudhatja a honlapunkról, hogy milyen jók vagyunk abban amit csinálunk, vagy milyen jók a termékeink. Arról nem szólunk, hogy vevőink problémáit miként oldjuk meg, esetleg miért jobban, mint mások.
- A főoldalra egy “Üdvözöljük honlapunkon” jellegű üdvözlő szöveget tettünk.
- Nem tudjuk pontosan hogyan jelenik meg honlapunk a legelterjedtebb böngészőkben (pl. Internet Explorer, Firefox, Opera stb, és ezek néhány elterjedt különböző verziója)
- A honlapon több igen nagy méretű kép található illusztrációként.
- Van olyan szöveges rész a honlapon, ami valójában egy kép, amin szöveget helyeztünk el.
- Mi tudjuk hogyan működik a honlap navigációja (menürendszere), ezért nyilvánvalóan más is könnyen eligazodik a honlapon.
- Egy honlap navigációja mindig tudatja a látogatóval, hogy éppen hol tartózkodik, merre mehet tovább, és hogy juthat vissza a főoldalra. A miénk nem ilyen.
- Nem tudjuk pontosan milyen tartalom érdekelné a célcsoportunkat.
- Honlapunk egyes oldalain túl kevés / túl sok a tartalom.
- A célcsoportunk számára nem a tartalom a fontos, ezért nem is foglalkoztunk ezzel különösebben.
- A honlapon lévő linkek felismerhetősége nem mindig egyértelmű. (Például aláhúzással jelöljük a linkeket, de van olyan aláhúzott szöveg is, ami nem link. Vagy egyszerűen nem tér el a link megjelenése a sima szövegekétől.)
- A szövegek olvashatósága nem a legjobb. (Például nem elég nagy a kontraszt a háttér és a betűszín között, vagy túl kicsik a betűk, stb.)
- Honlapunk látogatói először egy “intro”-val találkoznak, csak ezután látnak valódi tartalmat.
- A honlapunk nem ad egyértelmű lehetőséget a kapcsolatfelvételre, megrendelésre, ajánlatkérésre, stb. (Konkrétan nincsenek ilyenek, vagy nehezen használhatóak.)
Önnek milyen a honlapja?