Amit vállalkozóként tudnod kell a Google Analytics 4-ről

2005 óta a Google Analytics a webhely- és marketingteljesítmények nyomon követésének királya. Az évek során a Google folyamatosan fejlesztette a felületet, a jobb elemzési adatok kinyerése érdekében. 2023. július 1-jén azonban a sokáig használt Universal Analytics platform megszűnik jelenlegi formájában – helyét a Google Analytics 4 (GA4) veszi át.

A Google Analytics 4-et a Google 2020 októberében indította útjára. Nem sokkal később bejelentette, hogy 2023 nyarától nem gyűjt többé élő adatokat az Universal Analyticsben, ami azt jelenti, hogy neked is át kell állnod a Google Analytics 4-re. Ebben a bejegyzésben azt járjuk körül, hogy vállalkozóként mit kell tudnod erről az átállásról.

Mi változik?

Nehéz röviden összefoglalni mindent arról, hogy milyen változásokat jelent ez az átállás, és ennek a cikknek nem is célja részletekbe menően kitérni a technikai háttérre. Elég, ha vállalkozóként annyit jegyzel meg, hogy teljesen átalakul az adatgyűjtés logikája. Az eddigiekben a Google munkameneteket gyűjtött adatként: ez alapján vizsgálata és csoportosította a látogatók viselkedését.

Ezzel szemben a GA4-ben már más kerül előtérbe: a felhasználók és az események kerülnek az adatgyűjtés fókuszába.

Ahhoz, hogy ezt a változást jobban értsd, tekintsük át röviden, hogy egész pontosan mi a Google Analytics 4, és hogy miben különbözik az Universal Analytics-től.

Mi az a Google Analytics 4?

A Google Analytics 4 (röviden: GA4) a Google új adatgyűjtő és adatelemző analitikai platformja. Mint ilyen, lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egyazon a felületen jussanak adatokhoz és információkhoz arról, milyen aktivitást végeznek weboldalaikon és az alkalmazásaikban a látogatók.

Amiben ez újat jelent, az az, hogy mivel több platformon keresztül, több csatornán átívelve is követi a látogatók útját, részletesebb betekintést nyújt a látogatói viselkedésbe. A mesterséges intelligenciának és a gépi tanulásnak köszönhetően pedig fokozatosan egyre precízebb lesz az adatok elemzése, sőt a látogatói viselkedés előrejelzése is.

A GA4 mindemellett az adatvédelemre is nagyobb hangsúlyt fektet. Figyelembe veszi a legfrissebb adatvédelmi szabályozásokat, és azokat irányelvként használva követi nyomon a felhasználói viselkedést.

Mi a (legfontosabb) különbség a Google Analytics 4 és az Universal Analytics között?

Amíg az Universal Analytics-ben az oldalmegtekintés volt a legfontosabb mutató, addig a GA4-ben más kerül előtérbe. Általánosított adatok helyett arról láthatunk információkat, hogy a látogatók miként lépnek interakcióba egy alkalmazással vagy a honlappal. Ez pedig a viselkedésük mélyebb megértését teszi lehetővé.

Ez jelentős változás. Könnyebbé válik az ügyfelek tevékenységének hosszú távú nyomonkövetése. Az adatok feldolgozása pedig szintén más formában történik meg: egyre kevésbé a múltbeli viselkedés lesz fontos – sokkal inkább a látogatói viselkedés megjósolhatósága kerül előtérbe, ami proaktív, előremutató változtatásokra teremti majd meg a lehetőséget. Másképp fogalmazva: a prediktív mérőszámok olyan döntések meghozását teszik lehetővé, amelyek adatokra támaszkodva születhetnek meg.

A látogatói viselkedés például előre jelezheti azt, hogy milyen valószínűséggel fog valaki vásárolni, vagy mondjuk milyen valószínűséggel fogja elhagyni egy webshopban a kosarát. Az előre jelzett viselkedés alapján pedig „látogató kategóriákat”, különféle célcsoportokat különíthetsz el – ezáltal pedig lehetőséged lesz más jellegű ajánlatokkal, hirdetésekkel megcélozni az egyes csoportokat annak függvényében, hogy mire mutathatnak hajlandóságot. Máshogy szólíthatod meg azokat, akik várhatóan a következő egy héten belül vásárolni fognak, és máshogy azokat, akik mondjuk valószínűleg nagy összeget fognak nálad elkölteni.

Mi van akkor, ha a felhasználók több platformon is aktívak egyszerre?

Az Universal Analytics esetében gyakorlatilag lehetetlen volt a látogatók útjának nyomon követése akkor, ha váltottak két (vagy több) platform között. Mivel azonban a GA4 a webes adatokat és az alkalmazásadatokat is egy tulajdonságként kezeli, lehetővé válik a teljes látogatói útvonal megismerése. Nyomon követheted a látogatók útját akár onnan kezdve, hogy először az oldaladra látogatnak, egészen addig, amíg vásárolnak tőled. Ilyesmire eddig nem volt lehetőség.

Ezen adatok gyűjtése az egyedi felhasználói azonosítóknak köszönhtően valósulhat meg. Ennek lényege, hogy a viselkedés akkor is nyomonkövethető marad, ha más időpontban és/vagy más platformon tűnik fel újra ugyanaz a látogató.

Mikor váltsak Universal Analytics-ről GA4-re?

Vállalkozóként nem kell részletekbe menően ismerned minden csínját-bínját a GA4-nek – de érdemes meggyőződnöd arról, hogy aki a kampányaitokat (vagy a weboldalatokat) kezeli, az kellően képben van-e.

Azt például jó, ha tudod, hogy a GA4 csak akkor kezdi el mérni és tárolni az adatokat, ha hozzáadod a webhelyed új tulajdonként. Ha ez még nem valósult meg, jó, ha minél előbb megtörténik. (Ehhez a Google hivatalos útmutatóját ide kattintva érheted el.)

A 2023. július 1-jére beharangozott átállás után az Universal Analytics nem fog több adatot gyűjteni – érdemes ezért minél előbb átállni a GA4-re. A július 1-ig összegyűjtött adatok ugyan még fél évig elérhetőek lesznek az átállást követően, de mivel a GA4 rendszere nem kompatibilis az UA által gyűjtött oldalbetöltés- és munkamenet-alapú adatokkal, azokat közvetlenül nem lehet majd átvinni a GA4 felületére.

Összefoglalás

Amit vállalkozóként mindenképp érdemes megtenned, az az, hogy felkészülsz erre a változásra. Nyártól új, más jellegű adatok és információk birtokába juthatsz a látogatókról, amelyeket ha jól fogsz tudni felhasználni, akkor akár az eddigieknél is jobb eredményeket érhetsz el. Ha felkészülten ér téged az átállás, azzal komoly versenyelőnyre tehetsz így szert.

Ami a technikai részleteket illeti (például, hogy hogyan változik meg a kezelőfelület, vagy hogy mire érdemes figyelni annak érdekében, hogy gördülékeny legyen a váltás): nem feltétlen kell ezzel foglalkoznod, kivéve ha feltétlen te szeretnél ezzel babrálni, vagy ha te vagy az a dedikált személy, aki a cégedben ezekkel a dolgokkal foglalkozik.

Segítünk az átállásban

Ha esetleg pont erről van szó, mert operatív szinten is (nem csak stratégiailag) foglalkozol a témával, akkor bátran vedd fel velünk a kapcsolatot! Ügyfélkapcsolati menedzser kollégánk felhív téged telefonon (munkaidőben általában 2 órán belül), és segít neked megtalálni a számodra legideálisabb módját annak, hogyan tudunk a segítségedre lenni.

Ettől függetlenül, egy jól működő stratégiára mindenképpen szükséged lesz. Gál Kristóf új könyve, az „Online marketing cégvezetőknek” a Klikkmarketing 8 modulból álló online marketing stratégiáját járja körbe részletesen, saját példákkal, és olyan tanácsokkal, amelyeknek te is hasznát veheted! Meg is rendelheted ide kattintva – ráadásul bónuszokat is adunk hozzá, amelyeknek szintén nagy hasznát tudod venni! Ha tudni szeretnéd, mi az a 8 témakör, amit mindenképpen jól kell csinálnia a cégednek az online marketingben, akkor ez kötelező olvasmány számodra!

Ezeket olvastad már?

A vevő élettartam érték – nem adottság, hanem rajtad múlik

A vevő élettartam érték – nem adottság, hanem rajtad múlik

Amíg csak abban tudsz gondolkozni, hogy egy betérő vevő éppen most mennyit hagy nálad, illetve hogy a ma elköltött marketing forintok ma megtérülnek-e, addig nem fogsz tudni igazán nagy céget épít...

Elolvasom
Az árazás nem technikai kérdés, hanem stratégiai!

Az árazás nem technikai kérdés, hanem stratégiai!

Az egyik legnehezebb és egyben legfontosabb dolog egy vállalkozás életében a megfelelő árképzés. Számos árképzési technikát ismerhetsz, de ha vakon követed őket, az könnyen a szakadékba vezethet. S...

Elolvasom
Az egyik legerősebb online marketing stratégiai koncepció!

Az egyik legerősebb online marketing stratégiai koncepció!

Bármilyen típusú és méretű vállalkozásról legyen szó, valamiféle ügyfélszerzési folyamattal rendelkeznie kell. Ismerd meg az egyik legelterjedtebb marketing stratégiát, a "Marketing Funnel-t", azaz...

Elolvasom