Mit veszítesz azzal, ha nem jegyzetelsz, avagy nem vezetsz naplót a Google Analyticsben?

Lefogadom, hogy jártál már így: egyszercsak elkezdtek jobb, vagy éppen rosszabb eredmények jönni az online marketing (vagy bármi más) hatására, de neked fogalmad sem volt ennek a változásnak az okáról. Mert nem vezettél naplót.

Direkt megnéztem, hogy ne mondjak hülyeséget, és hát jó 10 éve már tudja azt tök ingyen a Google Analytics, hogy egyrészt profi webanalitikai méréseket lehet vele csinálni, másrészt lehet jegyzeteket írni az idővonalára. Jómagam 2012. március 1-jén írtam az első jegyzetet, mégpedig ezt: “Az összes tudástáras célt beállítottam. A konverziós csatornák lehet, hogy rosszak.”. Az akkori honlapunkon lévő tudástárban regisztrációért cserébe lehetett anyagokat letölteni, és ezeket a letöltéseket mértük konverzióként. Hányszor, kik, honnan érkezve, mikor, stb. töltötték le őket.

Mi értelme van naplózni az online marketingben?

Hadd adjak egy tanácsot, ami messze túlmutat az online marketingen: nem csak az online marketingben van értelme naplózni, sőt. Az egész vállalkozásnak kellene, hogy legyen egy naplója, ahová beírjuk a fontosabb eseményeket. Ez azért annyira fontos, mert később így vissza tudjuk nézni, hogy ha valami eredménybeli vagy más változás áll be, annak vajon mi lehetett az oka? Egyre rosszabb számok érkeznek. Vajon miért? Nézzük csak meg, hogy mikor kezdtek romlani a számok? Ó, hát akkor, amikor abbahagytuk a blogolást. Vagy akkor, amikor megérkezett Jani, az új kolléga. Vagy éppen akkor, amikor Jani elment tőlünk.

Így meg tudjuk érteni az összefüggéseket, ami nagyon fontos, nem csak az online marketingben, hanem úgy általában.

Mert ha nem vesszük észre, hogy pl. a blogolás abbahagyása, vagy a látszólag értelmetlen Google display hirdetések leállítása, vagy az új honlap csatarendbe állítása indított el egy rossz trendet, akkor nem fogjuk tudni a valódi okát “kezelni” a dolgoknak.

Csak találgatni fogunk tudni. És a találgatás sokszor olyan tettekhez vezet, amik nem hogy javítanak a helyzetünkön, hanem inkább rontanak. Szóval ez egy nem is annyira jelentéktelen téma, mint amilyennek esetleg tűnhet.

Miket érdemes naplózni a Google Analyticsben?

A Google Analytics ad egy ingyenes, egyszerű és kézenfekvő (avagy kéznél levő) megoldást a naplózásra, de persze bárhol máshol is lehet naplózni.

Ne gondold ezt túl, mert a tett halála legtöbbször a gondolat, a túlgondolás.

Ott van az Analytics, használd azt, és kész! Tehát miket naplózzunk? Mondok néhány példát, a teljesség igénye nélkül:

  • mindenféle online és offline kampányod indulását, zárását, eseményeit
  • mindenféle honlapon történt változtatást (ez különösen fontos!)
  • az iparágadban történt változásokat
  • a versenytársaid különféle dolgait, kampányait, vagy amit fontosnak ítélsz
  • általános híreket (pl. “mai nappal kijárási korlátozást vezettek be”)
  • akár az időjárás változásait, ha neked releváns (pl. éttermed van nagy terasszal…)
  • és bármilyen más akármit, aminek köze lehet a látogatóid viselkedéséhez

Miket érdemes amúgy egy vállalkozásban naplózni?

Ugyanazzal a szemlélettel, mint ahogy az online marketingről írtam, igazából “mindent” érdemes lenne egy amolyan céges naplóba vezetni, hogy utólag észrevehetőek legyenek trendek, és eredendő okok.

Lehet, hogy egyáltalán nem “a piac hanyatlása” okozza a céged visszaesését, hanem egy nem megfelelő munkatárs felvétele, vagy egy nem megfelelő üzleti partner, vagy egy marketing eszköz leállítása,

vagy szinte bármi, amire nem biztos, hogy gondolnál, ha nem látnád a saját szemeddel, hogy azóta vannak gondok (vagy remélhetőleg inkább azóta kezdett jól menni), mióta az a valami megtörtént.

Mikre érdemes figyelni a naplóbejegyzések írásánál?

Van pár dolog, amire jó, ha figyelsz, különben könnyen úgy járhatsz, hogy becsülettel írogatod azt a naplót, de amikor utólag észre kellene venni valami összefüggést, akkor totál értelmezhetetlenek lesznek a bejegyzéseid. Tehát figyelj az alábbiakra, a saját és a céged jól felfogott érdekében:

  • Felejtsd el, hogy most még mindenre emlékszel! Úgy írd meg a jegyzeteket, hogy ha 2 év múlva olvasod el, akkor is értsd, hogy mit jelent. Tehát a “Beállítottam a boxot a főoldalon” nem a legjobb jegyzet, mert most talán nyilvánvaló, hogy mi az a “box”, de vajon 2 év múlva is az lesz? Lesz egyáltalán majd box a főoldalon?
  • Ne csak magadra gondolj! Egyáltalán nem biztos, hogy te, vagy csak te fogod olvasni azokat, amiket most bejegyzel. Lehet, hogy már más fog ezzel foglalkozni, vagy mások is, és előnyös lenne, ha ők is értenék az üzeneteket.
  • Tedd szokásoddá, hogy jegyzeteket készítesz! Az egész halála az, ha egyszerűen nem csinálod. A “majd beírom később” egyenlő azzal, hogy nem fogod beírni. Amit ma beírhatsz, ne halaszd holnapra! Saját tapasztalat, hogy roppant bosszantó, amikor hónapokkal vagy évekkel később keresel egy bejegyzést, nem találod (mert nem készítetted el), és próbálsz visszaemlékezni, hogy pontosan mikor és mi történt… de úgysem tudsz visszaemlékezni.

Hol található a jegyzetelési lehetőség?

Bármelyik idővonalnál találsz egy lenyitható részt, ahová egyszerűen be tudsz szúrni jegyzeteket. Ezek a jegyzetek aztán mindenhol látszódni fognak, bármelyik jelentésnél. Csinálhatsz olyan jegyzeteket is, amiket csak te látsz, és olyanokat is, amiket a Google Analytics fiókod többi használója is láthat.

HÁZI FELADAT:

  1. Feltétlen használd a Google Analyticset! Ha véletlenül még nem használod, az óriási hiba. Azonnal regisztrálj egy fiókot, tedd be a mérőkódot a honlapodba, és állítsd be a legfontosabb dolgokat a fiókban! (Ha nem megy egyedül, lépj velünk kapcsolatba és segítünk!)
  2. Írd be utólag azokat a dolgokat jegyzetként, amikre emlékszel! A legjobb akkor lett volna ezeket beírni, amikor megtörténtek, de a második legjobb időpont a most azonnal. Ha most nem teszed meg, később sem fogod, és egyre csak felejtesz…
  3. Állítsd rá az agyad a “naplózásra”, és csináld becsülettel! Az elején furcsa lesz, de aztán rutinná válik, és nem fogod majd érteni, hogyan élhettél nélküle eddig…
  4. Regisztrálj az Online Marketing Iránytű nevű közel 5 órás, most egy egyszerű regisztrációért cserében elérhető képzésünkre – nem fogod megbánni!

Ha van kérdésed a témában, akkor a Facebook oldalunk kapcsolódó posztjánál tudsz kérdezni! Ha közvetlen segítséget szeretnél tőlünk kérni akár ennek az írásnak a témájában, akár más online marketing témában, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot, vagy jelentkezz közvetlenül konzultációra egy szakértőnkkel!

Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

2-szeres termékeladás egy apró ráncfelvarrással

2-szeres termékeladás egy apró ráncfelvarrással

Érdemes évente felülvizsgálnod meglévő termékeidet, szolgáltatásaidat, hogy milyen módon tudnád növelni értékét, vonzóbbá, szexibbé tenni leendő vásárlóid, ügyfeleid számára.

Elolvasom
Facebook remarketing – őrültség nem csinálni

Facebook remarketing – őrültség nem csinálni

Előző írásomban kijelentettem, hogy a Facebook remarketing jellegű megoldásai annyira ütősek, hogy receptre írnám fel őket minden olyan magyar kis- és közepes vállalkozásnak, akik marketingeznek. (Sajnos újra meg újra mindig hozzá kell tennem, hogy mint ahogy más sem, önmagában csodát okozni azért a Facebook remarketing sem tud, egy legalább közepes...

Elolvasom
Az AI forradalma: Hogyan alakítja át a marketing világát a mesterséges intelligencia?

Az AI forradalma: Hogyan alakítja át a marketing világát a mesterséges intelligencia?

A mesterséges intelligencia térhódítása most már megkérdőjelezhetetlen. Arról azonban még csak találgatások vannak, hogy milyen változásokat hoz majd mindennapi életünkben. Elveszi például a munkán...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob