Google Shopping kampányok és hirdetések (esetenként akár 20% árelőnnyel)

A Google Shopping hirdetések akár át tudnak rendezni komplett piacokat és iparágakat az e-kereskedelemben. Ha ismered a dolgot, ha nem, ha használod, ha nem, mindenképpen hatással lesz a cégedre, ha az online kereskedelemben mozogsz. A témával muszáj foglalkoznod.

A Google Shopping gyökerei (számomra is) megdöbbentő módon 2002-ig nyúlnak vissza, de mondjuk konkrétan a Google Shopping, mint termék, vagy funkció, vagy márka is már 2012 óta létezik. Nem mondhatni, hogy újdonságról van szó, bár Magyarországon még mindig nem teljesen általános, hogy az e-kereskedelemben utazó cégek használják. Annak is már 3 éve, hogy létezik az az intézmény, hogy ún. CSS (árösszehasonlító – comparison shopping service) partnerek bevonásával akár 20% kattintási ár előnnyel lehet hirdetni. Ez a cikkünk az egész Google Shopping témát bemutatja neked vállalkozói nyelven. Mondhatnánk azt is, hogy “minden, amit vállalkozóként a Google Shoppingról tudnod érdemes.)

Ez egy viszonylag hosszú írás, ezért csináltunk neki egy saját tartalomjegyzéket:

  1. Mi a fene az a Google Shopping hirdetés?
  2. Hogyan lehet célozni a Google Shopping hirdetéseket?
  3. Mi az a Google Merchant Center?
  4. Mi az a termék feed (product feed)?
  5. Mi az a termék feed optimalizálás?
  6. 20% árelőny és a CSS szolgáltatók
  7. Muszáj hirdetni ehhez az Olcsóbbat.hu-nál?
  8. Mi az a Smart Shopping?
  9. Konklúzió + hogyan tovább?

Ha felkészültél, akkor vágjunk is bele!

Mi a fene az a Google Shopping hirdetés egyáltalán?

Ez egy Google Ads-en keresztül elérhető hirdetési megoldás olyan hirdetők számára, akik fizikailag is létező termékeket árulnak. Kicsit pongyolán fogalmazva egy hirdetési lehetőség webshopok számára. A szokásos hirdetésekkel szemben, a keresőben például azonnal láthatóvá válnak a termékfotók és az árak is, a honlapokra történő elnavigálás nélkül is. Ez lehetőséget ad az érdeklődőknek, hogy könnyebben áttekintsék az egyes kereskedők ajánlatait, képpel, árral.

Ebből következően ez az online kereskedőknek is egy klassz lehetőség, hogy megmutassák magukat. Persze, mint minden lehetőségben, ebben is van némi veszély is, mégpedig az, hogy nagyon erősen érvényesülhet, az “aki kimarad, az lemarad” mondás. Nagyon kis helyen, képpel, árral meg tud jelenni viszonylag sok webshop, és ha te nem vagy köztük, akkor a kattintások (azaz a potenciális vásárlások) jó részéről le kell mondanod.

Mivel a Shopping hirdetések sokkal több információval szolgálnak az érdeklődők számára (ahogy a fenti képen is látszik), ezért az ilyen hirdetésekre kattintó látogatók vásárlási szándéka sokkal erősebb, mint a sima szöveges hirdetésekből kattintóké. Hiszen úgy kattintott az emberünk a hirdetésre, hogy már látott egy képet a termékről és látta az árát is, tehát tényleg nagyobb eséllyel fogja megvenni, amire kattintott.

Hogyan lehet célozni a Google Shopping hirdetéseket?

A hagyományos keresőhirdetésekhez képest van azért furcsaság ebben, nem kicsi. Nem lehet kulcsszavakkal célozni, hogy mást ne mondjak. De akkor honnan tudja a Google, hogy mikre “kell” megjeleníteni a hirdetést. Hát onnan, hogy az ún. Google Merchant Centerből veszi az adatokat (később írok arról, hogy ez mi a frász), és kvázi automatikusan kitalálja, hogy mik a releváns keresések, illetve a keresésekre miket kell megjeleníteni.

Ez a “kitalálás” jelentős részben a megadott termék elnevezésekből ered (leegyszerűsítve: a termék nevei valószínűleg egyben kulcsszavak is a Google számára), ezért nagyon nem mindegy, hogy miként nevezed el a termékeket (erről bővebben később a cikkben).

Lehet szabályozni, hogy hol akarod, hogy megjelenjenek a hirdetések (van pl. display megjelenítési lehetőség is, ha akarod), és kizáró kulcsszavakkal lehet azért némi kontrollt tenni a megjelenésekre, még ha a “pozitív kulcsszavak” nem is állnak a rendelkezésünkre. A kizáró kulcsszó ugye azt jelenti, hogy meg tudsz adni szavakat, amik ha szerepelnek a felhasználó által használt keresési kifejezésben, akkor nem fognak megjelenni a hirdetések.

Mi az a Google Merchant Center?

Már megint egy újabb Google fók – de hát ez van, ezt kell szeretni. Ha e-kereskedelemben utazol, akkor kihagyhatatlan dolog a Merchant Center, ami tulajdonképpen a “központi bázisa” minden termékinformációnak, amivel rendelkezel, és amiről szeretnéd, ha tudna a Google. Nyilván azért kell ezekről tudnia, mert fel akarja használni a termékinfókat a hirdetésekhez. Ha már a Google Cégem fiókod rendesen be van állítva, akkor a Merchant Center alapvető beállításait sem egy nagy kaland elvégezni.

Nem megyek most bele abba, hogy pontosan mit hogyan kell beállítani, mert mint ahogy általában, ez sem egy technokrata cikk. Van viszont néhány irányelv, amit feltétlen ismerned kell (és be is kell tartanod), ha akarod használni a Shopping hirdetéseket:

  • biztonságos kosár- és pénztárfunkciókra van szükség (azaz azokon az oldalakon, ahol a vásárlók érzékeny adatokat adnak meg, mindenképp https kapcsolattal rendelkező oldalakra van szükség)
  • a kosár funkciónak az egész világon elérhetőnek kell lennie (ne kérdezd, hogy miért – tehát hiába vagy egy magyar webshop, az USÁ-ból is elérhetőnek kell lennie a honlapod kosár funkciójánk, bár nyilván alapból elérhető, ha nem tiltod le. ettől még nem vagy köteles az USÁ-ba szállítani nyilván)
  • a honlapodnak és az összes termék infónak annak az országnak a hivatalos nyelvén kell működnie, ahol a hirdetések meg fognak jelenni
  • pontos és részletes kontakt információk kellenek (például a számlázásról, és a visszaküldési lehetőségekről)

Ezek inkább kötelező apróbetűs részek, de van egy téma, ami szuperfontos a Google Shopping hirdetések kapcsán, és a Merchant Centerhez kapcsolódik: a termék feed. A feed magyarul folyamot jelent, tehát egy termék folyamról van szó, ami szintén “mi a fene ez?” kategória lehet a laikusok számára.

Mi az a termék feed (magyarul product feed)?

A termék feed azt jelenti, hogy a webshopodnak rendelkeznie kell egy olyan kommunikációs csatornával, amit “kívülről” például a Google robotjai “olvasni” tudnak, és amin a termékeidről tudsz információkat küldeni ez esetben a Google-nek. Ha esetleg használsz már dinamikus remarketing hirdetéseket, akkor lehet, hogy találkoztál a “feed” fogalmával, mert a dinamikus remarketing is a webshopod feed-jét használja a hirdetések automata összeállításához (akár a Facebook, akár a Google).

Ahogyan a képen látszik, a Merchant Centerben a webshop által generált termék feed tartalmazza a termékek nevét, képét, árát, raktár információkat, meg még egy csomó mást (amit a képen nem feltétlen látunk). Ha a webshopodat pl. a Shoprenter vagy az Unas, vagy hasonló cég üzemelteti, illetve ha nagyjából “szabványos” WordPress alapú megoldást használsz, akkor a termék feed létrehozása igazából pár kattintásnyi dolog. Ha egyedi webáruház megoldásod van, akkor le kell fejleszteni külön.

A termék feed akkor szokott gondot okozni, ha nem úgy működik, ahogyan azt a Google Shopping “elvárja”. Például nem olyan formátumban van megadva az ár, vagy nem olyan a kép, mint amit a Merchant Center vár.

Néhány elvárás, hogy milyennek kell lennie ennek a bizonyos termék vagy product feednek, ha a Shoppinghoz akarod használni:

  • a kép nem lehet például mozgó GIF, csak a meghatározott formátumú
  • a képen nem lehet rajta vízjel vagy a céged logója (ezzel is tudnál reklámozni, de nem lehet)
  • a termék nevének meg kell egyeznie a honlapon lévő termék névvel (lehetne azzal trükközni, hogy más nevet adsz meg a feed-ben, hogy ezzel legyen kvázi egy hirdetési címsorod a Shoppingban, de ez nem lehetséges)
  • a link nem mutathat pl. egy kategória oldalra, konkrétan a termék oldalára kell mutatnia
  • … és még egy csomó hasonló ilyen van!

Összességében az alábbi adatokat kötelezően kell biztosítani a product feed számára minden egyes termékről:

  • ID – a termék egyedi azonosítója
  • név – a termék pontos neve
  • leírás
  • link – konkrétan a termékoldalra mutató link
  • kép link
  • elérhetőség – a termék jelenleg megvásárolható-e, vagy csak rendelhető, vagy egyáltalán nincs
  • ár
  • szállítási költség
  • adó (csak az USÁ-ban)
  • állapot – új, használt, vagy felújított a termék
  • felnőtt téma – a termék korhatáros-e

Termék feed optimizálás – már ilyen is van??

Igen, már ilyen is van. Mivel a Google automatán használja a termék feedből érkező adatokat, ezért némileg tudsz azzal játszani, hogy milyen adatokat adsz át a Google-nek. (Némileg = ami nem sérti a szabályaikat.) Persze továbbra is igaz például, mint ahogy fentebb írtam, hogy a termék feedben megadott termék név nem térhet el attól a névtől, ami a termék oldalán szerepel. Ha eltér, a feed érvénytelen lesz. Magyarul nem teheted meg azt, hogy azzal “játszol”, hogy más adatokat adsz át a Google-nek a feedben, mint ami a honlapon valóságosan szerepel.

Na de ha te a webshopban is megváltoztatod a termék nevét, akkor már “legálisan” lesz optimalizált a termék név a Shopping hirdetéseidben is, ezt ugyanis semmi nem tiltja. Mivel fő szabályként a Google mindig arra hajt, hogy a felhasználó számára a lehető legjobb élményt nyújtsa, ezért valószínűleg ami egy jó névnek számít a Shopping hirdetések között, az jó név lehet magában a webshopban is.

Itt arra kell gondolni, hogy akár lehet “automatikusan”, egy logika szerint elnevezni a termékeket. Például lehetne ez a kettő egy-egy elnevezési logika:

[brand név] [kategória] [szín] vagy [brand név] [kategória] [konkrét termék típus]

Ahogy a keresőoptimalizálásban is, itt is igaz néhány alapvetés, mint például az, hogy a termék elnevezésben balról-jobbra csökken a szavak fontossága. Tehát a fenti példában a brand név (márkanév) lesz a legfontosabb szereplő, utána a kategória név és így tovább. Emiatt meg kell fontolni, hogy az elnevezésnél mit tekintesz a legfontosabbnak: van olyan erős pl. a márkanév, hogy érdemes legyen azt a termék nevének elejére mindig odatenni? Ha nem, akkor ne tedd oda!

Az sem mindegy, hogy a vevőid kicsodák, és hogy ebből következően potenciálisan hogyan keresnek. Minél jobban ismered a vevőidet, és minél jobban érted a Shopping, vagy akár azon belül a termék feed logikáját, annál jobb eredményt tudsz majd elérni.

Mi ez a 20% árelőny és az ún. CSS dolog?

Hogy ne a Római birodalom bukásától kezdjem: 2017-ben az EU megdorgálta a Google-t, hogy túlságosan erős a monopol helyzete az emberek vásárlási döntéseivel kapcsolatban. A vásárlók nagyon nagy része használja már a Google-t a vásárlásai során, és így szinte teljhatalma lett  a Google-nek. Végülis, amelyik kereskedőre a Google “azt mondaná”, hogy nem oké, azt szinte kiírná a történelemkönyvekből, mert akit a Google-ben nem találnak meg az emberek, az szinte nem is létezik.

A Google megoldása az lett a dorgálásra, hogy “beengedett” árösszehasonlító oldalakat a Shopping hirdetései közé, hogy a jelentős “egyeduralom” kicsit enyhüljön. A CSS a comparison shopping service (magyarul árösszehasonlító szolgáltatás) rövidítése. Ilyen például itthon az Olcsóbbat.hu, de van jó pár nemzetközi szereplő is.

A Google 20% “árelőnyt” ad azoknak a Shopping hirdetőknek, akik ilyen CSS partneren keresztül intézik a Shopping hirdetéseiket, és nem a “normális” módon. Ennek a Google közlése szerint az az értelme, hogy így maradhatnak nyereségesek ezek az árösszehasonlító oldalak is. Ha érdekel a dolog technikailag, akkor ez a CSS partneren keresztüli Shopping hirdetés úgy működik, hogy a termék feedet nem a te saját Merchant Center fiókodba csatornázod be, majd a saját Merchant Center fiókodat kötöd össze a Google Ads fiókoddal, hanem egy ilyen CSS szolgáltató Merchant Centerén keresztül juttatod el a feedet az Ads fiókodig. Ha így jársz el, akkor a Google ígérete szerint 20% diszkontot ad a kattintási árakból.

A Klikkmarketing természetesen halad a trendekkel, így idén partnerségre léptünk az Olcsóbbat.hu árösszehasonlítóval, így azoknak az ügyfeleinknek, akik jelentősebb Shopping hirdetési jelenléttel rendelkeznek, mi is biztosítani tudjuk a 20% árelőnyt. (A fenti képen is látszik, hogy a Shopping hirdetések között ott van olyan hirdetés is, ami az Olcsóbbat-hu-n “keresztül” úszott oda be.) Persze semmi sincs ingyen, fizetni kell azért, hogy az Olcsóbbat.hu biztosítsa ezt az árelőnyt – de még így is megmarad az árelőny legnagyobb része. (Ha az ügyfelünk vagy, akkor erről az egész CSS dologról már kaptál tájékoztatást a PPC menedzseredtől – de ha eddig netán nem érdekelt, a cikk viszont meggyőz, akkor jelezd felénk, és gyorsan összehozzuk ezt az árelőnyösdit!)

De most akkor hirdetni “kell” például az Olcsóbbat.hu-nál is?

Nem. Azért írok erről külön, mert ezt jó pár ügyfelünk is félreértette. Nem arról van szó, hogy akkor tudsz ezzel a CSS 20% előnnyel élni, ha amúgy ténylegesen hirdetsz az Olcsóbbat.hu -nál, vagy bármelyik másik ilyen árösszehasonlítónál (magyarul CSS-nél). Nem tudok másképp fogalmazni, ez azért egy minimális trükközés, hiszen nem hiszem, hogy a Google pont erre találta ki ezt a kedvezmény dolgot, de hát istenem, sose legyen ennél nagyobb trükközés a cégünk életében. Szóval nem kell igaziból árösszehasonlítókon szerepelned, hanem igénybe tudod venni ezt úgy is, hogy csak technikailag “átfolyatod” a dolgaidat egy ilyen partneren keresztül. Úgy is mondhatnám, hogy ez technikai hókuszpókusz, amit a hirdetéseidért felelős partnered megold neked (ha az ügyfelünk vagy, akkor mi megoldjuk neked), vagy ha nagyon bele akarsz ezekbe merülni, akkor meg tudod oldani magadnak. (Személyes véleményem: jobban járnál, ha a vállalkozásodat építenéd, nem pedig ilyen részletekkel foglalkoznál…)

Érdekes jelenség amúgy ezen a nyomvonalon haladva, hogy megjelentek a piacon teljesen kamu árösszehasonlító oldalak, amik egyáltalán nem működnek piaci alapon, eszük ágában nincs ténylegesen árösszehasonlítóként tevékenykedni, hanem kizárólag egy dolgot csinálnak: a Google Shopping kedvezmény szerzik meg azoknak, akik rajtuk keresztül hirdetnek.

Smart Shopping – ezt még tudják tovább bonyolítani?

A Smart Shopping egy 2018 májusától létező Google hirdetési megoldás. A legegyszerűbben úgy lehetne megfogalmazni, hogy a “normál” Google Shopping egy másik verziója, ami sokkal kevesebb beavatkozási lehetőséget ad a hirdetőnek, viszont sokkal jelentősebben támaszkodik a gépi tanulás (machine learning) és egyéb automata optimalizálási megoldásokra. Tehát kevésbé tudjuk mi beállítani, hogy mi legyen, sokkal inkább a Google-re kell hagyatkoznunk, hogy szerinte mi a jó.

Ugye ebben az egészben az a logika, hogy egy embernek esélye sincs olyan komplex és gyors számításokat végezni, ami egy gépnek gyerekjáték. Megadod, hogy mondjuk 10x-es megtérülést szeretnél elérni, látja a Google a termék feedet, látja a kereséseket, látja, hogy a mindenféle kattintások milyen eredményeket hoznak (vagy nem hoznak), és ez alapján folyamatosan “tanul”, folyamatosan finomítja azt, hogy egyre jobb eredmények legyenek.

Konklúzió + hogyan tovább?

A Google Shopping már egy kikerülhetetlen hirdetési eszköz lett az e-kereskedők számára. Persze vannak olyan szegmensek, ahová nem igazán illeszkedik ez a koncepció – például a magas árú, nagy presztízsű, a többi közül nagyon “kilógó” termékek -, de még az ezzel foglalkozóknak is számolniuk kell a Shopping hatásával. Szóval senki nem hagyhatja figyelmen kívül ezt az online hirdetési trendet, amit a Shopping jelent, azért most már évek óta. Ha e-kereskedő vagy, és eddig nem foglalkoztál a témával, akkor jobban teszed, ha kicsit beleásod magad, hogy képbe kerülj!

  1. A legfontosabb, hogy azonnal lépj valamit ez ügyben! Nem csak azért, mert annyira fontos a téma (bár ez is igaz), hanem mert ha nem teszel valamit most (amikor a legfrissebb az egész a fejedben), akkor egyre a csökken az esélye annak, hogy bármit is tenni fogsz Shopping ügyben.
  2. Ha nincs, aki segítsen, és nem akarsz 10 órát a nyomozással tölteni, kérj tőlünk egy 1 órás konzultációt, aminek keretében gyorsan segítünk neked képbe kerülni a lehetőségeid kapcsán! Itt tudsz konzultációt rendelni – neked a “technikai konzultációra” van szükséged a két verzió közül! A másik lehetőség, ha az ügyfelünk leszel, akkor minden másban is tudunk segíteni. Ha ez a verzió érdekel, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!
  3. Regisztrálj az email listánkra (ha még nem vagy a 3000+ regisztrált vállalkozó között), hogy ne maradj le az ehhez hasonló klassz írásainkról!
Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

7 szuperfontos Google Analytics funkció webshop tulajdonosoknak (de mások is tanulhatnak belőle)

7 szuperfontos Google Analytics funkció webshop tulajdonosoknak (de mások is tanulhatnak belőle)

Szinte minden webshopban van már Google Analytics mérőkód, de csak kevesen használják ki az Analyticsben rejlő lehetőségeket. Ha profi eredményeket akarsz, akkor profi mérésekre van szükséged – olv...

Elolvasom
6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned

6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned

Ha elég tökös lennék, akkor odamennék hozzád, és két kézzel megráználak, hogy “ember, mit nem értesz azon, hogy muszáj a cégednek blogolnia?”. De nem vagyok én ilyen tökös, úgyhogy írtam inkább egy...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob