Hatalmas hibát követsz el, ha nem foglalkozol az inaktív feliratkozóiddal!

Ha nem figyeled az e-mail-listád tagjainak az aktivitását, azzal magad alatt vágod a fát! A legtöbb e-mail marketing szoftver esetében a feliratkozók számától függ, hogy mennyit kell fizetned. Ezt azt jelenti, hogy pénzt dobsz ki az ablakon, ha nem foglalkozol az inaktív feliratkozókkal, és sokáig a listán hagyod őket, ha kell, ha nem.

Ha hatékonyan működő online marketinget szeretnél (márpedig nagyon remélem, hogy azt szeretnél, hiszen a céged fejlődése múlik rajta), akkor nem tudod elkerülni a listaépítést. Korábbi bejegyzésünkben nagyon részletesen írtunk az e-mail marketing rendszerek fontosságáról. Ebben a blogbejegyzésben már nem fogok külön kitérni az e-mail marketingben rejlő lehetőségekre, ezért ha neked még új ez a téma, vagy szeretnél benne fejlődni, akkor mindenképpen kezdd ennél a bejegyzésnél: Email marketing – minden, amit vállalkozóként tudnod kell a témáról

Amiről most szó lesz, már bőven nem az alapszint, mivel lényegében a listaépítésre épül.

Kik az inaktív feliratkozók?

Ha a lehető legjobban szeretnéd kihasználni az e-mail-listában rejlő lehetőségeket, akkor figyelned kell a lista tagjainak aktivitását! Csak így fogod tudni jól menedzselni az e-mail marketinged, és a lehető legtöbbet kihozni belőle.

Lesznek a tagok között olyanok, akik egyáltalán nem, de legalábbis egyre kevésbé lesznek aktívak, akármit is csinálsz: nem nyitják meg az e-maileket, vagy ha meg is nyitják őket, akkor sem kattintanak rá egyetlen linkre sem, nem küldenek válasz e-mailt, stb. – de nem is iratkoznak le. Őket hívjuk inaktív feliratkozóknak, hiszen semmilyen aktivitást nem tudunk kicsikarni belőlük.

Határozd meg, mennyi idő után tekintesz valakit inaktívnak!

Minél pontosabban meg kell határoznod, hogy mennyi idő után tekintesz valakit inaktívnak. Hogy mi ez az idő, az nagyban függ attól, hogyan is működteted az e-mail marketinged. Ha havi 2-3 levelet küldesz csak ki a listádra, akkor akár egy egész negyedéves „türelmi időt” is adhatsz, hiszen nem olyan sok e-mailre van lehetősége a lista tagjainak reagálni.

Viszont ha heti több levelet is küldesz, akkor már egy hónapnyi inaktivitás után is inaktívnak titulálhatsz egy tagot. (Egy-két hét még kevés lehet. Lehet, hogy csak elutazott valahova a lista valamelyik tagja, és ezért nem nézi a leveleit.)

Úgy is számolhatsz, hogy megnézed, átlagosan milyen gyakran vásárolnak a visszatérő vevőid, és ehhez adsz hozzá még 30 napot. Ha például általában 3 havonta ismétlődik a rendszeres vevők vásárlása, akkor adhatsz 4 hónap „türelmi időt”.

Mit kezdj a lista inaktív tagjaival?

Ahogyan az az online marketing minden témakörére, úgy az inaktív feliratkozók kezelésére is igaz, hogy ki kell dolgoznod egy stratégiát, aminek segítségével kialakíthatsz egy működési elvet. Így jóval egyszerűbb és célzottabb lesz a lista menedzselése ebből a szempontból (is).

Biztosan megfogalmazódott benned a kérdés, hogy miért van erre szükség. Azt kell megértened, hogy az inaktív feliratkozóknak is van értékük! Sőt, valójában nem is az a kérdés, hogy van-e értékük, hanem az, hogy mekkora értékük van! Anélkül, hogy ezt tisztáznád, nem fogod tudni, hogy mennyi időt, energiát (esetleg pénzt) szánhatsz az inaktív feliratkozók elérésére, aktivizálására.

Csinálj egy gyors számolást! Nézd meg, hogy az e-mail marketingednek hány %-os a konverziós aránya (ha nem tudod, ezt hogyan kell, akkor kérj meg egy PPC szakembert, hogy nézze meg neked az Analytics-ben, vagy számolj 3-5%-al). Majd nézd meg, hogy hány darab inaktív feliratkozód van! Innentől már egyszerű a matek, mert csak osztanod kell, és ki is jön, hogy mondjuk egy 1000 fős inaktív lista esetében 3-5%-os konverziós aránnyal, havonta 30-50 vásárlót is elbuksz. Így már rögtön világosabb, és akár pontosan, forintban is kifejezhető, hogy mennyit is érnek az inaktív feliratkozók, hogy mit veszítesz azzal, ha nem foglalkozol velük.

Klikkmarketing inaktív feliratkozó szűrés
Például ilyen szűrőket érdemes készíteni, hogy folyamatosan tudd monitorozni, hogy milyen magas az inaktív feliratkozóid listája.

Az inaktív feliratkozók típusai

Bár lehet nem gondoltad volna, de az inaktív feliratkozók között is lehet, sőt kell is különbséget tenni. Ha belegondolsz vásárló és vásárló között is hatalmas különbségek vannak, így természetesen a listád inaktív tagjai között is. Összeszedtük az inaktív feliratkozók leggyakoribb és legfontosabb csoportjait, amelyeket érdemes ismerned.

#1. Akik soha nem voltak aktívak

Ebbe a csoportba azok kerülnek, akik a feliratkozásuk pillanatától kezdve soha nem mutattak érdeklődést az e-mailjeid iránt. Ennek a hátterében változatos okok állhatnak:

  • Az egyik legvalószínűbb, hogy valójában észre sem vették, hogy feliratkoztak: például webshopos vásárlásnál nem olvasták el pontosan, hogy mit pipálnak ki.
  • Az is lehet, hogy csak arra a kedvezményre, kuponra, tanulmányra volt szükségük, amelyet a feliratkozásért cserébe kínáltál.
  • Esetleg nem az elsődlegesen használt e-mail címükkel iratkoztak fel, hanem olyan e-mail fiókkal, amelyiket nem, vagy csak ritkán ellenőriznek.
  • És persze ne zárjuk ki azt sem, hogy valaki tévedésből (netán szándékosan) rossz e-mail címet adott meg – mondjuk valaki másét, aki így megkapja a leveleket, de spamnek jelöli, mivel ő nem kérte őket.
  • Ezek a feliratkozók nem igazán nevezhetők elkötelezettnek, hiszen szinte semmilyen kapcsolatod nincs velük (leszámítva azt az apropót, amiért feliratkozott annak idején). Ennélfogva sok időt vagy energiát felesleges lehet rájuk fordítani.
Mit kezdj azokkal, akik soha nem voltak aktívak?

A legjobb, amit tehetsz, hogy küldesz nekik egy e-mailt, aminek a tárgyában világosan jelölöd, hogy ha nem erősítik meg a feliratkozásukat, akkor automatikusan leiratkoztatod őket (ezt persze nem kell feltétlenül azonnal megtenned). Így megadod az esélyt arra, hogy az e-mailben lévő linkre kattintva megerősítsék, hogy szeretnének tőled e-maileket kapni. Ha már az ebben a csoportba tartozó inaktív feliratkozók néhány százalékát sikerül így aktivitásra bírnod, az nagyon jó eredmény, és tulajdonképpen csak egyetlen e-mailedbe került.

Különösen sokat érhet azon feliratkozók ilyen módon történő „visszaszerzése”, akiknek a levélszemét mappájába kerültek a leveleid, pedig valóban szerették volna őket elolvasni. Ha meglátják a spamek között ezt a „figyelmeztető” a leveled, már megérte kiküldeni. (Arra persze figyelj, hogy mivel nem minden nap nézegetik az emberek a spam mappájukat, ezért ha tényleg le akarod iratkoztatni őket, bőven adj időt, hogy megerősíthetssék feliratkozási szándékukat.)

#2. Akik állandó ügyfelek vagy rendszeres vásárlók voltak régen, de ma már nem olvassák az e-mailjeidet sem

Az ebbe a kategóriába tartozók tulajdonképpen nem csak inaktív feliratkozók, de immár inaktív ügyfelek, inaktív vásárlók is. Nem nyitják már meg az e-mailjeid, nem kattintanak a benne lévő linkekre, és nem is vásárolnak már tőled, vagy nem veszik már igénybe a szolgáltatást, amit nyújtasz. Röviden: nem konvertálnak.

Ennek egészen kézzelfogható okai is lehetnek. Ha például kisbaba-ruhákat árusító webshopot üzemeltetsz, könnyen lehet, hogy egész egyszerűen már megnőtt annyira a gyermek, hogy nincs szüksége többé babaruhára, és ezért nem fordítanak már a webáruházadra figyelmet a szülei.

Mivel az ebbe a kategóriába tartozók a múltban erősen kötődtek hozzád (állandó ügyfelek vagy rendszeres vásárlók voltak), még az inaktivitás ellenére is viszonylag nagy értékkel bírhatnak.

Ezért érdemes lehetőséget adni nekik arra (akár többször is), hogy ismét kifejezzék érdeklődésüket. Ha az előző példánál maradunk: lehet, hogy ismét érkezik egy baba a családba, és ismét szükség lesz a termékeidre.

Mit kezdj ezekkel a feliratkozókkal?

Ha meghatároztad, hogy mennyi idő elteltével tekintesz valakit inaktívnak, akkor már van egy jó támpontod ahhoz, hogy mikor érdemes levelet küldeni azoknak, akik ebbe a csoportba tartoznak.

Küldhetsz nekik például egy levelet, amiben megkérdezed, hogy mi újság velük, mert régen hallottál felőlük, van-e esetleg valamilyen oka, hogy nem olvassák a leveleid. Ha megadsz néhány kattintható válaszlehetőséget is (például: „nem értem rá olvasni őket” vagy „új e-mail címem lett”, esetleg „nem voltak számomra érdekesek az e-mailek témái”), még nagyobb a valószínűsége, hogy érdemi információkhoz jutsz.

Akár egy rövidebb, automatizált e-mail sorozatot is használhatsz, aminek az utolsó levelében kéred arra az inaktívakat, hogy erősítsék meg, hogy továbbra is szeretnének tőled e-maileket kapni.

#3. Állandó ügyfelek vagy rendszeres vásárlók, akik nem olvassák az e-mailjeid

Végül, de nem utolsósorban, külön kell kezelned azokat az inaktív feliratkozókat, akik egyébként az ügyfeleid vagy rendszeres vásárlóid, csak épp nem foglalkoznak a leveleiddel. Ők annak ellenére, hogy nem olvassák az e-mailjeid, elkötelezettek irántad.

Az ő esetükben különösen fontos, hogy vedd figyelembe a terméked vagy szolgáltatásod „életciklusát”, a vásárlások átlagos gyakoriságát. Könnyen lehet, hogy azért inaktívak ezek a feliratkozók, mert később lesz nekik ismét aktuális a vásárlás vagy a szolgáltatás igénybevétele. Mondjuk többször vettek már tőled bicikli alkatrészeket, de jelenleg hibátlanul működik a biciklijük, ezért nem gondolkoznak még (!) újabb vásárláson.

Könnyen lehet, hogy évekig is érdemes megtartani ezeket az inaktív feliratkozókat, mert aztán ismét konvertálni fognak.

Mit kezdj az inaktív vásárlóiddal vagy ügyfeleiddel?

Abban az esetben érdemes külön figyelmet fordítani ezekre az inaktív tagokra, ha már „ideje lett volna” annak, hogy újra vásároljanak tőletek, ez azonban nem történt meg.

Az ő esetükben is alkalmazhatod azt, amit az inaktívvá vált régi ügyfeleknél, de velük lehetsz úgymond türelmesebb. Lehet, hogy csak valamiért hosszabbra nyúlik most a két vásárlás közti időszak, de legközelebb is titeket fognak választani.

Szükség van arra, hogy töröld az inaktív tagokat?

Ha fontos, hogy „tisztuljon” a lista, mert csak azoknak szeretnél leveleket küldeni, akiknek releváns lehet az, amiről írsz, akkor bizony törölnöd kell azokat, akiket a fenti módszerekkel sem sikerült megszólítani. Így akiket tényleg nem érdekelnek a leveleid, azok nem maradnak a listán. Ezáltal pedig javulni fog a megnyitási arány, a kattintási arány és a konverziós arány is.

Nem árt azt is tudatosítani, hogy mivel a legtöbb e-mail marketing szoftver esetében a feliratkozóid után kell fizetned, ezért ha különösen nagy listád van (sőt, akár több is), akkor tulajdonképpen az ablakon szórod ki a pénzt azzal, ha nem tisztítod a listádat rendszeresen.

Ha viszont nem olyan nagy a listád, hogy abból ilyen jellegű probléma származhatna, akkor akár dönthetsz úgy is, hogy minden inaktív feliratkozót rajtahagysz. Ha fontosak számodra a historikus adatok, akkor eleve nem feltétlen jó ötlet törölni tagokat a listáról. (Persze, ha megfelelően naplózol – amit egyébként erősen ajánlok –, akkor nem fog gondot okozni a törlés.)

Goodbye e-mailek

De még ha a teljesen inaktív feliratkozók törlése mellett is döntesz, akkor is mindig lebegjen a lelki szemeid előtt, hogy sosem késő megmenteni néhányat közülük! Még akik a törlési listádra kerülnek, azoknak is küldhetsz egy pár leveles, goodbye e-mail sorozatot, mielőtt végleg lekerülnek a listáról. Ezt automatizálni is tudod, hogy minél kevesebb dolgod legyen vele. (Ez működhet hasonlóan, mint az új feliratkozók köszöntése, amiről egy korábbi bejegyzésben írtunk.)

Ezekben az e-mailekben jelezheted, hogy szívesen hallanál felőlük, esetleg kérhetsz visszajelzést, és persze mindig legyen meg a lehetősége a címzetteknek arra, hogy kifejezzék, szeretnének még leveleket kapni tőled. Lehet, hogy nagyon kevés feliratkozót fogsz tudni így megmenteni, de ha már párat sikerül, akkor megérte beállítani ezt az automata goodbye sorozatot. Ki tudja, lehet, hogy rendszeres vásárlóvá válik valaki közülük…

Összefoglalás

Egy jól menedzselt e-mail-lista aranyat ér, és nem csak az aktív tagjai miatt. Cseppet sem elhanyagolható a lista inaktív tagjaival is foglalkozni!

Fontos, hogy megkülönböztesd a különböző típusú inaktív feliratkozókat egymástól, mert ez lehet a kulcsa annak, hogy aktívvá tudd varázsolni őket. Ez a kategorizálás segít abban is, hogy ne vállalj kockázatot azzal, hogy túl sok energiát fordítasz azokra, akiket csak kevés esélyed van aktivizálni. A lényeg, hogy legyen egy stratégiád, amivel megpróbálod őket aktivitásra bírni.

Ha jól csinálod, számtalan inaktív feliratkozóból aktívat varázsolhatsz, onnan pedig már csak egy pár lépésre lesznek attól, hogy vásároljanak is tőled.

Hogyan tovább?

Ha szeretnél rendszeresen, ehhez hasonló, hasznos tippeket kapni online marketing témában, iratkozz fel levelezési listánkra. Így lehetőséged lesz megfigyelni, mi milyen leveleket küldünk az e-mail-listánk tagjainak, és az elsők között értesülhetsz majd Gál Kristóf új könyvének megjelenéséről is!

Amennyiben szeretnél ebben a stílusban még többet a Klikkmarketingből, és szereted a videós formátumot is, akkor feltétlen regisztrálj a jelenleg díjmentes, regisztrációért cserébe elérhető 1 órás videós anyagunkért is, amiben sok minden más mellett például az e-mail marketing témaköre is szerepet kap. A neve Online Marketing Iránytű, regisztrálj most, nem fogod megbánni!

Ezeket olvastad már?

Ezért nem tudod finanszírozni online hirdetéseidet (pedig mások tudják)

Ezért nem tudod finanszírozni online hirdetéseidet (pedig mások tudják)

Nem azért drágák a hirdetések, mert sokba kerül egy kattintás. Szívesen fizetnél akármennyit egy kattintásért, ha a sokszorosát hozná minden kattintás, nemde? Ezt viszont pusztán a hirdetések állít...

Elolvasom
Garantáltan elhibázott a honlapom?

Garantáltan elhibázott a honlapom?

A minap olvastam egy érdekes cikksorozatot a gyenge honlapokról. Ennek nyomán botlottam egy ellenőrző listába (angolul checklist), ami néhány tucat eldöntendő kérdés (pontosabban állítás) segítségével próbál meg véleményt mondani honlapunkról. Minél több “igen” választ adunk a kérdésekre, annál valószínűbb, hogy a honlapunk kialakítása nem megfelelő. A kérdések a honlap készítés,...

Elolvasom
Adwords kupon – hogyan, kinek, mennyiért?

Adwords kupon – hogyan, kinek, mennyiért?

A Google egyre intenzívebben használja az Adwords kuponokat, ami jó hír az Adwords rendszert most kipróbálni szándékozó cégeknek! Lehet már bizonyos magazinokban Adwords kupont találni, szolgáltató cégek is adhatnak ügyfeleiknek (pl. domain regisztrátorok), osztogatnak online marketinggel kapcsolatos rendezvényeken is, de néhanapján a Google Analytics használóinak is küld a Google kupon...

Elolvasom