Konverzió – mit jelent (az online marketingben)?

Mit jelent a sokat emlegetett konverzió kifejezés? Szerk.: ez eredetileg egy több mint 10 éves írásunk – de a konverzió fogalmának jelentősége finoman szólva nem vesztett, hanem nagyon is nőtt azóta. 

Aki követi az online marketing trendeket, az már régen tudja, hogy a látogatószám, lapletöltés, átkattintás és társai mutatószámok (adatok) komolyan vesztettek a jelentőségükből a utóbbi években. “Nagy” cégek és nagyobb online marketing ügynökségek számára ezek még mindig rendkívül fontosak (lehetnek), de kis- és középvállalkozás szinten ez már nem egészen igaz.

Puszta látogatottságból ugyanis – a reklámbevételből élők kivételével – nehéz kifizetni a munkatársakat, vagy fejleszteni a vállalkozást. Olyan más mérőszámokat kell tehát választani, amik a honlaptulajdonos számára konkrét – akár forintban kifejezhető – előnyöket mérnek.

A konverzió éppen azt az eseményt jelenti, aminek a bekövetkezése a tulajdonos szempontjából értékes. Egy webshop esetében például a legkézenfekvőbb konverziós esemény maga a vásárlás/megrendelés.

Könnyű belátni, hogy ha a különböző online marketing döntéseknél a látogatottság helyett a konverziós adatokat vesszük figyelembe, akkor lényegesen jobb döntéseket tudunk hozni. Mert míg korábban könnyedén kifizetett mondjuk havi 30 ezer forintot egy olyan bannerért, amiből lett ugyan szép számú látogató, de egy forint bevételt sem hozott, addig a konverziómérés bevezetése után aligha fizetne akármennyit is egy ilyen reklámért.

Mi lehet tipikusan konverzió?

Bármit hívhatunk konverziónak, hiszen az online marketingben nincsenek szabályok. De van néhány tipikus esemény, amiket nagyon gyakran használnak konverzióként:

  • Vásárlás, megrendelés, ajánlatkérés.
  • Regisztrálás vagy feliratkozás (pl. feliratkozás egy hírlevélre).
  • Egy fájl letöltése (pl. prospektus, szoftver próbaverziója, stb.).
  • Egy konkrét oldal megtekintése a honlapon (pl. elérhetőségek).

A konverzió típusokból már sejthető, hogy egy honlapon több konverziós esemény is definiálható. Ezen a honlapon például konverzió többek között a hírlevél feliratkozás, a blog értesítőre való feliratkozás, az üzenetküldő űrlap kitöltése, stb. Fontos észrevenni, hogy bár a legtöbb esetben hasonló dolgokról van szó, de mégis minden honlapon más jelenthet konverziót.

Mik azok a konverziós célok?

Ha sikerül meghatározni, hogy mik legyenek ezek, akkor innen már csak egy ugrás, hogy konverziós célról beszéljünk. A hatékony stratégia mentén összeállított online marketing gépezetnek – közepén természetesen a weblappal – minden elemében kell, hogy legyenek konverziós céljai.

Egy adatbázisépítésre koncentráló weblapnál a weblap konverziós célja az adatbázisba történő feliratkozás (pongyolán fogalmazva csak “hírlevél feliratkozás”) elérése. Ha ehhez a honlaphoz tartozik egy AdWords kampány, akkor magának a kampánynak sem lehet a célja a puszta látogatottságnövelés, hanem a kampánynak is egyértelműen a hírlevélfeliratkozók gyűjtése legyen a célja (különben sok pénzt dobunk ki feleslegesen).

Ha egy webshop főként az azonnali értékesítésekre koncentrál (nem feltétlenül helyesen), akkor az AdWords kampánynak csak azokat az érdeklődőket kellene vonzania, akik konkrétan “vásárlási pozícióban” vannak.

Hogyan lehet mérni a konverziók eredményességét?

Azok a cégek, akik komolyan veszik a konverziómérést, képesek megmondani, hogy az X reklámeszközre (pl. bannerre) elköltött 100.000 forintból lett 10.000 látogató és 50 konverzió (pl. vásárlás), míg az Y eszközre (pl. AdWords hirdetésekre) költött 100.000-ből csak 5.000 látogató lett, viszont 100 konverzió.

(X: 10.000 látogató -> 50 konverzió, Y: 5.000 látogató -> 100 konverzió)

X eszköznél így 2.000 forint 1 konverzió ára, míg Y eszköznél 1.000 forint.

A következő hónapban vajon ugyanilyen arányban fogják elkölteni az online marketing költségvetést? Hm…

(Egy kevésbé profi mérésekkel rendelkező cég ezzel szemben lehet, hogy ezt fogja mondani: “no lám csak, a bannerek 2x annyi látogatót hoznak, mint a keresőhirdetések, akkor költsünk inkább csak a bannerekre!”).

Ezeket olvastad már?

A köszönő oldalak 3 funkciója (amiből egyet biztos, hogy nem használsz)

A köszönő oldalak 3 funkciója (amiből egyet biztos, hogy nem használsz)

A köszönő oldal egy olyan része a honlapnak, ahol megköszönhetsz valamit a felhasználónak egy konverziós eseményt követően. Ezen kívül viszont van még 3 nagyon fontos funkciójuk, amelyekről sokan h...

Elolvasom
Az értékes tartalom előállítása önmagában kevés

Az értékes tartalom előállítása önmagában kevés

A tartalommarketing megkerülhetetlen jelenlétéről már írtam a blogon, remélem, azóta te is beláttad fontosságát és egymás után gyártod az értékesebbnél értékesebb tartalmakat célcsoportod számára. Az értékes tartalom létrehozása önmagában már nem elég. A közösségi platformokon, az email fiókokban óriási a zaj. Cégek, brandek tolonganak, hogy megszerezzék a felhasználók figyelmét. És...

Elolvasom
A Facebook hirdetési szövegek ideális hossza

A Facebook hirdetési szövegek ideális hossza

Mikor Facebookon hirdetsz több száz, több ezer másik hirdetővel versenyzel a felhasználók figyelméért. Ez a figyelem limitált, így keményen meg kell dolgoznod azért, hogy a te üzeneted ragadja meg a felhasználó figyelmét. És ebben nagy szerepe van hirdetéseid szöveges tartalmának. Ez a bejegyzés arról szól, hogy milyen hosszúságúnak kell lennie...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob